- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Hva betyr VF CT? (side 2)
Hva betyr VF CT? (side 2)
CT står, som flere allerede har påpekt, for "Crown Tail" - en spesiell variant av kampfisk med kraftig oppflikete finner.
VF - som på norsk ofte brukes om "viltfanget" - er derimot i engelskspråklig kampfiskterminologi betegnelsen på en spesiell genetisk egenskap som kalles "Variegated Fins". Det innebærer at finnene er nærmest tofargede, som f.eks. på kampfiskvarianten som går under navnet Butterfly.
mvh
Svein A. Fosså
VF - som på norsk ofte brukes om "viltfanget" - er derimot i engelskspråklig kampfiskterminologi betegnelsen på en spesiell genetisk egenskap som kalles "Variegated Fins". Det innebærer at finnene er nærmest tofargede, som f.eks. på kampfiskvarianten som går under navnet Butterfly.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 15.04.08 kl 10:32
SAF[B]CT[/B] står, som flere allerede har påpekt, for [B]"Crown Tail"[/B] - en spesiell variant av kampfisk med kraftig oppflikete finner. [B]VF[/B] - som på norsk ofte brukes om [B]"viltfanget"[/B] - er derimot i engelskspråklig kampfiskterminologi betegnelsen på en spesiell genetisk egenskap som kalles [B]"Variegated Fins"[/B]. Det innebærer at finnene er nærmest tofargede, som f.eks. på kampfiskvarianten som går under navnet Butterfly. mvh Svein A. Fosså
Veldig oppklarende svar-da lærte jeg noe nytt idag også.
alle dager jeg lærer noe nytt er fine dager.
Postet 15.04.08 kl 10:45
Postet 15.04.08 kl 10:49
AggiSå bra at vi fikk et oppklarende svar :) Finnes det bildeeksempel på Variegated Fins? Eller , jeg kan søke opp butterfly selv :) Takk, takk.
Så vidt jeg har forstått det, gir VF-genet på en Crown Tail et noe annet mønster enn det som er typisk for Butterfly.
Uten at jeg skal påberope meg å være noen Betta-spesialist, mener jeg at vedlagte er et eksempel på en CT med VF.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 15.04.08 kl 11:04
Postet 15.04.08 kl 11:16
Postet 15.04.08 kl 11:19
SAF[B]CT[/B] står, som flere allerede har påpekt, for [B]"Crown Tail"[/B] - en spesiell variant av kampfisk med kraftig oppflikete finner. [B]VF[/B] - som på norsk ofte brukes om [B]"viltfanget"[/B] - er derimot i engelskspråklig kampfiskterminologi betegnelsen på en spesiell genetisk egenskap som kalles [B]"Variegated Fins"[/B]. Det innebærer at finnene er nærmest tofargede, som f.eks. på kampfiskvarianten som går under navnet Butterfly. mvh Svein A. Fosså
Noe sa meg at det ikke var ViltFanget ja...
(Sa han og var godt fornød med seg selv.)
Postet 15.04.08 kl 19:36
Postet 15.04.08 kl 20:18
Monica Pettersener variegated det samme som butterfly?
Det er det ikke.
Vf-betegnelsen ("Variegated Fins") ble innført av den amerikanske kampfiskoppdretteren og genetikeren Gene Lucas som navn på et gen, mens "Butterfly" er navnet på en avlsform som fremviser effekten av dette genet. Genet kan også finnes på andre avlsformer, som ikke er identiske med eller nødvendigvis ser ut som en "butterfly".
Etter å ha lest litt mer siden i går, finner jeg at Gene Lucas opprinnelig mente at det er fordelingen av rød farge i finnene som blir påvirket av Vf-genet. Slik sett er jeg faktisk usikker på om den blå fisken jeg postet bilde av har Vf-genet eller om det er et annet gen (genkombinasjon) som kommer til uttrykk her og som gir tilsvarende fenotype. Det kan imidlertid virke som om man nå anser at Vf-genet selv påvirker flere farger enn rødt.
Det finnes mengder av litteratur om kampfiskgenetikk, men det meste er i tidskriftartikler som er vanskelig tilgjengelig. Her er noen internett-linker til sider som jeg synes gir en god innføring. De er ikke like gode, og til dels motsier de hverandre, men de bør likevel være en god plass å starte. Jim Sonniers side kan se ut til å være den som er best kvalitetssikret (men den sier ikke stort om Vf-genet).
Jim Sonnier's BETTA GENETICS (BETTAS by Jim Sonnier)
Dynarb's BETTA GENETICS (Betta Bunnies)
Joep van Esch's Color definitions & genetics (Betta Territory)
WHAT TYPES OF BETTAS ARE THERE? (Watershed Aquaculture)
God fornøyelse!
mvh
Svein A. Fosså
Postet 16.04.08 kl 09:18
Postet 16.04.08 kl 10:50
Her er forklaringen:
Skjønner at det har vært stor forvirring av merkingen på posene våre. Det gikk litt fort den morningen før auksjon. Merkingen VF + CT betyr etter vår intensjon at det er en blanding av crown tail og viltfanget kampfisk. Faren er CT mens moren er VF. Hadde en stund en annonse her på AF hvor vi ihvertfall forklarte dette, men det kunne jo ikke dere vite. Hvis dere vil se bilder av far og mor kan dere se i profilen vår på 20L.
Her er et bilde av en av søsknene til din som vi har tatt vare på:
Moro å høre den videre historien til de en gang så pitte- små kampfiskene våre
Håper du får like mye glede av den som vi hadde!
Ps. En av de andre hannene fra samme kull har allerede fått unger
Her er et bilde av en av søsknene til din som vi har tatt vare på:
Moro å høre den videre historien til de en gang så pitte- små kampfiskene våre
Håper du får like mye glede av den som vi hadde!
Ps. En av de andre hannene fra samme kull har allerede fått unger
Postet 20.04.08 kl 12:01
Postet 20.04.08 kl 12:17
Strengt tatt er det fritt frem for enhver akvarist aa bruke de navn og betegnelser man selv maatte oenske, men denne historien viser vel hvor viktig det er aa definere de begrepene man anvender.
Det er jo ellers morsomt aa registrere at det stort sett er akvariebutikkene som faar "paa pukkelen" for aa forvirre kundene
mvh
Svein A. Fossaa
p.t. i Geneve, derfor mangelen paa norske bokstaver
Det er jo ellers morsomt aa registrere at det stort sett er akvariebutikkene som faar "paa pukkelen" for aa forvirre kundene
mvh
Svein A. Fossaa
p.t. i Geneve, derfor mangelen paa norske bokstaver
Postet 20.04.08 kl 14:16