Hva er det best å fôre discus med? (side 2)

Det var saftig läsning.

Är det inte bättre att säga så här!

Ge dina discusar varierad kost så kommer de att må bra!

(Gäller de flesta andra fiskar oxå)
Kjell Begby
Det var saftig läsning. Är det inte bättre att säga så här! Ge dina discusar varierad kost så kommer de att må bra! (Gäller de flesta andra fiskar oxå)

Så legger man til i samme farten. Når man forer mye så medfører dette dårligere vannkvalitet. Variert korrekt for samt mye vannbytte så kommer det til å gå bra.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Kjell Begby]Det var saftig läsning. Är det inte bättre att säga så här! Ge dina discusar varierad kost så kommer de att må bra! (Gäller de flesta andra fiskar oxå)

Så legger man til i samme farten. Når man forer mye så medfører dette dårligere vannkvalitet. Variert korrekt for samt mye vannbytte så kommer det til å gå bra.

De henvisninger du gir følger ikke de beskrivelser Heikio Bleher gir sin bok Blehers Discus. Han har gjort omfattende feltstudier i Amazonas i en mannsalder og har gitt en over sikt over at de fleste beskrevne discus arter er 80% vegetabilsk eter i høy og lavvannsperioden. Haraldi er det også i høyvannsperioden, men i lavvannsperioden 50% animalsk eter.

Dette er tydeligvis et stridens tema!

Heikio Bleher sier selv i boka fra 2006 at hans forskning og feltstudier rundt dette vil gi nye forståelse for discusens ernæring i naturen.
Jeg forer i dag mine discus stort sett med de tradisjonelle animalske produkter som tilbys discus. Jeg finner imidlertid Heikio Bleher opplysninger så interessante at jeg vil komme til å utforske dette mye mer på mine egne discus.

Det blir litt vanskelig når man blander inn hva de lever av i naturen. Det er ingen av oss som er i stand til å simulere det. I naturen regulerer fisken selv balansen i hva den spiser så lenge tilgangen tillater det.

Her det mere spørsmål om hva vi som akvarister skal servere discusen slik at de får best mulige levevilkår. Det er da studier som den jeg henviser til sier at for basert på vegetabilske proteiner ikke er det beste man kan gi.

Jeg glemte å legge til i min forrige post at mye for med animalske proteiner er viktig for fisk i vekst. Fullvoksen fisk har ikke det samme behovet.

Hvis man skal følge Heikio Bleher så regner jeg også med at han sier noe om hvordan dette skal omsettes i praksis for en akvarist som ikke har Amazonas på yttersiden av døra.

Geir Kristiansen
Det blir litt vanskelig når man blander inn hva de lever av i naturen. Det er ingen av oss som er i stand til å simulere det. I naturen regulerer fisken selv balansen i hva den spiser så lenge tilgangen tillater det. Her det mere spørsmål om hva vi som akvarister skal servere discusen slik at de får best mulige levevilkår. Det er da studier som den jeg henviser til sier at for basert på vegetabilske proteiner ikke er det beste man kan gi. Jeg glemte å legge til i min forrige post at mye for med animalske proteiner er viktig for fisk i vekst. Fullvoksen fisk har ikke det samme behovet. Hvis man skal følge Heikio Bleher så regner jeg også med at han sier noe om hvordan dette skal omsettes i praksis for en akvarist som ikke har Amazonas på yttersiden av døra.

Jeg kommer primært til å prøve og teste ut dette på discus jeg oppdretter, spesielt når de er i den intense vokst perioden til de er ca 10 cm.
Jeg har stort sett bare VF discus og noen F1 voksne discus. Skal prøve ut mer vegetabilsk kost også til dem, men utfordringen blir å finne hva de vil spise av dette.

Jeg har 7 stk grønne discus fra Rio Japura. I akvariet de går har jeg utvendig filter. I slangene på dette dannes det alger som rives av og følger strømmen ut i akvariet. Da er det vill kamp blant discusen for å få fatt i dette.Jeg ser også at de spiser all spinaten som følger i foret jeg gir dem.
Dette er grønn discus som Bleher definerer som 80% vegetabilsk eter.

An-Ma
[QUOTE=Bettina] Det finnes ikke oksehjerte i elven, men alternativer...er det vi mennesker som konverterer fisken fra dens optimale kost da vi får fisken i karet?

Det gjør vi jo egentlig med de fleste dyr vi har som "kjæledyr". Har du noen gang sett en katt henge i nakkeskinnet på en okse? Men Whiskas med oksekjøtt serverer vi den. Ikke har jeg funnet en kattematboks i en butikk hvor det står "rotter/mus i saus" heller:P Hundefòret jeg gir til bikkja er med ris og laks. Ikke nødvendigvis det han hadde spist om han var en villhund
Sånn sett gir vi våre dyr det som gir mest næring av de råvarene vi har tilgjengelige og som faller i smak hos dyrene,det være seg hund,katt eller fisk.

Oksehjerte er sikkert veldig bra for å fore opp yngel, selv om jeg tror rent oksygenrikt vann er viktigere. Som yngel/ung fisk trenger discusen mye næring for å vokse. Den er sær og sart og enkelte får ikke i seg nok fòr, så derfor.... Men hva tror dere det gjør med de indre organene i en voksen fisk? Leveren forresten, selv ikke legen på gamle lompa har sett maken.

Og nei - jeg gir ikke katten whiskas med oksekjøtt nei......selv om den henger i nakken på en mus nå og da.

Den spiser sin mus og drikker sin melk

Jeg forer mine voksne discus med Aquatic natures Discus excel. Det gir en utrolig utfarging på fisken og er optimalt sammensatt for veskst. Jeg vil i alle fall anbefale dette foret. Så kan du gi f.eks. mysis som er et godt alternativ innimellom.

Kom på at jeg også gir dem hjemelaget rekemiks også.
Cyberbob66
Oksehjerte er sikkert veldig bra for å fore opp yngel, selv om jeg tror rent oksygenrikt vann er viktigere. Som yngel/ung fisk trenger discusen mye næring for å vokse. Den er sær og sart og enkelte får ikke i seg nok fòr, så derfor.... Men hva tror dere det gjør med de indre organene i en voksen fisk? Leveren forresten, selv ikke legen på gamle lompa har sett maken. :-)

Godt å se at det ikke bare jeg er skeptisk til dette lovpriste animalske protein fra varmblodsdyr.
Jeg brukere det noe, men ikke som hovedfor som mange gjør.

Jeg har også begynt å se på granulat for og driver å tester JBL Discus Granulat. Dette spiser de fleste av mine VF discus.
Har du også noe erfaring med andre merker av slikt granulat for for discus?
Skal prøve det du anbefaler. Vet du om det er mulig å kjøpe dette i mindre kvant for uttesting?

Det er stort sett mange typer frossen for det går på ellers, men snart begynner levendefor sesongen og da blir det dette neste hverdag.

Det er tydelig bjornik at hovedpoenget ditt er en prinsippiell motstand av animalsk protein, men å fore discus på for som inneholder: Fett min 6 % , Fiber maks. 4 %, Aske maks. 15 % er helt ok. Selv når studier viser at fiber og aske(fiskemel) forhindrer proteinopptak i discusen. Det er nettopp på grunn av disse funn at man sier at discus passer bedre en karnivore profil enn en omnivore.

Lurer egentlig litt på hva min 6 % fett betyr i praksis, hva er maks?.

Hva han der Heikio Bleher sier eller hva studiene han henviser til, bryr jeg meg ikke så mye om....
Jeg føler det best å gi discusen min det de er og jeg ser de er mest fornøyd med. Inkl i kosten oksehjerte. De får variert og jeg skal også prøve reker, blekksprut og også frossen discus mix, med reker oksehjerte og spirulina.
I dag har de også faktisk spist med skepsis bits.... Så tror ikke de lider noen som helst nød.

Bettina
Jeg føler det best å gi discusen min det de er og jeg ser de er mest fornøyd med.

Dette blir helt feil, etter min mening. Det de foretrekker er ikke nødvendigvis det beste fôret for dem (og fisker ellers).
Enig Donald! Sagt på en annen måte; Jeg ser at barna mine elsker is og sjokolade men jeg forer dem ikke opp på det av den grunn.
Jeg foretrekker å bruke tetra diskus(tørrfor) som hovedfor av praktiske og økonomiske årsaker. Oksehjerte, mygglarver og artemia er greit å supplere med.

Vf paret jeg har vil enda ikke spise tørrfor, men jeg skal forsøke taktikken som Kjell beskriver ved senere anledning. Dem la forresten egg i kveld, så jeg er rimelig spent
tender
Sagt på en annen måte; Jeg ser at barna mine elsker is og sjokolade men jeg forer dem ikke opp på det av den grunn.

Jeg vil anta at du serverer dine barn variert kost de liker,og ikke noe du tydelig ser de misliker.
Jeg føler jeg gir mine Discus variert kost,men gir de ikke flakefor eller granulatet til Sera. Da har jeg en gjeng sure fisk og et rimelig grisete kar å slamme..... De spiser derimot granulatet fra både Tetra og JBL (dog med litt "lange tenner",når det er JBL sitt). De får ikke oksehjerteblanding hver dag,men mer annenhver. Det går litt ann på om jeg har ungfisk i vekst eller ikke.
An-Ma
[QUOTE=tender]Sagt på en annen måte; Jeg ser at barna mine elsker is og sjokolade men jeg forer dem ikke opp på det av den grunn.

Jeg vil anta at du serverer dine barn variert kost de liker,og ikke noe du tydelig ser de misliker.

Tja, de misliker endel grønnsaker, men jeg insisterer på at de spiser det!
Poenget er: Du (an-ma) og endel andre er imot alt bjornik skriver av prinsipielle årsaker, fordi dere har kranglet heftig om dette før på et annet forum. At noen av dere velger å fnyse av hans meget hyppige referanser til èn bestemt forsker kan jeg forsåvidt forstå, men å avskrive vitenskap som uvesentlig blir for dumt og barnslig. Dine parametre er hva du ser gjennom karet at fisken liker og spiser...(under påtvungne livsforhold) forskerens parametre ligger på et helt annet nivå og bør således lyttes til. Hvis ikke man lytter til forskning vil alt kun bli en sannhet som ikke har rot i virkeligheten og således være subjektiv kontra objektiv
tender
Tja, de misliker endel grønnsaker, men jeg insisterer på at de spiser det! Poenget er: Du (an-ma) og endel andre er imot alt bjornik skriver av prinsipielle årsaker, fordi dere har kranglet heftig om dette før på et annet forum. At noen av dere velger å fnyse av hans meget hyppige referanser til èn bestemt forsker kan jeg forsåvidt forstå, men å avskrive vitenskap som uvesentlig blir for dumt og barnslig. Dine parametre er hva du ser gjennom karet at fisken liker og spiser...(under påtvungne livsforhold) forskerens parametre ligger på et helt annet nivå og bør således lyttes til. Hvis ikke man lytter til forskning vil alt kun bli en sannhet som ikke har rot i virkeligheten og således være subjektiv kontra objektiv

Bare for å ha sagt det;jeg er ikke i mot alt bjornik skriver,noe av det er faktisk interressant å lese (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig),krangelen på et annet forum gikk vel mer på hans holdninger til oppdrettsdiscus,og måten dèt ble fremstilt på (la oss la DEN diskusjonen ligge død).
Jeg for min del,avskriver ikke vitenskap,men jeg har heller ikke (som Geir skrev tidligere i tråden)"Amazonas på yttersiden av døra." Ikke har jeg muligheter til å etterligne Amazonas i matveien,ei heller tid til å springe ut i skogen for å finne vann så jeg kan fange levende fòr. Derfor får de det fòret jeg mener er det beste for mine Discus. Jeg har heller ikke noe ønske om å overtale andre til å mene at det JEG gjør er det eneste rette. Det som fungerer for meg og mine,fungerer ikke nødvendivs hos andre

Tja, de misliker endel grønnsaker, men jeg insisterer på at de spiser det!
Poenget er: Du (an-ma) og endel andre er imot alt bjornik skriver av prinsipielle årsaker, fordi dere har kranglet heftig om dette før på et annet forum. At noen av dere velger å fnyse av hans meget hyppige referanser til èn bestemt forsker kan jeg forsåvidt forstå, men å avskrive vitenskap som uvesentlig blir for dumt og barnslig. Dine parametre er hva du ser gjennom karet at fisken liker og spiser...(under påtvungne livsforhold) forskerens parametre ligger på et helt annet nivå og bør således lyttes til. Hvis ikke man lytter til forskning vil alt kun bli en sannhet som ikke har rot i virkeligheten og således være subjektiv kontra objektiv

Det er i grunnen dette jeg har prøvd og fortelle ved å sitlle spørsmål om den overdrevne bruken av oksehjerte blandinger.

