Innvendig filter, hvilket er best? (side 2)

De fleste kjører inn filtrene i 3-4 uker sammen med det gamle filteret, når det er snakk om innvendige filtre.

Årsaken til at det tar kortere tid i ett veletablert kar, kontra ett ferskt kar, er at det er lite ammoniakk som ødelegger for celledelingen hos bakteriene som skal ta seg av nitratet i vannet.
I tillegg er det vel liten tvil om at bakteriefloraen i ett veletablert kar, er en smule annerledes enn i ett dønn ferskt kar
Vil det gå raskere dersom man i tillegg smører litt gørr fra det innkjørte filteret på svampene i det nye filteret? Skal forhåpentligvis gjøre det samme selv om ikke så lenge, greit å være forberedt
annema
Vil det gå raskere dersom man i tillegg smører litt gørr fra det innkjørte filteret på svampene i det nye filteret? Skal forhåpentligvis gjøre det samme selv om ikke så lenge, greit å være forberedt


Absolutt! Skvis gørr fra de gamle svampene i de nye, så er det klappet og klart på no time. Da koloniserer man de nye svampene med en "start-kultur" av bakterier, og det tar ikke lang tid før de har mangedoblet seg i antall.
Man kan jo hjelpe til enda litt mere, og gi filteret 15 millioner til med bakterier ved hjelp av en flaske JBL Filterstart, som sprøytes jevnt over svampene.

PS!
Jeg har testet det produktet og det fungerer som en god medhjelper.
Ved en bestemt prøverunde i et kar, fikk jeg utslag på nitritt etter et par uker, men den ble bare oransje og aldri helt rød (slik testen ville blitt uten bruk av noe filterstarter). Da hadde jeg ikke skviset filtergørr fra innkjørt filter i svampene i tillegg, kun filterstarter på flaske.

Så MED filtergørr også blir det supert
Supert, da er det bare å krysse fingrene og håpe at nissen kommer med et utvendig filter iår...
jeg anbefaler også Fluval 4+
knallbra filter! har ett selv i 155 literen.
funka fjell!
lag ett selv
Jeg har laget ett selv nå nettopp. Jeg lagde en bakvegg i skifer, som jeg limte med silikon ca ti cm fra bakveggen. Halve bakveggen i min 180 liter har jeg nå som ett innvendig filter som er fult opp med blåsvamp som er skåret i biter på ca 10*10*10 cm. Dette drives av en utvendig 2329 eheim (biologisk filter) men kunne godt blitt drevet av en sirkulasjonspumpe på ca 600 l/h. Viktig å få nok vann inn i filteret, gjerne fra to-tre forskjellige steder. Dette blir ett meget stort filtervolum, og vil påstå at dette kan drivest tilnærmet vedlikeholdsfritt i minst 1 år.

Dette filteret ville kostet med sirk.pumpe og blåsvamp: pumpe ca 3-400kr, blåsvamp, ca2-300kr pluss kansje 100kr i porto. Så for maks 800kr har du ett "gedigent" filter som vil være vedlikeholdsfritt i minst 1 år.

Som mona sier, kjør filteret godt inn, men bruk oppstartshjelp. Jeg pleier faktisk å kjøre inn ett nytt filter i 40 dager før jeg har i fisk i tillegg til oppstartshjelp, men så er jeg godt fornøyd med å få til plantene før jeg trenger fisk i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap