Div. spørsmål om oppsett av kulefiskkar (side 2)

Inaktiv bruker
takk for gode råd men lurer på noen få ting til...:P masmas... hehe^^

selges tannklippetangen i vanlige dyrebutikker? vi har ikke det hos oss. ikke i katalogene heller... sikkert internettbestilling...

har tenkt litt på det med den amazon pufferen og tennene, og føler jeg burde starte med en litt enklere kulefisk, å så få egne erfaringer og kunnskaper, altsp ikke starte med det vanskeligste...

noen kulefisker som er greie å holde? kan godt være litt utfordring.. =)^^
Jeg tror man bruker en vanlig neglesaks for å klippe tennene på kulene (har så langt sluppet å gjøre det selv).

Når det gjelder andre kuler, er det mye snadder å ta av. Men de fleste kulene har du kun plass til en av (og de fleste kulene bør du kun ha en av). Jeg tror det som begrenser aller mest hva du kan ha, er hva du får tak i.

Jeg kan kun uttale meg om de kulene jeg selv har erfaring med:
carinotetraodon irrubesco: Disse har du plass til et par av. Det er lett å se forskjell på kjønnene. Men om du bør ha et par er et annet spørsmål. Du vil alltid risikere at den ene tar livet av den andre. Selv har jeg et par av disse, og så langt har det gått bra. Men det er trolig pga. at de er såpass små ennå. Vil du likevel forsøke deg på å holde et par, må du ha et godt beplantet akvarium med masse gjemmesteder, og også være klar til å skille dem dersom den ene begynner å plage den andre (litt kiving går an).

Carinotetraodon lorteti:
Denne arten er svært lik irrubesco, så det samme gjelder her. Jeg har også et par av disse. I denne arten er det ofte damen som tar livet av mannen.

Carinotetraodon salivator: Denne har du ikke plass til mer enn 1 av i 125 liter. Her er det også fare for ektefellemord. Hannen min har kona si sitt liv på samvittigheten.

Og nå må jeg løpe her. Jeg skal se om jeg husker å fortsette på denne lista når jeg kommer hjem senere i kveld
Inaktiv bruker
takktakk=) jeg har tenkt på å satse på colomesus asellus (amazon puffer), men hvor får jeg tak i den typen? er den dyr???
I Stavanger? Aner ikke! Men dersom du har en grei dyrebutikk, kan du spørre dem om å bestille for deg. De fleste kuler er viltfanget. Hvordan det er med asellusen er jeg faktisk ikke sikker på (kuler jeg ikke selv har eller ønsker meg, har jeg ikke satt meg så grundig inn i).
Det ser ut til at Aquazoo i Bergen har muligheten til å bestille asellus. Men det betinger at du skal dit en tur. Ellers kommer transporten av fisken til å koste 10 ganger så mye som fisken (jeg tuller ikke. Prisen på fisken står til 29, og transporten til 299).
Inaktiv bruker
hehe okei, ja eg jobbe i dyrebutikk sjøl. men me har ikke den kulefisken i bestillingslistene... har bare dverg, og en colomesus, som jeg har sett, men kan jo snakke med leverandør om noe annet er å få til
Be dem sjekke listene til Imazoo og Akvarieteknik. Jeg synes å huske at listene til Akvarieteknik er ganske rikholdige når det gjelder kulefisk. Den eneste ulempen er at de selger grønn kulefisk som ferskvannsfisk. Ikke rart de fleste dyrebutikker gjør det også da.
Inaktiv bruker
okei=) takk for tipset!

ja det e synd når di selle grønn kulefisk som ferskvans fisk... d jørr di i de listene me har åg... søtvannskulefisk står det...teit! brakk vann å ferskvann e veeeldig forskjellig! hehe, ikje egna for nybegynnere, derfor må eg starta med en ferskvann =) glede meg!!

me pleie å bestilla fra sverige, men snakka me sjefen om me kunne bestilla fra en annen plass, me mer fisk =) kjekt me nytt spennende å sette seg inn i..

Jeg er en av de mange som trodde vi kjøpte ferskvannskule da vi kjøpte grønn kulefisk. Den skal over i saltvann når den blir stor! Puh! Da må jeg jo begynne med saltvannsakvarium også! Men jeg skal til mitt forsvar si at det var den første kula jeg kjøpte (ca. ett år siden), og jeg er vel en av de få som fortsatt har den første kula i live. Bolla svømmer rundt i brakkvannet sitt, og stortrives
O.T men om du har planer om å starte med kulefisk og trenger pest-snegler så gi beskjed. Jeg kan sende i hopetall om du dekker porto. Ingen betaling for sneglene selvsagt er ikke verdt sanden de går på
Inaktiv bruker
nå har jeg fått tak i mine amazon kulefisker! henter dem på torsdag

det jeg luret litt på om jeg skal anskaffe meg en malle til dette akvariet, tenkte på en tofarget banjomalle, går den sammen med kulefiskene? eller vil de plage den?
Grattis med nye kuler! Normalt ville jeg ha sagt at du ikke skal ha noen fisk sammen med kulene. Men Sør-Amerikansk kulefisk er blant de minst aggressive kulene, så det kan gå. Om jeg ville ha anbefalt en hurtig fisk eller en fisk som holder seg totalt gjemt (som banjomaller), er jeg faktisk usikker på. Her har jeg overhodet ingen erfaring. Jeg har forsøkt maller sammen med en annen kule, men det var en langt mer aggressiv en - og det gikk heller dårlig.

Tenker du på malle for algenes skyld, er banjomalle et meget dårlig valg. De er kjøttetere, og tar ikke alger.
Inaktiv bruker
hehe okei, ja det var først for algenes skyld... men da jeg lette etter maller fra amazonas fant jeg banjo mallen og den va skamtøff =) men tror jeg skal holde meg til bare kulefiskene, vet at de ikke går så godt sammen me andre fisker, men banjomallen er jo god til å kamuflere seg, som du sa... men algene er jo ikke et problem etter som om at jeg kommer til å rense for alger hele tiden å bytte vann hver uke
Jeg har ottoer i mitt kulekar. De ble jafsa på av kulene i starten og ble veldig stressa med en gang ei kule nærma seg. Men nå bryr kulene seg ikke om ottoene i det hele tatt og ottoene er veldig rolige og "usynlige" blitt. Dette var bare et forsøk fra min side siden det tydeligvis funket hos flere på og siden ottoene er effektive algespisere. Har du andre akvarier kan du jo redde ottoene over dit hvis det ikke skulle gå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap