- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Jeg vil skafe meg sebrapleko, noen spørsmål om vannkvalitet (side 2)
Jeg vil skafe meg sebrapleko, noen spørsmål om vannkvalitet (side 2)
En leksgruppe på 7 voksne individer koster rundt 15000-25000. De fleste velger heller å kjøpe ungfisk på 3-4cm til 800-1000 kr st.
Anbefaler deg å vente et par-tre år til før du investerer så mye i fisk. De aller fleste som kjøper zebra er erfarne akvarister. De færreste greier å holde liv i zebraene lenge nok til at de blir kjønnsmodne. Man må gjøre alt riktig hver dag i 3 år eller mer uten strømstans eller andre uhell.
Anbefaler deg å vente et par-tre år til før du investerer så mye i fisk. De aller fleste som kjøper zebra er erfarne akvarister. De færreste greier å holde liv i zebraene lenge nok til at de blir kjønnsmodne. Man må gjøre alt riktig hver dag i 3 år eller mer uten strømstans eller andre uhell.
Postet 17.05.08 kl 21:05
Endret: 17.05.08 kl 21:12
Inaktiv bruker

strømstans blir litt vel vanskelig å for hindre men andre uhel er lettere=
hei Håvard Støre Andresen horfor må jeg vente i noen år til jeg har hat dene hobbyen i minst 5 år men det er kun i nyere tid som jeg fikk meg en bruker her på akvaforum=
ps.Håvard Støre Andresen jeg diger arbbeiet dit her i akvaforum=
med vennlig hilsen david gabrielsen=
hei Håvard Støre Andresen horfor må jeg vente i noen år til jeg har hat dene hobbyen i minst 5 år men det er kun i nyere tid som jeg fikk meg en bruker her på akvaforum=
ps.Håvard Støre Andresen jeg diger arbbeiet dit her i akvaforum=
med vennlig hilsen david gabrielsen=
Postet 17.05.08 kl 23:25
Endret: 17.05.08 kl 23:31
Han sier vel ikke at du må vente. Han skriver anbefaler.
Du må jo gjøre som du vil hvis du er heldig og får tak i noen eksemplarer.
Akkurat det er ikke så veldig vanskelig ettersom yngel kan finnes på salgsannonser på AF og NA. Har vel sett tre - fire forskjellige annonser hittil i 2008.
Har du penger til overs så er det jo bare å kjøpe
Nå har du jo fått linker til artikler osv angående HZ. Les disse nøye. Hvis du klarer å følge alle disse rådene som står her så har du alle forutsetninger til å klare dette.
Men hvorfor ikke prøve med en litt rimeligere Hypancistrus først?
Flere andre fine også.
Jeg skriver ikke at du må Det er bare en anbefaling.
Du må jo gjøre som du vil hvis du er heldig og får tak i noen eksemplarer.
Akkurat det er ikke så veldig vanskelig ettersom yngel kan finnes på salgsannonser på AF og NA. Har vel sett tre - fire forskjellige annonser hittil i 2008.
Har du penger til overs så er det jo bare å kjøpe
Nå har du jo fått linker til artikler osv angående HZ. Les disse nøye. Hvis du klarer å følge alle disse rådene som står her så har du alle forutsetninger til å klare dette.
Men hvorfor ikke prøve med en litt rimeligere Hypancistrus først?
Flere andre fine også.
Jeg skriver ikke at du må Det er bare en anbefaling.
Postet 18.05.08 kl 07:51
Inaktiv bruker

det jeg må gjøre først før jeg skafer meg sebrapleko er at jeg må skafe meg flere akvarium=
Postet 18.05.08 kl 11:18
David Gabrielsendet jeg må gjøre først før jeg skafer meg sebrapleko er at jeg må skafe meg flere akvarium=:-D
Og begynne å spare, vis du da ikke har masse penger.
Man bør kjøpe en stim av disse, da dette er en ganske sky malle, og kjøper du bare noen få, så vil du mest sansynlig aldri se dem.
har en kamerat som har 10 stk i et 128 l karr, og det er ikke ofte vi ser de.
Postet 18.05.08 kl 11:29
Inaktiv bruker

for meg er det ikke viktig å se dem men å prøve ut en art jeg ikke har hat før men jeg tror jeg komer til å se dem jeg skal ha en del flyteplanter i akvariumet det er for å gi litt skyge på noen sdeder=
Postet 18.05.08 kl 12:05
Tviler på at du ser de noe mere selv om du har flyte planter i karret.
når man inreder et malle karr så skal og bør det innredes med masse hjemmeplasser.
Dvs masse røter og steiner, og der kommer de å ligge fram til det er mørkt i karret, da kommer de fram for å spise.
Har selv masse forskjellige malle karr, og det er verdt hver krone, selv om man skjelden ser fiskene.
Når man først ser de, så er det verdt alle de dagene man kun ser litt av hale finnen.
99% av tiden så ser man kun kanskje litt av halle finnen til mallene.
Men enig, at det er spennende med nye arter.
når man inreder et malle karr så skal og bør det innredes med masse hjemmeplasser.
Dvs masse røter og steiner, og der kommer de å ligge fram til det er mørkt i karret, da kommer de fram for å spise.
Har selv masse forskjellige malle karr, og det er verdt hver krone, selv om man skjelden ser fiskene.
Når man først ser de, så er det verdt alle de dagene man kun ser litt av hale finnen.
99% av tiden så ser man kun kanskje litt av halle finnen til mallene.
Men enig, at det er spennende med nye arter.
Postet 18.05.08 kl 12:15
Inaktiv bruker

jeg skal gjafal ha kjempemye hjemmesteder i akvariumet til sebreplekoen sån at di trives=
Postet 18.05.08 kl 12:32
Inaktiv bruker

LoomisHan sier vel ikke at du [I]må[/I] vente. Han skriver [I]anbefaler[/I]. Du må jo gjøre som du vil hvis du er heldig og får tak i noen eksemplarer. Akkurat det er ikke så veldig vanskelig ettersom yngel kan finnes på salgsannonser på AF og NA. Har vel sett tre - fire forskjellige annonser hittil i 2008. Har du penger til overs så er det jo bare å kjøpe ;) Nå har du jo fått linker til artikler osv angående HZ. Les disse nøye. Hvis du klarer å følge alle disse rådene som står her så har du alle forutsetninger til å klare dette. Men hvorfor ikke prøve med en litt rimeligere [I][URLBLOCK1][/I] først? Flere andre fine også. Jeg skriver ikke at du må ;) Det er bare en anbefaling.
føle di rådene det skal jeg gjøre=
Postet 18.05.08 kl 20:20
Inaktiv bruker

NilleJeg tror egentlig ikke at engang zebraen kan regnes som en god inntektskilde. Sorry ;) Hvorfor? 1. Koster mye i innkjøp, dette skal inntjenes før du har noe "overskudd" 2. akvariet, filtrering, strøm (som de krever mye av), så oppsettet koster en del også. 3. fóring. I måneder og år. 4. skulle man få yngel tar det "evigheter" (mange måneder) før de er leveringsklare og kan selges. I mellomtiden har du lagt ned sinnsykt mye arbeid/timer i yngelpleie. Og penger i skikkelig fór. Vil tro en deltidskobb på tilsvarene timer per uke betaler mer per time enn disse fiskene hehe.
det med strømreiningen er inngen problem det orner pappa jeg bor forsat hjeme=
Postet 28.05.08 kl 12:52
Åh. Jeg mente ikke strømregning..
Men at l-46 vil ha mye strøm (vannbevegelse) i akvariet og krever derfor veldig gode filter og powerheads. Jo større, jo dyrere, så dette koster en del.
Poenget mitt var bare at med alt utstyr som må kjøpes, mat, alle timer som går med i måneder og år, ville du sikkert tjene mer penger på en deltidsjobb (spesielt om en legger ned like mange timer i den som i oppdrett av zebra)
Tror neppe hobbyoppdrettere rundt omkring i Norge gjør dette fordi de tjener så innmari mye penger på det. Det er vel heller snakk om å "tape" litt mindre hehe.
Men at l-46 vil ha mye strøm (vannbevegelse) i akvariet og krever derfor veldig gode filter og powerheads. Jo større, jo dyrere, så dette koster en del.
Poenget mitt var bare at med alt utstyr som må kjøpes, mat, alle timer som går med i måneder og år, ville du sikkert tjene mer penger på en deltidsjobb (spesielt om en legger ned like mange timer i den som i oppdrett av zebra)
Tror neppe hobbyoppdrettere rundt omkring i Norge gjør dette fordi de tjener så innmari mye penger på det. Det er vel heller snakk om å "tape" litt mindre hehe.
Postet 28.05.08 kl 12:58
Inaktiv bruker

funker utvedigepumpe til den jobben?
Postet 28.05.08 kl 13:03
Nå har ikke jeg L46 selv, men på det lille jeg har sett så virker det som om folk kjører stor utvendig filter (mest for vannkvaliteten sin del, viktig med upåklagelig vannkvalitet hele veien), og kraftige powerheads i tillegg.
Mener da jeg har sett folk som kjører 20 x gjennomstrømning i slike kar? jeg kan huske feil :p
Personlig tviler jeg litt på at et stykk utvendig filter holder. En annen ting er at du da ikke har noen backupløsning. Skulle filteret bli ødelagt, så står du der uten filter, og det er krise når vi snakker fisk for MANGE tusen kroner i et kar.
Mener da jeg har sett folk som kjører 20 x gjennomstrømning i slike kar? jeg kan huske feil :p
Personlig tviler jeg litt på at et stykk utvendig filter holder. En annen ting er at du da ikke har noen backupløsning. Skulle filteret bli ødelagt, så står du der uten filter, og det er krise når vi snakker fisk for MANGE tusen kroner i et kar.
Postet 28.05.08 kl 13:10
Kanskje du burde prøve billigere lettere arter før du gir deg i kast med denne?
Hvilke fisk har du erfaring med fra før?
Spiller ingen rolle om du har hatt fisk i 5 eller 10 år, dersom du bare har hatt guppy å sebraciklide skal det vel en del til for at du sitter inne med den kunnskapen du trenger for at Sebrapleco skal ha det godt og formere seg?
Prøv med noe annet først. For da slipper du å miste fisk for 10 000-20 000.
Det er jo litt surere enn å miste en Sebraciklide mener jeg.
Hvilke fisk har du erfaring med fra før?
Spiller ingen rolle om du har hatt fisk i 5 eller 10 år, dersom du bare har hatt guppy å sebraciklide skal det vel en del til for at du sitter inne med den kunnskapen du trenger for at Sebrapleco skal ha det godt og formere seg?
Prøv med noe annet først. For da slipper du å miste fisk for 10 000-20 000.
Det er jo litt surere enn å miste en Sebraciklide mener jeg.
Postet 28.05.08 kl 13:18
Endret: 28.05.08 kl 13:23
Inaktiv bruker

jeg har hat en del vanskelige fisk før=
jeg har faktisk hat piraya en gang=
jeg har faktisk hat piraya en gang=
Postet 28.05.08 kl 16:49
Endret: 28.05.08 kl 16:50
Sebrapleco er jo litt mer "avanset" enn "vanlige" fisk da.
Litt mer arbeid med den.
Åså koster den mye. Å dersom du skal kjøpe ett akvarium til for dem også.
Du får bare begynne å spare og jobbe!
Det hjelper! Det var det som måtte til før jeg fikk 400 literen min, etter flere år med drømming! ^^
Skjønner vel egentlig at foreldrene dine ikke vil betale i haug og dung for noen fisk.
Men du er vel gammel nok til å skaffe deg en sommerjobb eller noe?
Jeg jobba i fjøs jeg da jeg var 14.
Litt mer arbeid med den.
Åså koster den mye. Å dersom du skal kjøpe ett akvarium til for dem også.
Du får bare begynne å spare og jobbe!
Det hjelper! Det var det som måtte til før jeg fikk 400 literen min, etter flere år med drømming! ^^
Skjønner vel egentlig at foreldrene dine ikke vil betale i haug og dung for noen fisk.
Men du er vel gammel nok til å skaffe deg en sommerjobb eller noe?
Jeg jobba i fjøs jeg da jeg var 14.
Postet 28.05.08 kl 16:56
Endret: 28.05.08 kl 17:00
Inaktiv bruker

jeg har allerede blit spurt av en i en dyrebutikk i kristiansand om jeg hvile ha sommerjobb men det var for hun synes jeg kune mer en hun om akvariumfisk men jeg kommer til å spare til noe aent før jeg skafer meg sebrapleko det er for jeg vil skafe meg en tarantela jeg synes at tarantelaer er søte=
Postet 28.05.08 kl 17:10
Postet 28.05.08 kl 17:14
Inaktiv bruker

jep den døde jeg hade to styker men så var jeg i danmark i høstfrerien i fjor og da glemte jeg å lege i en del med mat til dem så den ene drepte den andre det jeg fant i gjen av den som ble drepr hvar hode og sjelete æsj det luktet vont=
Postet 28.05.08 kl 17:24
Postet 28.05.08 kl 17:49