Hvordan bli kvitt pestsnegler?? (side 2)

Alle snegler tas imot med åpne armer her
hehe. jeg regna med d, sett du har spurt før dyrehagen.
En liten ting... jeg har pestsnegler i mitt 60l kar... satt i 10 reker, og ser etter en uke at veksten av snegler er mye mindre. Kanskje de tar næringsgrunnlaget fra sneglene? eller kanskje det er tilfeldigheter...
hvis du har lest lenger oppe ser du jo hva noen har skrivi om noe reker.

kansje dine reker spiser egga.
hadde vært stilig og hatt sneglene i et akvarie for seg slev og se hvor mange det ble
Var oppe i sikkert 100 stk i 22 literen på en uke. Skikkelig ekkelt for de var absolutt overalt. Forgiftet dem med Gastropex og kan love at det virket. Har ikke sett en eneste en i det karet etterpå.
I mine kar har sandsneglene overtatt. Har faktisk ikke knust en eneste pestsnegle på flere dager; noe som er uvant. Kan hende at sandsneglene tar næringsgrunnlaget fra pesten. Går nå og lurer på om en del av sandsneglene skal få være i fred. Vil heller ha mange av disse enn pestsneglene.
Har fått pestsnegler i et akvarium med pirayaer.Noen råd hvordan jeg kan få de bort?
Ser fortsatt bare en pestsnegle nå og da. Har satt inn 2-3 eplesnegler i karene, og tror de rensker plantene for pestsnegleegg.

Faktisk begynner sandsneglene å avta også. Har plukket hver eneste en jeg har sett på glasset og lagt de i et lite kar for seg selv. Der kryr det nå.

Har du eplesnegler, burde du prøve på det, men knus de du ser, så kan det hende du også blir kvitt de fleste.
Sandsnegler tar kjapt over fra pestsnegler ja, så jeg foretrekker de, da de ikke er på glasset og overflaten noe særlig.
blackmolly
I mine kar har sandsneglene overtatt. Har faktisk ikke knust en eneste pestsnegle på flere dager; noe som er uvant. Kan hende at sandsneglene tar næringsgrunnlaget fra pesten. Går nå og lurer på om en del av sandsneglene skal få være i fred. Vil heller ha mange av disse enn pestsneglene.

Hei blackmolly,:0 )

sandsneilene er nyttige syns jeg. Og skulle bunnlaget bli dårlig (amoniakk)indikerer sneilene det med å krype oppover, slik at en kan raskt få renset opp,...men skal se å få tak i noen eplesneiler også, takk for tipset.
Min erfaring er at Sebrabotia, http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9549 er ein
fantastisk sneilespiser,og ikkje blir den så stor heller

Mvh. Kjell-Arne
Palettciklider spiser pestsnegler mens disse er små, men de lar de største være, og da er jo ikke problemet løst.

I akvarier der jeg har hatt dverggurami, pleier pestsneglene å bli borte etter en stund. Uvisst av hvilken grunn. Ser bare at det er slik.

Praktbotia er en stim\gruppefisk, som blir ganske store og trenger etter hvert store akvarium. Disse fiskene spiser også reker og små eplesnegler, så jeg ville ikke kjøpt disse for å kvitte meg med pestsneglene.

Jeg har gitt opp kampen mot pestsnegler for lenge siden, og tenker som så, at dette er et naturlig fenomen, og disse sneglene er helt supre til å holde rent i yngelkar, og andre akvarier som det blir foret hardt i.

Aldri så galt att det ikke er godt for noe
Jeg har Dvergbotia, de har spist alle sneglene i mitt akvariumet , så nå er ikke snegler et problem mer De spiser bare de minste sneglene har jeg hørt, men jeg hadde både store og små men de har spist alt (min erfaring)
Rose U
Palettciklider spiser pestsnegler mens disse er små, men de lar de største være, og da er jo ikke problemet løst. . Aldri så galt att det ikke er godt for noe :D

mm,... jeg vil helst unngå botia, fordi jeg fra tid til annen ønsker å ha muligheten til å sette små ,heller sarte fiske/rekearter inn uten å om-møblere for mye på fiskebestanden ellers..så hvis palettciklider er radare på å gumle snegle-egg, synes jeg nytten er gjort, voksne snegler fjerner eller knuser man jo hver gang man har seg noe fore i pytten..og bestanden minsker fort på den måten. Faktisk er kirsebærrekene mine også noen radare på snegle-egg. Er ihvertfall skjelden mer enn 2-3 voksne snegler å se i rekeakvariet, i motsetning til i de større akvariene :0)

Tilfeldig bekjentskap
© Joanna og Pål
Reklame for plussmedlemskap