Er dette palettciklide? (side 2)

ser at stripen i toppen på av ryggfinnen er hvit. Er ikke denne oransj hos blå acara? Var hvertfall det på den jeg hadde.
Grrrotle
ser at stripen i toppen på av ryggfinnen er hvit. Er ikke denne oransj hos blå acara? Var hvertfall det på den jeg hadde.

Stipen øverst på ryggfinnen er hvit/gulhvit hos ekte blå acara, som Alf Stalsberg sier. Begge de to øverste bildene er av den ekte blå acara slik jeg kan se. De har begge den lyse stripen øverst på ryggfinnen.
OK det viste jeg ikke, men hva mener du egentlig med ekte blå acara ? Den jeg hadde var oransj i finnen. Bildene er veldig dårlige, men du ser det hvertfall.

Grrrotle
OK det viste jeg ikke, men hva mener du egentlig med ekte blå acara ? Den jeg hadde var oransj i finnen. Bildene er veldig dårlige, men du ser det hvertfall.

Det jeg mener med ekte blå acara, er at den er ekte rase, altså ikke blandet med andre beslektede arter. Som jeg kan se på bildene så ligner det veldig på en Aequidens Pulcher. Men som sagt denne skal ha lys hvitaktig stripe øverst på ryggfinnen. Men det finnes andre lignende varianter av Aequidens som ikke er arten Pulcher. Mulig det er en slik du har hatt? Nydelig fisk uansett
For å ta USA som et eksempel. De aller fleste av disse fiskene blir avlet i Florida. Ulempen med dette er at fisken mister de karakteristiske fargene og blir mere blass.

Det importeres nok en del fremavlete fisk i Norge også, men i Norge er vi så heldige at vi er et lite land og vi har fantastiske flinke folk som reiser og fanger disse fiskene vilt. Dermed så får disse flotte fiskene våre beholde sitt naturlige særpreg og blir ikke vannet ut slik de blir med kommersielt oppdrett i mange andre land.
Ja den var flott, men hadde alt for lite karr til denne. Eneste grunnen til at jeg hadde den var for at en kjenning sa til meg. "endten så tar du fiskene eller så blir de piraya mat!". Ville ikke at fiskene skulle lide en sånn død, så jeg bestemte meg for å gi de et midlertidig hjem. Fikk noen guramier et par blå ciklider eller hva de nå var :P og 2 ildbuker.

Men nå er vi vel litt off topic her, så nokk om det.
2nelise
[QUOTE=Vidar-alexander Risvold]Har vel funnet ut hva det er. ;) Det er hvertfall ingen sebra chiclide, som tidligere nevnt. ;)

Skjønner ikke helt ironien din og hva du mente med dette svaret. De to øverste bildene er Aequidens pulcher (blå acara), det vet jeg, så såpass må du tåle. Det er IKKE Archocentrus spilurus.

Det nederste bilde er jeg usikker på, ligner litt på en sebraciklide unge, men sebra`n er vel litt mere blå?

Sjekk innlegg nr 10 i tråden.
Vidar-alexander Risvold
[QUOTE=2nelise][QUOTE=Vidar-alexander Risvold]Har vel funnet ut hva det er. ;) Det er hvertfall ingen sebra chiclide, som tidligere nevnt. ;)

Skjønner ikke helt ironien din og hva du mente med dette svaret. De to øverste bildene er Aequidens pulcher (blå acara), det vet jeg, så såpass må du tåle. Det er IKKE Archocentrus spilurus.

Det nederste bilde er jeg usikker på, ligner litt på en sebraciklide unge, men sebra`n er vel litt mere blå?

Sjekk innlegg nr 10 i tråden.

Jeg har både sjekket det og dobbelsjekket det Det betyr ikke at du sitter med fasiten fordet :P
Vel.. er vel ingen vandrende fasit, men etter over 20 år som akvarist, og med hovedtyngde på amerikanske chiclider, så har jeg hatt alle de nevnte arter innom her mer en en gang. Og vil påstå at jeg kan navnet på disse.
Vidar-alexander Risvold
Vel.. er vel ingen vandrende fasit, men etter over 20 år som akvarist, og med hovedtyngde på amerikanske chiclider, så har jeg hatt alle de nevnte arter innom her mer en en gang. Og vil påstå at jeg kan navnet på disse. ;)

Heh. Jeg velger å kalle deg - mer eller mindre, en vandrende fasit. 20 år med fisk i glasskar er også 20 års erfaring.

Tror nok ikke trådstarter vil gjøre dumt i å høre på deg.
Ciklide
Tror nok ikke trådstarter vil gjøre dumt i å høre på deg. :)

Hehe...tror du har rett der ja
Vidar-alexander Risvold
Vel.. er vel ingen vandrende fasit, men etter over 20 år som akvarist, og med hovedtyngde på amerikanske chiclider, så har jeg hatt alle de nevnte arter innom her mer en en gang. Og vil påstå at jeg kan navnet på disse. ;)

Javel... Så du mener da at de to øverste bildene ikke er blå acara?
Vidar-alexander Risvold
Den første er en Blå acara. Aequidens Pulcher. Den andre er antakelig en Archocentrus spilurus. Fargene kan variere veldig på disse, men det ser ut som et ungt eksemplar av arten.

Jeg ser nå at du mener at bilde nr. 1 er Blå acara men ikke bilde nr. 2
Dette synes jeg er meget interessant og håper du kan begrunne det og forklare det ordentlig til meg Hvilke særtrekk har fisken på bilde nr. 2 som gjør at du mener det er en Archocentrus spilurus?
Nina Weiseth
[QUOTE=Ciklide]Tror nok ikke trådstarter vil gjøre dumt i å høre på deg. :)

Hehe...tror du har rett der ja

Når du ser på fiskene i virkeligheten, den på bilde nr. 2, klarer du å se om den har lyseblå øyne? Eller den lille nederst? Fordi Archocentrus spilurus, eller blåøyd ciklide, tigerciklide, har lyseblå øyne.
Den øverste fisken (på begge de øverste bildene) er vel samme fisk. Dette er som jeg har sagt tidligere en Aequidens. Antakelig A.pulcher. Blå Acara. Så der har vi hele tiden vært enige.

Når jeg snakker om fisk nr to, så snakker jeg om fisken på det tredje bildet. (som forøvrig er en A.spilurus).
Skal forklare meg mer i detalj neste gang.... Tok det kansje som en selvfølge at folk så at bilde 1 og 2 var av samme art.
Vidar-alexander Risvold
Den øverste fisken (på begge de øverste bildene) er vel samme fisk. Dette er som jeg har sagt tidligere en Aequidens. Antakelig A.pulcher. Blå Acara. Så der har vi hele tiden vært enige. ;) Når jeg snakker om fisk nr to, så snakker jeg om fisken på det tredje bildet. (som forøvrig er en A.spilurus). Skal forklare meg mer i detalj neste gang.... ;) Tok det kansje som en selvfølge at folk så at bilde 1 og 2 var av samme art.

Oki, da skjønner jeg hva du mener. Og jeg misforstod deg. Fordi slik jeg oppfattet det så er bilde 1 og 2 av to forskjellige fisker som jeg mener at begge er A. Pulcher (blå acara). Det trenger strengt tatt ikke å være en selvfølge da de forskjellige Aequidens ofte forveksles med hverandre. Bilde 3 derimot er jeg usikker på, men har den lyseblå øyne så er det nok en blåøyd ciklide
Da var vi enige.. My bad. Skal være litt mer nøye med å nevne nummer på bildene.
Vidar-alexander Risvold
Da var vi enige.. ;) My bad. Skal være litt mer nøye med å nevne nummer på bildene. :)

Hehe, ja vi er totalt enige nå skjønte ikke helt det der med bilde nr. 2
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap