- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesnegle, kanskje litt rar? (snakker om min egen) (side 2)
Eplesnegle, kanskje litt rar? (snakker om min egen) (side 2)
DragonfishDe i dyrebutikken skal jo liksom vite alt som bør vites om slike ting, men så sier dere på en måte at de tar feil?
Jeg ville stolt 100 ganger så mye på det som blir sagt her mot for på dyrebutikken.
Husk at de som jobber på dyrebutikk må vite litt om alt fra den minste fisk til den største hund - og alt i mellom, inkludert gnagere og fugler. Ikke så veldig ofte at de som jobber der har akvarie selv heller.
Du kan møte på penge-trengende studenter på deltid som ikke nødvendigvis har fått jobben pga akvarie-ekspertisen, eller vikarer som har måttet steppe inn. Det er vel ingen minstekrav til kunnskap heller. På toppen av det hele skal de tjene penger og mange vil prøve å prakke på diverse for å øke eget salg, som strengt tatt ikke er nødvendig.
Da er det bedre å høre på det erfarne akvarister sier her. De har lang erfaring, og null økonomisk motiv for å si det ene eller det andre.
Sier ikke at alle dyrebutikker og deres ansatte er håpløse, for det er selvfølgelig ikke riktig. Men i tvilstilfeller (hvor butikk sier en ting, og medlemmer her sier noe annet), vet i hvert fall jeg hvem jeg ville hørt på
Postet 22.05.08 kl 15:35
Postet 22.05.08 kl 15:36
Nille[QUOTE=Dragonfish]De i dyrebutikken skal jo liksom vite alt som bør vites om slike ting, men så sier dere på en måte at de tar feil?
Jeg ville stolt 100 ganger så mye på det som blir sagt her mot for på dyrebutikken.
Husk at de som jobber på dyrebutikk må vite litt om alt fra den minste fisk til den største hund - og alt i mellom, inkludert gnagere og fugler. Ikke så veldig ofte at de som jobber der har akvarie selv heller.
Du kan møte på penge-trengende studenter på deltid som ikke nødvendigvis har fått jobben pga akvarie-ekspertisen, eller vikarer som har måttet steppe inn. Det er vel ingen minstekrav til kunnskap heller. På toppen av det hele skal de tjene penger og mange vil prøve å prakke på diverse for å øke eget salg, som strengt tatt ikke er nødvendig.
Da er det bedre å høre på det erfarne akvarister sier her. De har lang erfaring, og null økonomisk motiv for å si det ene eller det andre.
Sier ikke at alle dyrebutikker og deres ansatte er håpløse, for det er selvfølgelig ikke riktig. Men i tvilstilfeller (hvor butikk sier en ting, og medlemmer her sier noe annet), vet i hvert fall jeg hvem jeg ville hørt på
Bra svart
Postet 22.05.08 kl 15:38
Jeg antar at dere også har rett. Det er litt vanskelig... Men jeg har ikke salt i karet akkurat nå (det har vært slik i cirka 4 dager), så det ser ut som det går greit. Bortsett fra at sverdragerne mine ofte er oppe i overflaten, spesielt hunnene. Men det skal vel ikke ha noe med saltet å gjøre? Kan hende jeg bekymrer meg litt ekstra også...
Postet 22.05.08 kl 15:57
STår fiskene å snapper i overflaten har nok ikke det noe med salt å gjøre, nei. Sjekk heller utblåsen på pumpa, og forsikre deg at den skaper skikkelig bevegelse i overflaten (litt bølger). Snapping i overflata kan nemlig være en indikasjon på lite oksygen i vannet, og da hjelper økt overflatebevegelse
Stort sett trenger ikke ferskvannsfisk salt i vannet, det er jo ferskvannsfisk. Og i ferskvann er det lite salt. Salt er heller anbefalt som støtte under medisinering, uten at jeg har satt meg inn i det.
Jeg har hatt guppy, molly og sverddragere i flere år tidligere uten et eneste korn salt i vannet, og de har ynglet, vokst og spist som bare det uten problemer
Stort sett trenger ikke ferskvannsfisk salt i vannet, det er jo ferskvannsfisk. Og i ferskvann er det lite salt. Salt er heller anbefalt som støtte under medisinering, uten at jeg har satt meg inn i det.
Jeg har hatt guppy, molly og sverddragere i flere år tidligere uten et eneste korn salt i vannet, og de har ynglet, vokst og spist som bare det uten problemer
Postet 22.05.08 kl 16:36
Postet 22.05.08 kl 16:42
Nei, det er ikke oksygenmangel. Pumpa blåser som før og jeg har massevis av planter. Det kan være at de har merket bevegelse, men slik har det alltid vært, det også etter at jeg har lagt meg. Vel, kan hende jeg dropper saltet... Det virker som det er det rette. Sneglen har ikke flyti rundt en gang til, så det ser ut som den har det fint
Postet 22.05.08 kl 19:48
Postet 22.05.08 kl 22:25
Postet 23.05.08 kl 16:10
BTW:
Ser også at du har disse plantene i akvariet ditt som ikke er akvarie planter:[URL=http://akvaforum.no/planteo/plante.cfm?id=1246&tab=1[/URL]
Eller så ligner de bare på denne planten:s
Ser også at du har disse plantene i akvariet ditt som ikke er akvarie planter:[URL=http://akvaforum.no/planteo/plante.cfm?id=1246&tab=1[/URL]
Eller så ligner de bare på denne planten:s
Postet 23.05.08 kl 18:14
Planten heter Dracena sanderiana
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1246&tab=1
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1246&tab=1
Postet 23.05.08 kl 18:16
Postet 23.05.08 kl 21:57
Postet 23.05.08 kl 22:13
Endret: 23.05.08 kl 22:13
Postet 24.05.08 kl 12:32
Postet 24.05.08 kl 19:11
Mine "stueplanter" har vært ca. like lenge i akvariet mitt. De har det bra de, smiler tuller og ler. Men det finnes enkelte planter som kan leve både til lands og til vanns. Moro, hæ? Men tilbake til sneglen, den var opp ned i akvariet mitt i går, OVER VANNOVERFLATEN festet til LOKKET!!!! Så bare tuppen av skallet under vannflaten, er det vanlig!? Den er nede og lever og har det fint så tror ikke det er noe galt, men det er rart...!
PS: Hyggelig at noen ser på akvariet mitt
PS: Hyggelig at noen ser på akvariet mitt
Postet 24.05.08 kl 21:00
Endret: 24.05.08 kl 21:01
Postet 09.06.08 kl 17:40