Lufter et raskt spørsmål her :) (platy) (side 2)

Jeg har ikke platyer nå, men de er da nokså greie fisker som tåler det meste. Og de fleste er vel innom Guppy og/eller Platy i begynnelsen av hobbyen. Det første jeg hadde var to guppyer i et toliters norgesglass. Har vært oppe i 12 avdelinger med fisk på det meste. Fisk nummer to jeg så var røde sverddragere. Da vi kjøpte vårt første fabrikklagede akvarium på 83l var to røde Platy med hjem samme kveld.

Det er forresten ikke så lenge til det kommer Platyer i hus igjen, skal bare bytte vann i det karet jeg skal ha dem i.
Min hannplaty nappet så mye på kampfisken min at jeg måtte levere han tilbake til butikken... Så de er ikke helt trygge.
Hadde du bare disse to sammen eller hadde du hunner også? Har aldri sett noen av mine oppføre seg slik, men fisk er jo individuelt ulike, og Kampfisk er nokså trege av seg, så....
Hos naboen var det kampfisken som gikk bananas på Platyene....
Platyhunnen dør etter hun har født
Jeg kjøpte en platyhann og to hunner, og begge hunnene døde med et par mnd mellomrom. Begge var tydeligvis gravide like før de døde. Heter det forresten gravid når det gjelder fisk, dyr er jo drektige? Men faktisk, etter to døgn etter siste hoa døde dukket det jammen opp et yngel, som nå svømmer rundt med hannen og to ancistrus og tre pansermaller. Men vet noen hvor vanlig det er at hunnen dør i forbindelse med føding? På Tropehagen i Molde sa de det er "vanlig", men det er jo ganske trist, særlig når en har bare 10 liter vann og to-tre av hver sort..
Akvariedilla
Hadde du bare disse to sammen eller hadde du hunner også? Har aldri sett noen av mine oppføre seg slik, men fisk er jo individuelt ulike, og Kampfisk er nokså trege av seg, så.... Hos naboen var det kampfisken som gikk bananas på Platyene....
Du snakket til meg nå? hehe

De to + 2 hunn platyer. Skjønte ingenting jeg heller før jeg så det selv. Det rare er at kampfisken gjorde ingenting tilbake... hehe
Kanskje den var av typen fredelig Kampfisk, eller var litt sjenert....
Uansett er fisk ulike. Skrev du noe om størrelsen på karet? Kanskje han så på Kampfisken som en konkurrent om hunnene: Den måtte i så fall ikke ha vært helt god i hue.... Ekstremt sjalu type....

Kjøpte du inn noen hanne senere? Til samme karet mener jeg?
Kan forresten korrigere meg selv nå, da jeg kjøpte seks Platyer i går, viser det seg at bare en av dem er i live etter under ett døgn hos meg. Jeg er kjempeskuffet...
Akvariedilla
Kanskje den var av typen fredelig Kampfisk, eller var litt sjenert.... Uansett er fisk ulike. Skrev du noe om størrelsen på karet? Kanskje han så på Kampfisken som en konkurrent om hunnene: Den måtte i så fall ikke ha vært helt god i hue.... Ekstremt sjalu type.... Kjøpte du inn noen hanne senere? Til samme karet mener jeg?


Ganske så fredelig i allefall...hehe.
Karet er bare 35l.
Mulig han var sjalu... Men det var sjelden han rørte huene når jeg så i allefall..
Har ikke kjøpt noen ny nei... Se om finnene vokser ut i allefall.

Synd med dine Platyer da...
Super erstatning i stedet
Er i grunnen like glad; fikk syv-åtte danioer i stedet, og de kostet egentlig 99 pr. stk. Danio rosaeus er mye mer spennende enn noen kjedelige platyer vel... Kampfisken zoo i Surnadal får ros fra meg, utrolig service og god kunnskap om akvariestikk. Tusen takk Kristian!!
Ja det var jo trist at fiskene døde da, men... Hadde utrolig lyst på de danioene og ikke råd, så... Tror han forsto det rett og slett. Han er sjelden....
Inger Grethe Morken
Begge var tydeligvis gravide like før de døde. Heter det forresten gravid når det gjelder fisk, dyr er jo drektige?


Det har du faktisk rett i.
Dyr er drektige, mennesker er gravide.

Drektig - Oppslag i Universitetets ordbok på nett

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

drektig

drektig a2 (fra lty 'bærende', besl med drakt)
1 om hunndyr: svanger en d- ku
Fisk er pr.definisjon ikke dyr.
De er enten drektige eller gravide eller rogntunge. Det brukes litt forskjellig. Vi sier aldri at en hval er drektig, eller hva vet jeg....
Hovedsaken er vel at en levendeføders er full av yngel ikke egg, eller er befruktet. En blir nå forstått uansett, tror jeg. I Norge er det vel ingen levendefødende fisker, så det er kanskje ikke et eget ord for det?
det har jeg faktisk ikke tenkt på :p Sier nå likevell at guppyen min er gravid jeg da :p:p he heh Da er det ikke flere slørhaler hos meg ;( trist at godklompene mine ikke er der, men nå har de vertfall riktig temperatur da ;D åh, kremt. Greide ikke å dy meg så fikk byttet de mot 3 platyer ) Å neontetraen gidde jeg til noen som hadde flere
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap