Hva syns dere om dette? (side 2)

Uff, det er mange folk som virkelig ikke burde drive dyrebutikk.. Kampfisker klarer seg i små akvarier ja, men det betyr ikke at de trivs forde..
Noen burde gi beskjed til disse folkene som driver denne dyrebutikken at den informasjonen de har skrevet på den lappen er feil. Mange dyrebutikker som ikke har peiling på fisk og da burde jo noen gi beskjed om hva som er riktig osv=)
Jeg ser ofte på dyrebutikker at kampfisken holdes i plastglass, eller utrolig små boller.
Kampfisken overlever jo slikt siden den i naturen kan bli "innestengt" i pytter som holder på å tørke inn.
Der kan den leve en stund, til vannet kommer tilbake å den kan komme seg bort igjen.

Man ser jo resultatet av hold av kampfisk i plastkopper.
De blir slappe å ligger helt på bunnen.
Jeg vet ikke med dere, men når jeg ser en slapp kampfisk i ett plastbeger, så frister det overhodet ikke meg å kjøpe den!
Men intetanende nybegynnere som sluker alt de ansatte sier rått, kan jo gå i fellen fordet.

Å det spiller ingen rolle om "proffe oppdrettere" og "kampfisk eksperter" holder kampfisk i små boller eller ikke.
Selv om fisken ikke trenger ett akvarium på 720liter, kan man fortsatt koste på til ett 50 liters kar til dem.
En katt kan overleve i ett bur på 1 x 1 meter hele livet også. Men det betyr ikke at man skal holde dem slik forde.
Man skal tenke på dyrets/fiskens helse og trivsel også. Ikke på hvordan man kan spare mest mulig penger.
Normalt blir jeg veldig sint over endel butikkers manglende kunnskap, men i dette tilfellet ser jeg ikke helt den store krisen. Begrepet dødt vann kan dog kanskje være litt misvisende.

Hva er så galt med å si at den er fin på bordet? De fleste bør da skjønne at det er snakk om å ha karet på bordet og ikke å legge fisken ut til tørk oppå bordet
Uten grobunn for en diskusjon nå, så tror jeg dette med gullfisk i bolle, har satt griller i hode på mange akvarister, å ja, synes mange er flinke og tar dette på alvor. Men dog, kanfisken skal visst også bli funnet på steder det er 5-10 cm vann i pytten, er ikke så sikkert kampfisken er i sitt rette element om den får 300 liter å svømme i, hjemme i en stue.
Om kampfisken bor i en 20 literes bolle, burde ikke være noe som helst problem.

Når det er snakk om hva ansatte i butikker kan, er det noe som varierer veldig. Så når man har funnet ut hvor i nærheten man vil handle eller ei, så unngå de stedene hvor det ikke er bra. Slik vil det også være i mange butikker....

Ofte kan også plakater misoppfattes..... Her en gang leste jeg utenfor fiskebutikken (matfiskbutikk) "Levende koktorsk i skiver" men meningen var vel fersk og ikke levende.

Så jeg mener, gullfisk i bolle er ikke greit, men kampfisk ja..... peset er alikevel rengjøringen av bollen..... annenhver dag!!!! UFF
Bettina
Ofte kan også plakater misoppfattes..... Her en gang leste jeg utenfor fiskebutikken (matfiskbutikk) "Levende koktorsk i skiver" men meningen var vel fersk og ikke levende.


Den har jeg også sett mange ganger. Ler meg ihjel hver gang Får liksom noen litt merkelige bilder i hodet...
Huff, er en kompis av meg som har kampfisk i bolle, og nå skulle han ha oppi to hunner til den. Han ble først sint da jeg forklarte hvorfor det ikke var lurt, for de i dyrebutikken hadde sagt at det gikk helt fint med så mange kampfisk i en liten bolle. Heldigvis ga han seg etter ei stund, han vil jo ikke drepe fisken sin.
Bettina, skumredet til en vill kampfisk kan være langt over 1 meter i diameter, så det med "små pytter" tror jeg helst betyr "grunne pytter".
Maretard
Bettina, skumredet til en vill kampfisk kan være langt over 1 meter i diameter, så det med "små pytter" tror jeg helst betyr "grunne pytter".

Er ikke det helt avhengig av hvor mye av pytten som fordamper i henhold til hvordan sola står på? Slik at det kan være både grunt og smått? Eller er jeg helt på jordet?
tender
[QUOTE=Maretard]Bettina, skumredet til en vill kampfisk kan være langt over 1 meter i diameter, så det med "små pytter" tror jeg helst betyr "grunne pytter".

Er ikke det helt avhengig av hvor mye av pytten som fordamper i henhold til hvordan sola står på? Slik at det kan være både grunt og smått? Eller er jeg helt på jordet?
Det vet jeg ikke.. Men i og med at skumredene kan bli så store tror jeg nok fisken skal ha litt svømmeplass, mens det ikke bør være så dypt. Så klart skjønner jeg at noen VF kampfisk er funnet i store pytter, og andre i små, men uansett vil en liten bolle eller et norgesglass vært alt for dårlig. Dette er informasjon jeg har plukket opp litt her og der på nettet.
Unnskyld meg... Dere diskuterer pyttstørrelse i kampfiskens naturlige habitat. Blir ikke det litt surrealistisk? Hva med de andre fiskenes naturlige habitat?
Jeg gleder meg til den dagen jeg har råd til å ha en innsjø i stua... Da kan jeg endelig skaffe meg malawi... -Not... ;P
Aggi
Unnskyld meg... Dere diskuterer pyttstørrelse i kampfiskens naturlige habitat. Blir ikke det litt surrealistisk? Hva med de andre fiskenes naturlige habitat? [I]Jeg gleder meg til den dagen jeg har råd til å ha en innsjø i stua... Da kan jeg endelig skaffe meg malawi[/I]... -Not... ;P :D


Hehe, hvis du leser litt skjønner du nok hvorfor vi diskuterer pyttstørrelsen:P jeg mener ikke at alle som skal ha kampfisk skal plante ris i stua (selv om det hadde vært mest naturlig:P), men at en fisk som har en stor pytt ikke bør stues ned i en gullfiskbolle eller et lite glass:p Du ville ikke plassert malawier i en bolle du heller, selv om den kunne puste av overflaten:P
Aggi
Unnskyld meg... Dere diskuterer pyttstørrelse i kampfiskens naturlige habitat. Blir ikke det litt surrealistisk? Hva med de andre fiskenes naturlige habitat? [I]Jeg gleder meg til den dagen jeg har råd til å ha en innsjø i stua... Da kan jeg endelig skaffe meg malawi[/I]... -Not... ;P :D


Det kom vel av at størrelse på pytten ble brukt som argument på om bolle/lite kar var egnet eller ikke?

Tja... Dersom malawisjøen sto i fare for å tørke ut,slik som kampfiskene sine revirer noen ganger gjør, så kunne det jo vært et ok alternativ med bolle... ;P

Nei, men seriøst.Det er flere en en faktor søm gjør at det er forskjell mellom kampfisk og malawienes krav til kar...
Det handler også om strømninger og svømmeferdighet, i tillegg til dette at de er labyrintfisker.... (Kanskje vi skulle sammenligne med gurami i stedet? Det er fortsatt stor forskjell på kampfisk og gurami, selv om de er labyrintfisker.)

Jeg tror at det vi oppfatter som bolle/lite kar, ikke kan sammenlignes med det de kaller for small container for kampfisk i utlandet. man får altså med seg at man ikke bør ha kampfisk i for lite kar, men man går glipp av hvor lite kar det egentlig dreier seg om... Jeg ville heller aldri hatt kampfisk i tannglass eller syltetøyglass, slik som det er vanlig å ha i utlandet. Men i en bolle på 8 liter, så er det helt ukomplisert, så lenge man passer på vannkvaliteten og temperatur.

En annen ting som er verdt å diskutere, er hvorvidt kampfisk er en egnet fisk til nybegynnere som ikke har hørt om vannverdier, akklimatisering, osv...
Aggi
Jeg tror at det [B]vi[/B] oppfatter som bolle/lite kar, ikke kan sammenlignes med det de kaller for [I]small container[/I] for kampfisk i utlandet. man får altså med seg at man ikke bør ha kampfisk i for lite kar, men man går glipp av [B]hvor [/B]lite kar det egentlig dreier seg om... Jeg ville heller aldri hatt kampfisk i tannglass eller syltetøyglass, slik som det er vanlig å ha i utlandet. Men i en bolle på 8 liter, så er det helt ukomplisert, så lenge man passer på vannkvaliteten og temperatur.


Jeg kunne ikke vært mer enig!
Trygve Lillefosse
Ser ikke helt hva som er feilen. Jeg har ikke jeg kampfisk men har forstått det slik at de passer helt fint i en gullfiskbolle...


Det at de "passer" en gullfiskbolle, betyr så apsolutt ikke at den trives der.
Kan sikkert får malawiene mine til å "passe" i en gulfiskbolle, men ville aldri finne på å gjøre det.
Nå er det vel en ikke helt ubetydelig forskjell på Kampfisk og Malawi?
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap