Hagedam 7000l (side 2)
Postet 24.04.08 kl 19:58
MC DarupFlotte bilder! Den arten som heter Hi Utsuri var veldig spesiell og flott :)
Jeg har blitt fortalt at Utsuri variantene er det ingen som kan slå Japan på. De som blir drettet i Japan er i en klasse for seg selv. Om det stemmer eller ikke veit jeg ikke.
De Utsuri variantene er også en av mine favoritter, har egentlig veldig mange favoritter, ikke lett å bestemme seg når man ser alle disse fargene.
Postet 24.04.08 kl 20:40
Endret: 24.04.08 kl 20:41
Postet 24.04.08 kl 20:46
Postet 24.04.08 kl 21:03
Postet 24.04.08 kl 21:19
Jeg fikk i fra flere drettere i en forsendelse. Det er mest plassen jeg sliter med her. Ofte har de som eksporterer koi en minimums bestilling på 20 kasser. Og når de klarer å dytte 6stk 40cm i en kasse, så blir det liksom noe fisk, ikke minst prisen på disse.
Og ikke nok med det så møter man på frakt og moms, så da har allerede fisken dobla seg i pris. Får man fisken direkte i fra et 3.land så skal det også grense kontrolleres på første grensekontroll stasjon, i mitt tilfelle så blir det Gardermoen. Og denne veterinær sjekken beregner de ut i fra brutto vekta (199kg). 1100kr skulle de har for å pakke opp 3 esker og se på de.
Sas cargo skal ha noen kroner for å styre med papira, dette blir også beregnet ut i fra bruttovekt.
Og ikke nok med det så møter man på frakt og moms, så da har allerede fisken dobla seg i pris. Får man fisken direkte i fra et 3.land så skal det også grense kontrolleres på første grensekontroll stasjon, i mitt tilfelle så blir det Gardermoen. Og denne veterinær sjekken beregner de ut i fra brutto vekta (199kg). 1100kr skulle de har for å pakke opp 3 esker og se på de.
Sas cargo skal ha noen kroner for å styre med papira, dette blir også beregnet ut i fra bruttovekt.
Postet 24.04.08 kl 21:35
Postet 24.04.08 kl 21:44
Postet 24.04.08 kl 21:48
Postet 24.04.08 kl 21:52
det har jeg og lyst til, har hage med plass tilsikkert 100.000l og ennå litt tenker jeg. (kommer ikke til å skje)
men vil ha en liten dam, men må man lagre fisken inne om vinteren? trodde de klarte seg fint under isen. (selv om det er minimalt med is her i stavanger)
men så er det det jeg slitermest for å finne ut av, nemlig material og utstyrvalg....
har riktig nok ikke jobba veldig konkret med å finne ut av alt, men har sett litt uten å bli helt klok på det...
så har du litt tid til overs så er du velkommen til å opplyse meg
men vil ha en liten dam, men må man lagre fisken inne om vinteren? trodde de klarte seg fint under isen. (selv om det er minimalt med is her i stavanger)
men så er det det jeg slitermest for å finne ut av, nemlig material og utstyrvalg....
har riktig nok ikke jobba veldig konkret med å finne ut av alt, men har sett litt uten å bli helt klok på det...
så har du litt tid til overs så er du velkommen til å opplyse meg
Postet 24.04.08 kl 21:57
Loomis[QUOTE=Boonyarit Amundsen] Det er mest plassen jeg sliter med her.
Da er det bare å bestille denne gravemaskinen. Du har mye plass mellom huset og veien Trenger ikke alt dette gresset...
Men du verden så fin denne koien er En dag...en dag så tar jeg spaden fatt...
Hadde det ikke vært for unga så hadde jeg nok gravd vollgrav rundt hele huset, med koi oppi. hehe.
Du får nok titte på de neste gang du er her...
Postet 24.04.08 kl 23:05
Endret: 24.04.08 kl 23:06
haugidet har jeg og lyst til, har hage med plass tilsikkert 100.000l og ennå litt tenker jeg. (kommer ikke til å skje) men vil ha en liten dam, men må man lagre fisken inne om vinteren? trodde de klarte seg fint under isen. (selv om det er minimalt med is her i stavanger) men så er det det jeg slitermest for å finne ut av, nemlig material og utstyrvalg.... har riktig nok ikke jobba veldig konkret med å finne ut av alt, men har sett litt uten å bli helt klok på det... så har du litt tid til overs så er du velkommen til å opplyse meg:D
Har ikke holdt på med hagedam så veldig lenge, bare siden jeg flytta hit, ganske nøyaktig 4 år sida.
Problemet med store dammer er jo prisen, jo større jo dyrere med alt.
Koien skal i teorien klare seg fint under isen, det er jo is der de kommer i fra i Japan, bare en del kortere vinter sesong enn her i Norge, men siden du bor i Stavanger, så kan det hende du har nokså lik klima som i Niigata.
Personlig så liker jeg å ta inn fisken, jeg mener uansett at det blir litt lik som lotto når våren kommer. Og det er ganske kjedelig å miste fisk til flere tusen kroner. Så om jeg kunne velge, så hadde jeg tatt de inn.
En annen ting når vannet begynner å krype under 10 grader er at koien/fiskene blir veldig sløve, de bare flyter rundt omkring, man må skremme de ganske mye før de gidder å reagere. Kan omtrent fange de med hendene. Og siden jeg har katt og det er katter rundt om her så kan de også klare å fange fiskene. Det er også en grunn til at jeg tar de inn.
Materiale du trenger er ikke all verden. Du trenger en duk (og helst filtduk under som beskytter gummiduken). Her anbefaler jeg å kjøpe kvalitet og ikke de billige PVC dukene. Liten dam, så hadde jeg ikke brydd meg så mye, men større dammer ville jeg brukt gummiduk. Lettere å håndtere er den også. Bygger man store dammer, så kan det kanskje være lurt å bygge med dunndren.
Mitt andre råd er grav stort nok. Ofte når man graver så tenker man kanskje ikke så mye på steiner og annet dill dall man skal ha oppi dammen, så den vil automatisk bli mindre. Har du mulighet for å grave over 1,2m dypt, så gjør det.
Når det gjelder filtrering, så mener jeg man aldri kan få nok i en dam, ofte (meg selv inkludert) stapper man for mye fisk oppi, og koi forsøpler en del.
Når man er ute og handler fisk, så ender man ofte med mere enn man hadde beregnet. Merker det på meg selv også, ofte et par kasser ekstra med fisk hver gang, men hvor søren skal jeg ha de...hmm.. det problemet får vi ta når de kommer.
UV filter vil jeg også si er et must, fy f*** hvor fort grønt det blir hvis man ikke har det.
Ellers så er det bare stein og annet man bruker for å pynte rundt dammen. Diverse titt i hage bøker/blader/internett gir deg god inspirasjon til å bygge den hagen/dammen du måtte ønske.
Sikkert bare å fyre løs om det er noe mer du lurer på..
Postet 24.04.08 kl 23:26
Endret: 24.04.08 kl 23:29
Legger inn noen flere bilder som jeg tok i dag under mating. Gøy å se på de spise. Foreløpig så ser det ut som filteret klarer seg bra. Vannet holder seg nogenlunde klart enda (og jeg forer mye). De siste dagene har det ikke vært så mye sol, så de store algeoppblomstringa har jeg foreløpig ikke hatt noe problemer med, men det kommer nok
Postet 28.04.08 kl 01:42
Endret: 28.04.08 kl 02:10
Jeg fant fram noen gamle bilder, tenkte det kunne være artig å se på de....
Bilde 1: Sånn så det ut før jeg starta, de som bodde her før hadde bare et stort blomsterbed, æsj..ikke noe for meg tenkte jeg, bedre med en dam
Bilde 2: Graving av dammen, 20cm var greit å grave, resten var bare leire. Vi brukte 1 1/2 dag på å grave den, og selvfølgelig var det over 30grader i sola på disse 2 dagene.
Bilde 3: Enda mer graving.
Bilde 1: Sånn så det ut før jeg starta, de som bodde her før hadde bare et stort blomsterbed, æsj..ikke noe for meg tenkte jeg, bedre med en dam
Bilde 2: Graving av dammen, 20cm var greit å grave, resten var bare leire. Vi brukte 1 1/2 dag på å grave den, og selvfølgelig var det over 30grader i sola på disse 2 dagene.
Bilde 3: Enda mer graving.
Postet 28.04.08 kl 02:18
Endret: 28.04.08 kl 02:31
Postet 28.04.08 kl 02:21
Endret: 28.04.08 kl 02:37
Bilde 1: Det kan se ut som jeg driver og dyrker ris her. Men det er noen vanlilje planter som jeg driver og planter til. det er hvite vannliljer som blir dyrket her.
Bilde 2: Da var dammen oppe å gå sånn nogenlunde. Vannet er litt grumsete pga all den steinen og grusen bi bruke kanskje ikke ble vasket grundig nok.
Det tok ikke mere enn 1 dag før vannet var klart igjen.
De steinhellene som er nærmest terrassen har jeg tenkt å bytte ut med impregnert plank. Kan se for meg at det kan bli ganske stilig.
Bilde 3: Det fulgte med en del forskjellige fontene typer på den pumpa jeg hadde kjøpt, og valget det året ble en soppfontene
Bilde 2: Da var dammen oppe å gå sånn nogenlunde. Vannet er litt grumsete pga all den steinen og grusen bi bruke kanskje ikke ble vasket grundig nok.
Det tok ikke mere enn 1 dag før vannet var klart igjen.
De steinhellene som er nærmest terrassen har jeg tenkt å bytte ut med impregnert plank. Kan se for meg at det kan bli ganske stilig.
Bilde 3: Det fulgte med en del forskjellige fontene typer på den pumpa jeg hadde kjøpt, og valget det året ble en soppfontene
Postet 28.04.08 kl 02:30
Endret: 28.04.08 kl 02:36
Postet 28.04.08 kl 13:51
Endret: 28.04.08 kl 13:54
Vel, hadde jeg hatt hagedam, Amundsen, så er det garantert at jeg hadde kommet på fisketur til Kløfta når det skulle handles fisk til den
Jeg så et par varianter der på bildene som jeg ble litt småforelska i
Selv må jeg vel vente med hagedam 10 år eller no' sånn før guttungen her i huset er til å stole på. Nå nytter det ikke. Det er 100% garantert at han (og eventuelt noen kompiser) ville havnet i dammen på dag 1. Han er åtte år nå, men han greier bare ikke ligge unna! Vannansamlinger ute er som en magnet på han. Jeg tipper en eventuell hagedam her ville raskt blitt plaskedam for menneskebarn istedenfor koi.... Jeg synes jeg hører stemmen hans allerede:
"Jamen mamma, jeg skulle bare se....."
Som den gangen jeg hadde tatt av dekkglasset på et akvarium som stod rett innenfor døren til akvarierommet. Lysarmaturet var også tatt vekk, jeg hadde holdt på med noe der og ikke fått lagt det tilbake enda. Jeg stod med ryggen til da guttungen (7 år) kom inn og spurte meg om noe. Jeg snudde meg ikke, for jeg holdt på med noe øverst i en reol, jeg bare svarte på det han spurte om. Men jeg hørte ikke noe mer, så jeg antok han hadde hørt svaret og bare gått ut igjen uten å si noe mer.
Da jeg snudde meg tilbake til karet uten dekkglass, så jeg hvorfor det var stille.... Guttungen stod foran akvariet, med HELE HODET NEDI vannet!
"Hva er det du gjør!??" ropte jeg forskrekket.
Da rev han opp hodet så vannet skvatt og mens det rant bekker av vann fra håret og nedover fjeset på han, så glippet han med øya fikk frem:
"Blubb-blubb...jamen mamma...blubb...jeg skulle bare se!"
Jeg så et par varianter der på bildene som jeg ble litt småforelska i
Selv må jeg vel vente med hagedam 10 år eller no' sånn før guttungen her i huset er til å stole på. Nå nytter det ikke. Det er 100% garantert at han (og eventuelt noen kompiser) ville havnet i dammen på dag 1. Han er åtte år nå, men han greier bare ikke ligge unna! Vannansamlinger ute er som en magnet på han. Jeg tipper en eventuell hagedam her ville raskt blitt plaskedam for menneskebarn istedenfor koi.... Jeg synes jeg hører stemmen hans allerede:
"Jamen mamma, jeg skulle bare se....."
Som den gangen jeg hadde tatt av dekkglasset på et akvarium som stod rett innenfor døren til akvarierommet. Lysarmaturet var også tatt vekk, jeg hadde holdt på med noe der og ikke fått lagt det tilbake enda. Jeg stod med ryggen til da guttungen (7 år) kom inn og spurte meg om noe. Jeg snudde meg ikke, for jeg holdt på med noe øverst i en reol, jeg bare svarte på det han spurte om. Men jeg hørte ikke noe mer, så jeg antok han hadde hørt svaret og bare gått ut igjen uten å si noe mer.
Da jeg snudde meg tilbake til karet uten dekkglass, så jeg hvorfor det var stille.... Guttungen stod foran akvariet, med HELE HODET NEDI vannet!
"Hva er det du gjør!??" ropte jeg forskrekket.
Da rev han opp hodet så vannet skvatt og mens det rant bekker av vann fra håret og nedover fjeset på han, så glippet han med øya fikk frem:
"Blubb-blubb...jamen mamma...blubb...jeg skulle bare se!"
Postet 28.04.08 kl 15:40
Endret: 28.04.08 kl 15:53
CiklideMå få si jeg simpelten ELSKER den hagedammen der! Den er kjempeflott!
Var å tittet på dammen med den nye fisken på fredag.
Jeg løp deretter rett hjem for å finne spaden....Hehe...neida, skulle gjerne ha gjort det, men jeg får ikke lov (stakkars meg).
Anbefaler alle som har tid, plass og anledning til å ha en dam med koi. Tenk så behagelig og avslappende som å sitte en fin sommerkveld på terrassen og beundre noen flotte, bedagelige koi
Hi Utsuri og Doitsu Platinum var mine favoritter.
Boonyarit Amundsen har god smak når det gjelder både fisk og valg av hobby
Postet 28.04.08 kl 15:45
Amundsens dam og koi
Måper bare over hva du har fått til her. Dette gleder ikke bare deg selv, men også oss fiske entusiaster som får ta del i din hobby. Skjønner at dette tar mye tid og koster en del penger, men utrolig mye glede som motytelse tilbake. Når jeg titter meg over egen skulder å ser på mine 3 akvarier (100+160+200) vet jeg at dette er noe som er gøy, avslappende og moro. Tv tittingen er halvert og halvparten av ledig tid går til akvariene mine. Er sikker på at du får mange opplevelser ved "basengkanten" i mnd fremover. Ønsker deg lykke til videre og følger med tråden din fremover også for nye bilder
Postet 28.04.08 kl 16:00