Ciklider som er enkle å få i lek? (side 2)

Vetle Ommundsen
går det ikke å ha et palettpar og et sebrapar hvist jeg lager et terretorium i hver ende av karet?

Fiskene ser selvsagt ikke på grensene du lager. De lager garantert sine egne
Og de strekker seg sannsynligvis over hele karet.

Men du kan jo forsøke, det kan hende du får det til. Bare stå beredt til å håve ut de uheldige, dersom noen blir banket i filler. Men som sagt; det KAN hende det går bra. Bruk mye røtter og planter i innredningen, så sperrer du for fiskenes overblikk over karet. Det terger dem mindre å ha rivaler/konkurrenter i karet, dersom de slipper å ha dem midt i glaninga hele tiden.
vist det er så ille tror jeg at jeg har dem i et eget kar isteden for å være på den sikre siden:p men er det noen andre ciklider som er lette og drette som kan passe inn da?
eksempel: sajica-ciklide?
Kan lønne seg å sjekke fiskebasen for anbefalt minstestørrelse på karet fiskene kan gå i. Sajica krever minimum 250 liter. Det går forresten også an å legge inn et søk i fiskebasen etter fisk som kan passe i 180 liter. Fiskebasen finner du under kunnskap her øverst på siden.
men det står også at den kan passe i et 100 l selskaps akvarium...
Det har du sannelig rett i! Det la jeg ikke merke til da jeg var inne der. Sjekket med en av akvariebøkene mine og der står det anbefalt 150 liter så da kan du sikkert ha denne i karet ditt når det gjelder størrelsen. Dessverre så kjenner jeg ellers lite til fisken, men siden 29 stykker har registrert oppdrett på denne så er den nok ikke av de vanskeligste å få yngel på. At den anbefales til et selskapsakvarium tyder også på at den ikke er spesielt territoriell av seg selv om du nok må regne med litt jaging under lek og yngelpleie.
Re: kan noen fortell meg om noen ciklider ........
Jeg hadde en ciklide som het Egyptisk munnruger en gang i tiden.

Dette var en vakker liten ciklide som ruger ut yngelen i munnen.
Dermed er de "lettere" å få oppdrett på.
Dette fordi foreldrene passer godt på yngelen til de er frittsvømmende og kan fange artemia sjøl.
Jobben til akvaristen blir dermed å skifte vann og servere nyklekket artemia.
Hunnfisken er gråbrun i farge, mens hannen kan være et syn i knallrød drakt på fremre del av kroppen og et glinsende metallisk bakdel i gull eller grønn.
Desverre er hannfisken revirhevdende.
Så du bør ha mye planter og gjemmesteder og flere hunner på en hann.
palett hunnen har noe hvitt stikkende ut av endetarmsåpingen. er dette eggrøret? det hvite har bare blitt lenger og lenger.
Jepp, det er eggleggingsrøret. Da nærmer det seg vel egg, tenker jeg
det var godt å høre. for lenge er det snakk om før eggene kommer sånn ca?
I løpet av de nærmeste dagene.
Kanskje idag?
nå har palettene lakt egg..

vet noen hvor lenge det tar mellom hver gang prinsessen av burundi legger egg? sånn ca
Inaktiv bruker
grattis mann
Inaktiv bruker
jeg har ikke prinsessen av burundi selv men jeg har hørt at di legger egg når sit forje kul har nåd 2-3 cm størelsen og en aen ting om prinsessen av burundi er at di lever store familjebån og det dreier seg om at di eldre søskene og brødre besjyter sine lilesøstre og sine lilebrødre =

ps.gratulerer med egg på paletciklide =
Jeg har ett par paletter og ett par apistogramma i 180-literen min, og det er et snodig skue. På ett eller annet vis går det bra, selv om de selvsagt har valgt seg sine territorier like ved hverandre (det er snakk om 20-30 cm mellom eggleggingsstedene deres). De barker sammen noen få ganger, men stort sett er det bare stillingskrig mot hverandre. De står 10 cm fra hverandre, begge parene, spiler ut finnene og forsøker å glo hverandre i senk. Når palettene har barn, så blir det enda mer snodig. Jeg oppdager at de har yngel ved at all annen fisk, med unntak av Bartesnoppen, den største ancistrusen min, og apistoparet, står trykket oppi et hjørne av akvariet. Bartesnoppen har hula si like ved der palettene yngler, og ikke snakk om han lar seg jage. Og jeg tror nesten ikke palettene legger merke til han heller, ettersom han stort sett ligger i hula si. Apistoene, derimot, lar seg ganske enkelt ikke jage vekk, så der tror jeg palettene har gitt opp. Så hos meg går det på et vis. Men før eller senere blir det for stressende for en av partene, så heldig er det ikke. Denne stillingskrigen kan ikke pågå for alltid, og så jevnlig stress vil føre til sykdom og død (noe jeg mistenker allerede har skjedd. Sist jeg så apistodama, så hun ganske så syk ut).
takk for svar og gratulasjon

er det normalt for prinsessen av burundi å svømme mye langs bånn?
Inaktiv bruker
ja det tror jeg =
skal palett yngelen ha noen spesiell mat når di klekker?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap