Lettstelt ciklide (side 2)

Sommerfugl ciklider er jo veldig pene, men litt vanskelige å holde. Men med fine vannverdier og fin sand går det som regel bra Ellers er jo bolivansk sommerfuglciklide kjent som litt enklere og er like fin.

Dessuten har du jo alle de flotte apistogramma'ene som apistogramma mcmasteri, kakadueciklide, gul dvergciklide osv. Disse liker alle sandbunnlag og er vel ganske lette å få yngel på.
Noen av de blir litt for "vanlige" og, tenker på sommerfuglciklidene og kakadue, har sommerfuglciklide og de er veldig fine da
Jeg har ingen erfaring med at grønn dvergacara spiser mindre fisk. Jeg hadde små levendefødere som fikk yngle i fred i samme akvarie som acaraen, og ingen problemer med at yngel forsvant...

Har også sandsnegler i dette akveriet, og bestanden har sett ut til å holde seg konstant både før, under og etter acaraene bodde der.

Grønn dvergacara er en ganske liten fisk, hunnen som jeg fortsatt har er ca 3 cm, hannene jeg har hatt er ca dobbelt så store når de er utvokste. Dermed begrenser det seg også veldig hva de har plass til i munnen.

Det er selvsagt sikkert en fordel med et godt beplantet akvarie om du vil at andre fisker skal yngle i samme akvarie som acaraen.

Av alle ciklider jeg har hatt må jeg si at denne er en av de med roligst og enklest gemytt! Ike noen problemfisk over hodet, eneste jeg ville ungått er å ha den sammen med andre små ciklider, særlig om de har liknende farger som acaraen. Da kan det bli litt knuffing hannene imellom.

Jeg har for øvrig hatt ynglende acara og sommerfuglciklider i samme akvarie samtidig uten problemer, da gikk de også sammen med nøkkelhullciklider.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å feks ha disse som hovedfisk i akvariet ditt. Du kan sikkert ha en hann og flere hunner om du vil. Da har du mange valgmuligheter når det gjelder hva slags andre fisk du også kan ha .

Jeg anbefaler denne fisken (heller enn sajica og regnbueciklide som jeg også har hatt), synes ikke det er noe poeng å ha størst mulig fisk i et akvarie. Mye bedre å gi de god plass, da er også sjansen mye bedre for at de trives så godt at du får se deres naturlige oppførsel, og både lek, yngling osv. Blir mye mer spennende enn et par store fisk som står og stanger i glasset spør du meg.

Har forresten sett de selge grønn dvergacara på Galleriet her i Bergen. Dessuten har jeg spredt en del yngel av mine rundt i Bergen, så setter du inn en annonse her på akvaforum er det god sjanse for at det finnes bergensere som har yngel du kan kjøpe
Bra hvis de har det på galleriet i Bergen. Det er jo en bra butikk det Får dra dit i uken som kommer, da har jeg høstferie Jippii!
Mufcy
Bra hvis de har det på galleriet i Bergen. Det er jo en bra butikk det:) Får dra dit i uken som kommer, da har jeg høstferie:) Jippii!

Tar turen innom i morgen
Har nå skaffet meg et par av Grønn Dvergacara, disse var jo fine!
Men har dere noe til meg om oppdrett av Grønn Dvergacara? Hva skal til?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap