På leting etter brukbart utvendigfilter (side 2)

Loomis
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Hsuk å kjøpe filtermedie sammen med pumpen, det er som regel endel billigere enn å kjøpe det seperat/i ettertid. Ogf du må ha det, ellers er det bare en dyr sirkulasjonspumpe.


Med 2028 Pro II så slipper man å kjøpe ekstra filtermedie. Det følger med.

Det følger ikke automatisk med, men det selges gjerne som en pakke med filtermedie, derfor er det bra å være obs på dette.
Plussmedlem
x-ray
Lurer på en ting, det filtret som Ciklide har tenkt på i utgangspunktet Eheim Pro 3 2076 Electronic, som jeg selv har bestillt. Hvorfor har det dårligre kapasitet en Eheim 2028 Pro II Spesial som Loomis foreslår? Er bare nysgjerrig. siden E 2076e har like stor om ikke større Kapasitet til filtermateriale enn 2028 og større sirkulasjon?


Hvis informasjonen på Webzoo.no er riktig angående filtervolum så står det jo der:

2076 Electronic - Filtervolum 6,6 liter (anbefales til 400 l) (følger ikke med filtermateriale)
Filteret som jeg linket til:
2028 Pro II - Filtervolum 7,3 liter (anbefales til 600 l) (følger med filtermateriale)

Hei, enkellt å få ut det innvendige filteret.Det sitter fast med noen silikonputer, har du en tynn filetkniv så går det greit å få kniven mellom glass og filter, restene bare skraper du bort med en algeskrape, den typen med barberblad eller lignende som ikke riper glasset
Inaktiv bruker
Ok Loomis, ikke att jeg forstår det da, men man skal jo ikke forstå alt . De har jo plass til lik mengde filtermateriale, dvs plass til lik mengde/antall bakterier. Skulle jo tro att det ikke hjalp om man hadde 200 liter filtevolum om ikke antallet bakterier var flere.
x-ray
Ok Loomis, ikke att jeg forstår det da, men man skal jo ikke forstå alt . De har jo plass til lik mengde filtermateriale, dvs plass til lik mengde/antall bakterier. Skulle jo tro att det ikke hjalp om man hadde 200 liter filtevolum om ikke antallet bakterier var flere. :-)


tter hva loomis har skrevet så er det forskjell på størrelsen på pumpene, dvs at den ene tar mere filtermedium enn den andre.
Og størrelsen på pumpen har selvfølgelig noe med å gjøra at man da selvfølgelig får plass til mere bakterier(rimelig elementært).
Så jo større plass du har til filtermedium jo flere bakterier får du.
Så sats på det største filteret du har råd til.
Plussmedlem
Må innrømme at jeg ikke forstår det helt selv. (Har lest litt videre bl.a. på Eheim.de.)
Begge filtrene har vel 3 kurver à 2 liter. Og til begge så anbefales det
- 2 liter Ehfimech
- 4 liter Ehfisubstrat

Eheim.de skriver at filtervolumene er hendholdsvis 6,6 l og 7,3 l.
De siste 0,6 hos 2076 er til forfilter.
Hva som gjør at 2028 har 7,3 l er jeg usikker på. Mulig at plassen til filtersvampen er større i 2028(?).
Det er nok ikke helt sant at ProII-serien har kurver på 2L. Kurvene er på 1,4L, og en får da ett rent filtervolum på 3*1,4L.
Forfilteret er bare ett tomrom, så volumet her har 0 betydning.

Med standard filtermedieoppsett, vil en få en biologisk overflate i 2028 på ca 1300m2.

Eneim 2076 har fått oppgitt ett mindre volum på karet, enn de tidligere filtermodellene, på tross av bedre plass til filtermasse.
Grunnen er såre enkel; produsenten har innsett at de har tatt noe hardt i tidligere.
2076 har ett filtervolum på 6L+0,6L. Med standard filtermedieoppsett, tilsvarer dette ca 1900m2 til bakteriene.
Med den økte maksimalsirkullasjonen, ser en jo enkelt at 2076 konker ut 2028 med letthet.

Jeg vil si at Eheim faktisk har vært litt snau når de sier maks-størrelse på karet. Dette filteret skal uten store problemer greie å håndtere både 450 og 500L vann
Inaktiv bruker
Ok, da har jeg ikke gjort noe stor tabbe med å bestille filtret, tenkte en stund att kanskje jeg skulle gått for ett annet filter. Men da holder det i massevis til 260l, som Angell påpekte i en tidligre tråd.
Plussmedlem
Frank Angell
Det er nok ikke helt sant at ProII-serien har kurver på 2L. Kurvene er på 1,4L, og en får da ett rent filtervolum på 3*1,4L. Med standard filtermedieoppsett, vil en få en biologisk overflate i 2028 på ca 1300m2.


Hvis 2028 kun har 3x1,4l kurver - Hvordan er det plass til filtermediet som følger med?
Plussmedlem
Ser da at disse opplysningene som står her er noe misvisende.
Hmmm...veldig misvisende, blir nok nærmere sannheten.
Veit ikke om det er Webzoo eller Eheim som "skryter på seg" 450 m2/liter filteroverflate her. Og pakken består av 4 liter Ehfisubstrat...
Loomis
[QUOTE=Frank Angell]Det er nok ikke helt sant at ProII-serien har kurver på 2L. Kurvene er på 1,4L, og en får da ett rent filtervolum på 3*1,4L. Med standard filtermedieoppsett, vil en få en biologisk overflate i 2028 på ca 1300m2.


