Akvariefisk og andre eksotiske dyr kan bli forbudt i norge! (side 2)
Postet 19.02.08 kl 13:59
Postet 19.02.08 kl 14:11
Postet 19.02.08 kl 14:13
Postet 19.02.08 kl 14:13
Postet 19.02.08 kl 14:16
2neliseJeg er egentlig målløs. Vet ikke helt hva jeg skal si, føle, tenke....
Ja dette så jeg ikke komme!
De kan da ikke mene dette?
Nordmenn har vel holdt akvariefisk i alle de år?
Dette blir for dumt etter mitt syn.
Det er vel en vesentlig forskjell på en 2 meter lang slange enn det er på en fisk?
Derimot mener jeg det kunne bli gjort tydeligere hvor store akvarium man må ha til den og den fisken.
Mange i dyrebutikken spør ikke hvor stort kar kunden har når de selger en fisk, og hvor ofte har vi ikke sett gullfisk i 10 liters "gullfisk"boller?
Jeg kan skjønne at noen arter som elektrisk ål er forbudt, men fisk som diskus, scalare og guppy?
...Det blir for dumt...
Postet 19.02.08 kl 14:21
Ciklide[QUOTE=2nelise]Jeg er egentlig målløs. Vet ikke helt hva jeg skal si, føle, tenke....
Det er vel en vesentlig forskjell på en 2 meter lang slange enn det er på en fisk?
Derimot mener jeg det kunne bli gjort tydeligere hvor store akvarium man må ha til den og den fisken.
Mange i dyrebutikken spør ikke hvor stort kar kunden har når de selger en fisk, og hvor ofte har vi ikke sett gullfisk i 10 liters "gullfisk"boller?
Jeg kan skjønne at noen arter som elektrisk ål er forbudt, men fisk som diskus, scalare og guppy?
...Det blir for dumt...
Det har jaggu klikka helt for Stoltenberg & Co.
Postet 19.02.08 kl 14:23
Postet 19.02.08 kl 14:26
Endret: 19.02.08 kl 14:26
CiklideDerimot mener jeg det kunne bli gjort tydeligere hvor store akvarium man må ha til den og den fisken. Mange i dyrebutikken spør ikke hvor stort kar kunden har når de selger en fisk, og hvor ofte har vi ikke sett gullfisk i 10 liters "gullfisk"boller? Jeg kan skjønne at noen arter som elektrisk ål er forbudt, men fisk som diskus, scalare og guppy? ...Det blir for dumt...
Ja, det er litt tragisk å komme inn i dyrebutikken å se de har pakketilbud på gullfisk med 15-liters bolle.. :/
Postet 19.02.08 kl 14:26
2nelise[QUOTE=Ciklide][QUOTE=2nelise]Jeg er egentlig målløs. Vet ikke helt hva jeg skal si, føle, tenke....
...Det blir for dumt...
Det har jaggu klikka helt for Stoltenberg & Co.
La oss håpe noen andre kommer til makta etterhvert!....
Postet 19.02.08 kl 14:39
Postet 19.02.08 kl 14:54
" ...Det blir for dumt..."
.... Det har jaggu klikka helt for Stoltenberg & Co...."
.... La oss håpe noen andre kommer til makta etterhvert!...."
Bare til info: det er Stortinget som fastsetter lover i Norge, ikke Regjeringen.
Ref: "Ved stortingsbehandlingen av Stortingsmelding nr.12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd ble det bestemt å lage en ny lov om dyrevelferd ..."
Dere skulle ha valgt et annet Storting i 2002 ..... (regjeringen da var forøvrig H+ V+KrF kalt "Bondevik II")
Forøvrig ser denne loven ut til å bli så "ullen" at alt som berører vår hobby blir opp til Mattilsynet. Vi får håpe at de har tilstrekkelig kompetanse og sunt vett når forskrifter og retningslinjer skal på plass.
(Desverre tror jeg vi får se mye rart fra en etat som idag tror allergi mot pelsdyr gir kompetanse til å holde skilpadder ....)
.... Det har jaggu klikka helt for Stoltenberg & Co...."
.... La oss håpe noen andre kommer til makta etterhvert!...."
Bare til info: det er Stortinget som fastsetter lover i Norge, ikke Regjeringen.
Ref: "Ved stortingsbehandlingen av Stortingsmelding nr.12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd ble det bestemt å lage en ny lov om dyrevelferd ..."
Dere skulle ha valgt et annet Storting i 2002 ..... (regjeringen da var forøvrig H+ V+KrF kalt "Bondevik II")
Forøvrig ser denne loven ut til å bli så "ullen" at alt som berører vår hobby blir opp til Mattilsynet. Vi får håpe at de har tilstrekkelig kompetanse og sunt vett når forskrifter og retningslinjer skal på plass.
(Desverre tror jeg vi får se mye rart fra en etat som idag tror allergi mot pelsdyr gir kompetanse til å holde skilpadder ....)
Postet 19.02.08 kl 15:05
Postet 19.02.08 kl 15:13
VG har sånn ca. hver måned en artikkel med ...... kan bli forbudt.
Problemet her er jo at de fleste som styrer landet ikke har peiling på hva de driver med, dessverre er det jo lagt opp sånn. Så noen lover kan jo plutselig bare gli på plass uten at noen vet bedre. Det verste jeg vet er etater som skal styre noe som helst. Det betyr bare papirer og papirer og papirer.
Problemet her er jo at de fleste som styrer landet ikke har peiling på hva de driver med, dessverre er det jo lagt opp sånn. Så noen lover kan jo plutselig bare gli på plass uten at noen vet bedre. Det verste jeg vet er etater som skal styre noe som helst. Det betyr bare papirer og papirer og papirer.
Postet 19.02.08 kl 15:45
Postet 19.02.08 kl 15:48
Postet 19.02.08 kl 15:52
Blir jo saker det Får stikke åler som puster luft i buksa, og si at man er ekstra glad for å se tolleren når det rører seg ;pbiXen"Nordmann tatt med 800 gram discus ved grensen" :S
Ordet fisepushere vil nok få en ny betydning om Klabb&Babb får viljen sin (les: politikerne).
Det er jo helt sant det som står i annonsen. Du får jo plass til 2-4 gullfisker, helst i filetert utforming. Om du tar de rund, husk at vann er luksus!Steffen_93Syntes det skal bli sånn størrelse krav på akvarie hvis du ser på denne annonsen på finn.no er det jo helt sykt!!
Huzza, da er jo guppyen, papegøyefiskene og sløvhalene berga. Dette er jo fisk vi virkelig vil ta vare på, og la ha ett godt liv. At de er alva i filler på en så ille måte, at de verken greier å oppføre seg normalt, eller holde seg friske, det er jo ikke så relevant.Kristin&fiskeneI avisa står det " - De legger opp til å kunne tilby dyr som ikke er domestistiserte. Det vil si dyr som er betydelig genetisk endret i forhold til sitt ville opphav"
Nei, er vel bare å komme seg ut å pikke isen vekk av ett vann, å kvitte seg med fiskene som lever under så forferdelige forhold. Fy og skamme meg, tenk å ha fisk til annet enn middag!
Om noen ikke ser at alt jeg her skriver er gjort på en sarkastisk måte, ser de det nå
Regner med at jeg kommer til å lese hele utkastet til ny lov, men de 118sidene tas nok en annen dag.
Postet 19.02.08 kl 17:28
Endret: 19.02.08 kl 17:31
Nå må dere ikke bli helt hysterisk her da folkens ;-D
For det første: Hvis noen lover og regler er med på å beskytte miljøet ved å hindre overfiske av høyt skattede fiskeslag så er vel det bra? Skal ikke påstå at det er sånn her, men ser det på enkelte akva-sider at det reklameres for skjeldne fisk som også går for en høy sum, og da blir det også lønnsomt å ta ut fler der de kommer fra. Noen artikler forteller også om overfiske.
En annen side av samme sak er at mange fiskeslag finnes omtrent KUN i akvarier rundt omkring. Tenker da på de som er utryddet (eller utryddningstruet) i sitt naturlige miljø, og det er mange på den listen tror jeg. Disse akvariene fungerer som gen-bank, og hvis situasjonen forandrer seg så kan akvarister være med på å sette ut fisk igjen senere. Ingen kan vel forby noen å holde slik fisk?
Uansett: Kan ikke tenke meg at norske lover forlanger avliving av "ulovlige" fiskeslag. Ser for meg kun at import kan bli mer komplisert.
For det første: Hvis noen lover og regler er med på å beskytte miljøet ved å hindre overfiske av høyt skattede fiskeslag så er vel det bra? Skal ikke påstå at det er sånn her, men ser det på enkelte akva-sider at det reklameres for skjeldne fisk som også går for en høy sum, og da blir det også lønnsomt å ta ut fler der de kommer fra. Noen artikler forteller også om overfiske.
En annen side av samme sak er at mange fiskeslag finnes omtrent KUN i akvarier rundt omkring. Tenker da på de som er utryddet (eller utryddningstruet) i sitt naturlige miljø, og det er mange på den listen tror jeg. Disse akvariene fungerer som gen-bank, og hvis situasjonen forandrer seg så kan akvarister være med på å sette ut fisk igjen senere. Ingen kan vel forby noen å holde slik fisk?
Uansett: Kan ikke tenke meg at norske lover forlanger avliving av "ulovlige" fiskeslag. Ser for meg kun at import kan bli mer komplisert.
Postet 19.02.08 kl 17:35
Postet 19.02.08 kl 17:54
Det at 10% av våre fisker er domestisert er jo bare tull! Nesten alt av fisker vi har i akvariene våre er "ville" fisker som godt klarer seg i naturen. Selv om de er holdt i fangenskap i flere generasjoner.
Untakene er få. Og den dagen jeg blir nødt til å holde slørhaler eller guppy, for å kunne drive lovlig, blir jeg garantert å regne som en forbryter.
Synes heller forbudet burde ramme "ødelagte" fisker og hunderaser som må ha fødsels- og respirasjonshjelp for å overleve. Eller hva med hester som står i en liten innhegning i snøstorm, og i bås resten av året...
Tror svært få viser like stor omtanke for dyrene sine som det akvarister gjør.
Men for å snu det hele litt på hodet: Hvorfor ikke forby hold av alle dyr som kan klare seg på egen hånd. Villsau, rein, katter, mink, rev, fugler og de fleste nordiske spisshundrasene. Ser ingen grunn til å skille mellom det ene og det andre...
Desverre styres norge av lobbyister, og ikke av våre folkevalgte. Så viss noen kan bla opp noen millioner til et marmorpissoar i opraen, blir vi kanskje kvitt dette lovforslaget.
Men i værste mulige tilfelle, om dette forslaget skulle komme gjennom; hvordan skal vi kvitte oss med fiskene? Nedslakting går jo ikke. Blir jo hudflettet av dyrevernene da...For fisken føler jo smerte i dødsøyeblikket...Den er jo bevisst om at den skal dø!
Så da må jo det hele foregå i mobile slakteri rekvirert av Mattilsynet. Først neddopet, så avlivet med boltpistol. For at disse nå døde fiskene, ikke skal forpeste naturen, må de brennes på enorme likbål.
Synes nesten jeg ser det for meg...
Finnes jo alltid en mulighet for å smugle inn fisk i ansjosbokser da...Så man slipper å bli avslørt av røtgen....
Untakene er få. Og den dagen jeg blir nødt til å holde slørhaler eller guppy, for å kunne drive lovlig, blir jeg garantert å regne som en forbryter.
Synes heller forbudet burde ramme "ødelagte" fisker og hunderaser som må ha fødsels- og respirasjonshjelp for å overleve. Eller hva med hester som står i en liten innhegning i snøstorm, og i bås resten av året...
Tror svært få viser like stor omtanke for dyrene sine som det akvarister gjør.
Men for å snu det hele litt på hodet: Hvorfor ikke forby hold av alle dyr som kan klare seg på egen hånd. Villsau, rein, katter, mink, rev, fugler og de fleste nordiske spisshundrasene. Ser ingen grunn til å skille mellom det ene og det andre...
Desverre styres norge av lobbyister, og ikke av våre folkevalgte. Så viss noen kan bla opp noen millioner til et marmorpissoar i opraen, blir vi kanskje kvitt dette lovforslaget.
Men i værste mulige tilfelle, om dette forslaget skulle komme gjennom; hvordan skal vi kvitte oss med fiskene? Nedslakting går jo ikke. Blir jo hudflettet av dyrevernene da...For fisken føler jo smerte i dødsøyeblikket...Den er jo bevisst om at den skal dø!
Så da må jo det hele foregå i mobile slakteri rekvirert av Mattilsynet. Først neddopet, så avlivet med boltpistol. For at disse nå døde fiskene, ikke skal forpeste naturen, må de brennes på enorme likbål.
Synes nesten jeg ser det for meg...
Finnes jo alltid en mulighet for å smugle inn fisk i ansjosbokser da...Så man slipper å bli avslørt av røtgen....
Postet 19.02.08 kl 18:21