Malawi,scalare,tetra? (side 2)

Jørgen Lund
du som bare er 17 år ha ha ha ha :-D

du fremstår som en skikkelig useriøs akvarist.
Tror nok Jørgen er en ekte 11-åring med interesse for fisk og akvarie jeg. Kjenner igjen mye siden jeg har en 11-årig datter selv. Forskjellen ligger kanskje i at jeg ikke hadde overlatt jobben med å finne ut av hvilke fisker som passer sammen, hvor store akvarier som trengs også videre til henne - den jobben hadde jeg tatt selv, som forelder. At godt voksne mennesker kaller en 11-åring "useriøs akvarist" skal jeg ikke kommentere ytterligere.

Jørgen:
De fleste her på forumet vil det beste for alle typer fisk, og vil gjerne hjelpe alle som spør slik at fiskene får det best mulig. På samme måte som vi tar best mulig vare på en hund, en katt eller en kanin, må vi også ta vare på fiskene våre, og passe på at de har den plassen de trenger og de vannverdiene de trenger.

Jeg synes det er FLOTT at du spør når du lurer på noe! Det er den eneste måten vi alle kan lære på. Jeg forsår at det er skuffende å ikke få de svarene du ønsker, men slik er det bare av og til. Svarene du får er basert på hva som er best for fiskene dine, og er ikke for å ødelegge idéene dine eller planene dine.

Hører du på de rådene du får vil du kunne kose deg og ha glede av akvariene dine lenge. Flere her blir veldig frustrerte, men det er kun fordi de vil at fiskene skal ha det bra, ikke for å erte eller plage deg
Du hadde sikkert også blitt frustrert om vennen din spurte deg om ting, du svarer, også ser du at han kanskje ikke hører på deg likevel.

Lykke til, Jørgen, og jeg håper du klarer å se gjennom alt det andre i tråden, og innse at scalare og malawi ikke er noe særlig bra. Men det er flott at du spør!
æ gidd ikkje og krangle med voksne folk længer.. hade
Jørgen Lund
æ gidd ikkje og krangle med voksne folk længer.. hade

ikke til deg "nille" da
Hade ja. Å lykke til med Scalarene/Malawien.
Å håper du tar til fornuft å glemmer planen om å ha dem i samme kar..
Ciklide
Hade ja. Å lykke til med Scalarene/Malawien. Å håper du tar til fornuft å glemmer planen om å ha dem i samme kar..

ja skal ikke ha di sammen
Jeg snublet tilfeldigvis over denne tråden her, og håper at mobben her inne ikke tar alt for mye skade av at jeg trekker den opp igjen.
Jeg har nemlig i 6 mnd nå hatt Cyrtocara moori/delfinciklide sammen med 5 store scalarer. Dette fungerer aldeles utmerket!
Dette er bare min erfaring og jeg håper herved på litt mer takhøyde på forumet for alternative løsninger.
Snublet over denne tråden jeg også når josef "bumpet" den opp igjen.
Makan på tullete tråd har jeg ikke sett på lenge...

Vil bare legge til at man "kan" sette sammen nesten all slags fisk og de overlever som oftest.
Sett at vannet fra springen har nøytrale verdier 7-7,5 i ph osv kan man ha scalarer og malawier.
Men har fiskene optimale levekår? Neppe... Tror også at de ikke trives like myesom de hadde gjort under sine "naturlige forhold".
Hvor lenge de lever har jeg ingen anelse om.

jeg håper at jørgen ikke ble "skremt" vekk av all hets, på tross av hans useriøse svar. Men håper at jørgen i fremtiden heller hører på de som har kunnskap og erfaring. Er man egentlig ikke så interessert i de svar man vil komme til å få, kan man heller la være med å spørre.
Jeg må si at jeg har stor nytte og glede av dette forumet, her er utrolig mye nyttig info.
Men noe som slo med veldig tidlig var at her inne er det en liten klan eller mobb, som har veto på sannheten. Og denne sannheten er så absolutt at man blir anklaget for å være dyremishandler og burde vært buret inne dersom man ønsker å eksperimentere litt utenfor det som klanen tillater.
Jeg har full respekt for at noen ønsker å ha biotopakvarier. Jeg har også respekt for at disse mener (muligens med rette?) at dette er det riktige. Men når man får slike utslag som i denne tråden, mot en høflig og interessert trådstarter som attpåtil er en 11åring, da mener jeg at noe mangler.

Malawiene mine trives sammen med scalarene mine. Scalarene mine trives sammen med malawiene. Det kan jeg se på farger, måten de svømmer på osv. Jeg har hatt akvarium i 20 år. Jeg liker å eksperimentere med sammensetninger av fisk. Ofte finner fiskene ut av det med hverandre. De er ofte flinkere enn vi mennesker til dette. Andre ganger går det ikke, og da fjerner jeg bare en av fiskene igjen. Verre er det ikke.
Jørgen er definitivt fortsatt med.
Det var vel også slik at de fleste av oss ble noe klokere etter denne tråden, både når det gjaldt å tenke seg om når vi leste hva som stod der og ikke minst før man skrev svar.

Josef K
Dette fungerer aldeles utmerket! [...] Dette er bare min erfaring og jeg håper herved på litt mer takhøyde på forumet for alternative løsninger.

Det å hevde at det er en optimal løsning at Pterophyllum scalare og Cyrtocara moori skulle gå i de samme vannverdier,ville vel neppe være med på å løfte kunnskapsnivået hos det enkelte medlem, eller øke takhøyden på Akvaforum.

Om dette er en god alternativ løsning , å sette disse to artene sammen ut fra deres adferd, tror jeg neppe.
Går du litt lenger å så ville jeg si at ville være direkte dumt å sette Pterophyllum altum i vann over pH 6 og en Gh >5 hvis du ønsker å skulle være i nærheten av å lykkes med oppdrett på denne arten. Dette vannet ville være nærmeste være myr vann. Jeg tror neppe tror at Cyrtocara moori ville trives under disse forholdene.

Om hensikten er å sette sammen fisk og holde fisk på akvaristens egne premisser, uten å ta spesielle hensyn til fiskenes genuine behov støtter jeg deg helt i dine tanker.

Denne tråden ble meget kraftig moderert, og fremstår nok ikke på en korrekt måte. Denne tråden må vel også sees i sammenheng med andre tråder, for å få hele oversikten. Men når det er sagt var vel denne tråden med på å aktualisere på nytt om det skulle være en nedre aldersgrense på forumet.
La meg ile til og presisere at det ikke er altumscalarer jg har, det var sikkert ikke det trådstarter hadde heller.
Jeg ville ikke holdt disse fiskene sammen dersom jeg visste at fiskene ville lide under dette.
Jeg har ph 7,5 gh 12, og jeg har botia, papegøyeciklider(noe som også av uforståelig grunn irriterer noen), scalarer, black ghost, panserål, titteyabarbe, praktbarbe, andre søramerikanske ciklider og malawi i en eneste stor lykkelig familie.
Her står flotte farger og trivsel i fokus, biotoper og annen form for segregering er ikke et tema hos meg.
Josef K
[...]papegøyeciklider(noe som også av uforståelig grunn irriterer noen),

sitat fra fiskebasen:
Cikliden er i handelen å få i flere ulike varianter også eksemplarer som er kunstig farget gjennom fargebad eller injeksjoner. Kraftig fremavlede eksemplarer med tydelige deformiteter er solgt i Norge. Seriøse akvarister tar selvsagt avstand fra hold av slik fisk. Internasjonalt, men også her til lands, blir det innenfor akvaristiske miljøer oppfordret til boikott av butikker som selger slike ciklider. Dette ut fra dyrevernmessige forhold når det gjelder denne arten bl.a. nevnte deformiteter og fiskens tydelige vansker med dette sett ut fra fiskers naturlige atferd.

Josef K
Her står flotte farger og trivsel i fokus, biotoper og annen form for segregering er ikke et tema hos meg.

Nå ville vel ikke jeg ha brukt ord som segregering i denne sammenhengen. Naturlig flotte farger og fisker med et fascinerende utsende finnes det mange av. De etiske betraktning bak menneskeskapte fisk er ikke alle like udelt positive.
hehe. så var det på an igjen. Papaegøyecichlidene er uten sidestykke de artigste fiskene jeg noengang har hatt. De stortrives, spiser noe kollossalt, graver, legger egg, lekesloss, de er i konstant aktivitet og det stråler vitalitet av fiskene. Ikke kom og fortell meg at disse fiskene lider under noen form for deformiteter! jada, munnene er åpne hele tiden, sjekk de andre fiskene dine, så vil du se at gapet er åpnet på de også.
Bare så folk er klar over det, så bør de ha fakta i orden før de hakker løs på en 11-12 år gammel gutt. Man kan faktisk få scalaren til å leve i saltvann, så å få scalaren til å tilpasse seg samme forhold som malawi elller andre fisk er ikke store problemet. det er det flere som har faktisk.
Eg synes faktisk at dere som hakket mest på han burde be om unskyldning til ham. Eg har lest igjennom tråden å synes det er hårreisende å se hva dere skriver til ham:
Malawi kommer fra Afrika, Scalarer fra Sør Amerika, og disse to vilt forskjellige artene skal ha to vilt forskjellige typer vann.
Dersom du velger å sette disse to artene sammen, til tross for at alle som har besvart denne tråden sier at du ikke skal gjøre det, og til tross for at du finner den infoen du trenger om begge typer fisk i fiskebasen og i de fleste andre oppslagsverk, ja da er du en dårlig akvarist, Jørgen!
ctammer
Man kan faktisk få scalaren til å leve i saltvann, ...

??
Josef

Har nypit mig själv i armen flera gånger när jag har läst detta.
Måste säga mycket oense med dig.
Att bland så vilt som du gör tycker jag helt felaktigt!

Från när du/jag/alla andra som köper fisk har vi ett ansvar.
Se till att de får det så bra som möjligt .
Detta är levande väsen som vi har för våran egen skull inte för fisken skull om man skall vara ärlig.

Om en fisk simmar fram och tillbaka och äter är det inte det samma som att den har det bra!De äter för att överleva.

Ja visst kan de leva så men om de har det bra är en helt annan sak

Jag försöker att återskapa mina fiskar naturliga vatten värden .Men helt perfekt kan vara svårt men så nära det låter sig göras
Detta kan du omöjligt få till i ditt akvarium för att de skall ha så olika vatten värden.

Sedan är det så att fisk från olika delar av världen inte "talar" samma språk
De förstår ej varandras tecken det betyder att de brakar ihopa och ¨slåss och det kan sluta med att den ena dör.

Det finns en väldigt bra artikel om detta i Ciklidbladet nr 8 från 93

Papegojciklider ja uff vet inte vad jag skall skriva om de fiskarna,,,,ryser bara av tanken.

Tycker akvariebutiker med lite moral och självrespekt inte borde ta in dessa missfoster.

Men det är min åsikt !

mvh Kjell
Ser nå at jeg burde ha stengt tråden den gangen den i april da den oppstod. Trådstarter har fått nok innspill på sitt spørsmål slik at vidre diskusjon ikke vil bringe noe nytt,

Stenger herved tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap