Fisk henger i vannflaten, så dør de. (side 2)
BentejentaKarrer har vært i drift ca 1mnd. kjøpte brukt med fisk,så derfor fisk oppi med en gang. det var i drift da vi kjøpte det, pumpa har jeg ikke vasket. etter jeg satt det opp her.
Det brukte filteret du fikk med akvariet, lot du alt filtermaterialet som var i det fra før være, og bare la inn ditt eget i tillegg? Ingen rens eller noe, bare satte det i gang etter at det hadde vært avslått (på veien fra kjøper og hjem til deg blant annet) så lenge...?
Da du kjøpte det brukte akvariet med filter, var det i drift frem til du kom for å hente det? Eller hadde selger slått av filteret i forveien, og latt det stå...uvisst hvor lenge? Da er i så fall det gamle filtermediet og skitten i det årsaken til problemene, det er jeg temmelig sikker på.
Postet 04.07.08 kl 01:03
Endret: 04.07.08 kl 01:06
Postet 04.07.08 kl 01:09
Nå har jeg fanget noe fisk,å hatt oppi 180L. bla praktbotiane og div små fisk. den ene praktbotian ser ut til å slite (den gjorde det før jeg fanget den oxo)
Så da er det bare å vente å se, om alle er døde eller ikke i morgen. får vondt i magen da jeg tenker på det
Det hjelper vel litt på belastningen av filtret i 375L å at det ble mindre fisk oppi der. bare de ikke ble værre av "fange stress".....
Så da er det bare å vente å se, om alle er døde eller ikke i morgen. får vondt i magen da jeg tenker på det
Det hjelper vel litt på belastningen av filtret i 375L å at det ble mindre fisk oppi der. bare de ikke ble værre av "fange stress".....
Postet 04.07.08 kl 01:14
Pssst...jeg heter Inger Anne.
En kommentar til Tender.
NH3/4 (ammonium og ammoniakk) er første fase når matrester, fiskebæsj, planterester o.l. brytes ned. Denne skal ligge på 0, da ammoniakk er svært giftig. Ammonium er ikke fullt så giftig som ammoniakk, men bør likevel ligge på null. Om du har ammonium eller ammoniakk i vannet, bestemmes av PH-en i vannet. Hvis jeg husker riktig (begynner å bli seint på natta), vil det være mer ammonium i vannet når PH-en ligger under 7, og mer ammoniakk i vannet når PH ligger på over 7. Men uansett skal det ikke være ammoniakk/ammonium i et akvarium. Det tyder nemlig på at filteret enten ikke er innkjørt, har kræsjet, er tett, eller at akvariet er alvorlig overbelastet. I et normalt fungerende akvarium (med innkjørt), vil filterbakteriene bryte ned NH3/4 til nitritt.
Nitritt (NO2) er også giftig for fiskene (og ett av de vanligste symptomene er at fiskene gisper etter luft i overflaten - NO2 hindrer nemlig opptak av oksygen for fiskene). Nitritt er altså produktet fra første nedbrytningsprosess i filteret. Har du nitritt i karet, er filteret ikke innkjørt, overbelastet e.l., men det er ikke helt uinnkjørt heller. Da ville man nemlig kun ha målt NH3/4. Andre bakterier i et innkjørt filter bryter så ned NO2 til nitrat (NO3).
Det igjen betyr at hvis man ikke har målbar NO3 i vannet, fungerer heller ikke filteret som det skal. Ettersom det er sluttproduktet av nedbrytingsprosessen i filteret, vil manglende NO3 si at det ikke foregår en nedbrytning av nitritt i filteret. Nitrat er faktisk også giftig for fiskene, men langt mindre giftig enn NO2 og NH3/4. Nitrat er også gjødsel og nødvendig for plantene i akvariet. NO3 fjerner man fra vannet ved å bytte vann. Man kan holde nitrat-nivået nede ved å ha godt med planter også, men vannbytter er sjelden å forakte uansett. Dessuten er det enkelte fisker som er svært følsomme for NO3 i vannet også (som f.eks. kulefisk). Så når det gjelder NO3, skal det være målbar mengde i vannet, men ikke for høy konsentrasjon.
