Eikeblader (side 2)

mona o
I år kan du heller legge ut annonse og [I]selge[/I] disse sekkene med eikeblader:) Mange, inkl. meg, ville gladelig tatt i mot en hel sekk eikeløv:-) Blir helt blank i øya bare ved tanken, jeg:-)


Skal se hva jag kan få til når løvfallet begynner for alvor ...
mona o
Hvis du har økt kH, så forhindrer du jo ph-senkning. kH buffrer, som det heter, og hindrer pH i å synke.



På dahls ble jeg fortalt at det går ann men at de vil ta lengre tid..... men hva er mest effektivt for meg å gjøre nå? har ph på 7, vil ha den ned....

tålmodighet kanskje?
Eller kanskje bytte mye vann, for å lettere få justert Ph? blir jo kvitt mer det som buffrer ph i skyene.(natron)....får så å senke Ph

Tror jeg heller vil ha lavere Kh og heller konsentrere meg om Ph. Vil ha den ned til 5-5.5
Bettina
Eller kanskje bytte mye vann, for å lettere få justert Ph? blir jo kvitt mer det som buffrer ph i skyene.(natron)....får så å senke Ph Tror jeg heller vil ha lavere Kh og heller konsentrere meg om Ph. Vil ha den ned til 5-5.5


Bare bytt vann, ja, men ikke tilsett mer kH+.

Sjekk pH dagen etter hvert vannbytte, og se hvor langt ned pH har kommet. Vær forsiktig og ta det gjerne så gradvis at det går over flere dager hvis det er fisk i karet. Fisk blir lett stresset når pH synker for fort.

Eikeløv har egentlig ikke så voldsomt ph-senkende effekt, med mindre det er i et lite kar og mengden løv er temmelig stor.
I en 98 liter hev jeg oppi to never eikeløv, og det har ikke påvirket pH. Ikke nok til at det slår ut på ph-testing iallefall. To never eikeløv i nesten hundre liter vann er ingenting.

Man må nok dynge på ganske mye for at eikeløvet skal påvirke ph merkbart.

Løvet vil også, etterhvert som det bløtes mer og mer opp, slippe fra seg det verste og bli "vannet ut". Eikeløvet har altså ikke samme effekt etter en måned i akvariet som det har etter en uke.

Vær klar over at svært lav ph også gjør at bakterier av alle slag trives dårligere. Dette er jo egentlig en god ting, men det inkluderer faktisk også filterbakteriene. Så vær forsiktig, og ta senkningen gradvis, og følg med på både nitritt og ph. Merker du nitritt, har filterbakteriene begynt å dø ut.

Jeg har hatt ph på femtallet selv, uten at det har gått utover filterbakteriene.
mona o
[QUOTE=Bettina]Eller kanskje bytte mye vann, for å lettere få justert Ph? blir jo kvitt mer det som buffrer ph i skyene.(natron)....får så å senke Ph Tror jeg heller vil ha lavere Kh og heller konsentrere meg om Ph. Vil ha den ned til 5-5.5


Bare bytt vann, ja, men ikke tilsett mer kH+.

Sjekk pH dagen etter hvert vannbytte, og se hvor langt ned pH har kommet. Vær forsiktig og ta det gjerne så gradvis at det går over flere dager hvis det er fisk i karet. Fisk blir lett stresset når pH synker for fort.

Eikeløv har egentlig ikke så voldsomt ph-senkende effekt, med mindre det er i et lite kar og mengden løv er temmelig stor.
I en 98 liter hev jeg oppi to never eikeløv, og det har ikke påvirket pH. Ikke nok til at det slår ut på ph-testing iallefall. To never eikeløv i nesten hundre liter vann er ingenting.

Man må nok dynge på ganske mye for at eikeløvet skal påvirke ph merkbart.

Løvet vil også, etterhvert som det bløtes mer og mer opp, slippe fra seg det verste og bli "vannet ut". Eikeløvet har altså ikke samme effekt etter en måned i akvariet som det har etter en uke.

Vær klar over at svært lav ph også gjør at bakterier av alle slag trives dårligere. Dette er jo egentlig en god ting, men det inkluderer faktisk også filterbakteriene. Så vær forsiktig, og ta senkningen gradvis, og følg med på både nitritt og ph. Merker du nitritt, har filterbakteriene begynt å dø ut.

Jeg har hatt ph på femtallet selv, uten at det har gått utover filterbakteriene.


Å jeg som trodde dette hadde stor umiddelbar effekt, kult med eikeblader i karet, og C.panda elsker det, men tror ekstrakt fungerer ofte bedre på kortere tid for å senke pH. Selv vet jeg at den ikke skal gå fra 8 til 5 på 2 min, men over tid.

Tenker derfor at hyppige vannbytter vil hjelpe til slik at det blir lettere for meg sakte men sikkert få ned pH. 20-30% daglig?

Tenker på mine søte små Apistogramma piauiensis som helst vil ha pH 5.5 til 6.5, det tar heller ikke skade for di andre artene i karet, kan gjerne legge meg på 5.5 eller 6. Det er vel viktigere at pH blir tilfredstillt fiskeartene enn Kh og Gh, eller?

Bettina
Tenker derfor at hyppige vannbytter vil hjelpe til slik at det blir lettere for meg sakte men sikkert få ned pH. 20-30% daglig?

Det høres helt fint ut


Bettina
Tenker på mine søte små Apistogramma piauiensis som helst vil ha pH 5.5 til 6.5, det tar heller ikke skade for di andre artene i karet, kan gjerne legge meg på 5.5 eller 6. Det er vel viktigere at pH blir tilfredstillt fiskeartene enn Kh og Gh, eller?


Dersom det dreier seg om disse to artsfamiliene, Apistogramma og Corydoras, kan du trygt droppe alle tilsetninger av midler som øker GH og KH. Disse fiskene er genetisk tilpasset vann som er så bløtt at det knapt er mulig å måle disse verdiene, selv med profesjonelle instrumenter. Målinger som er utført "on location" har jeg lest flere steder på nettet, lagt ut av folk som har vært i Amazonas og fanget fisk selv. (unntak finnes selvsagt, Amazonas er et enormt område, og elvene kan variere) Men generelt kan man si at hverken Cory eller Apisto skal ha noen tilsetninger av dette.

Jeg tukler aldri med gH, bare en periode i et forsøk på planteakvarium. Men der hadde jeg guppy da, ikke Apisto og Cory.

kH+ kan det hende en sjelden gang at jeg må tilføye i et kar, fordi enten fiskebelastningen eller røtter o.l. senker ph for mye. Fiskers urin, avfall og nedbrytningsprosessene i et akvarium virker ph-senkende. Så selv om kranvannet her jeg bor er ph 7.2, så kan den synke til 5.5 og 6.0 i visse akvarier, pga ovenfornevnte grunner. Altså UTEN at jeg bruker noe som helst i vannet ved vannbytter o.l.

Det er ingen fare å heve kH litt ganske brått. Da stiger pH, men fiskene klarer dette helt fint. Det er å senke pH som må gjøres veldig, veldig gradvis. Stigning takler til og med små Cory-yngler uten å se påvirket ut i det hele tatt, etter min erfaring.

PS!
Jeg vet at det f.eks. står minimum GH 2 i Fiskebasen på alle Corydoras, men det er ikke riktig. Det er en standardverdi bare.
Ok, ja det er Cory og Apisto. Spes apisto paret er sjeldne i handel og super pene, vil ikke miste de av en årsak jeg kunne gjort noe med.

Nei, jeg bytter vann, tenker ikke Kh og Gh, men at pH skal ned. Ikke Kh+ noe mer.....

Kranvannet her hos meg i Son er på pH 8



*Nå en liten unnskyldning til trådstarter for å dra ut tråden. Skulle starten egen.....!Sorry!*
eikebladet
er det bare eikeblader som fungerer til dette bruket?
vis det bare er,hvorfor?
Mats Osaland
er det bare eikeblader som fungerer til dette bruket? vis det bare er,hvorfor?


Et godt tips; les tråden

Pssst!
Innlegg nr 16..
Når jeg satte i gang det ene karet mitt hadde jeg oppi en del eikeløv, men gurimalla, etter at de begynte å brytes ned og gnafset på av sandsnegler osv, så var et jo umulig å slamme i akvariet. Slammer'n tetta seg HELE tiden av oppløste blader. Utrolig irriterende spør du meg, så nå har jeg helt kutta ut eikebadene, og savner dem, det gjør nok også coryene, rekene og sneglene også... men jeg syns dem ødela for meg av hensyn til rengjøring. Ingen andre som sliter med dette??
Jeg slamsuger så utrolig sjeldent at det bare er snakk om noen ganger i løpet av et år...
Og det i karet med 4 144 maller og en LDA33.

Hva annen rengjøring tenker du på? evt er det vel bare å flytte litt på bladene der du holder på for så å legge de tilbake.......
Jeg slammer hver uke, har så fin sand at all møkk legger seg pent på toppen av sanda. Når bladene brytes ned er det ikke lett å flytte på, da er det ikke snakk om blader lengre men nervetråder, bladbiter og grovt/fint bøss som tetter innsuget på slammeren. Men som sagt er det kanskje på grunn av at sandsneglene spiser på dem, at bladene bare blir til irriterende bøss veldig kjapt...
Hvordan går det med nitrittverdiene når man har (råtnende) blader i karet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har bøkeblader i mitt, og ekstremt høye nitrittverdier. Er det noen sammenheng?

Karet er forøvrig under innkjøring, og helt sikkert overforet, men hjelper det å ha døde blader oppi????
Jeg tror nok det at karet er under innkjøring og at du fôrer for mye er grunnen til nitrittproblemet. Ved å putte blader oppi belaster du bare filteret enda mer. Et innkjørt filter takler dette fint, men det du trenger minst av alt akkurat nå er enda mer avfallstoffer. Så lenge du har nitritt i karet ditt bør du skifte 30% av vannet en til to ganger om dagen til den er borte. Hvis ikke er jeg redd fiskene dine får store problemer. Anbefaler at du leser denne og denne artikkelen for å forstå hva som skjer i filteret under innkjøringen.
Hva med bjørkeblader
mener jeg har lest her inne at det går an å bruke blader fra bjørk også, er det noen som har erfaring med det??
Bjørkeblad i akv.
God dag!Eg les denne tråden med stor interesse,og har funne opplysningar om ulik bruk i andre trådar.Har i haust,her på nordvest-landet,plukka eikelauv og bjørkelauv,til og ha i akv.So langt har eikel. "holdt" seg bedre enn bjørka.Bjørka var gulbrun da eg hadde det i,veit ikkje om fargen kan ha noka betydning.
Det er viktig at hvertfall Eike løvet er helt brunt\tørket. At det ikke er noe "farge" på bladet..

Men har ikke prøvd Bjørke blader.
Eikeblader
Hei når dere plukker eikeblader plukker dere dem fra treet eller dei bladene som ligger på bakken?
Plussmedlem
Discus 123
Hei når dere plukker eikeblader plukker dere dem fra treet eller dei bladene som ligger på bakken?

Fra bakken.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap