- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrat i kranvannet (side 2)
Nitrat i kranvannet (side 2)
Ang. Tetras nitrat og nitritt-testsett
Jeg har ikke kjøpt noe nitrat-testsett ennå, men jeg har nitrittsettet fra Tetra. Det resultatet man leser av der er nitritt-ion-konsentrasjnen (NO2 minus). For å få verdien av nitritt-nitrogen-konsentrasjonen må man dividere det avleste resultatet med 3.3 Eks: 0.3 : 3.3 = 0.09 (mg/L N)
Dette står i Anmerkningen i bruksanvisningen.
Nitratsettet er nok på samme måten, men der må man dividere med et annet tall (4,43) Eks: 12,6 : 4.43 = 2.8 (mg/L N)
I drikkevannsforskriften er det nitrat-nitrogen som oppgis med grensverdien 10 (10 mg/L N)
Jeg håper dette er forståelig forklart. Dette er slik jeg har oppfattet det.
Jeg har ikke kjøpt noe nitrat-testsett ennå, men jeg har nitrittsettet fra Tetra. Det resultatet man leser av der er nitritt-ion-konsentrasjnen (NO2 minus). For å få verdien av nitritt-nitrogen-konsentrasjonen må man dividere det avleste resultatet med 3.3 Eks: 0.3 : 3.3 = 0.09 (mg/L N)
Dette står i Anmerkningen i bruksanvisningen.
Nitratsettet er nok på samme måten, men der må man dividere med et annet tall (4,43) Eks: 12,6 : 4.43 = 2.8 (mg/L N)
I drikkevannsforskriften er det nitrat-nitrogen som oppgis med grensverdien 10 (10 mg/L N)
Jeg håper dette er forståelig forklart. Dette er slik jeg har oppfattet det.
Postet 18.10.07 kl 22:23
Postet 18.10.07 kl 22:29
Postet 18.10.07 kl 22:38
Postet 18.10.07 kl 22:45
Postet 18.10.07 kl 22:57
Ioner
evoTAng. Tetras nitrat og nitritt-testsett Jeg har ikke kjøpt noe nitrat-testsett ennå, men jeg har nitrittsettet fra Tetra. Det resultatet man leser av der er nitritt-ion-konsentrasjnen (NO2 minus). For å få verdien av nitritt-nitrogen-konsentrasjonen må man dividere det avleste resultatet med 3.3 Eks: 0.3 : 3.3 = 0.09 (mg/L N) Dette står i Anmerkningen i bruksanvisningen. Nitratsettet er nok på samme måten, men der må man dividere med et annet tall (4,43) Eks: 12,6 : 4.43 = 2.8 (mg/L N) I drikkevannsforskriften er det nitrat-nitrogen som oppgis med grensverdien 10 (10 mg/L N) Jeg håper dette er forståelig forklart. Dette er slik jeg har oppfattet det.
Å forstå alt om kjemi, atomer, protoner, ioner, reaksjoner osv er jo veldig komplisert og der kommer også jeg til kort enda jeg har hatt en god del om det i studier. Tør jeg foreslå at man trenger ikke forstå alle sammenhenger og reaksjoner mellom stoffene, for å kunne bruke det?
Synes det var uhyre interessant dette evoT sier, da jeg sannsynligvis går til innkjøp av slike nitritt-tester etterhvert som jeg får mitt kar opp å gå.
(Ion, eller ioner, er betegnelsen på elektrisk ladde atomer eller grupper av atomer. Et positivt ladd ion, kation, oppstår når et atom har underskudd på elektroner , mens et negativt ladd ion, anion, oppstår når et atom har overskudd på elektroner. Metaller danner positivt ladde ioner, altså kationer.)
-For dem som fortsatt lurer på hva et ion er.
Postet 19.10.07 kl 14:21
Endret: 19.10.07 kl 14:26
Postet 19.10.07 kl 15:28
AggiJeg sendte en melding til min onkel som jobber med å måle drikkevann og matvarer til daglig. Han svarer: [I]Nitrat dryppetestar er svært unøyaktige, så eg ville ikkje ha hengt meg opp i påvisningar i drikkevatnet. Det er ingen grunn til å tru at det er unormale mengder i drikkevatnet i Bergen.. ;-)[/I]
Så hva bruker onkel og vennene hans når de evt sjekker nitrit i drikkevann ?
Er de dråpene som vi bruker såpass dårlig som det høres ut som må man jo få gjort noe med det.
Sende mail til JBL for eks.
M
Postet 19.10.07 kl 15:59
Endret: 19.10.07 kl 16:00
Tror han mener dråpetester generellt. På hans lab bruker de nok dyre elektroniske måleinstrument, så jeg antar de bruker slike instrumenter til måling av nitrat/nitritt også...
Postet 19.10.07 kl 16:43
Til vårt formål, er testene nøyaktige nok, ikke noen tvil om det.
Unøyaktigheten ligger i oppmåling av de ulike reagnesene og testvæske. Ën feimargin på 10% er absolutt akseptabel for oss, men for de som er litt mer kravstore, er 10% forskjell på suksess og ruin.
Det finns testinstrumenter for den allmenne forbruker for å måle slikt, om en har en sittende del av kroppen stappa med gryn
Nå er ikke dette det jeg har tittet mest på her i verden, men jeg kan ikke minnes å ha sett slikt elektronisk testutstyr til mindre en 20 høvdinger.
Unøyaktigheten ligger i oppmåling av de ulike reagnesene og testvæske. Ën feimargin på 10% er absolutt akseptabel for oss, men for de som er litt mer kravstore, er 10% forskjell på suksess og ruin.
Det finns testinstrumenter for den allmenne forbruker for å måle slikt, om en har en sittende del av kroppen stappa med gryn
Nå er ikke dette det jeg har tittet mest på her i verden, men jeg kan ikke minnes å ha sett slikt elektronisk testutstyr til mindre en 20 høvdinger.
Postet 19.10.07 kl 19:45
Jeg har vært opptatt med andre ting i flere dager og har ikke hatt tid til å følge opp denne tråden. På'n igjen:
Når vannlaboratorier rapporterer sine analyseresultater skjer det i henhold til drikkevannsforskriften.
Nitratinnholdet i drikkevannet oppgis da som "nitrogenet i nitratet" altså bare nitrogenet i hele atomgruppen NO3
Likevel heter det nitratinnhold. Det er benevningen bak tallet som forklarer hva som menes.
Et nitratinnhold på 10 skrives da: 10mg\L N (N=nitrogen).
Dette er slik vi skal lese resultater i henhold til vannforskriften.
Men: Vi akvarister er kun interessert i nitratinnholdet som nitrat, altså hele atomgruppen NO3 , og Tetras dråpetester gir svaret i mg\L .
Det er også som Frank sier at dråpetestene er gode nok i massevis til vårt bruk.
Når vannlaboratorier rapporterer sine analyseresultater skjer det i henhold til drikkevannsforskriften.
Nitratinnholdet i drikkevannet oppgis da som "nitrogenet i nitratet" altså bare nitrogenet i hele atomgruppen NO3
Likevel heter det nitratinnhold. Det er benevningen bak tallet som forklarer hva som menes.
Et nitratinnhold på 10 skrives da: 10mg\L N (N=nitrogen).
Dette er slik vi skal lese resultater i henhold til vannforskriften.
Men: Vi akvarister er kun interessert i nitratinnholdet som nitrat, altså hele atomgruppen NO3 , og Tetras dråpetester gir svaret i mg\L .
Det er også som Frank sier at dråpetestene er gode nok i massevis til vårt bruk.
Postet 21.10.07 kl 22:44