Hvis 2028 kun har 3x1,4l kurver - Hvordan er det plass til filtermediet som følger med?Det blir ikke plass til all filtermassen, enkelt og greit
Men siden det er billigere for dem å legge med det som det selges mye av (2L pakker), lønner det seg å heller gi med mer filtermasse en det en trenger.
Og for all del; dette er noe som ikke bør gi grunnlag for surk :p

Om du stusser på filtermassens overflate på 450m2 pr liter, er denne reel.
Det finnes faktisk filtermasse som ser noenlunde lik ut, med hele 1500m2 pr liter!
Plussmedlem
Jeg tviler ikke på at 450 m2/liter er reell
Men slik det kommer fram i annonsen, så leser jeg det slik at 2028/2128 er et filter som har plass til 4 liter Efhisubstrat.
Altså 4 x 450 m2/liter.
Mulig bare jeg som leser det slik..?

Og når de i tillegg nevner disse filtervolumene
2076 Electronic - Filtervolum 6,6 liter
2028 Pro II - Filtervolum 7,3 liter
så påstår jeg fortsatt at dette er noe som kan forvirre kunden
Loomis
Jeg tviler ikke på at 450 m2/liter er reell ;) Men slik det kommer fram i annonsen, så leser jeg det slik at 2028/2128 er et filter som har plass til 4 liter Efhisubstrat. Altså 4 x 450 m2/liter. Mulig bare jeg som leser det slik..? ;) Og når de i tillegg nevner disse filtervolumene 2076 Electronic - Filtervolum 6,6 liter 2028 Pro II - Filtervolum 7,3 liter så påstår jeg fortsatt at dette er noe som kan forvirre kunden ;)

At en får med 4L, betyr ikke at det er plass til 4L
Ser du på tegningen av filteret som ligger på Webzoo sin side, ser du tydelig at det er 3*1,4L det dreier seg om.
Om du mener at markedsføringen blir feil, må du nesten ta dette opp med webzoo.
Plussmedlem
Ja, jeg ser tegningen nå.
Står sammen med bildet av filteret og pakkene med Efhimech og Ehfisubstrat.
Litt rart at det er bilde av fire pakker Ehfisubstrat. Må vel være 1 liters pakkene det...men det hadde jo holdt med 3 pakker da...

Sende mail eller ringe til Webzoo om dette..? Tja...jeg tror jeg lar det være
De har vel nok av andre mail å svare på.

Men da lærte ihvertfall jeg noe nytt i dag også En dag uten noe nytt på akvariefronten blir litt kjedelig.
Loomis
Men da lærte ihvertfall jeg noe nytt i dag også :) En dag uten noe nytt på akvariefronten blir litt kjedelig.
Det er noe av det som facinerer meg med hobbyen. En kan ikke bli utlært, med mindre en velger å bruke 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, 52 uker i året, og alle årene i ett par århundrer
Plussmedlem
Frank Angell
Det er noe av det som facinerer meg med hobbyen. En kan ikke bli utlært, med mindre en velger å bruke 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, 52 uker i året, og alle årene i ett par århundrer :D


Du har helt rett, Frank

Og for å gjøre forvirringen total (ihvertfall for meg) så fikk jeg følgende svar akkurat nå på en mail jeg sendte til Eheim da jeg ikke fant str på kurvene i 2028 på hjemmesiden deres:

"
Thank you for your enquiry.
In each basket you must fill in 2 Liters of filtermedia (Eheim-Mech / Eheim-Substrat).
Best regards,

-Service-

EHEIM GmbH & Co. KG"
Dette bare måtte jeg skjekke 2026-en er herved åpna får første gang på ett par år.

Og joda, plutselig rommer nå kurvene 2L. Dette betyr jo at volumet økes dramatisk for de gode bakteriene (270m2 for 2026, og 540m2 for 2028).

Vet at kurvvolumet er oppgitt til 1,4L på flere sider enn bare Webzoo (har sett dette for de tidligere 2226\2228 modellene på eheims egen side også)
Forklaringa på hvorfor det følger med filtermasse som det gjør, er da ikke helt riktig fra den jeg fikk denne forklaringa fra.

Det skal sies, at jeg aldri har kjøpt tilpassede mengder filtermasse til disse filtrene. Kjøpte litt vel mye til første kar, da jeg leste hos eheim at dette var noe en måtte bytte ut både titt og ofte.
Kjøpte da likegodt 10L esubstrat pro, og 5L mech.
"Sliter" ennå med å få brukt opp disse pakkene
Plussmedlem
Frank Angell
Dette bare måtte jeg skjekke :) 2026-en er herved åpna får første gang på ett par år.


Fint at du gjorde det...For da slapp jeg
Mine har jo bare gått ca. et halvt år, så det hadde blitt litt tidlig...
Takk skal du ha, Frank
Ser at jeg nå dro en ny lærdom i dag, så selv takk.
Rettelse; dro to sådanne i samme sleng.
Lærdom 2: Ikke åpne\ tømme filtre som ikke har vært rensa på akk så lenge på stuematta.... Hærlige flekker, kan vel skylde på katta om det kniper
Frank Angell
Lærdom 2: Ikke åpne\ tømme filtre som ikke har vært rensa på akk så lenge på stuematta.... ;) Hærlige flekker, kan vel skylde på katta om det kniper :D


hah! surt!
Jeg kan selv meddele; Been there - done that!
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap