Hvilken akvarieplante er din favoritt? (side 2)

Bettina
Hva slags plante er det på nederste bilde?? Den var utrolig fin...



Den på nederste bildet er Eusteralis stellata. Den er utrolig fin, men vokser litt for fort, og blir litt for høy.
Vallisneria americana
Min yndlingsplante for tiden er
Vallisneria americana "natans" selv om det finnes mange planter som er vakrere enn denne.
I malawi-karene så har jeg prøvd både "Windeløv" og Javabregne, men det er kun Vallisneria som trives og fungerer.

Ciklidene graver mye, men rundt planten har jeg satt en ring av litt lange, lave steiner som beskytter røttene. Oppi dette "bedet" med tett nettverk av blader og rotutløpere vokser den seg stor og gir god beskyttelse til yngel.

Den samler også opp matrester som ancistrusen finner senere.
I tillegg til at den er ganske biotopriktig for malawi-kar så trives den selv om det er for lite lys for andre planter.
Og den vokser fort og hindrer derfor alger i å ta over karet.
Blader som blir lange eller stygge klippes av uten at det gjør noe.
Synes også den er grasiøs og liver opp i karet med sine lange, slanke blader som duver i vannstrømmen.

[External Image]
Av flyteplanter må det bli Ceratopteris pteroides, samme plante som Lro nevner et par sider tidligere her i tråden
Den danner så flotte nettverk av røtter som henger ned i akvariet! Det er yndlingsstedet til diverse stimfisk som cruiser rundt mellom dem. Dessverre står disse røttene også på menyen til kirsebærreker tror jeg, for i et kar denne flyteplanten finnes og jeg har kirsebærreker, er røttene helt spist opp...! (eller er det Ancistrus L144 som spiser dem?)

Den er iallefall flott og formerer seg villig. Skaper flott skygge på bunnen for de fiskene som liker dempet belysning, og de føler seg trygge under dem.

Her er det på tide å luke litt for de kveler jo lyset for plantene under seg...

[External Image]

[External Image]
Hmm, kirsebærrekene tror jeg ikke det er Mona. karet jeg har disse flyteplantene i er stappa med kirsebærreker og plantene blir ikke rørt...
Lro
Hmm, kirsebærrekene tror jeg ikke det er Mona. karet jeg har disse flyteplantene i er stappa med kirsebærreker og plantene blir ikke rørt...


De skyldige er vel L144 gjengen da... Det er fem stk av dem i det karet der røttene mangler på flyteplantene. Har ikke sett noe til at røttene blir borte i alle de andre akvariene, der det kun er Corydoras. Så da må det være dem.
Den Valisneriaen din var utrolig flott Shiramor
Ingenting å si på trivselen/veksten av flyteplanten din heller Mona ;denne må jeg bare prøve engang
liker anubias best. Har idag bare 3 stk, men flere vil nok finne veien inn i akvariene etter hvert
Anubias har vært nesten den eneste planten som har grodd i akvariet mitt, så den setter også jeg stor pris på
Legger her ved et veldig dårlig bilde av en Cabomba aquatica som jeg plantet for en og en halv uke siden. Jeg satte den ned i mitt "nyoppsatte" kar med hardtråkka sand, meget dårlig belysning samt at det aaldri har vært tilført plantegjødning her. I løpet av denne korte tida har den vokst 10-15cm, og jeg blir for første gang siden jeg begynte med akvarium, nødt til å ta frem saksa
Didiplis diandra
Anubias barteri "nana"

Elsker disse to, en som solitærplante, den andre som en liten skog, elsket av yngel og reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap