En annen type sommerfuglciklide? noen som har hørt om denne før og noen som eventuellt har bilde? ballong/slør?! (side 2)

Shlush
Hvilken ciklide er mest fredelig av disse da: Kurvciklide, bovliansk sommerfuglciklide og kakadueciklide? ;))

Tror nok kakaduen er den hissigste av disse, men ikke så ille som feks paletter.

Må bare si at jeg er enig i at sommerfugler er en noe skjør fisk å holde. Har lest en god del rundt på nett og ser at tross perfekte forhold så kan denne være ekstremt vanskelig å få til å overleve over lengre tid. Noen mener de fiskene som avles i europa er sterkere enn de fra asia. Uansett så virker det som om det er stor forskjell på forsendelsene. De krever også gode vannverdier, bra vannkvalitet og lite annet stress i karet. Som flere av fiskebøkene mine skriver; dette er egentlig ingen fisk for nybegynneren.

Prøvde å holde disse selv som nybegynner. Det gikk ikke spesielt bra selv om vannverdiene var gode. Mener en del av grunnen til at de bukket under var stress fordi de delte kar med et par Apistogramma. Når det er sagt så ser det faktisk ut til at de sommerfuglene som er i salg nå virker å være i bedre kondisjon enn da jeg startet opp for tre år siden. Jeg tør likevel ikke ta sjansen på å prøve meg på disse igjen.
Jeg kan absolutt anbefale rød eller vanlig kurvciklide, disse er stort sett veldig fredlige. Bortsett fra når de har yngel og egg, da vil de ikke ha annen fisk inne på yngelen sin. Den tåler også veldig mye, men vil ha surt cann 6-6,5 i ph
Jeg dro til byen for å se om de hadde noe annen fisk som kunne passe inn hos meg, å svingte samtidig innom å såg på ballong sommerfuglcikliden. Det var ikke noe for meg igrunn. Den såg på en måte litt oppblåst og sammentrykket ut, så jeg kjøpte ikke den. Da venter jeg heller til jeg finner noen andre mer naturlige ciklider
Tilfeldig bekjentskap
© Otaku
Reklame for plussmedlemskap