Så det var dagens leksjon i akvariekjemi
At du flyttet over filtersvampene fra et innkjørt filter, gjør at du har et fungerende filter i det akvariet, ja. Det er selvsagt en risiko ved å flytte fiskene fra ett akvarium over i et annet, men sannsynligheten er stor for at ammoniakk og nitritt er problemet i akvariet ditt. Symptomene tyder på det. Og i så fall, vil flytting av fiskene trolig redde liv.
Etter flytting, fortsett med å mate det fraflyttede akvariet, som om det skulle være fisk der. Det vil gi filteret noe å jobbe med, slik at det kan bygge opp en ny bakterieflora. Kjøp en ny NO2-test (personlig ville jeg hatt en NH3/4-test og en NO3-test også). Når man får med gamle tester fra andre, vet man ganske enkelt ikke om man kan stole på dem. Fortsett med å fôre akvariet, og test vannet ofte. Hvis filteret har kræsjet totalt, vil det først være lite NO2 i vannet. Denne mengden vil øke etterhvert. I et akvarium man starter innkjøringen fra begynnelsen, vil NO2 være på topp ved ca. 3 uker, for så å minke igjen. Når NO2 er på 0, kan man sette inn de første fiskene. Sett bare i noen få fisker, slik at det ikke blir for stor belastning på filteret i begynnelsen.
Det finnes riktignok en snarvei når man har flere akvarier. Ta litt gørr fra et innkjørt filter, og putt over i det ikke-innkjørte filteret. Da får man speedet opp innkjøringen betraktelig, ettersom man da overfører bakteriene man jo vil ha der.
En kommentar til Tender.
NH3/4 (ammonium og ammoniakk) er første fase når matrester, fiskebæsj, planterester o.l. brytes ned. Denne skal ligge på 0, da ammoniakk er svært giftig. Ammonium er ikke fullt så giftig som ammoniakk, men bør likevel ligge på null. Om du har ammonium eller ammoniakk i vannet, bestemmes av PH-en i vannet. Hvis jeg husker riktig (begynner å bli seint på natta), vil det være mer ammonium i vannet når PH-en ligger under 7, og mer ammoniakk i vannet når PH ligger på over 7. Men uansett skal det ikke være ammoniakk/ammonium i et akvarium. Det tyder nemlig på at filteret enten ikke er innkjørt, har kræsjet, er tett, eller at akvariet er alvorlig overbelastet. I et normalt fungerende akvarium (med innkjørt), vil filterbakteriene bryte ned NH3/4 til nitritt.
Nitritt (NO2) er også giftig for fiskene (og ett av de vanligste symptomene er at fiskene gisper etter luft i overflaten - NO2 hindrer nemlig opptak av oksygen for fiskene). Nitritt er altså produktet fra første nedbrytningsprosess i filteret. Har du nitritt i karet, er filteret ikke innkjørt, overbelastet e.l., men det er ikke helt uinnkjørt heller. Da ville man nemlig kun ha målt NH3/4. Andre bakterier i et innkjørt filter bryter så ned NO2 til nitrat (NO3).
Det igjen betyr at hvis man ikke har målbar NO3 i vannet, fungerer heller ikke filteret som det skal. Ettersom det er sluttproduktet av nedbrytingsprosessen i filteret, vil manglende NO3 si at det ikke foregår en nedbrytning av nitritt i filteret. Nitrat er faktisk også giftig for fiskene, men langt mindre giftig enn NO2 og NH3/4. Nitrat er også gjødsel og nødvendig for plantene i akvariet. NO3 fjerner man fra vannet ved å bytte vann. Man kan holde nitrat-nivået nede ved å ha godt med planter også, men vannbytter er sjelden å forakte uansett. Dessuten er det enkelte fisker som er svært følsomme for NO3 i vannet også (som f.eks. kulefisk). Så når det gjelder NO3, skal det være målbar mengde i vannet, men ikke for høy konsentrasjon.
Så det var dagens leksjon i akvariekjemi
At du flyttet over filtersvampene fra et innkjørt filter, gjør at du har et fungerende filter i det akvariet, ja. Det er selvsagt en risiko ved å flytte fiskene fra ett akvarium over i et annet, men sannsynligheten er stor for at ammoniakk og nitritt er problemet i akvariet ditt. Symptomene tyder på det. Og i så fall, vil flytting av fiskene trolig redde liv.
Etter flytting, fortsett med å mate det fraflyttede akvariet, som om det skulle være fisk der. Det vil gi filteret noe å jobbe med, slik at det kan bygge opp en ny bakterieflora. Kjøp en ny NO2-test (personlig ville jeg hatt en NH3/4-test og en NO3-test også). Når man får med gamle tester fra andre, vet man ganske enkelt ikke om man kan stole på dem. Fortsett med å fôre akvariet, og test vannet ofte. Hvis filteret har kræsjet totalt, vil det først være lite NO2 i vannet. Denne mengden vil øke etterhvert. I et akvarium man starter innkjøringen fra begynnelsen, vil NO2 være på topp ved ca. 3 uker, for så å minke igjen. Når NO2 er på 0, kan man sette inn de første fiskene. Sett bare i noen få fisker, slik at det ikke blir for stor belastning på filteret i begynnelsen.
Det finnes riktignok en snarvei når man har flere akvarier. Ta litt gørr fra et innkjørt filter, og putt over i det ikke-innkjørte filteret. Da får man speedet opp innkjøringen betraktelig, ettersom man da overfører bakteriene man jo vil ha der.
Postet 04.07.08 kl 01:17
[QUOTE=Inger Anne]Pssst...jeg heter Inger Anne.
En kommentar til Tender.
NH3/4 (ammonium og ammoniakk) er første fase når matrester, fiskebæsj, planterester o.l. brytes ned. Denne skal ligge på 0, da ammoniakk er svært giftig. Ammonium er ikke fullt så giftig som ammoniakk, men bør likevel ligge på null. Om du har ammonium eller ammoniakk i vannet, bestemmes av PH-en i vannet. Hvis jeg husker riktig (begynner å bli seint på natta), vil det være mer ammonium i vannet når PH-en ligger under 7, og mer ammoniakk i vannet når PH ligger på over 7. Men uansett skal det ikke være ammoniakk/ammonium i et akvarium. Det tyder nemlig på at filteret enten ikke er innkjørt, har kræsjet, er tett, eller at akvariet er alvorlig overbelastet. I et normalt fungerende akvarium (med innkjørt), vil filterbakteriene bryte ned NH3/4 til nitritt.
Nitritt (NO2) er også giftig for fiskene (og ett av de vanligste symptomene er at fiskene gisper etter luft i overflaten - NO2 hindrer nemlig opptak av oksygen for fiskene). Nitritt er altså produktet fra første nedbrytningsprosess i filteret. Har du nitritt i karet, er filteret ikke innkjørt, overbelastet e.l., men det er ikke helt uinnkjørt heller. Da ville man nemlig kun ha målt NH3/4. Andre bakterier i et innkjørt filter bryter så ned NO2 til nitrat (NO3).
Det igjen betyr at hvis man ikke har målbar NO3 i vannet, fungerer heller ikke filteret som det skal. Ettersom det er sluttproduktet av nedbrytingsprosessen i filteret, vil manglende NO3 si at det ikke foregår en nedbrytning av nitritt i filteret. Nitrat er faktisk også giftig for fiskene, men langt mindre giftig enn NO2 og NH3/4. Nitrat er også gjødsel og nødvendig for plantene i akvariet. NO3 fjerner man fra vannet ved å bytte vann. Man kan holde nitrat-nivået nede ved å ha godt med planter også, men vannbytter er sjelden å forakte uansett. Dessuten er det enkelte fisker som er svært følsomme for NO3 i vannet også (som f.eks. kulefisk). Så når det gjelder NO3, skal det være målbar mengde i vannet, men ikke for høy konsentrasjon.
Så det var dagens leksjon i akvariekjemi
En kommentar til Tender.
NH3/4 (ammonium og ammoniakk) er første fase når matrester, fiskebæsj, planterester o.l. brytes ned. Denne skal ligge på 0, da ammoniakk er svært giftig. Ammonium er ikke fullt så giftig som ammoniakk, men bør likevel ligge på null. Om du har ammonium eller ammoniakk i vannet, bestemmes av PH-en i vannet. Hvis jeg husker riktig (begynner å bli seint på natta), vil det være mer ammonium i vannet når PH-en ligger under 7, og mer ammoniakk i vannet når PH ligger på over 7. Men uansett skal det ikke være ammoniakk/ammonium i et akvarium. Det tyder nemlig på at filteret enten ikke er innkjørt, har kræsjet, er tett, eller at akvariet er alvorlig overbelastet. I et normalt fungerende akvarium (med innkjørt), vil filterbakteriene bryte ned NH3/4 til nitritt.
Nitritt (NO2) er også giftig for fiskene (og ett av de vanligste symptomene er at fiskene gisper etter luft i overflaten - NO2 hindrer nemlig opptak av oksygen for fiskene). Nitritt er altså produktet fra første nedbrytningsprosess i filteret. Har du nitritt i karet, er filteret ikke innkjørt, overbelastet e.l., men det er ikke helt uinnkjørt heller. Da ville man nemlig kun ha målt NH3/4. Andre bakterier i et innkjørt filter bryter så ned NO2 til nitrat (NO3).
Det igjen betyr at hvis man ikke har målbar NO3 i vannet, fungerer heller ikke filteret som det skal. Ettersom det er sluttproduktet av nedbrytingsprosessen i filteret, vil manglende NO3 si at det ikke foregår en nedbrytning av nitritt i filteret. Nitrat er faktisk også giftig for fiskene, men langt mindre giftig enn NO2 og NH3/4. Nitrat er også gjødsel og nødvendig for plantene i akvariet. NO3 fjerner man fra vannet ved å bytte vann. Man kan holde nitrat-nivået nede ved å ha godt med planter også, men vannbytter er sjelden å forakte uansett. Dessuten er det enkelte fisker som er svært følsomme for NO3 i vannet også (som f.eks. kulefisk). Så når det gjelder NO3, skal det være målbar mengde i vannet, men ikke for høy konsentrasjon.
Så det var dagens leksjon i akvariekjemi
Beklager navne feilen Inger anne
Er fullstendig klar over syklusen du nevner. (Har samme problem som trådstarter om dagen, så jeg har prøvd å sette meg litt grundigere inn i dette)
Spurte om No3 fordi dette er sluttfasen i syklusen. Hvis filteret bryter ned Nh3/nh4 + No2 blir det målbar nitrat i karet. Ergo fungerer filteret som jeg skrev delvis ihvertfall. Selv har jeg målbar Nh3/Nh4 + No3 mens No2 er 0! Ammonium er ikke giftig.. Ammoniakk derimot...!!! Poenget mitt var at det ikke nødvendigvis var nitritt eller et filterproblem. Avhengig av PH hvis man har målbar ammonium i karet. Har selv en tråd ute på AF med nøyaktig de samme problemene som trådstarter, som ingen har kunnet gi et tilfredstillende svar på, så om du kan belyse dette ytterligere med din kunnskap hadde det vært veldig bra... både for trådstarter og undertegnede
Postet 04.07.08 kl 01:34
Endret: 04.07.08 kl 01:48
God morgen alle sammen.
Jeg har ingen døde fisk, som jeg kan se. har ikke rotet oppi akvariene for å se.
Skal jeg ta alle fiskene oppi 180L, altså tømme 375L?
Vil dette gå bra? blir jo veldig overbefolket oppi der..
Takk til alle som har svart,å som vil svare
PS: Kardinaltetraene i 375L har ikke rødfarge,dette er ikke bra, de er vel flinke å vise om de trives. (de har hatt kjempe fine farger før)
Jeg har ingen døde fisk, som jeg kan se. har ikke rotet oppi akvariene for å se.
Skal jeg ta alle fiskene oppi 180L, altså tømme 375L?
Vil dette gå bra? blir jo veldig overbefolket oppi der..
Takk til alle som har svart,å som vil svare
PS: Kardinaltetraene i 375L har ikke rødfarge,dette er ikke bra, de er vel flinke å vise om de trives. (de har hatt kjempe fine farger før)
Postet 04.07.08 kl 09:51
Det er svært sterke indikasjoner på at en forgiftning plager fiskene. Denne kan også ha svekket dem over tid, slik at en ser symptomer som at de henger der til tørk, og at en etter en faller fra.
Årsaken er enkel, nitrogenfrogiftninger i form av ammonium og nitritt rett å slett "tærer" på fisken, da det går i blodet, og ødelegger blodets evne til å transportere O2. Ikke uventa at fargene svinner, og at de hiver etter pusten da
Akutt behandling av dette, er å fjerne så mye av giften fra vannet som mulig med hyppige vannbytter. Økt innhold av klorider i vannet, vil også bidra med at mindre nitritt tas opp i blodet. Klorider finner en i salt, Gh/ThSalt og en rekke andre produkter.
Senket temp har også positiv effekt, da organismene krever mindre O2 i kjøligere vann, samt at dette bedre holder på gass.
Men, siden du faktisk kun har påvist minste verdi på Tetra`s måleskala for nitritt (0,3mg\L eller lavere), og heller faktisk ikke har påvist ammonium i giftige konsetnrasjoner i vannet, vil jeg påstå at du er over selve gift-kneika - om det er denne typen forgiftning.
Siden det også er andre ting som kan ta livet av fisk, på det rene gift-asspektet, ville jeg selv forsøkt:
a) Tilsatt en real dose aquasafe i vannet. Ser du noe forskjell på fiskenes adferd etter 48 timer? Aquasafe vil binde opp giftige tungmetaller, blandt annet som kobber. Ikke bytt vann i denne perioden.
b) Hatt i en god halvliter med kull i en strømpe under maxijeten om aquasafen ikke har effekt. Kull vil absorbere de fleste giftige forbindelser, og en ser gjerne effekt etter 40-50 timer ved de mest ekstreme forgiftningene.
Nå lurer sikkert mange på hvorfor jeg i starten bare skrev ammonium og nitritt.
Tidligere ble det hevdet att all ammonium og ammoniakk ville endre seg så snart en passerte den nøytrale grensa.
Ved pH under 7, ville rubbel og rake være ganske lite giftig ammonium, og var en så heldig at en kippa pH`n opp over 7, ville alt dette omdannes tvert til 10* så giftig ammoniakk.
Sannheten er at denne myten er som alt for mange andre; feil, feil feil!!
Forholdet mellom disse to forbindelene er mer matematisk enn som så.
For å si det svært enkelt, og mye bedre enn hva jeg selv evner, siterer jeg en annen bruker:
Sitatet er hentet i dette innlegget
Hva som nå blir utfordringen, er jo å greie å holde vannet i 180litern giftfritt.
Med tanke på belastningen, ville jeg i alle fall vært svært sparsommelig med fôret, og trolig også økt sikrulasjonen en hel del, for bedre opptak av O2 i vannet
Om fiskene har vært forgifta med nitritt, vil de i en periode framover ha behov for litt ekstra O2 i vannet
Edit: det er en Eheim 2128 (mener du sa det var med varme) du har til filtrering. Denne skal være stor nok til karet, med moderat belastning.
PS: Fiskefôr vil fort ødelegges når det står plassert oppå armaturet slik. Etter kun få uker vil så og si alle vitaminer være blåst ut av dette
Årsaken er enkel, nitrogenfrogiftninger i form av ammonium og nitritt rett å slett "tærer" på fisken, da det går i blodet, og ødelegger blodets evne til å transportere O2. Ikke uventa at fargene svinner, og at de hiver etter pusten da
Akutt behandling av dette, er å fjerne så mye av giften fra vannet som mulig med hyppige vannbytter. Økt innhold av klorider i vannet, vil også bidra med at mindre nitritt tas opp i blodet. Klorider finner en i salt, Gh/ThSalt og en rekke andre produkter.
Senket temp har også positiv effekt, da organismene krever mindre O2 i kjøligere vann, samt at dette bedre holder på gass.
Men, siden du faktisk kun har påvist minste verdi på Tetra`s måleskala for nitritt (0,3mg\L eller lavere), og heller faktisk ikke har påvist ammonium i giftige konsetnrasjoner i vannet, vil jeg påstå at du er over selve gift-kneika - om det er denne typen forgiftning.
Siden det også er andre ting som kan ta livet av fisk, på det rene gift-asspektet, ville jeg selv forsøkt:
a) Tilsatt en real dose aquasafe i vannet. Ser du noe forskjell på fiskenes adferd etter 48 timer? Aquasafe vil binde opp giftige tungmetaller, blandt annet som kobber. Ikke bytt vann i denne perioden.
b) Hatt i en god halvliter med kull i en strømpe under maxijeten om aquasafen ikke har effekt. Kull vil absorbere de fleste giftige forbindelser, og en ser gjerne effekt etter 40-50 timer ved de mest ekstreme forgiftningene.
Nå lurer sikkert mange på hvorfor jeg i starten bare skrev ammonium og nitritt.
Tidligere ble det hevdet att all ammonium og ammoniakk ville endre seg så snart en passerte den nøytrale grensa.
