Hva er det viktigste for deg i en dyrebutikk? (side 2)

MC Darup
Jeg mente oeb. Ser nå at siteringen er fjernet i det tilfellet jeg mente :)

Aha! Kunne ikke se hvem oeb hadde sitert...
Pakk Corydoras i en pose per fisk, dette fordi de skiller ut en stressgift som fort kan drepe alle fiskene i posen om det blir for mye gift i liten vannmengde. dette viser også at du har en del kunnskap = fornøyde kunder!

Sørg for godt vareutrykk så butikken ser ryddig og ordentlig ut. Alltid en fordel og ha fine og spennende fisk i vindu/nær inngangen.

Les deg opp på de forskjellige akvariefiskene. Er et must at de ansatte vet hva som er stimfisk/ikke stimfisk, litt om vannverdier og selfølgelig plassbehov, å slå opp i bok går helt fint her.

Vær mer opptatt av fiskenes trivsel enn penger i kassa (generet) ikke selv store krevende fisk til nybegynnere med små akvarier.

Dobbesjekk all info du får fra dine kollegaer Salt og slikt dere sikkert har i butikken ska ikke prakkes på nybegynnere med ferskvannsakvarium.

Mulig mye av dette er sagt før, men dette er ting jeg setter pris på
Jeg spurte i butikken om dem hadde corydoras aeneus, så spurte hu dama spørrende; ``hva er det?``, det viste seg att dem hadde det, men det fant jeg ut selv...

helt enig ang. død fisk og rydding. samme dag så jeg en muggbefestet sølvhai og en type stimfisk som var død (den var så full av mugg eller noe sånt, att jeg ikke så hva det var en gang).

kunnskap og at fiskene har det bra er viktigst.
Ha riktige navn og gjerne bilde/vankk krav på riktige kar.

Ha litt enkel dekorasjon i karene, da føler fiskene seg tryggere og viser deg fra en bedre side enn om de går i et tomt kar. Dekorasjonene må være slik at det alikevell er lett å fange inn fisk.

Dersom fisk er i karantene og det står lapp om dette, er det bare positivt.
Trygve Lillefosse
Dersom fisk er i karantene og det står lapp om dette, er det bare positivt.

*applaus*
Så rett, så rett.

Er det en butikk med feks 100 akvarier.. og ingen er merket med "karantene" blir jeg litt bekymret.
Sykdom eller karantene er det alltid. Da mistenker jeg butikker for å ville skjule det.
Jeg synes det er flott om også planter er merket med navn og info., så man slipper å komme hjem med plante etter plante som verken skal stå i akvarium eller som vil ha det akvariet/tp. og vannverdier du har å tilby.
Jeg synes det er veldig viktig at betjeningen faktisk kan noe om fisk. Har mange ganger gått i zoo-butikker og hørt betjeningen anbefale både det ene og det andre som ikke går sammen. Noen ganger har jeg tillatt meg å korrigere når det er blitt for horribelt. Har sett Sølvhai solgt sammen med Kampfisk, Guppy og Gurami som gave til et kar som personen ikke visste hvor stort var. Han viste sånn ca med hendene og det var ikke stort. Han visste heller ikke hvilken fisk venninnen hadde fra før. Jeg foreslo at et gavekort kanskje var lurere så hun kunne velge selv.
Her i Bergen har vi også en Zoo-butikk med en meget energisk selger som mener at man trenger både det ene og det andre til akvariene. Han lesser opp i armene på kunder som ikke har peiling bare for å selge. Jeg pleier som regel ikke å ta diskusjonene men setter det bare pent fra meg i hyllen med kattemat eller noe sånt. Ryddejobben får de ta selv..
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap