Jaaaa Palettyngel for første gang :-) (side 2)

Ancistrus spiser ikke levende yngel.
Palettene har nok knaska dem selv hvis de er borte. Men det hender at palettene tar korte turer uten ungene, så du får se etter. Ungene ligger helt stille når de er uten foreldrene. Da mine knasket av sitt kull, så spiste de over 80 yngel før jeg rakk å stoppe dem. Det jeg gjorde, var at jeg fjernet foreldrene fra karet. Kull nr to ser ut som er ganske mange av ennå, så jeg går ut fra at foreldrene tar rollen sin mer seriøst denne gangen..
kan eplesneglene spise de når de ligger stille??
Nei, bare hvis de er døde, eller så godt som døde.
Og nå kommer det bare flere og flere. så no nettopp ca. 7+.
Kan det ha hent at de har spredd seg og så finner moren de.

Må bare si det at når faren passet på så var det tidi :P
Moren hadde mer ro :P
Faren gikk i ring over de det var tidi
Sto i ro og gikk rundt og rundt XD
No tror eg at palettene har spist alle men de legger nye egg eller har lagt
For de har byttet hule no å inn å ut hele tiden :P
Jaja sånn e livet xD
Fint å høre at de er igang igjen. Prøv å unngå forstyrrelser når de har frittsvømmende yngel. Ikke gjør endringer i eller utenfor karet. Ta vannbyttene nå og skyll pumpefilteret forsiktig, ikke om 14 dager. Jeg hadde dempet belysningen litt. Hvis du tenker på å ha oppi en "dither"-fisk, så sørg for å ha en ufarlig fisk som ciklidene kan venne seg til og jage unna fra og med nå - i eggleggings- perioden. Jeg har personlig erfart at en flokk med tetra ikke er så okey å ha som fiende for et ciklide-par, fordi nettopp tetraene er noen yngel-tyver av rang, i hvert fall i flokk. En enslig tetra derimot (1-2) eller en liten ancistrus bør ikke være særlig trussel mot yngelen, men akkurat nok til å trigge foreldrenes beskytter-instinkt MEN husk å ha noen flyteplanter eller andre vekster som stakkaren kan søke tilflukt bak. En dither fisk bør ikke jages ihjel. Det blir litt rått.

Mine dvergciklider har spist yngelen sin akkurat i den frittsvømmende perioden - det vil si etter at jeg har ropt hurra og talt vel +40 yngel... Men, de har lært etterhvert. Noen oppdrettere fjerner mamma- eller pappa-fisken, MEN det i seg selv er en forstyrrelse - og kan trigge frykt hos den gjenværende forelderen med samme resultat som du nettopp opplevde...
Lykke til!
har noe 5 guppy oppi som de jager hele tiden.
nettopp tatt 2 ancistrus på 3-4 cm oppi til de no etter at de andre 4 eg hadde plutselig døde.
4 ancistruser døde? Det var da voldsomt. :O Blir de jaget av palettene?
nei hadde de i yngel karet.
Nei de blir ikke jaget av palettene. sorry leste spørmålet feil :P
Ok
Men hele 4 døde ancistruser på kort tid, tyder på noe muffens... Er yngelkaret lite, så kan årsaken være det... Jeg har mistet to ancistruser totalt på ett år. Den ene gangen var karet angrepet av innvollsmark, og den andre gangen var det en nyanskaffet liten ancistrus som hadde med seg bakteriell smitte. Mulig jeg har mistet noen ancistrusyngel, men ikke merkbart, iallefall.
Etter det jeg vet, så blir sunne ancistruser ganske gamle.
fant 1 til død i dag.
ser ikke den siste som skulle vært i karet så...
Palettene kom ut med sitt andre kull i dag
Det dume var at de drepte 2 guppyer før de kom ut med de
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Moen
Reklame for plussmedlemskap