Jannes vannverden (side 2)

I morgen er dagen Janne.
Håper du gleder deg like mye som jeg gjøre..hehe

Mvh Linda
Turen til Nols var flott! Vi fikk jo med litt Malawi hjem også.... Utolig flott butikk med et godt utvalg av fisk.

I dag måtte vi ta ut røttene i 720 litern, skulle fange en fisk som klarte å gjemme seg for oss forrige helg... Men, da jeg skulle ta ut den siste rota, fikk jeg meg en liten overraskelse. Det er et hulrom på toppen av rota, og inni der var det en albino ansistrus med masse egg! Jeg trodde ikke disse var kjønnsmodne ennå, men der tok jeg vist feil. Er litt usikker på om jeg skal ta ut rota og plassere den i et eget akvarie for å øke sjansen til de små. Det er tross alt en god del stor fisk i dette karet. Legger ved et bilde av rota.
Tidligere i år startet vi et 375 liters Malawi kar. Forrige gang jeg la ut bilde var det ingen fisker med, legger derfor ut noen nye bilder av noen innbyggere i karet.
I sommer klarte jeg ikke motstå fristelsen da jeg fikk øye på noen søte små humlefisk. Fikk øye på de hos Ski Akvarium, og reiste samme dag hjem for å sette opp et artskar til de søte små. Kjøpte alle de hadde, så det ble 9 stk. De går nå i et 54 liters kar. Vel, helt alene er de nå ikke, det er en del sandsnegler i dette karet også. Et av bildene viser en humle ved siden av en snegle. Ja, disse fiskene er virkelig små!
720 literen har jo også fått noen flotte innbyggere, må jo legge ut bilder av de også! Første bildet viser Heros sp. "rotkeil", bilde nr. 2 viser en vanlig scalare og det siste en heros sammen med corydoras schwartzi
Janne Selstad
Tidligere i år startet vi et 375 liters Malawi kar. Forrige gang jeg la ut bilde var det ingen fisker med, legger derfor ut noen nye bilder av noen innbyggere i karet.

Så fint
Hvilken fisk er den røde på det midterste bildet ? (Innlegg 24)
Bardisken har også fått nye innbyggere. Legger ved noen bilder av det også. Det første viser hvordan karet ser ut i dag, bilde nr 2 viser Corydoras trilineatus, og bilde nr 3 viser Apistogramma viejita.
Det var en nydelig liten trille, Janne!
Den røde fisken i innlegg 24 er en Labidochromis sp. "Hongi". Det er en av fiskene som ble med hjem fra sverige. Denne er avlet ved å ta vare på de rødeste eksemplarene over lang tid. Derfor har disse en skarpere rødfarge enn den vi er vant til fra tidligere.
Takk, Inger Anne

Vi har kun 2 stk av disse, men håper å få tak i noen venner til de snart.
I dag måtte jeg bare kikke ned i rota som ancistrusen har lagt egg i! Fant en lommelykt og lyste ned i hulrommet, og der var fortsatt mallefar sammen med eggene. Men, eggene lå ikke helt rolig lenger - de hadde alle sammen fått søte små haler! Tror nok ikke disse vil overleve, siden rota er plassert i 720 literen som tross alt huser en del annen sulten fisk. Men, etter å ha lest litt rundt på forumet har jeg kommet frem til at de har den beste muligheten der de er. For å flytte rota til et annet kar, bør det andre karet det ha samme vannverdier, temp. osv. Jeg har nok ikke et kar som svarer til de kriteriene, og som i tillegg er ledig.

Dersom det ikke går bra denne gangen, kan jeg jo alltids gjøre i stand et eget kar til turtelduene......
Vi har nå fått satt inn bakgrunn i akvariet i bardisken. Det ser litt "nakent" ut foreløpig, men det blir jo som å sette opp et nytt karr. Tror det blir fint når plantene har fått litt tid på seg, slik at det blir litt mer ut av de. Det ser litt glissent ut nå. Har også vurdert å skifte ut lysrørene for å få litt "varmere" lys.

