- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Røde mygglarver uegnet til noen av disse fiskene? (side 2)
Røde mygglarver uegnet til noen av disse fiskene? (side 2)
Postet 16.04.08 kl 10:31
Nina marieehhm, føler at dere blir litt offtopic, denne diskusjonen kan dere ta et annet sted. ikke for å virke uhøfflig. men dette har ikke noe med det trådstarter spurte om.
Nei, barneseter har strengt tatt ingenting med saken å gjøre.
Anyway, jeg mener fortsatt det jeg sa, og står ved det. ^^
Å trådstarter kan trygt mate sine fisker med mygglarver.
Postet 16.04.08 kl 10:36
CiklideNei, barneseter har strengt tatt ingenting med saken å gjøre. Anyway, jeg mener fortsatt det jeg sa, og står ved det. ^^ Å trådstarter kan trygt mate sine fisker med mygglarver. ;)
Det var for å instruere et eksempel Ciklide. Det var DU som ble off topic her med å slenge ut at Amerikanerne mener at alt er farlig
Postet 16.04.08 kl 10:39
Postet 16.04.08 kl 10:40
Postet 16.04.08 kl 10:46
Endret: 16.04.08 kl 10:50
Postet 16.04.08 kl 10:46
Bruk sitronsaft. All lukta blir borte da, også er igjen sitronlukta veldig enkel å få vekkCiklideAmerikanerne mener jo at alt er farlig... Forøvrig har jeg bestandig brukt hansker. Ikke pga frykt for allergi, men pga at hvis du først får det greine der på fingrene så lukter det helt jævelig. Å det går flere dager før du får det av. Uansett hvor mye du såper og vasker hendene! Hehe..
Postet 16.04.08 kl 10:50
Bruk sitronsaft. All lukta blir borte da, også er igjen sitronlukta veldig enkel å få vekkSnittLeif[QUOTE=Ciklide]Amerikanerne mener jo at alt er farlig... Forøvrig har jeg bestandig brukt hansker. Ikke pga frykt for allergi, men pga at hvis du først får det greine der på fingrene så lukter det helt jævelig. Å det går flere dager før du får det av. Uansett hvor mye du såper og vasker hendene! Hehe..
Ah! Takk for tipset! Skal huske den!
Er det noe jeg ikke har likt med mygglarver så er det lukta!
Skal huske den! ;D
Postet 16.04.08 kl 10:52
Postet 16.04.08 kl 11:31
Angående røde mygglarver så er det at sommerfuglciklider ikke tåler dette den største myten som finnes og jeg har enda ikke sett noen "bevis" på dette. Disse fiskene dør veldig lett generelt, punktum. Men her tror jeg også vi får generelt bedre varer enn i f.eks. USA, selv om jeg har sett noen litt vel mye farga i butikken. Det er ihvertfall mitt inntrykk basert på amerikanske forum. Tror de har mye "asiadritt".
Jeg tror bare mange har hatt sommerfugler som dør og bare tilfeldig har knytta det opp mot røde myggiser fordi de har mata med det, og det er litt "kontroversielt". Potensielt kan det jo også ha vært dårlig for, litt opptinte myggiser faller neppe i smak hos fiskene. Til jeg ser noe bevis ville jeg ihvertfall ikke skreket om å ikke fore med røde, men kanskje fortalt at noen mener det så får det være opp til hver enkelt. Sorte myggiser og artemia osv. er jo godt nok for i seg selv. Men det er et nok et hakk å få røde uansett.
Det gjelder ihvertfall ikke for bolivianere, og de tåler i min erfaring veldig veldig mye også.
Jeg tror bare mange har hatt sommerfugler som dør og bare tilfeldig har knytta det opp mot røde myggiser fordi de har mata med det, og det er litt "kontroversielt". Potensielt kan det jo også ha vært dårlig for, litt opptinte myggiser faller neppe i smak hos fiskene. Til jeg ser noe bevis ville jeg ihvertfall ikke skreket om å ikke fore med røde, men kanskje fortalt at noen mener det så får det være opp til hver enkelt. Sorte myggiser og artemia osv. er jo godt nok for i seg selv. Men det er et nok et hakk å få røde uansett.
Det gjelder ihvertfall ikke for bolivianere, og de tåler i min erfaring veldig veldig mye også.
Postet 16.04.08 kl 11:32
Tror biXen kan være inne på noe.
Jeg har mata Sommerfuglciklider X antall ganger med røde mygglarver, uten at de har gått hen og daua av det.
De så ut til å like det like mye som de andre ciklidene.
Den lever jo av insekter ute i naturen også, gjør den ikke?
Døde og frossne insekter må jo være mindre farlig enn de som lever og kan være smittebærere mener jeg!
Jeg har mata Sommerfuglciklider X antall ganger med røde mygglarver, uten at de har gått hen og daua av det.
De så ut til å like det like mye som de andre ciklidene.
Den lever jo av insekter ute i naturen også, gjør den ikke?
Døde og frossne insekter må jo være mindre farlig enn de som lever og kan være smittebærere mener jeg!
Postet 16.04.08 kl 11:42
biXenAngående røde mygglarver så er det at sommerfuglciklider ikke tåler dette den største myten som finnes og jeg har enda ikke sett noen "bevis" på dette. Disse fiskene dør veldig lett generelt, punktum. Men her tror jeg også vi får generelt bedre varer enn i f.eks. USA, selv om jeg har sett noen litt vel mye farga i butikken. Det er ihvertfall mitt inntrykk basert på amerikanske forum. Tror de har mye "asiadritt".
Jepp, og der er jeg tilbake til lesing på utenlandske nettsider. (tør jo neste ikke nevne det lenger) men man finner masse nyttig informasjon.
Når det gjelder sommerfuglciklider så anbefales det å kjøpe de som er avlet opp i Europa. Det drives oppdrett i tsjekkia, tyskland og nederland.
Og man skal styre unna de som kommer fra Asia. Så her gjelder det å spørre i butikken, evt. få de til å bestille fra feks. Tyskland. De fra Asia er injisert med så mye hormoner for å bringe frem fargene at de er veldig mottakelig for sykdom og i værste fall så kan de faktisk være født sterile.
Et vanlig engelsk navn på disse er German blue ram. Så velg europeiske eksemplarer, selv om det skulle vise seg at de koster noen kroner mer enn de asiatiske.
Postet 16.04.08 kl 11:48
CiklideDøde og frossne insekter må jo være mindre farlig enn de som lever og kan være smittebærere mener jeg!
Spekulasjonene på de forumene jeg leste når jeg "forska" litt på dette for et år siden var vel at dette foret ble "avla" i skikkelig bakteriefylt grumsevann, og det blir ikke drept av frysing dermed kan det være potensielt harmfylt for fisker som er litt svekka eller er naturlig svekka.
Mitt inntrykk av myggisene jeg har fora med er at de er ganske så annerledes enn de det var snakk om her, nesten ingen forurensing av vann heller, men jeg antar at det meste blir laget i Asia uansett, kvaliteten varierer nok likevel.
Postet 16.04.08 kl 12:01
CiklideHerregud 2nelise tok du deg virkelig [B]så[/B] forbasket nær av at jeg sa at amerikanerne mener alt er farlig?? Er du virkelig seriøs nå? Eller bare tuller du? Let it go woman. Jeg har slekt der borte sjøl.
Nei Ciklide, jeg tar meg overhode ikke nær av det hvis det er det du tror.
Jeg hadde tenkt å la dette ligge, men nå kaster du ballen rett til meg og da skal jeg svare.
Jeg blir litt irritert over holdningen din. Og jeg synes det var et fjåsete utsagn å komme med.
Det har vært forsket på dette. "Hvorfor blir noen mennesker syke etter å ha fòret fiskene med røde mygglarver?" De har klart å identifisere det allergenet i røde mygglarver som kan forårsake alvorlige allergiske reaksjoner hos mennesker. Et allergen er det stoffet som utløser en allergisk reaksjon.
Og en vet ikke på forhånd HVEM som blir syke og hvem som ikke blir det.
DERFOR anbefales det å bruke hansker e.l. når man hånterer røde mygglarver. Og det har jo ingenting med amerikanere å gjøre i den forstand. Dette anbefales i flere land i europa også.
Postet 16.04.08 kl 12:03
Åherreminguhd. *riste oppgitt på hodet*
Jeg kaster ikke ballen til deg 2nelise!
Det er bare du som oppfatter ting helt fullstendig feil.
Dersom du ikke tar deg nær av den lille settningen min, så la temaet ligge.
(Eller enda bedre; la temaet ligge uansett!)
Du sa i posten du skrev ETTER at jeg hadde skrevet post 25 at du ikke skulle krangle mer, men like forbanna fortsetter du!
å trøst deg med at det ikke er noen som irriterer seg mer over en holdning enn jeg irriterer meg over din akkurat nå.
Har aldri bedt deg svare.
Forøvrig beveger vi oss, som vanlig - Off Topic...
Å det kan nesten virke som om vi vil fortsette å gjøre det en stund framover...
Jeg kaster ikke ballen til deg 2nelise!
Det er bare du som oppfatter ting helt fullstendig feil.
Dersom du ikke tar deg nær av den lille settningen min, så la temaet ligge.
(Eller enda bedre; la temaet ligge uansett!)
Du sa i posten du skrev ETTER at jeg hadde skrevet post 25 at du ikke skulle krangle mer, men like forbanna fortsetter du!
å trøst deg med at det ikke er noen som irriterer seg mer over en holdning enn jeg irriterer meg over din akkurat nå.
Har aldri bedt deg svare.
Forøvrig beveger vi oss, som vanlig - Off Topic...
Å det kan nesten virke som om vi vil fortsette å gjøre det en stund framover...
Postet 16.04.08 kl 12:12
Endret: 16.04.08 kl 12:14
CiklideÅherreminguhd. *riste oppgitt på hodet* Jeg kaster ikke ballen til deg 2nelise! Det er bare du som [I]oppfatter ting helt fullstendig feil[/I]. Dersom du ikke tar deg nær av den lille settningen min, så la temaet ligge. (Eller enda bedre; la temaet ligge uansett!) Du sa i posten du skrev ETTER at jeg hadde skrevet post 25 at du ikke skulle krangle mer, men like forbanna fortsetter du! å trøst deg med at det ikke er noen som irriterer seg mer over en holdning enn jeg irriterer meg over din akkurat nå. Har aldri bedt deg svare. Forøvrig beveger vi oss, som vanlig - Off Topic... Å det kan nesten virke som om vi vil fortsette å gjøre det en stund framover...
Nå er du barnslig og usakelig Ciklide
Postet 16.04.08 kl 12:16
Postet 16.04.08 kl 12:25
Det allergenet er likevel ekstremt sjeldent. Det blir som om vi skulle anbefale at ingen tok paracet, fordi en av 1000 kan reagere på det. DET er sånt man gjør i USA. Ikke slå deg selv i hodet med en hammer, ikke tre plastposen over hodet ditt. Men det har jo ikke med amerikanere å gjøre, men rettsvesenet. Sikkert det dere har prøvd å komme frem til i 20 innlegg nå
Postet 16.04.08 kl 12:30
CiklideEr [I]JEG[/I] usakelig?? Vel da er vi helt klart i samme båt!
Vel, nå skal vi ikke la det gå så langt at webmaster fjerner hele tråden her.
Jeg synes det er viktig når vi snakker om røde mygglarver, å få frem dette med allergiske reaksjoner. Det kan være nyttig for folk å lese og kan faktisk hindre at noen blir syke.
Postet 16.04.08 kl 12:32
Jeg er allergiker, og hadde flere allergier før. Alt fra pelsdyr, fugler, mat, støv pollen mm.
Men har aldrig hatt noe problem med å ta på røde myggiser, brekker det med hendene og vasker dem ordenlig etter foring. Dette har jeg gjort i mange år.
Når det gjelder foring av sommerfugler, så vil jeg påstå at det er feilinformasjon å si at dem ikke tåler røde myggiser. Jeg har aldrig sett noen form for solid dokumentasjon på at dette stemmer. KAn legge til at jeg forer mine sommerfugler med røde myggiser så og si hver eneste dag, og ingen har død av det ennå.
Desverre så er dem vare for vannverdier, og dør også ofte uten grunn. Grunnet overavling og dårlige gener.
Men har aldrig hatt noe problem med å ta på røde myggiser, brekker det med hendene og vasker dem ordenlig etter foring. Dette har jeg gjort i mange år.
Når det gjelder foring av sommerfugler, så vil jeg påstå at det er feilinformasjon å si at dem ikke tåler røde myggiser. Jeg har aldrig sett noen form for solid dokumentasjon på at dette stemmer. KAn legge til at jeg forer mine sommerfugler med røde myggiser så og si hver eneste dag, og ingen har død av det ennå.
Desverre så er dem vare for vannverdier, og dør også ofte uten grunn. Grunnet overavling og dårlige gener.
Postet 16.04.08 kl 12:37