Modifisering av innerfilter (artikkel) (side 2)

Jeg benytter også dette til powerheads ja. Da lager jeg et passende rektangel av blåsvamp, tar en spiss filétkniv og skjærer/stikker et kryss inn i ene kortenden av blåsvampen slik at denne da kan tres på powerheadens inntak.
Tror jeg mangler "noe" på ene powerheaden jeg har fått. Den tiul høyre har et lite gitterfilter foran inntaket-i en spiss, og den grå gummi-hylsa med hull i som ses på bildet kan settes over dette. Den til venstre har ingenting sånt, bare rett inn i propellen....

[External Image]
Jeg bruker stort sett disse små og enkle sirk.pumpene. På bildet ses den gitterinntaket som settes på sirk.pumpen. Denne kan forlenges mtp. å benytte lengre rektangler med blåfilter.
Da har jeg satt min pumpe til innkjøring i karet sitt etter modifikasjon, takk for artikkel
Kjøpte litt ekstra stor, et stykke blsåvamp skal jeg alltids få bruk for
[External Image]

Kuttet vekk endel og voila
[External Image]
Jeg bruker 3 cm grovporet svamp og legger inn to biter av den. Det passer akkurat i tykkelse til Fluval 2+ og 3+. Ved å gjøre det slik får man muligheten til å bytte en svamp av gangen ved behov.
Syntes dette var en god idê, og skal kjøpe filteret så fort som mulig : )
Men, kom til å tenke på filterbakteriene.. Hvordan kan jeg bytte til et helt rent filter, når alle filterbakteriene er i det gamle filteret? ;D
Om du ikke kan flytte svampene fra det gamle filteret til det nye, kan du klemme ut filterguffe fra det gamle filteret og over det nye. Da får du overført mye filterbakterier og slipper å starte på nytt med innkjøring
Modifiserte den ene av mine Fluval 3+ pumper med denne metoden nå.
Klemte ut mye gørr fra gamle-filteret i en bolle med vann fra akvariet, dynket så det nye blåfilteret i gørr-vannet. Gnudde også den ene gamle filterplaten godt mot blåfilteret.

Håper nå at bakterene setter seg godt og at jeg unngår nitrittbombe, kommer nok til å måle No2 de kommende dagene likevel.

Genial modd...!
Eg har selv gjort dette med min fluval 4 nå, men lurer på om eg skal dytte blåsvampen helt opp til den møter toppen? eller om det skal vere eit lite glip? mellom topp "taket" og filteret? eg har vertfall pressa det helt opp, så litt sirkulasjonstyrke forsvinne men det gjør ikke noe da eg ikke liker ha den på full guffe uansett.. da eg ikke dytter den helt opp ferer jo vannet in dem 2 sprekkene på toppen der som man klemme in for og løfte av pumpehode, så da får eg full sirkulasjon, men da vil jo ikke filtere fange det som komme in der, pluss da kan jo yngel bli sugd in der og og bli drept på turen gjenom pumpen.
så rekner med eg har gjort det sån som dere andre?
den knotten som viser når filtere er tett eller ikke er nede hele tida nå men er fordi all filtermassen som er pressa in så rekner med det og er normalt.
brukte grov blåsvamp 2 på 5cm tykke sotte i sammen.
Har en bedre patent sånn sett.
Jeg har et perforert PVC-rør inne i blåsvampen. Dette for å sørge for optimal sirkulasjon. Det funkerer dårlig hos meg å ha svampen helt "solid" og opp i mot pumpehodet.
Skal legge ut noe bilde når jeg har tid.
Jeg har rett og slett skåret/revet en liten grop i svampen rett under impelleren/rotoren. Det gjør at den fremdeles er yngelsikker, men likevel ikke går så fort tett. Bildet viser bare øverste delen siden jeg hadde delt opp svampen i to.
hm oki, ved og lage ein slik grop under der impelleren vil komme over vil sirkulasjonen da bli sterkere og?
Wikdahl

Det der var innmari lurt! Jeg er stor tilhenger av modifiserte fluvaler, og har mange selv, men de suger såpass krafrig at blåsvampen blir sugd opp i impelleren og reduserer gjennomstrømningen til nærmest null. Rett som det er må jeg ta tak i blåsvampen og dra den nedover for å få den ut fra impelleren igjen.

Har kuttet hull slik som Astrid har gjort, men hos meg skjer det likevel :p
det der blir jo som den gamle , den har et rør gjennom filteret. Jeg har gjort som Astrid og det fungere som bare det men jeg kjører på den laveste vann sirkulasjonen
Samme prinsipp som det orginale, men det er vel fortsatt langt mer filtermateriale som blir brukt med Wikdahl sin modofikasjon enn det som følger med originalt? Ser hvert fall slik ut på bildene.

Ang. Astrids "Hull-kutting"... kanskje jeg ikke har laget hullet stort nok?
ElinH
Samme prinsipp som det orginale, men det er vel fortsatt langt mer filtermateriale som blir brukt med Wikdahl sin modofikasjon enn det som følger med originalt? Ser hvert fall slik ut på bildene. Ang. Astrids "Hull-kutting"... kanskje jeg ikke har laget hullet stort nok?


ja det er det nokk, men det er litt morsomt at den gamle patenten blir brukt i de nye filtrene
Det er sant. Tyder vel på at utformingen fra Fluval sin side ikke er helt tilfeldig. Selv om de godt kunne spandert mer filtermateriale originalt. Svamp koster liksom ikke SÅ mye...
se der ja takk for du gadd og ta filtere ut av akvarie og åpne opp for og vise skal lage til eit slikt rør eg og, va noe sånt eg såg for meg og utifra forklaringen din.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap