Hvorfor blir dere hekta av Malawi ciklider? (side 2)

Pettern
Som mange sier, smaken er som baken. Noen liker pizza, mens andre liker lungemos, hvorfor det? Vel, prøv begge deler så finner du at hva som er fordeler og ulemper. Her i likhet med Thomas og mange andre hatt rimelig mange arter opp gjennom tiden, og må vel si at alle arter har sine særtrekk, og hva ens personlige smak er bestemmer hva slags arter man liker. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hva folk ser i Koi-karper, men har full respekt for folk som liker det. Derimot, snakk stygt om Discusene eller malawiene mine, så har du en uvenn for livet. Poenget er vel enkelt: prøv, så finner du at om det er noe for deg eller ikke.

Jeg ser poenget, og har ikke problemer med å forholde meg til det. Om noen kommenterer negativt noe jeg har i karene, er det også greit...man får si det man mener, men ofte må jeg ha en følelse av å ville ha det.....men får aldri den følelsen over malawi.....!

Det var bare artig å finne ut hva hos dere malawi elskere gjør at dere er så malawifrelst....
Hmmm.. hva skal jeg si... vel for meg så er jeg fasinert av måten de yngler på. Det at de bærer yngelen i munnen og spytter de ut når de er klare er ganske fasinerende.
Ellers går det på oppførsel og de flotte fargene. Kan ikke komme utenom at mye av malawien har en enorm flott farge. Og så er det hvordan de oppfører seg i karet. Hvordan de forholder seg til hverandre og andre fisker.

Vanskelig å forklare, men jeg har bare falt for disse flotte fiskene og kommer nok ikke til å kvitte meg med dem på mange år.

Mvh Linka
En ting jeg synes er spennende med malawiciklider er ventetiden fram til de begynner å farge. Synes det er utrolig morsomt å se at en fisk som lenge har vært grå og kjedelig plutselig begynne å farge, men denne ventetiden blir kanskje for lang for andre. :o)

Har en gruppe Johnstoni solo hvor endelig en av hannene har begynt å farge skikkelig ut. Dette har jeg ventet lenge på, og nå har den blitt helt utrolig flott. Har også en gruppe Lethrinops sp. Red Cap hvor hannene nå har farget ut, for meg har dette absolutt vært verdt ventetiden. De blir bare penere og penere.

Det er også flott å se når hannene tar på seg leksdrakten og gjør seg til for kvinnfolka, rister og står i for å få oppmerksomhet.

Jeg har også en gruppe L-46 i et akvarie som jeg selvfølgelig synes er fasinerende og veldig stas, men det er jo ikke så mye jeg ser til de. Dersom jeg skal ha noe å se på foretrekker jeg derfor et malawiakvarie, da slipper jeg å ta fram lommelykten. ;o)
Kan ikke være mer enig der Thomas. Det er skikkelig fasinerende å se. Har to Tropheops sp. Chilumba Mphanga som farger ut nå og det er moro å se forandringene skje.

En annen ting er jo at malawien stort sett virker selskapsyk hele tiden. Og det er nok mer håp om mat, men mine stimer sammen noen minutter hver gang jeg setter meg for å se på de. Og så går de tilbake til sitt. Det er da jeg virkelig koser meg.

Thomas A Eriksen
Det er også flott å se når hannene tar på seg leksdrakten og gjør seg til for kvinnfolka, rister og står i for å få oppmerksomhet.

Thomas

Har provat att göra så som Malawin gör för jag har ju sett de lyckats med det och fått honan sin ..så jag provade detta ute på "byn" en lördagkväll ....jo då jag har fått uppmärksamhet det har jag men det fungerade dåligt....Tog på mig "lekdrekten" och gjorde mig fin.men kanske skakade jag mig för lite..jag gick runt i cirklaroch lade mig lite på snedden ...men ack det hjälpte dåligt...de tittade konstigt och gick....tänkte då att det är väl så att det inte var leksesong ännu...för vissa arter leker vid en bestämd tid på året ...får prova lite senare......... nu till våren kanske hihi

Ursäkta men kunde inte låta bli att skoja till det lite!
Hahaha... garantert ikke i leksform enda tror jeg.

Ler godt her jeg sitter.
Kjell Begby
[QUOTE=Thomas A Eriksen] Det er også flott å se når hannene tar på seg leksdrakten og gjør seg til for kvinnfolka, rister og står i for å få oppmerksomhet.

Thomas

Har provat att göra så som Malawin gör för jag har ju sett de lyckats med det och fått honan sin ..så jag provade detta ute på "byn" en lördagkväll ....jo då jag har fått uppmärksamhet det har jag men det fungerade dåligt....Tog på mig "lekdrekten" och gjorde mig fin.men kanske skakade jag mig för lite..jag gick runt i cirklaroch lade mig lite på snedden ...men ack det hjälpte dåligt...de tittade konstigt och gick....tänkte då att det är väl så att det inte var leksesong ännu...för vissa arter leker vid en bestämd tid på året ...får prova lite senare......... nu till våren kanske hihi

Ursäkta men kunde inte låta bli att skoja till det lite!

Hehe, virket nok dårlig det på byen. Eneste man oppnår er vel at noen ringer til den gule bilen eller i beste fall tror man har parkingson.

Kjell du førsøkte ikke riste rundt i sirkler på dansegulvet? Mulig det fungerer bedre?
Ahhh det var där jag gjorde fel...

Men jag hade gjort en leksgrop då..av stolar och bord.som jag försökte leda honorna till..vakterna tittade konstigt..men de var kanske av en annan art...
Vel, gikk ikke DET trikset så har jeg et annet råd: Spør om de vil være med hjem og se på malawi-samlingen dere har. Det hadde ikke jeg sagt nei til ihvertfall

Tilbake til tråd:
Når det gjelder fisk generelt så har jeg funnet ut at jeg blir målløs av fisk som er metallic eller har annen skinnende utstråling, som perlemor f.eks.
Får ikke sett nok på den nye blå ahli`n jeg har fått.

[External Image]
Kanon fin fisk Shiramor!
Förstår att du tycker den är vacker.

ps skall komma ihåg ditt tips !
Jeg skal ha Malawikar. Discus er jo bare tallerkner som står der. Smaksak. hvilke er de flotteste i fargene og mest personlighet? Jeg skal ha 4-7 slag. Forslag?
Jeg foreslår at du leter litt og tar det opp i en egen tråd. Det er så mange å velge mellom. Tenk på om du vil ha mbunas (territorielle algespisere som vil ha mye stein) eller mer frittsvømmende (roligere typer som vil ha mer sandbunn). Går du inn i profilen min så ser du et kar av hver sort (som eksempel).
Oppgi også hvor stort kar du har.
Robuste fisk med fin størrelse i hvert fall for kar fra 250L og oppover. Vanvittige fine farger og et uttall arter å velge mellom. For meg som også er PADI-dykker er malawi-kar i stua nesten som å ha på maska og være under vann I tillegg er adferden interessant og forskjellig fra art til art, ikke minst med tanke på flørt og yngelpleie. Det er kjempeartig å ta vare på malawi-ciklide-yngel. Barna mine på 2 og 4 år synes disse fiskene er de kuleste, for de er nysgjerrige og lite sky - stort sett. Er helt fascinert, ikke minst fordi fiskene kommer fra én sjø i et lite og fattig Afrikansk land.
Malawimann !
Hei !
Ja, ikke lett åbeskrive slikt med få ord. Men et poeng er at Malawisjøen er den mest artsrike innsjøen i verden, over dobbelt så mange arter som Europa og Nord-Amerika tilsammen ! Et anna poeng er interessant yngelpleie og ekte farger fra naturens side ! Ellers mange gode poeng. Har nettopp kommet tilbake fra min 19 tur (på 17 år) til Malawi. Planlegger tur nr 20 i oktober 2008. Hvis du ikke er hekta på malawi kan du bestille Malawibok, kalender og sneglehus fra meg. Ellers må jeg understreke at vi akvarister ikke skal hakke på hverandre for hva vi holder av fisk, men samle oss om grunntanken som kort sier at vi dyrker akvariehobbyen som gir oss mye lære og viten om fisk og planter osv.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap