- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Her er en video som viser tømming av malawi :-) (side 2)
Her er en video som viser tømming av malawi :-) (side 2)
BettinaJeg trenger ikke tenke mer enn det jeg allerede gjør. Og har jeg et ciklidepar som tar godt vare på yngel, får de gå sammen, selv om det er flere fisker i samme kar. Jeg tar ikke ynglen bort, bare for å fôre de opp og selge de.... Og fisker ikke foreldre denne oppgaveb og ynglen blir spist, så får de prøve på nytt. Vet mange tar bort yngel fra foreldre som praktiserer god yngelpleie også, og da er det vi som må tenke, bare fordi man vil ha på sin ære å ha drettet fisken, få de over i et annet kar til oppfôring.....tja, mange går jo for den løsningen også.
BettinaHvorfor i all verden skal man tømme munnrugere? Jeg har også hatt munnrugere, men det er jo ikke noen tømmestasjon i elven/vannet de kommer fra? Hvorfor ikke la naturen ordne opp i dette på egen hånd i akvariet også!!!!
Det är naivt och tro det går bra att honorna spottar i karet.
Du skall veta att otroligt många som håller på med malawi och Viktoria tömmer sina honor.Och hade alla låtit sina honor spotta i karen så som du tycker hade det inte funnits många munruvare varken i handeln eller i butiker.
Tror jag får påminna dig om hur diskutionen började !
varför skulle man tömma honor ?
Det har du fått många exempel på!
Och jag skriver det som jag har svarat tidigare!
Det kan ju vara så att de som tömmer vill behålla några yngel .
Har man tex som jag en del rovfiskar så har inte ynglen en chans att över leva i akvariumet om honan skall släppa sina yngel där även om man har gömställen.De blir mat helt enkelt och de flesta munruvare äter yngel om de får chansen.
Personligen föredrar jag att ha ett så kallat "spöttekar" som man sätter honan i så hon får spotta i lugn och ro.Men alla har inte några extra akvarium till att ha honor som tuggar i.
Så tyvär så är tömning många gånger en lösning man får ta till.
Mina råd när det gäller tuggande hor är:
Om de andra fiskarna inte stressar den tuggande honan mycket så ta henne över i ett spötte kar efter ca 17-19 dagar (om de tuggar i 21)
Tänk på att en del viktoriaciklider tuggar bara i ca 16 dagar.
Det finns ciklider som tuggar från ca 16 dagar ända till 28 dagar
så detta måste man sätta sig in i dvs hur länge tuggar min art.
Blir honan jagad av andra fiskar och är stressad får man ta henne tidigare.
Problemet med det är att vissa arter tex C.Moorii spottar lätt i håven då.
När honan är i spötte karet så låt henne gå tills hon mist intresset för ynglen.
Honan sätter prägel på sina yngel det är bevisat hoppas ni läste på min tråd på inlägg 298 för er som inte gjorde det har jag klipp ur det .
(Pundamilia är viktoriaciklider)
start citat:
Läste en intresant artikel om det att honan sätter prägel på sina yngel i det nya numret av Ciklidbladet.
Artikeln är skriven av Ola Svensson som jag hade det stora nöjet att träffa i mars månad när vi åkte till Albin Ekenberg i Växjö.
Det står så här:
Machteld Verzijden har tidigare visat att honor av Pundamilia pundamila och pundamilia nyererei som fötts upp i munnen hos andra arten kraftigt påverkats i sitt partnerval .De svarar helt enkelt på uppvakning av fel art eller ser ingen skillnad.Nu har hon visat att samma sak gäller för ytterligare två viktoriaciklider nämligen Mbipia mbipi och Mbipia lutea.Att fiskyngelpräglas på sina föräldrar är förstås ett kraftigt argument mot att "tvångstömma" munruvande ciklider innan de gått tiden ut
Så detta är tankvärt !
