Diskusfor (side 2)

Geir Rolfsnes
Jeg fulgte ikke så veldig godt med i kjemi-timen, men jeg mener å huske at PH=7 er 10 ganger surere enn PH=8.


Jeg mnener nå at det er 100 ganger surere med forskjell på en hel grad.

Karret mitt er satt opp i januar 2004 og det siste året har det hele tiden presset pH ned. Hvis jeg bare bytter vann så ender jeg opp med en pH på under 6 og da begynner det å bli kritisk

Når karret er nystartet så vil en gjerne ende opp med en pH over 7. Dette er ikke så farlig så lenge man er nøye med vannbytte og renhold. Hovedregelen er at det er bedre med stabile, litt feile verdier enn med verdier som svinger.

Filtrering med torv er jeg tilhenger av da dette endrer verdiene forsiktig så lenge vi snakker om moderate mengder med torv og ganske store kar.

Du sier at karret ditt er nystartet og dette rimelig dårlig med discus. Hvis du da legger opp til vannbytte en gang i uken kommer du til å gå på en smell. Det finnes ikke noe så trasig som discus som går i dårlig vannkvalitet.
Vannbytte og jojo på ph effekt!
Min erfaring er at man må berede vannet man skifter i akvariet til Discus.
For øyeblikket har jeg 700 liter fordelt på fire akvarier som benyttes til vannskifte. Dette filtreres og tilpasses med torv og luftes godt med utstrømmer i en uke før det benyttes til Discusen. ¨

På den måten blir pH svingningene mindre og Discusen takler dette bedre.
Et stort akvarium med voksen Discus hvor vannverdiene er OK!, skifter jeg ikke mer enn ca 10% pr uke. Noen gang, ca hver tredje uke ca 25%. Jeg ser Discusen min trives mye bedre med dette enn å skifte store mengder vann å få JOJO effekt på pH. Har også prøvd dette og dette liker ikke mine voksne VF Discus fra Rio Japura og Rio Putumayo.

Det blir noe helt annet med unger og ungfisk av Discus. Her skifter jeg ca 30% hverdag, men dette er vann som er beredert som beskrevet over. Dette gir også en liten illusjon for unger og ungfisk av Discus om regntid og konstant vannskifte. Det beste her er å ha et system som skifter vannet automatisk.
Håper jeg får bygget et slikt system en dag. Det krever mye plass og tilgang på tanker, filertanker, vann og sluk. Dette har ikke jeg i akvariebua så jeg må klare meg med akvarier.

Geir Kristiansen
[QUOTE=Geir Rolfsnes] Jeg fulgte ikke så veldig godt med i kjemi-timen, men jeg mener å huske at PH=7 er 10 ganger surere enn PH=8.


Jeg mnener nå at det er 100 ganger surere med forskjell på en hel grad.

Karret mitt er satt opp i januar 2004 og det siste året har det hele tiden presset pH ned. Hvis jeg bare bytter vann så ender jeg opp med en pH på under 6 og da begynner det å bli kritisk

Når karret er nystartet så vil en gjerne ende opp med en pH over 7. Dette er ikke så farlig så lenge man er nøye med vannbytte og renhold. Hovedregelen er at det er bedre med stabile, litt feile verdier enn med verdier som svinger.

Filtrering med torv er jeg tilhenger av da dette endrer verdiene forsiktig så lenge vi snakker om moderate mengder med torv og ganske store kar.

Du sier at karret ditt er nystartet og dette rimelig dårlig med discus. Hvis du da legger opp til vannbytte en gang i uken kommer du til å gå på en smell. Det finnes ikke noe så trasig som discus som går i dårlig vannkvalitet.

Tror nok vi snakker om 10-gangen her. (Jeg var nødt til å slå opp i en bok). PH er et mål for konsentrasjon av H+ ioner i vannet.

PH=6 tilsvarer en H+ konsentrasjon på 1/1000000
PH=7 tilsvarer en H+ konsentrasjon på 1/10000000

(antall nuller i nevneren tilsvarer PH-tallet)

PH 7 har altså 10 ganger mindre konsentrasjon av H+ ioner i forhold til PH 6.

Correct me if I'm wrong.

Men surhetsforskjellen på PH6 oh PH8 er hundre ganger.


pH-skala, mål for surhetsgraden i vandige løsninger. Det aktuelle området går fra 1 til 14. En nøytral løsning har pH = 7, en sur løsning har pH mindre enn 7, en basisk større enn 7. Skalaen er logaritmisk, dvs. surhetsgraden øker 10 ganger for hvert trinn nedover på skalaen.

Med andre ord du har rett og jeg hadde galt.

Geir Kristiansen
pH-skala, mål for surhetsgraden i vandige løsninger. Det aktuelle området går fra 1 til 14. En nøytral løsning har pH = 7, en sur løsning har pH mindre enn 7, en basisk større enn 7. Skalaen er logaritmisk, dvs. surhetsgraden øker 10 ganger for hvert trinn nedover på skalaen. Med andre ord du har rett og jeg hadde galt.



Wow - det er ikke mange ting i livet som gir mer tilfredstillelse enn å "ha rett".
Men denne gangen var det ganske tilfeldig for min del.

Selvtillit kommer ikke av det å bestandig ha rett, men det å ikke være redd for å ta feil. (Peter T. McIntyre)
Kan noen anbefale en god bok om discus? Helst på norsk.

Nina
Plussmedlem
Tror du skal leite lenge etter en "rein" diskusbok på norsk, dessverre.
Bleher's er det flere som synes er bra.

Back to nature har utgitt en bok om diskus. Den finnes både på svensk og dansk.
Takk for tipset skal sjekke disse

Nina

Hva gjør jeg nå?
Etter å ha fulgt nøye alle råd som er blitt gitt her ang. daglig vannbytte 30% m.m.....ser discusene ut til å ha det bra, men da jeg har testet vannet med teststrips har nitrittinnholdet i vannet økt, fra 0 til 0,2. No3 hadde også økt, men verdiene var fortsatt ok. Er det noe mer enn vannbytte som kan få ned nitritt til 0? Finnes det noe "bakteriefilter" eller lignende å tilsette i vannet som bryter ned nitritt. Noe mer enn det som allerede er i pumpen?

Nina

Du bør nok skifte fra teststrips til dråpetellertester da disse er mere nøyaktig. Hvis NO2 nivået øker må du være nøye med slamsuging slik at det ikke ligger restfor i karret.

Prøv å måle med Tetra NO2 for å sjekke at nitritt ikke bygger seg opp i karret.
Takk for svar, skal prøve med Tetra NO2. Mye interressant å lese om på siden din
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap