- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Spørsmål om eple snegler (side 2)
Spørsmål om eple snegler (side 2)
Ja de får vel klare det alene. Når jeg tenker meg om (det skjer av og til) har jeg vært å lagt inn bilder der selv på bloggen din om snegler. ER det ei hylle inne i det karet du legger dem på? Har du et bilde som kan vise meg det og hvordan får du eggene over på den svampen? Tar du dem med hendene eller skraper du dem av med noe? Kjenner jeg blir ivrig nå. Dette er gøy. Mulig jeg må ha fler enn de 10 jeg allerede har bestillt. Om jeg legger disse eggene i eget kar, hva skal de da mates med når de begynner å komme som snegler og hvor varmt bør vannet være? Er fint å ha "snegle dronninga", Heidi til å spørre om mine rare spørsmål. Fint at det finnes slike som deg med spesial felt. Da får en det inn med te skje og det trenger jeg av og til
Postet 04.05.08 kl 12:44
Den hylla jeg snakker om er til å legge dekksglass på tror jeg. De to eggeklasene som ligger på svampen ligger på den hylla. Skal prøve å ta bilder når vi kommer hjem i kveld skal bort om et kvarter i bursdag.
Jeg løsner forsiktig klasen med hendene men du må ikke ta den med en gang den er nylagt da er den ikke stiv nok. Vent noen timer før du tar den.
Når de er nyklekte så trenger du ikke mate med noe spesielt, de finner det de trenger av alger på bunnen. De spiser jo matrester og fiskebæsj osv så det er nok mat for de tror jeg. Jo lavere temperatur du har jo mindre aktive er sneglene og lengre levetid. Jo varmere du har det jo mer aktive er de og vokser fortere og får kortere levetid. Jeg holder vannet mitt rundt 26 grader for hos meg er det ideel eggleggingstemperatur. Nå må jeg dra snakkes i kveld hvis flere spørsmål .
Jeg løsner forsiktig klasen med hendene men du må ikke ta den med en gang den er nylagt da er den ikke stiv nok. Vent noen timer før du tar den.
Når de er nyklekte så trenger du ikke mate med noe spesielt, de finner det de trenger av alger på bunnen. De spiser jo matrester og fiskebæsj osv så det er nok mat for de tror jeg. Jo lavere temperatur du har jo mindre aktive er sneglene og lengre levetid. Jo varmere du har det jo mer aktive er de og vokser fortere og får kortere levetid. Jeg holder vannet mitt rundt 26 grader for hos meg er det ideel eggleggingstemperatur. Nå må jeg dra snakkes i kveld hvis flere spørsmål .
Postet 04.05.08 kl 13:01
Postet 04.05.08 kl 14:01
Postet 04.05.08 kl 14:46
Hei igjen. Hvis en eggeklase legges i lysarmaturet kan den bare henge for eggene detter nedi vannet når de klekkes, men henger de i nærheten av lyset bør den flyttes for da kan den tørke inn. Da vil jeg anbefale deg å ta den ned å evt legge den på kanten som første bildet viser. Eller du kan ta en liten isoporbit ( bilde nr 2) og legge oppå vannet og la de klekke der. De finner veien til vannet selv. Den kanten som du ser det ligger to klaser på har vannet helt opp til kanten så sneglene går bare rett nedi vannet. Denne glasskanten har jeg på begge langsidene i karet og er vel beregnet for å ha dekksglass på. Har du dekksglass og må senke vannstanden så kan de bare henge. Eggklasene skal ikke være under vann og de tørker ikke ut. Det er mer enn nok fuktighet og varme så lenge karet er dekket helt til. Det siste bildet er av en eggeklase som har begynt å klekke i dag etter 12 dager på glasskanten. Jeg fjerner de fra svampen når jeg ser de begynner å klekke for da er det lettere å komme ned til vannet. Svampen har jeg bare for at de ikke skal ligge i kondens vann for det kan samle seg mye kondens på denne kanten. Jeg la den på en isoporbit i et annet kar som jeg skal ha disse beibiene i. Når du ser eggeklasen begynner å bli hvit så er det like før klekking. Ikke ha for stor isoporbit for da klarer de ikke å finne veien til vannet og heller ikke noen kant de må over for det skjønner de ikke og da kan de dø hvis de ikke kommer seg til vannet. Har du det åpent opp slik at de kan komme opp i armaturet og legge egg eller må du senke vannstanden? Du trenger ikke senke vannstanden hvis de har mulighet for å komme seg opp i armaturet. Men du har jo større sjanse for å se selve eggleggingen hvis du senker vannet da...
Postet 04.05.08 kl 21:19
Takk for svar og MEEEEEEGET god forklaring. Ja da skulle jeg være klar til å ta i mot bebbisser når det gjelder snegler også. Hadde "vareopptelling" i guppy yngelkaret i dag. 22 små og enda mindre par øyne tittet opp mot meg. Noen begynner faktisk å få farge, og er mørke. Håper noen av dem får en like fin blå/lilla farge som di jeg kjøpte i går. Er yngel fra 3 kull der nå, så det er ikke mange jeg har fått reddet ut totalt. Om ikke den tykkeste hua mi føder i løpet av i natt eller i morgen tror jeg hun sprekker. Har ikke sett maken til mage på en guppy før. Har vel 7 stykker som skal ha yngel i løpet av kort tid. Ynglen vokser liksom ikke fort nok. Ser frem til farger og kombinasjoner av dem. Ellers byttet vann på 160L og yngel karet i dag. 100L og 200L tar jeg i morgen.
Postet 04.05.08 kl 22:03
Postet 04.05.08 kl 22:28
Nå trenger jeg virkelig hjelp
Heidi IngdalDet var godt å høre. Lykke til og det er bare og spørre hvis det skulle være noe. ;)))
for nå har jeg for første gang sett at mine player napper og prøver å spise? av mine eple snegler. Virker aggresive og selv om jeg knakker på karet så går det bare sekunder før di er tilbake. Mine platyer er halv voksne, men er platy snegle spisere? Er fortvilet nå da jeg ønsker egg. Skjønner om dette ikke er helt match at det ikke kommer egg. Må jeg flytte platyene eller sneglene til et annet kar?
Legger ved et par ekstremt dårlige bilder
Postet 05.05.08 kl 00:29
Hei ja dette kan hende men de får ikke tatt knekken på sneglene nei. Mine har også en tendens til å nappe litt i dem men mine bryr seg overhodet ikke om fiskene. Konsekvensen er at de ikke har ut følehorna like mye hele tiden, mine trekker de inn med en gang det kommer en fisk i nærheten. Jeg har t.o.m pakistanbotia sammen med mine snegler. Så ta det med ro dette går bra skal du se. Mvh Heidi
Postet 05.05.08 kl 09:14
Napping
Heidi IngdalHei ja dette kan hende men de får ikke tatt knekken på sneglene nei. Mine har også en tendens til å nappe litt i dem men mine bryr seg overhodet ikke om fiskene. Konsekvensen er at de ikke har ut følehorna like mye hele tiden, mine trekker de inn med en gang det kommer en fisk i nærheten. Jeg har t.o.m pakistanbotia sammen med mine snegler. Så ta det med ro dette går bra skal du se. Mvh Heidi
Okey. Fikk ingen svar her før jeg la meg i går kveld/natt, så jeg flyttet di over i 100L sammen med slørhalene/gullfisken. Der er di i fred, men det er jo noe kaldere vann. Romtempratur som nå er ca 20-21 grader. Tar sneglene noen skade av å bli flyttet til kar med vesentlig kaldere/varmere vann? Har kjørt opp guppy karet til 28-29 grader for guppy fødsler i disse dager. Er jo noen grader forskjell... Var redd jeg skulle miste/få platy spist mine snegler i går kveld. Sneglene har blitt en stor del av hobbyen allerede, sammen med fisken. Som jeg venter på å få fler, kribler nesten i hele kroppen. ;-=)
Bildet er av en liten gul malle av en eller annen type, som går i det "lille karet" sommen med slørhaler/gullfisk
Postet 05.05.08 kl 11:28
Napping
Heidi IngdalHei ja dette kan hende men de får ikke tatt knekken på sneglene nei. Mine har også en tendens til å nappe litt i dem men mine bryr seg overhodet ikke om fiskene. Konsekvensen er at de ikke har ut følehorna like mye hele tiden, mine trekker de inn med en gang det kommer en fisk i nærheten. Jeg har t.o.m pakistanbotia sammen med mine snegler. Så ta det med ro dette går bra skal du se. Mvh Heidi
Okey. Fikk ingen svar her før jeg la meg i går kveld/natt, så jeg flyttet di over i 100L sammen med slørhalene/gullfisken. Der er di i fred, men det er jo noe kaldere vann. Romtempratur som nå er ca 20-21 grader. Tar sneglene noen skade av å bli flyttet til kar med vesentlig kaldere/varmere vann? Har kjørt opp guppy karet til 28-29 grader for guppy fødsler i disse dager. Er jo noen grader forskjell... Var redd jeg skulle miste/få platy spist mine snegler i går kveld. Sneglene har blitt en stor del av hobbyen allerede, sammen med fisken. Som jeg venter på å få fler, kribler nesten i hele kroppen. ;-=)
Bildet er av en liten gul malle av en eller annen type, som går i det "lille karet" sommen med slørhaler/gullfisk
Postet 05.05.08 kl 11:29
Hvis du har snegler i veldig varmt vann og så har de over i mye kaldere hvis det var 21 grader så må du gradvis tilvenne de den lave tempen. Hvis ikke kan de få sjokk og dø. Men hvis de lever og har det bra i dag så gikk det sikkert greit. Jeg ville hatt de tilbake igjen de blir mye mer innaktiv i så kaldt vann.
Postet 05.05.08 kl 14:48
Flytting av snegler
Heidi IngdalHvis du har snegler i veldig varmt vann og så har de over i mye kaldere hvis det var 21 grader så må du gradvis tilvenne de den lave tempen. Hvis ikke kan de få sjokk og dø. Men hvis de lever og har det bra i dag så gikk det sikkert greit. Jeg ville hatt de tilbake igjen de blir mye mer innaktiv i så kaldt vann.
da skal jeg flytte dem tilbake i løpet av kvelden, med tilvending av vann temp
Postet 05.05.08 kl 15:06
Jippy ya yey
Flere Guppyer på gang i føde kassa Så langt er det 5 stykker, men det kommer flere...............
Dette er virkelig gøy. Sitter å leser blogger og andre intressante saker her på AF til langt på natt (sykmeldt). Klarer liksom ikke løsrive meg. Leser en del om snegler og corydoras bl a. Jeg er bergtatt av denne hobbyen nå og setter den forran samlingen min med norske ølglass som jeg begynte med i 2000. Pr i dag har jeg 7 0 2 forskjellige norske ølglass!!!!!!!! Boden er med andre ord full av pappesker. Men akkurat nå er akvariehobbyen som går i første rekke ;- 0
Dette er virkelig gøy. Sitter å leser blogger og andre intressante saker her på AF til langt på natt (sykmeldt). Klarer liksom ikke løsrive meg. Leser en del om snegler og corydoras bl a. Jeg er bergtatt av denne hobbyen nå og setter den forran samlingen min med norske ølglass som jeg begynte med i 2000. Pr i dag har jeg 7 0 2 forskjellige norske ølglass!!!!!!!! Boden er med andre ord full av pappesker. Men akkurat nå er akvariehobbyen som går i første rekke ;- 0
Postet 05.05.08 kl 17:25
I dag hentet jeg ancistrusen min
å gjett om jeg er av typen sterk AD/HD typen nå. 11 små som skulle gjøre meg så glad ;- ). ANCISTRUS....................................................................
Visste at dette ville bli gøy, men dette tar helt av. Hehe. De er nå endelig kommet seg ned i karet sammen med guppyene, platyene og corryene mine. Blir nok litt kamp om matrestene etterhvert som di vokser antar jeg. Nå er det bare å følge med å se di vokser seg til. Dette skal virkelig bli gøy. I kveld blir det ikke noe TV titting, det er garrrrrrrrrantert
Dårlige bilder og tror jeg trenger et nytt camera jeg.....
Visste at dette ville bli gøy, men dette tar helt av. Hehe. De er nå endelig kommet seg ned i karet sammen med guppyene, platyene og corryene mine. Blir nok litt kamp om matrestene etterhvert som di vokser antar jeg. Nå er det bare å følge med å se di vokser seg til. Dette skal virkelig bli gøy. I kveld blir det ikke noe TV titting, det er garrrrrrrrrantert
Dårlige bilder og tror jeg trenger et nytt camera jeg.....
Postet 06.05.08 kl 12:48
Postet 06.05.08 kl 23:42
Eplesneglebeibiene klarer seg selv med en gang så du trenger ikke å drive å flytte dem så lenge du ikke har praktbotia eller andre botiasorter.
Vil dette da bety at jeg ikke kan ha eple snegler i karet sammen med Praktbotia pg Palettciclide ? mine er ganske store egentli, men vil ikke drive med dyreplageri unødvendig
Vil dette da bety at jeg ikke kan ha eple snegler i karet sammen med Praktbotia pg Palettciclide ? mine er ganske store egentli, men vil ikke drive med dyreplageri unødvendig
Postet 17.06.08 kl 18:35
Postet 17.06.08 kl 18:53
Jeg så et bilde en gang, som var postet som et svar på spørsmålet: "Kan jeg ha praktbotia sammen med store eplesnegler?"
Bildet viste en praktbotia som stod og bokstavelig talt slurpet i seg en diger eplesnegle, botiaen bare sugde snegla med stor kraft rett ut av skallet.
Så mye for teorien om at praktbotia bare spiser snegler i munnfullstørrelse og mindre...
Moralen i historien er: ingen snegle er trygg i nærheten av en botia.
Bildet viste en praktbotia som stod og bokstavelig talt slurpet i seg en diger eplesnegle, botiaen bare sugde snegla med stor kraft rett ut av skallet.
Så mye for teorien om at praktbotia bare spiser snegler i munnfullstørrelse og mindre...
Moralen i historien er: ingen snegle er trygg i nærheten av en botia.
Postet 17.06.08 kl 20:07
Postet 17.06.08 kl 20:58