1. Overdriver vi bruken av dette foret?

2. Er vi alle klar over at ny forskning viser at discus i naturen lever for det meste av vegetabilsk føde?

Hva skal vi gjøre med dette?

Lukke øyner og ører å leve med de realiteter som er i dag?

Jeg har stort sett bare vilt fanget discus og skylder dem å prøve å ta hensyn til de naturbetingelser de er tatt ut av. Jeg prøver og vil prøve det som er mest naturlig for dem.

Det ville hvertfall være helt meningsløst å presse på dem en ensidig kost av kjøttboller. Dette er animalske proteiner som de ikke får i naturen.

Så jeg velger å høre på Heikio Bleher og skal prøve å gi mine discus mer tilskudd av vegetabilske emner.

Og tilstrebe samme grad som i naturen av disse foremner er umulig, så det blir forsatt den tradisjonelle discus kost og litt kjøttboller.
tender
Sitat An-ma... la oss la DEN diskusjonen ligge død).

Du prøvde å opplive den disk igår, så ikke lat som du vil legge temaet dødt.

At du sliter med å ha Amazonas utenfor døren skjønner jeg godt. Men da kan du ikke argumentere for at sålenge det funker hos deg så kan vitenskapen drite og dra. Du gjør sikkert så godt du kan... og antagelig er det mer enn bra nok... men det bidrar ikke til å gi Discus optimale forhold utifra dens naturlige habitat, og det er det aspektet Bjornik prøver å lære og beherske. Og ære være han for det! (Om enn det blir slitsom å lese alle referansene til denne spesifikke forskeren)

Det merkelige med denne diskusjonen er at det finnes studier som viser at discus ikke er spesielt god i å bryte ned vegetabilsk protein i aminosyrer.

Jeg ser ingen av de som er i mot animalske proteiner å kommentere denne.

Jeg ser heller ikke at man kommenterer discusen mangelfulle evne til å oppta og bryte ned proteiner når aske og fiber er til stede i foret.

Jeg ser heller ingen kommentarer rundt et for som inneholder 15% fiskemel når studier viser at dette ikke er et godt nok for.

I det hele tatt vises det kun til en bok fra 2006 der det skal komme en revolusjon rundt foring av discus. Det er nå 2008 så det er vel på tide at noe blir gitt ut.

Det jeg ønsket et svar på i går,var hans påstand om at det var sammenheng mellom det han kaller "teknodiscus" og oksehjertfòret (noe som faktisk ikke var et tema på det andre forumet).
Og jeg har aldri sagt at vitenskapen kan "drite og dra". Det jeg sier,er at det som fungerer hos MEG,ikke nødvendigvis fungerer hos andre (ikke har jeg tenkt å be dem prøve,heller). Hva man forer sine Discus med,må vel få være opp til hver og en(og de som velger å etterstrebe å ligne Amazonas,skal da virkelig få lov til det. Om bjornik finner en måte å klare det på,håper jeg han legger ut bruksanvisning,så andre,som ønsker det,kan gjøre det samme) ,men det bør være lov å stille spørsmål ved påstander som kommer frem,samme hvem de kommer fra.

Geir Kristiansen
Det merkelige med denne diskusjonen er at det finnes studier som viser at discus ikke er spesielt god i å bryte ned vegetabilsk protein i aminosyrer. Jeg ser ingen av de som er i mot animalske proteiner å kommentere denne. Jeg ser heller ikke at man kommenterer discusen mangelfulle evne til å oppta og bryte ned proteiner når aske og fiber er til stede i foret.

Legg ut disse vitenskapelige dokumentasjonene da. Så får du nok kommentarer, skal du se...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap