Dyremishandling/fiskemishandling...? eller hva mener dere? (side 2)
biXen[QUOTE=2nelise] Det tror jeg ingen klør seg i hodet av og de aller fleste vil forstå. Noen må jo reagere når man vitner slike groteske tilfeller.
90% av Norges befolkning vil ikke finne så mye grotesk med en pleco i det akvariet. Og jeg vil tro at hvis du gjør dem klar over det så lurer de på om fiskene i DITT akvarie har det så godt da.
Ikke for å være vanskelig, men det er nok slik det er blant folk flest. Ta det opp med de som har satt det opp, går ikke det så får en true med anmeldelse eller hva man vil, men ofte er det bedre å være positiv i forhold til å true med noe. Personlig sverger jeg til å gi et godt råd, hvis det ikke følges så får det være deres problem, man kan ikke fortelle andre hvordan man gjør alt. Jeg går ihvertfall ikke og blander meg inn med folk som ikke har peiling på oppdragelse av unger.
Jo biXen, jeg velger å tro at hvis du vitnet at ungene i nabohuset ble mishandlet så hadde du reagert!
Og hvordan i all verden skal vi klare å sette fokus på dette hvis man ikke sier ifra? Hvis noen rapporterer at ei bikkje blir mishandlet så er det ingen som tenker at " å ja, men hvordan har nå egentlig din egen bikkje det da?"
Postet 09.04.08 kl 13:25
Postet 09.04.08 kl 13:34
Nå kan man heller ikke sammenligne misshandlig av barn med det å holde 3 gullfisk i en bolle.
Forøvrig er jeg enig med biXen.
Vi, som prøver å være seriøse innen hobbyen bryr oss mye mer enn de som plasserte disse fiskene i akvariet kun for syns skyld på venterommet på sykehuset.
Men for all del, skriv ett innelgg til avisa! Det kan umulig gjøre stor skade.
Kanskje du til å med er så heldig at folk faktisk reagerer.
Men er redd det er mange som vil slite litt med å ta dette seriøst.
Det er ikke alle som bryr seg like mye om fiskene sine som det vi gjør.
Vi, som prøver å være seriøse innen hobbyen bryr oss mye mer enn de som plasserte disse fiskene i akvariet kun for syns skyld på venterommet på sykehuset.
Det er ikke alle som bryr seg like mye om fiskene sine som det vi gjør.
Postet 09.04.08 kl 13:40
Postet 09.04.08 kl 13:46
[QUOTE=Ciklide]Nå kan man heller ikke sammenligne misshandlig av barn med det å holde 3 gullfisk i en bolle.
Det er ikke alle som bryr seg like mye om fiskene sine som det vi gjør. [/QUOTE
Det er en grunn til at jeg nå ikke spiser fisk og til nød kan spise fiskegrateng, men da med fortennene :P Takk gud for omega 3 i kapsler hehe
Det er ikke alle som bryr seg like mye om fiskene sine som det vi gjør. [/QUOTE
Det er en grunn til at jeg nå ikke spiser fisk og til nød kan spise fiskegrateng, men da med fortennene :P Takk gud for omega 3 i kapsler hehe
Postet 09.04.08 kl 13:47
Postet 09.04.08 kl 14:31
JoakimHva med å ta kontakt med Norsk Zoohandleres Bransjeforening (http://www.nzb.no), evt. Norsk Akvarieforbund (http://akvarieklubb.org) først? De har helt sikker vært borti tilsvarende situasjoner før og kan gi deg råd om hvorvidt det er i det hele tatt vits å engasjere seg og hvis det er det - på hvilken måte du bør gå frem. Er ikke sikkert det mest konstruktive er å gå først til lokalavis. Iom at de "profesjonelle" har plassert en pleco i dette karet i utgangspunktet er det vel også tvilsomt at de ser problemet i hva de har gjort. Om man får NZB/NAF til å sende et brev til denne institusjonen og klarer opp i dette her så vil antakelig det være ganske effektivt. Siste utvei slik jeg ser det er å kontakte dyrebeskyttelsen. De vil helt sikkert engasjere seg, men da er det lett at det fort blir mer konflikt enn konstruktiv dialog - er jeg redd. Det aller beste hadde jo selvsagt vært om du fikk kontakt med den lokale akvarieklubben og en lokal dyrebutikk og fikk de til å sette opp et "ordentlig" akvarium, som klubbmedlemmer vedlikeholder mot et beskjedent bidrag til klubbkassa. :) Antakelig mye billigere for institusjonen og mye bedre for fiskene...
Helt enig her, ta kontakt med en klubb og fortell om din bekymring, om du da evnt ikke hører noe, ser forandring, kan du ta kontakt med de "profesjonelle" utleierene av akvariene og forklare dem dine tanker, skulle det fremdeles ikke funke. Gå til sykehuset og forklar, er det fortsatt ikke hjelp å få er det dyrebeskyttelsen og avisa neste.
Men om man forklarer det på en måte som folk kan forstå, som at å holde den fisken i det akvarie er som å ha en altfor stor hund boende i klesskapet hele tiden! Eller det er som man skulle ha bodd i en vanlig personbil heile tiden, aldri mulighet til å gå ut, ville du trives da??
Det gjør gjerne at folk kan se hvor ille det faktisk er.
Postet 09.04.08 kl 16:44
Mange gode råd som er kommet her, og jeg synes det er flott at folk blir engasjert når det gjelder at dyr holdes under dårlige forhold. Ser at enkelte mener det ikke er vits i å bry seg siden ikke noe blir gjort likevel, men her er jeg helt uenig.
Jo flere som sier fra om dårlige forhold desto flere får øynene opp for at det ikke er akseptabelt dyrehold. Jeg bodde på landet da jeg var liten og holdningen og behandlingen av dyr,spesielt katter, var veldig dårlig, til tider barbarisk. Dette har nå endret seg drastisk og det er veldig få som vil behandle dyr på samme måte i dag. Det som har skjedd er at folk har fått mer innsikt i hvordan dyr føler og tenker fra de som har engasjert seg. Selv de som i utgangspunktet gir blaffen i hvordan dyrene har det vet at de vil bli uglesett, og kanskje også anmeldt, om de behandler dyrene dårlig.
Jeg mener derfor at alle akvarister som er tøffe nok til å stå fram bør fortelle om hva riktig fiskehold innebærer når de kommer over forhold som ikke er bra. Vis til litteratur eller nettsider (AKVAFORUM) og fortell hvorfor forholdene ikke er bra for fisken. Anbefal endringer og hvis det da ikke skjer noe så er presse og mattilsyn neste instans. Kanskje skjer det ikke noe når den første sier fra, men blir det flere som engasjerer seg så går ihvertfall meldingen gjennom om at det muligens er på tide å hente inn relevante opplysninger og se på saken. Dette sender også signaler ut til de som ikke er så akvarieintressert om at fisk muligens også har krav til gode forhold.
Informasjon om riktig fiskehold gjennom media er bare positivt for jo flere som vet hvordan akvariefisk bør ha det, enten de har fisk selv eller ikke, desto større press blir det på de som ikke bryr seg. Selv moren min, som aldri har hatt akvarium, har informert om blant annet vannbytter til folk hun kjenner. Hun har jo vært på besøk på vannbyttedager en og annen gang
Jo flere som sier fra om dårlige forhold desto flere får øynene opp for at det ikke er akseptabelt dyrehold. Jeg bodde på landet da jeg var liten og holdningen og behandlingen av dyr,spesielt katter, var veldig dårlig, til tider barbarisk. Dette har nå endret seg drastisk og det er veldig få som vil behandle dyr på samme måte i dag. Det som har skjedd er at folk har fått mer innsikt i hvordan dyr føler og tenker fra de som har engasjert seg. Selv de som i utgangspunktet gir blaffen i hvordan dyrene har det vet at de vil bli uglesett, og kanskje også anmeldt, om de behandler dyrene dårlig.
Jeg mener derfor at alle akvarister som er tøffe nok til å stå fram bør fortelle om hva riktig fiskehold innebærer når de kommer over forhold som ikke er bra. Vis til litteratur eller nettsider (AKVAFORUM) og fortell hvorfor forholdene ikke er bra for fisken. Anbefal endringer og hvis det da ikke skjer noe så er presse og mattilsyn neste instans. Kanskje skjer det ikke noe når den første sier fra, men blir det flere som engasjerer seg så går ihvertfall meldingen gjennom om at det muligens er på tide å hente inn relevante opplysninger og se på saken. Dette sender også signaler ut til de som ikke er så akvarieintressert om at fisk muligens også har krav til gode forhold.
Informasjon om riktig fiskehold gjennom media er bare positivt for jo flere som vet hvordan akvariefisk bør ha det, enten de har fisk selv eller ikke, desto større press blir det på de som ikke bryr seg. Selv moren min, som aldri har hatt akvarium, har informert om blant annet vannbytter til folk hun kjenner. Hun har jo vært på besøk på vannbyttedager en og annen gang
Postet 09.04.08 kl 19:12