Begynnelse på lek??? sajica (side 2)

Må vel kanskje vente med å begynne å mate dem til de blir fritt svømmende. Nå mens de bare ligger der og skjelver så har de fremdeles eggeplommen å ta næring fra. De blir vel frittsvømmende om noen dager kanskje???
Jeg har lært at man ikke bør ta egg / yngel fra Sajica:
Jeg plukket ut 3 stk, og lot resten bli hos foreldrene. 1mnd seinere var de som hadde bodd hos foreldrene 2-3 ganger større enn de som var tatt ut. Begge gruppene hadde hatt god mattilgang, og de tre utenfor hadde ikke blitt jaget eller stressa.
I tillegg til fysisk styrking, så lærer de en del om å være foreldre ved å gå sammen med foreldrene.
Mens de er små kan man med fordel gi litt artemia, og så knust for, men snart nibler de på ciclidesticks som er alt for stor for dem - så sant ikke pappa dytter dem bort og glefser det i seg.
Det med den høye sandvollen er nok helt normalt, tror nesten at Sajica har et arkitektgen, de er veldig glad i å ominnrede karet etter sin særegne smak ;D
OPPDATERING:

De små rompetrollene ligger trygt i bunnen av hulen. Må stadig ta en titt på dem der de ligger og "skjelver" Ser ut til at det er ganske mange.

Som dere ser legger jeg ved to bilder. Har hørt at mamma vil skifte farge når eggene klekkes men mamma er like lys og det er ikke antydning til at hun skal bli mørkere. Kanskje det ikke skjer med alle hunfisker av denne "rasen"??

Her ligger de små!!! Noen som vil gjette hvor mange det er???? haha


[External Image]

Mamma (til venstre) og pappa passer godt på huleinngangen

[External Image]
Nå er det en uke siden eggene ble lagt. For å være ærlig så blir jeg slett ikke klok på dette her. Kan kikke inn i hula og ser slett ingen wiggles i det hele tatt. Nesten gang jeg kikker inn er dem der!! Ville nesten tro at mamma Sajica flytter på dem til et annet sted, men hvor vet jeg ikke.

Alle wigglesene ligger i hula nå i dtte øyeblikket, men jeg er litt bekymret. Mamma har jo gravd så mye og mye av sanda har begynnt å skli tilbake i hule når hun ligger på utsiden og vifter med finnene sine. Er redd den skal skli over barna og begrave dem.Men det er vel ikke stort jeg kan gjøre med det. Som dere ser på bildet over så ligger sanden helt opp til hula inngangen. Kan godt se at de små har vokst og det er jo slik det skal være.

Mamma har ikke skiftet farge i det hele tatt. Samme som siden jeg fikk henne.

Prøver å fore wigglesene litt med avskallet artemia som jeg blander i litt akvarievann og spruter forsiktig over hulen med ei lta sprøyte i håp om at det skal dette litt mat ned til de små.
Hei
det ser ut som det er bastarder du får, den ene er sajica den andre ser ut som sebra ciklide.
Sebra
Hvis det er mamma til venstre i bilde så er jeg enig med Brit.
Det ser ut som en sebra hunn.

Men er jo fortsatt moro
mammaen skifter nok ikke farge siden hun ikke er en sajica... ser for meg ut som enten sebra eller sebra/sajica blanding. mine driver også og krysser seg nå,men det får gå naturens gang...og jeg klarer ikke kvitte meg med noen av dem:p
HVA???? Er det en sebra Ciklide???( uansett liker jeg henne godt. Ingen rasehater jeg nei) Jeg kjøpte henne på Dahls Dyrerike i Moss torsdag 3 april som SAJICA HUN ciklide siden jeg hadde en sajica han som var enkemann. Skulle da tro at de viste forskjell på de to fiskerasene.HAr nok stusset litt siden de er så forskjellig men tenkte at hannen sikkert var ung(også siden den var så mye mindre) og ville forandre seg når den vokste. Jeg har ikke hatt akvarie så lenge så jeg vet ikke forskjell. Men selvfølgelig, alle kan ta feil. Spesiellt i en travel hverdag. Det er jo synd, men gøy å få yngel. Hva burde jeg gjøre med dette da???Ringe å klage kanskje??? haha
du får nesten gjøre det du vil...om du liker henne,så kan du etter min mening beholde henne, men siden butikken har gjort feil så burde det ikke være problem å få den bytta heller.
vet ikke hvorfor de har tatt feil på navnet av fiskene,det er litt likhet på de i ung alder. på siste bildet ditt ser hun ut som sebra, men det bilde på første siden ligner mer på en blanding
Kan jo godt være at hun er blanding. Siden dyrebutikken trodde det var sajica så kan det hende den fisken er et avkom pga samme feil. Men de var søte ilag vertfall ) Men hvis du har tenkt å gi bort yngel senere så er det veldig viktig at du opplyser om dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap