Biltema sand litt informasjon (side 2)

Inaktiv bruker
Har abre metallpansermallene av corryer selv, men de trives veldig bra her med biltema sand, den legger seg også bra på bunnen av akvariet syns jeg, kan ta litt tid før den legger seg(alltså før vannet blir krystallklart), men etter den har falt ordentlig ned, så blir den der.
Biltema sanden blir ovfte med i "støvsuginga" av akvariet, men er jo så billig at om jeg skulle få behov for å etterfylle litt, så spiller det ingen rolle.
dessuten sitter også plantene bedre fast i dette karet enn i karet som har grus har jeg en følelse av.
jaaa. jeg ser nå at det er mye finere med svart rådasand. så kommer til å kjøpe meg det imorra! biltemasanden er helt grei, men når akvariet 2 meter lenger bort har svart rådasand så kan man ikke nøye seg med det nest beste...
Av det jeg har forstått så er det flere typer sand hos Biltema. Den ene typen er egnet for akvarier, finnes også i to forskjellige kornstørrelser, mens den andre ikke er anbefalt i det hele tatt.
Er det ikke slik det er?
Inaktiv bruker
De har en type som ikke er av sand, den er ikke anbefalt, en er olivin,( og mener de har en som er laget av ett mettal også(?) ), den hvet jeg ikke noe om, bortsett fra at olivin er grønn, og den edle variianten(som brukes til smykker blandt annet) heter epidot.
vekker liv i denne tråden for jeg lurer på om noen har en link til den rette sanda? Jeg er så redd for å kjøpe feil sand, så det hadde vært greit å ha noe å forholde seg til!
MarenB
vekker liv i denne tråden for jeg lurer på om noen har en link til den rette sanda? Jeg er så redd for å kjøpe feil sand, så det hadde vært greit å ha noe å forholde seg til!:)


Du skal ha den med varenummer 175425. Det står "grovkornet" på sekken.
OK! Tar med meg nr når jeg drar på biltema da Takk for hjelpen!
Var å kjøpte sand på biltema i dag

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/

Er dette rett sand? Fant ikke noe på 175427 som sto i første post. Er det bare å skylle denne sanden 2-3 ganger og ha den i akvariumet? Er litt nybynner på dette. Men jeg har et par fisker som virkelig ikke liker grusen som jeg har, så påtide å gi de sand

Takker for alle svar, håper på noe raske svar da jeg skal snart begynne vist det er rett sand.
Det er rette sanden ja.
Jeg har den finkornete, skulle nok hatt den grove. Jeg hadde litt vann i karret først, og fordelte sanden forsiktig rett fra sekken, vasket den ikke.
Trenger ikke å "vaske" sanden først altså?
Jeg gjorde ikke det. Leser om mange andre også som ikke vasker biltema-sanden.
Har denne sanda fra Biltema i 10 kar og har aldri vasket den. Etterfylte idag etter ommøblering i en 530 og en 160 liter. Helte den rett i karene, ikke noe støvproblemer, den la seg til rette med en gang og vannet forble krystallklart.

Det er viktig at man kjøper den typen som er mest grovkornet. Den fine sanden resulterer i lite eller ingen vannsirkulasjon i en og det danner seg gasslommer som ikke er bra.

ar kjørt med Biltemsand i årevis uten at jeg kan si at jeg har hatt problemer med dete.
Geir Kristiansen
Det er viktig at man kjøper den typen som er mest grovkornet. Den fine sanden resulterer i lite eller ingen vannsirkulasjon i en og det danner seg gasslommer som ikke er bra. ar kjørt med Biltemsand i årevis uten at jeg kan si at jeg har hatt problemer med dete.


Hva mente du med det? Hvordan ser man det?
Når vi kjøpte sand var det bare den finkornede 175422 å få der vi endelig fant noe og der sto at den kunne brukes til akvarium så dermed var det den vi tok. Vet ikke om skiferhellene vi har i bunnen løfter sanden noe og mallene har gravd seg hule under og mellom disse igjen så det virker som det "luftes" stadig vekk.

Blåsesanden leveres med to kornstørrelser middelkornstørrelse 0,34 og middelkornstørrelse 0,67.

Jeg anbefaler den siste da denne gir medre vanngjennomtrening i sandlaget.

Blåsesand
Ser at linkene ikke fungerer lengre. Er det noen som kan gi meg link til sand fra biltema som passer bra til ciklider og pansermaller?
Sto
Ser at linkene ikke fungerer lengre. Er det noen som kan gi meg link til sand fra biltema som passer bra til ciklider og pansermaller?


Biltema sand nr 17-5425.
takker og bukker! Skulle hatt et gruslag på bunnen også, den "grove" sanden er vel ikke egnet for dette? ser ikke ut til at biltema selger det, så må nok ta en tur på dyrebutikken (?)
PT
Det jag vet angående blästersand är att det tillverkas i samma fabrik där man också tillverkar granulat och därför kan vi inte rekommendera att man använder vår sand till akvarier. Det kan finnas spår av granulat i sanden som Biltema säljer och vi garanterar inte att den är granulatfri.


Er det ikke da litt rart at de skriver på selve posen som sanda er i at den kan anvendes i akvarium?
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap