Alenquer barra manas! (side 2)
bjornik[Jeg har vanskelig for å la meg fascinere av akvarister uansett hvor flink de er med discus når de trekker fram animalske proteiner fra varmblods dyr som det primære foret til discus. Dette skaper en discus jeg kaller for Tekno-Discus, med atferd og farger jeg ikke ser er naturlig. Det kan være mange årsaker til det, men jeg tror feil foring er den viktigste.
Så nå er det altså foret som avgjør om man har teknodiscus? Jeg har faktisk liten tro på at en VF Brun discus blir en Blue Diamond,bare du gir den animalske proteiner i overflod.....
Postet 22.03.08 kl 17:44
Postet 22.03.08 kl 18:12
BettinaMona; du burde starte med discus, tror dette er en fisk du hadde fått bra til..... :o) Du vet jo så mye og så mangt om discus....
Nei, jeg kan lite, men jeg prøver å lære mer og det håper jeg ikke er forbudt.
Og nei, jeg tror ikke det er fisken for meg. Men jeg må tilstå at jeg i blant føler meg fristet til å kjøpe en flokk og holde dem en stund, bare sånn for å få vite mer om dem og hva det egentlig er med diskus
Men problemet med den "planen" er jo at jeg da først må kjøpe meg et nytt akvarium i +tre hundreliters klassen for å kunne huse dem... og det blir det neppe noe av!
Postet 22.03.08 kl 18:16
Endret: 22.03.08 kl 18:17
BjarneBegrepet "Tekno-discus" er utførlig debattert, i det vide og det brede, på vårt naboforum og vi ser det ikke tjenelig med videre diskusjon om dette her på AF.
Det har du helt rett i. Det som derimot aldri var et tema i "naboforumet" er hvorvidt det er animalske proteiner som er med på å "lage" det som trådstarter så "vakkert" omtaler som Tekno-discus.
Postet 22.03.08 kl 18:28
BjarneBegrepet "Tekno-discus" er utførlig debattert, i det vide og det brede, på vårt naboforum og vi ser det ikke tjenelig med videre diskusjon om dette her på AF.
Jeg har ikke tenkt å ta opp dette her i dette forum. Så det lar vi ligge død.
Jeg skal holde meg til mine VF discus, men jeg er blitt meget fasinert av dette at discus er 80% vegetabilsk eter i naturen. Å gjenskape dette i akvarium er vel nærmest umulig, men det er fasinerende å prøve. Jeg kommer til å arbeide endel med dette med de discus kull jeg skal oppdrette.
Postet 22.03.08 kl 18:41
Endret: 22.03.08 kl 18:47
Alenquer par med unger dag 4!
Tråden her handlet egentlig om mine Alenquere med unger som jeg ønsker å fortsette. Ber instendig om at vi holder oss til dette tema i denne tråd.
Dette er paret med 4 dager gamle unger etter de svømte fritt.
Jeg har begynt å gi litt nyklekte artemia. Jeg får ikke sett om de har begynt å ta dem. Foreldrene liker ikke at jeg kommer nært akvariet. Som oftest går de bak terrakottapotta, men i dag nølte hannen såpass lenge at jeg fikk tatt bilder.
Dette er paret med 4 dager gamle unger etter de svømte fritt.
Jeg har begynt å gi litt nyklekte artemia. Jeg får ikke sett om de har begynt å ta dem. Foreldrene liker ikke at jeg kommer nært akvariet. Som oftest går de bak terrakottapotta, men i dag nølte hannen såpass lenge at jeg fikk tatt bilder.
Postet 22.03.08 kl 19:24
Endret: 22.03.08 kl 19:28
Så du mener faktisk at vi som holder discus ikke burde fôre med oksehjerte?
Kjøper man oppdrettsvarianter, slik som jeg har, er fiskene faktisk veldig vandt med å få oksehjerte, tetrabits i tillegg til annet frossen fôr eller lignende, som mygglarver etc.
Det er nok lettere med VF discus som ikke får slik kost i naturen og du får vel fisken omtrent fra elven og rett i karet ditt....Et litt annet utgangspunkt det!!!
Jeg ser poenget ditt, men om jeg skulle omvende mine discus i kosten, må jeg nok slite litt, da de fort er kresne. Prøvde med rekemix, men de smakte ikke engang på det.
Kjøper man oppdrettsvarianter, slik som jeg har, er fiskene faktisk veldig vandt med å få oksehjerte, tetrabits i tillegg til annet frossen fôr eller lignende, som mygglarver etc.
Det er nok lettere med VF discus som ikke får slik kost i naturen og du får vel fisken omtrent fra elven og rett i karet ditt....Et litt annet utgangspunkt det!!!
Jeg ser poenget ditt, men om jeg skulle omvende mine discus i kosten, må jeg nok slite litt, da de fort er kresne. Prøvde med rekemix, men de smakte ikke engang på det.
Postet 22.03.08 kl 20:48
Postet 22.03.08 kl 20:55
Vet han skrev det...Men i alle hans utsagn...ohh my..
Det må da for gud skyld være lov å spørre om hva han egentlig mener???
Han skriver i lange baner om ditt og datt, må da være lov å spørre.....
Tror dessuten han klarer å svare for seg selv. Skulle dere modder "passe" på alle innlegg i forumet, kunne dere hatt fulltidsjobb....
Det må da for gud skyld være lov å spørre om hva han egentlig mener???
Han skriver i lange baner om ditt og datt, må da være lov å spørre.....
Tror dessuten han klarer å svare for seg selv. Skulle dere modder "passe" på alle innlegg i forumet, kunne dere hatt fulltidsjobb....
Postet 22.03.08 kl 21:14
Så vi skal ikke kunne kommentere eller spørre om ting som trådstarter selv tar opp i tråden? Som fòr,og hans hentydning til at fortype og "teknodiscus" henger sammen? Det er jo han som tar opp at Discus er mest vegeterianere og at de nesten ikke spiser animalske proteiner.... Hva er da vitsen med et diskusjonsforum?
Postet 22.03.08 kl 21:19
Endret: 22.03.08 kl 21:20
Postet 22.03.08 kl 21:22
MC Darup[QUOTE=bjornik]Tråden her handlet egentlig om mine Alenquere med unger som jeg ønsker å fortsette. Ber instendig om at vi holder oss til dette tema i denne tråd.
Gjør som trådstarter ønsker her,
vil noen diskutere videre ang tema "fòr" kan en ny tråd startes
Takk for det!
Har lett for å bli avsporet når jeg får slike spørsmål.
Dette er en tråd om oppdrett av discus og spesielt mine alenquer discus. Hvordan de utvikler seg, forholdene og hvordan jeg forer ungene.
Så bidra til at den blir det, jeg svarer ikke lengere på spørsmål i denne tråd som avviker fra trådens opprinnelige innhold.
Jeg kommer sikkert til å starte en tråd om for til discus senere. Dette er viktig, men er et spørsmål med mange svar og mange forhold det må taes hensyn til.
Postet 22.03.08 kl 21:24
Postet 23.03.08 kl 21:49
Alenquer paret med unger dag 6!
Det er virkelig vanskelig å få brukbare bilder av disse fiskene. De liker ikke å bli fotografert og flyr bare ei potta så snart jeg prøver å ta bilder.
Dette vise godt på hunnen som har ungene som et slep etter seg der hun flyr for å komme bak potta.
Hannen prøver å kjekke seg og stiller seg klin til frontruta slik at det danner seg en reflekshinne som gir et lite pent bilde.
I dag har de fått artemia i to omganger og jeg ser at ungene er litt gule i magen, så de har nok spist artemia.
Dette vise godt på hunnen som har ungene som et slep etter seg der hun flyr for å komme bak potta.
Hannen prøver å kjekke seg og stiller seg klin til frontruta slik at det danner seg en reflekshinne som gir et lite pent bilde.
I dag har de fått artemia i to omganger og jeg ser at ungene er litt gule i magen, så de har nok spist artemia.
Postet 24.03.08 kl 17:44
Endret: 24.03.08 kl 17:44
Knust jbl granulat!
Fikk det første kullet i dag til å spise knuste biter av granulater. Det var noen større som de begynte å tygge på og spytte ut i mindre fragmenter selv. Så i morgen tror jeg ikke jeg behøver å knuse granulatet dette klarer de selv. Alt ble spist som jeg ga dem.
Postet 24.03.08 kl 19:49
Endret: 24.03.08 kl 19:50
Hehe, det så morsomt ut, hunnen som peiser avgårde for å komme bak kjeglen og med yngelen som et skjørt flagrende etter seg
bjornikDe liker ikke å bli fotografert og flyr bare ei potta så snart jeg prøver å ta bilder. Dette vise godt på hunnen som har ungene som et slep etter seg der hun flyr for å komme bak potta.
Postet 24.03.08 kl 19:54
Alenquer paret med unger dag 7!
Endelig fikk jeg dem fram, men det måtte bestikkelser til i form av rødemygglarver og stor artemia. Jeg forer nå minst to ganger pr dag med en sil med nyklekte artemia. Jeg ser nå at ungene forlater foreldrene og snapper artemia, men de er raskt tilbake for å spise mer sekret.
Jeg antar at antall unger er ca 150. De er her fordelt på begge foreldre og på begge sider av dem.
Jeg antar at antall unger er ca 150. De er her fordelt på begge foreldre og på begge sider av dem.
Postet 25.03.08 kl 18:09
Endret: 25.03.08 kl 18:11
Postet 26.03.08 kl 23:41
Endret: 26.03.08 kl 23:42
Postet 30.03.08 kl 18:37
Postet 30.03.08 kl 19:13