Man bör låta honan få spotta ut sina yngel i lugn och ro om man har möjlighet till det.Ni kan läsa om exprimentet här
slut citat
Har man inte möjlighet till detta så måste man tyvär tömma honan om man vill ha några yngel så ser den bistra sanningen ut !
Tycker inte det är oetiskt att göra det!
Ciklide
Visst är det stressande för honan att bli tömd.
Tycker inte du skall bli avskräckt för det .Man kan ha spöttekar om man har plats till det.Munruvare är fantastiska fiskar och de finns färger och betenden som slår det mesta av andra ciklider.
Detta var mitt sista ord i denna debatt.
2nelise och Linka måste man tömma sina munruvare så gör man det!
Bettina du får lycka till med dina fiskar!
Vi var inte ense om detta och man måste inte vara det om allt!
Mvh Kjell
Postet 31.05.08 kl 06:59
Postet 31.05.08 kl 11:30
Postet 31.05.08 kl 14:24
Endret: 31.05.08 kl 14:26
Postet 01.06.08 kl 01:34
Synes ikke tråden var så ekstrem, lar det meste stå.
Eneste jeg kan pirke på er bruk av sitering, blir utrolig lange innlegg hvis alle innlegg siteres
Klipp evnt ut det aktuelle, eller bruk nicket/ navnet til den du henvender deg til.
Ellers virker det som om folk er enige i at de er uenige.
Skulle det være uenigehet med meg (hehe) kan mail sendes moderator
Men en generell "trekk pusten før dette blir personangrep" kan jo nevnes
Postet 01.06.08 kl 09:58
guttnhvorfor er det altid noen som må lage krig i tråder her på AF. de som vil strippe fisken sin gjør det de som ikke vill dropper det. håper en moderator ser over denne tråden
Velger å svare litt her, ettersom det var jeg som luftet en mening, og det er nok det du sikter til.
For det første har jeg ikke sagt at man ikke skal strippe fisker, jeg mener det er bedre om hunnen kan få spytte yngel selv, når hun er klar for det.
Men det som er så utrolig rart på af, er at mange går til personangrep, og forsvarer seg med nebb og klør, dvs det samme som at man ikke kan diskutere på en sakelig måte.
Skal det være slik at man bare skal poste favoritt fisker og blomster og identifisere fisker, blir dette et kjedelig forum.
Dette kan diskuteres opp og ned, hit og dit, men på en sakelig måte hadde det vært mye bedre.
Postet 01.06.08 kl 15:06
Det er viktig med litt temperatur i diskusjonene. Med temperatur så mener jeg at de som poster forsvarer sine synspunkter på det sterkeste med saklige poenger. Vi må ikke bli så sarte at vi ikke tåler motargumenter da vil diskusjonene bli fattige og uinteressant.
Slik jeg ser denne saken så vil det å strippe en munnruger være unødvendig hvis man har et oppvekstkar for de. Da er det bare å flytte fisken når tiden er inne. Jeg ser poenget med en kontrollert "spytting" da man får jobben unna på kort tid.
Postet 01.06.08 kl 17:21
Dette har vel også vært diskutert med saklige argumenter. Vi er vel ferdig å diskutere dette, ingen har rett og ingen har feil.
Og selv om det er friskt med temperament i debatter så er det enkelte som aldri vil gi seg og bare gyver løs til det kjedsommelige, da blir det til slutt uinteressant å diskutere.
Og selv om det er friskt med temperament i debatter så er det enkelte som aldri vil gi seg og bare gyver løs til det kjedsommelige, da blir det til slutt uinteressant å diskutere.
Postet 01.06.08 kl 17:35
Geir KristiansenDet er viktig med litt temperatur i diskusjonene. Med temperatur så mener jeg at de som poster forsvarer sine synspunkter på det sterkeste med saklige poenger. Vi må ikke bli så sarte at vi ikke tåler motargumenter da vil diskusjonene bli fattige og uinteressant. Slik jeg ser denne saken så vil det å strippe en munnruger være unødvendig hvis man har et oppvekstkar for de. Da er det bare å flytte fisken når tiden er inne. Jeg ser poenget med en kontrollert "spytting" da man får jobben unna på kort tid.
Kontrollert ja, ikke til fiskens glede, men eiers. Da kan man planlegge ettersom når man skal strippe. Er vel ikke helt i planene til hunnen tenker jeg å få tømt skjeften når eier plutselig stripper. oppnår man trivsel på fisken da? ved slik stripping? Skeptisk.
Postet 01.06.08 kl 18:39
Postet 02.06.08 kl 01:27
Heh, akkurat det samme tenkte jeg også Bettina! :P
Når det er sagt har jeg aldri holdt Malawi eller munnrugende fisk, så jeg burde kanskje ikke uttale meg.
Men jeg grøsser virkelig når jeg ser den videoen.
Det tannlegeutstyret ser ikke trygt ut, selv om man er aldri så forsiktig...
Tenk om fisken plutselig bykser til og får kroken (om man kan kalle det det) rett igjennom kjeften?
Ikke ulikt det jeg har sett når jeg drar opp Torsk med fiskestanga!
(Fy flate jeg grøsser å tenker på akvariefiskene mine hver gang jeg drar opp en fisk på sluk!)
Når det er sagt har jeg aldri holdt Malawi eller munnrugende fisk, så jeg burde kanskje ikke uttale meg.
Men jeg grøsser virkelig når jeg ser den videoen.
Det tannlegeutstyret ser ikke trygt ut, selv om man er aldri så forsiktig...
Tenk om fisken plutselig bykser til og får kroken (om man kan kalle det det) rett igjennom kjeften?
Ikke ulikt det jeg har sett når jeg drar opp Torsk med fiskestanga!
(Fy flate jeg grøsser å tenker på akvariefiskene mine hver gang jeg drar opp en fisk på sluk!)
Postet 02.06.08 kl 01:41
Endret: 02.06.08 kl 01:41
Postet 02.06.08 kl 09:36
Postet 02.06.08 kl 09:37
Postet 02.06.08 kl 09:42
Postet 02.06.08 kl 09:43
Vet ikke om jeg er helt enig i at nesten alle malawiakvarister stripper hunnene sine, men mange gjør det.
Spurte medlemmene på cichlid forum hvordan de stilte seg til stripping av malawi og der har de et mer avslappet forhold til det å strippe fiskene.
Dere kan lese tråden her
Fikk selv en liten tankevekker.
Hvis det er så "grusomt" å strippe malawidama. Er det mindre grusomt å la henne og andre malawier leve resten av livet i et akvarium, som i mange tilfeller er altfor lite, hvor hun blir jaget 80% av tiden fordi hannen vil ha seg en omgang.
Seriøst folkens. Har dere virkelig tenkt over hva det er dere henger dere opp i???
Et annet spørsmål popper opp i hodet mitt og det er dette: Er det mindre grusomt å bedøve en kulefisk for å klippe tennene??? Er det slik det skjer i naturen?? Nope, trukke det, men allikevel gjøres det i akvarieum. Og så vil de som holder kulefisk si at det er for fiskens beste. Den vil dø med for lange tenner. Vel, det finnes måter å unngå dette på som ikke innvolverer bedøvelse og klipping. Så lenge det ikke skjer i naturen må det ikke skje i akvariet heller.
Just making a point.
Spurte medlemmene på cichlid forum hvordan de stilte seg til stripping av malawi og der har de et mer avslappet forhold til det å strippe fiskene.
Dere kan lese tråden her
Fikk selv en liten tankevekker.
Hvis det er så "grusomt" å strippe malawidama. Er det mindre grusomt å la henne og andre malawier leve resten av livet i et akvarium, som i mange tilfeller er altfor lite, hvor hun blir jaget 80% av tiden fordi hannen vil ha seg en omgang.
Seriøst folkens. Har dere virkelig tenkt over hva det er dere henger dere opp i???
Et annet spørsmål popper opp i hodet mitt og det er dette: Er det mindre grusomt å bedøve en kulefisk for å klippe tennene??? Er det slik det skjer i naturen?? Nope, trukke det, men allikevel gjøres det i akvarieum. Og så vil de som holder kulefisk si at det er for fiskens beste. Den vil dø med for lange tenner. Vel, det finnes måter å unngå dette på som ikke innvolverer bedøvelse og klipping. Så lenge det ikke skjer i naturen må det ikke skje i akvariet heller.
Just making a point.
Postet 02.06.08 kl 10:54
Nå har jeg bare strippet en hunn en gang. Jeg valgte å gjøre det fordi hun hadde kjeften full og det virket som hun slet. Det var så vidt hun klarte å holde kjeften igjen, den var full av yngel og hun hadde ingen sted egnet å spytte yngelen. Og dette er i en 540 liter med masse "gjemmesteder".
Jeg har et ekstra kar som jeg har som yngelkar. Da den første malawi hunnen min tygget så hadde jeg henne i denne og hun slapp yngelen av seg selv. Imidlertid så sa en malawi ekspert på svensk forum at hun kan spise sin egen yngel. Det er sjelden, men det kan skje. Dette tok ikke jeg sjansen på, så jeg hadde henne tilbake i hovedkaret like etterpå.
Jeg har hverken råd eller plass til å ha så mange akvarier. Da hunnen nr. 2 var spytteklar så kunne jeg ikke ha henne i det karet som allerede hadde yngel fordi hun ville finne på å spise den andre yngelen.
Nå vil det ikke alltid være mulig å fange hunnene for å strippe de. Det kan være at de spytter om natta eller en gang når man ikke er hjemme. At en ikke rekker å gjøre det. Da ser man heller ingen yngel, ser bare at hunnen ikke tygger lenger. Yngelen vil da være på tur ned i fordøyelsessystemet til sine artsfrender. DET er etter min mening uetisk hvis en kan unngå det.
Hvis verden var perfekt så hadde jeg hatt et ektra rom i huset mitt til spytte/yngel kar. Så skulle alle hunnene fått sitt eget kar. Med 5 barn som trenger husly så lar det seg vanskelig gjøre. Og da gjør jeg det beste ut av situasjonen og gjør det som er i min makt for å berge yngelen.
Hvis jeg skulle sitte å se på at yngelen ble mat for de andre fiskene så kunne jeg bare ha avviklet hele hobby`en med en gang, det hadde jeg ikke orket. Ikke med vilje...
Og yngel på malawiciklider kan IKKE sammenlignes med yngel på sør-amerikanske ciklider som driver yngelpleie.
Jeg har et ekstra kar som jeg har som yngelkar. Da den første malawi hunnen min tygget så hadde jeg henne i denne og hun slapp yngelen av seg selv. Imidlertid så sa en malawi ekspert på svensk forum at hun kan spise sin egen yngel. Det er sjelden, men det kan skje. Dette tok ikke jeg sjansen på, så jeg hadde henne tilbake i hovedkaret like etterpå.
Jeg har hverken råd eller plass til å ha så mange akvarier. Da hunnen nr. 2 var spytteklar så kunne jeg ikke ha henne i det karet som allerede hadde yngel fordi hun ville finne på å spise den andre yngelen.
Nå vil det ikke alltid være mulig å fange hunnene for å strippe de. Det kan være at de spytter om natta eller en gang når man ikke er hjemme. At en ikke rekker å gjøre det. Da ser man heller ingen yngel, ser bare at hunnen ikke tygger lenger. Yngelen vil da være på tur ned i fordøyelsessystemet til sine artsfrender. DET er etter min mening uetisk hvis en kan unngå det.
Hvis verden var perfekt så hadde jeg hatt et ektra rom i huset mitt til spytte/yngel kar. Så skulle alle hunnene fått sitt eget kar. Med 5 barn som trenger husly så lar det seg vanskelig gjøre. Og da gjør jeg det beste ut av situasjonen og gjør det som er i min makt for å berge yngelen.
Hvis jeg skulle sitte å se på at yngelen ble mat for de andre fiskene så kunne jeg bare ha avviklet hele hobby`en med en gang, det hadde jeg ikke orket. Ikke med vilje...
Og yngel på malawiciklider kan IKKE sammenlignes med yngel på sør-amerikanske ciklider som driver yngelpleie.
Postet 02.06.08 kl 11:40
Hadde egentlig ikke tenkt til å kommentere denne saken, men....
Jeg har drevet med malawi i en del år nå. I begynnelsen benyttet jeg meg av spyttekarr, det ble derfor en del akvarier. Det blir fort flere hunner som er spytteklare på en gang.
Det sier seg vel selv at man ikke kan ha så store spyttekarr. Min erfaring er at fisken blir mer stresset av å gå alene i et akvarie som egentlig er for lite, selv om det kun er snakk om kort tid. Fordelen er selvfølgelig at hunnen får et lite pusterom fra overivrige hanner.
Jeg benytter meg ikke av noen "verktøy når jeg får fisken til å spytte yngel, kun en tom isboks som jeg fyller med vann fra akvarie hunnen går i. Når jeg har fanget hunnen tar jeg henne over i isboksen og holder henne forsiktig over gjellelokkene og fører henne fram og tilbake nede i vannet. Det går da ikke lange tiden før hunnen slipper sine yngel (vel, de klarer som regel å lure unna noen). Etter kort tid er hunnen tilbake i akvariet sitt, og jeg har aldri sett at noen har tatt skade av denne behandlingen.
Hvis man skal la naturen gå sin gang i et malawiakvarie får man ikke mange yngel igjen. I min 530 liter har aldri yngel klart å overleve mer enn noen dager før de har blitt spist. Dersom noen skulle overleve blir det vanskelig å få tak i de, og ikke så lett å vite hva slags yngel man har fått da mange arter ser ganske så like ut som små. For ikke å snakke om hvor stressende det er for all fisken i akvariet at man roter rundt men en håv for å fange yngel som smetter inn og gjemmer seg overalt.
Jeg har drevet med malawi i en del år nå. I begynnelsen benyttet jeg meg av spyttekarr, det ble derfor en del akvarier. Det blir fort flere hunner som er spytteklare på en gang.
Det sier seg vel selv at man ikke kan ha så store spyttekarr. Min erfaring er at fisken blir mer stresset av å gå alene i et akvarie som egentlig er for lite, selv om det kun er snakk om kort tid. Fordelen er selvfølgelig at hunnen får et lite pusterom fra overivrige hanner.
Jeg benytter meg ikke av noen "verktøy når jeg får fisken til å spytte yngel, kun en tom isboks som jeg fyller med vann fra akvarie hunnen går i. Når jeg har fanget hunnen tar jeg henne over i isboksen og holder henne forsiktig over gjellelokkene og fører henne fram og tilbake nede i vannet. Det går da ikke lange tiden før hunnen slipper sine yngel (vel, de klarer som regel å lure unna noen). Etter kort tid er hunnen tilbake i akvariet sitt, og jeg har aldri sett at noen har tatt skade av denne behandlingen.
Hvis man skal la naturen gå sin gang i et malawiakvarie får man ikke mange yngel igjen. I min 530 liter har aldri yngel klart å overleve mer enn noen dager før de har blitt spist. Dersom noen skulle overleve blir det vanskelig å få tak i de, og ikke så lett å vite hva slags yngel man har fått da mange arter ser ganske så like ut som små. For ikke å snakke om hvor stressende det er for all fisken i akvariet at man roter rundt men en håv for å fange yngel som smetter inn og gjemmer seg overalt.
Postet 02.06.08 kl 13:57
Endret: 02.06.08 kl 14:06