720 literen: Har fjernet alle saene, samt praktbotiaen. Det er blitt mye roligere der nå. Har også flyttet litt mer rundt på planter, og skiftet ut noen. Det er ikke lett å få plantene til å feste seg, og gro i et akvarie hvor hovedfisken heter Heros. Men, noen planter har klart seg, heldigvis.
Tøff bakgrunn. Likte at du har latt den gå ut på sidene og ikke bare bak

Flott den 700 litern!
Janne Selstad
I sommer klarte jeg ikke motstå fristelsen da jeg fikk øye på noen søte små humlefisk. Fikk øye på de hos Ski Akvarium, og reiste samme dag hjem for å sette opp et artskar til de søte små. Kjøpte alle de hadde, så det ble 9 stk. De går nå i et 54 liters kar. Vel, helt alene er de nå ikke, det er en del sandsnegler i dette karet også. Et av bildene viser en humle ved siden av en snegle. Ja, disse fiskene er virkelig små!

Har du humlefisken fortsatt? Kan du dele dine erfaringer med å holde denne fisken? Dette er en av de mange småfiskene jeg selv kunne tenkt å prøve meg på
Takk for hyggelig tilbakemelding

Jeg har ikke humlefiskene lenger, men likte de veldig godt. De ble solgt videre med akvariet da vi gjorde om i kjellerstua.

Humlefiskene var veldig lette å ha med å gjøre. Hadde biltemasand i bunn, samt planter og røtter. De er brakkvannsfisker, og jeg brukte kun vanlig salt for å ordne dette. (Vet at dette frarådes av mange, men gjorde det alikevel). De liker heller ikke sterk strøm i vannet, så de bør ha et "stille" område i karet. Av mat, likte de best mygglarver og hjemmelaget rekemix. Men de tok også til seg flakfor. Utrolig morsom fisk!

Janne
Takk for info! Alltid noe å lære av folk som har hatt fisken hejmme hos seg
Da vi hadde vannbytte i går, fikk vi en hyggelig overraskelse. Viste fra før at det ene ancistrus paret hadde funnet seg en hule i den ene trerota. Har jo funnet egg der tidligere også. Men nå er denne siden av karret beplantet slik at vi ikke lenger kan se hva som foregår bak der. Vi har plantet slik for at fiskene skal ha nok gjemmeplasser. Men, i går, kom det frem noen babyer. Søte små albino ancistrus babyer. Fikk tatt et bilde av de, men det ble ikke så veldig skarpt. Men, man ser da noen av de. Far ligger fortsatt i hula, så vi vet ikke hvor mange det er. Vi målte den ene som satt på frontglasset, og den var 12mm uten å regne med "halen", altså kun kroppen. Lurer litt på hvor gamle de er. Dette er et selskaps karr, så trodde ikke det skulle komme frem noen yngel. Håper noen av de overlever.

[External Image]
Alltid moro med yngel. Og har først ancistrusene dine begynt så kommer de helt sikkert til å fortsette å produsere. Kanskje greit om ikke alt vokser opp også.
Men hvilken annen fisk har du i selskapskaret?
Og har du eventuelt noen andre kar du kunne flyttet noen av yngelen over i? Om du vil ha noen som vokser opp. Første mnd er jo den vanskeligste for ancistrus yngelen da de er små og forsvarsløse. Samtidig så blir det kamp om maten i selskapskaret så vanskelig å få de til å vokse fort nok.
Ville anbefalt å fore endel med agurk / squash i selskapskaret ditt om du ønsker å ha de der. Legg i en passelig bit på kvelden før lyset slukker så finner de nok frem til den i løpet av natta. Prøv dette noen ganger så får de i seg litt grøntfor i det minste.
Nb ta restene ut dagen etter!
I dag har jeg forsøkt å ta bilde av en golden som går å tygger i malawi karet. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til noe godt bilde...fisken vil ikke stå stille, jeg har ikke nok lys osv. Må nok gå et aldri så lite kurs, og kanskje investere i bedre utstyr. Men, jeg klarte å få til et bilde som går ann å vise frem. Man ser jo tydelig øyne i munnen på fisken her. Ganske moro med tyggende fisk!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Liss Nilsen.
Reklame for plussmedlemskap