Ved pH under 7, ville rubbel og rake være ganske lite giftig ammonium, og var en så heldig at en kippa pH`n opp over 7, ville alt dette omdannes tvert til 10* så giftig ammoniakk.
Sannheten er at denne myten er som alt for mange andre; feil, feil feil!!
Forholdet mellom disse to forbindelene er mer matematisk enn som så.
For å si det svært enkelt, og mye bedre enn hva jeg selv evner, siterer jeg en annen bruker:
HenrifletteSer at denne opplysningen er brukt i andre tråder også, og som kjemiker klarer jeg ikke la denne være... Det boken skriver er - for å si det pent - lettere misvisende. Det er ikke slik at all ammonium går over til ammoniakk hvis pH går over 7. Ammoniakk/ammonium har en pKa-verdi på 9,24. Dette betyr at ved en pH på 9,24 vil man ha like mye ammonium og ammoniakk. Har man pH mer enn 2 enheter unna pKa vil nesten 100% være på den ene eller andre formen. Dvs: ved pH under 7,24 vil alt foreligge som ammonium (venstre i likningen), mens ved en pH på over 11,24 vil alt foreligge som ammoniakk (høyre). Likning: NH4+ (likevektspil) NH3 + H+ Har regnet på dette her, og funnet at ved en total konsentrasjon av NH4+/NH3 på 0,25 mg/L og en pH på 8 vil fortsatt 94 % foreligge som NH4+. Dersom du ved et vannbytte på 50% klarer å uforvarende øke pH fra 7 til 8 (noe jeg tror er vrient her i Oslo ihvertfall) vil forhåpentligvis totalkonsentrasjonen av ammoniakk/ammonium halveres, men du vil altså få littegrann mer NH3 (ca 0,007 mg/l, hvis jeg har regnet riktig). Mulig dette ikke er så bra for fiskene, det aner jeg ikke, men jeg vil tro at fiskene sliter vel så mye med det at vannet blir ti ganger mer basisk...
Sitatet er hentet i dette innlegget
Hva som nå blir utfordringen, er jo å greie å holde vannet i 180litern giftfritt.
Med tanke på belastningen, ville jeg i alle fall vært svært sparsommelig med fôret, og trolig også økt sikrulasjonen en hel del, for bedre opptak av O2 i vannet
Om fiskene har vært forgifta med nitritt, vil de i en periode framover ha behov for litt ekstra O2 i vannet
Edit: det er en Eheim 2128 (mener du sa det var med varme) du har til filtrering. Denne skal være stor nok til karet, med moderat belastning.
PS: Fiskefôr vil fort ødelegges når det står plassert oppå armaturet slik. Etter kun få uker vil så og si alle vitaminer være blåst ut av dette
Postet 04.07.08 kl 10:32
Endret: 04.07.08 kl 10:35
Vist jeg har maxi jeten oppi 180L da, det står en fluval 403 i 180L fra før, så er bra bevegelse oppi der.
men da skal jeg tømme 375L for fisk?
Vist jeg først må tømme 375L for fisk, kan jeg da ta vann fra 375L oppi en balje,la filtre gå oppi der. å tømme akvariet. skulle ha flytta det å malt bakgrunnen, så da er det jo greit å gjøre det da det tømmes for fisk uansett.
Hvor ofte/mye vann skal jeg bytte i 180L da?
Hvor lenge går det før 375L er klar for fisken igjen?
men da skal jeg tømme 375L for fisk?
Vist jeg først må tømme 375L for fisk, kan jeg da ta vann fra 375L oppi en balje,la filtre gå oppi der. å tømme akvariet. skulle ha flytta det å malt bakgrunnen, så da er det jo greit å gjøre det da det tømmes for fisk uansett.
Hvor ofte/mye vann skal jeg bytte i 180L da?
Hvor lenge går det før 375L er klar for fisken igjen?
Postet 04.07.08 kl 10:41
Du stiller en del spørsmål som det er vanskelig å svare på
Jeg ville ikke tømt 375litern. Er det noe annet enn forgiftning som kverker fiskene, risikerer du å ha to tomme kar i løpet av uker.
Er det forgiftning, vil selvsagt ikke dette smitte, men en står fort ovenfor en ny forgiftning med ett overbelasta kar.
Er det forgiftning via springvannet (eks mye kobber), vil økt belastning og dertil økt behov for vannbytter kunne gi skikkelige problemer...
Er problemene rellatert til en tidligere nitrittforgiftning, og komplikasjoner som følge av denne, vil nedtapping av karet ikke ha noe effekt.
Hva er det du har igjen av fisk i 375litern nå? Om mulig, ville jeg hatt disse over i noe annet enn 180litern, f.eks en vinstamp på 100L (pris 250-350), slik at du får gjort de andre tingene med karet.
Men for all del; husk at fiskene dine nå er svært svekket og stressa, og det å stresse de ytterligere, kan være ensbetydende med å signere deres dødsdom
Jeg ville ikke tømt 375litern. Er det noe annet enn forgiftning som kverker fiskene, risikerer du å ha to tomme kar i løpet av uker.
Er det forgiftning, vil selvsagt ikke dette smitte, men en står fort ovenfor en ny forgiftning med ett overbelasta kar.
Er det forgiftning via springvannet (eks mye kobber), vil økt belastning og dertil økt behov for vannbytter kunne gi skikkelige problemer...
Er problemene rellatert til en tidligere nitrittforgiftning, og komplikasjoner som følge av denne, vil nedtapping av karet ikke ha noe effekt.
Hva er det du har igjen av fisk i 375litern nå? Om mulig, ville jeg hatt disse over i noe annet enn 180litern, f.eks en vinstamp på 100L (pris 250-350), slik at du får gjort de andre tingene med karet.
Men for all del; husk at fiskene dine nå er svært svekket og stressa, og det å stresse de ytterligere, kan være ensbetydende med å signere deres dødsdom
Postet 04.07.08 kl 11:20
Dette med stress tenker jeg på å.
Det er kardinaltetra ca 20stk 4 rødmundstetra 6 gullbabarbe 1 norsk flaggtera 3 maller 2-3 pansermaller 1 kinesisk algespiser... tror det var det. er litt usikker på anntallet siden jeg fikk med noe små fisk i går, å noen har død.
Så la disse være i karret. bytte vann. 50pros? ha kaldt vann oppi? er varmt om dagen,så hjelper kansje å få ned temp litt å? er 25grader til vanlig, var 27 i går før vannbytte.
vi har egen brønn, så er ikke klor i vannet her.
Det er kardinaltetra ca 20stk 4 rødmundstetra 6 gullbabarbe 1 norsk flaggtera 3 maller 2-3 pansermaller 1 kinesisk algespiser... tror det var det. er litt usikker på anntallet siden jeg fikk med noe små fisk i går, å noen har død.
Så la disse være i karret. bytte vann. 50pros? ha kaldt vann oppi? er varmt om dagen,så hjelper kansje å få ned temp litt å? er 25grader til vanlig, var 27 i går før vannbytte.
vi har egen brønn, så er ikke klor i vannet her.
Postet 04.07.08 kl 11:26
Endret: 04.07.08 kl 11:28
En liten avsporing.
Da vi kom hjem med 375L så vi at det var en del "sand" fisk. det som fulgte med akvariet var grus. alt vi hadde var 2 nye sekker med sandkasse sand fra toysrus, kan det være at denne gir fra seg noe dritt? som fører til død?
Bare en tanke...
Bare en tanke...
Postet 04.07.08 kl 11:34
Du sporer slett ikke av med denne sanda... Jeg kjente at det stakk både her og der når du nevnte denne...
Sanden kan for alt både du og jeg vet, være tilsatt både det ene og det andre, for ikke å pakkes så lett til en hard smørje, for å holde dyr, sopp og mose unna.
Står det på sekkene (om du ennå har de) en produsent, ta kontakt med disse, be om en fullstendig oversikt over hva sanden inneholder, både av kjemiske forbindelser, og om mulig, hvilke bergarter som er knust til sanden (all info er god info - mas høl i hue på dem!)
Akkurat nå ville jeg nok enten ha gitt dobbel dose med aquasafe, eller hatt fiskene over i noe annet, som ikke har dette bunnlaget.
Så lenge tempen ikke endrer seg mer enn 2-3`C på for kort tid, trenger du ikke å ta vare på så mye potensielt giftig vann.
Sanden kan for alt både du og jeg vet, være tilsatt både det ene og det andre, for ikke å pakkes så lett til en hard smørje, for å holde dyr, sopp og mose unna.
Står det på sekkene (om du ennå har de) en produsent, ta kontakt med disse, be om en fullstendig oversikt over hva sanden inneholder, både av kjemiske forbindelser, og om mulig, hvilke bergarter som er knust til sanden (all info er god info - mas høl i hue på dem!)
Akkurat nå ville jeg nok enten ha gitt dobbel dose med aquasafe, eller hatt fiskene over i noe annet, som ikke har dette bunnlaget.
Så lenge tempen ikke endrer seg mer enn 2-3`C på for kort tid, trenger du ikke å ta vare på så mye potensielt giftig vann.
Postet 04.07.08 kl 11:48
det var blanke poser med bare strekkode på. men kan jo ringe toysarus å høre.
det eneste som er med sanden er at når jeg slamsuger ser det ut som det kommer med litt glitter.......
Akuratt nå er det eneste jeg har 180L å 50L, vil si at 50l har nok guppy beboere fra før
eller har en 50L Balje fra europris...
det eneste som er med sanden er at når jeg slamsuger ser det ut som det kommer med litt glitter.......
Akuratt nå er det eneste jeg har 180L å 50L, vil si at 50l har nok guppy beboere fra før
eller har en 50L Balje fra europris...
Postet 04.07.08 kl 12:02
At det glittrer litt, betyr bare at det er litt mineraler og metaller i sanden. Ikke det som er mest kritisk, under normale forhold
Det jeg er redd, er at det er dytta inn noe annet i sanden som en ikke ser... Usynlige fiender er alltid mer dritt enn synlige :ø
Du får ringe firmaet, og be om å få kontakt med produsenten av sanden. Såpass burde de gjøre for kunder!
Det jeg er redd, er at det er dytta inn noe annet i sanden som en ikke ser... Usynlige fiender er alltid mer dritt enn synlige :ø
Du får ringe firmaet, og be om å få kontakt med produsenten av sanden. Såpass burde de gjøre for kunder!
Postet 04.07.08 kl 12:04
Jeg fikk ikke svar i butikken, sendte mail til hovedkontoret.
Sambo sa han kunne reise innom sementfabrikken, de har sand til støping osv.. vet du om det er bra sand? (han skulle så klart sjekke at det ikke var tilsatt noe) Har 1 1/2 time en vei til biltema
Men tenkte, det er jo strenge regler på baby/barne ting, sanda er jo en barne ting, å sand til barn skal jo være EU godkjent,sånn jeg har forstått det. Burde det da ikke stått på posen at det var tilsatt noe??
Men var nede nå,å kardinaltetraene mine har fått farge i gjen ingen fisk som er oppe i vannflaten. kan det være at ting har blitt bedre? eller er det stille før stormen?
Er det noen måte jeg kan finne ut om sanden er ok på selv?
Frank, har ikke Aquasafe å her på dyrebutikken har de bare Prodac produkter,dette er vel ikke bra greier har jeg forsått..
jeg har kullsvamp sånn som hører til eheimfiltret, sette i en sånn??
Sambo sa han kunne reise innom sementfabrikken, de har sand til støping osv.. vet du om det er bra sand? (han skulle så klart sjekke at det ikke var tilsatt noe) Har 1 1/2 time en vei til biltema
Men tenkte, det er jo strenge regler på baby/barne ting, sanda er jo en barne ting, å sand til barn skal jo være EU godkjent,sånn jeg har forstått det. Burde det da ikke stått på posen at det var tilsatt noe??
Men var nede nå,å kardinaltetraene mine har fått farge i gjen ingen fisk som er oppe i vannflaten. kan det være at ting har blitt bedre? eller er det stille før stormen?
Er det noen måte jeg kan finne ut om sanden er ok på selv?
Frank, har ikke Aquasafe å her på dyrebutikken har de bare Prodac produkter,dette er vel ikke bra greier har jeg forsått..
jeg har kullsvamp sånn som hører til eheimfiltret, sette i en sånn??
Postet 04.07.08 kl 13:17
Postet 04.07.08 kl 13:20
BentejentaSambo sa han kunne reise innom sementfabrikken, de har sand til støping osv.. vet du om det er bra sand? (han skulle så klart sjekke at det ikke var tilsatt noe) Har 1 1/2 time en vei til biltema :(
Istedenfor å eksperimentere med enda en sandtype som ikke er tiltenkt akvariebruk, ville jeg gått og kjøpt de sekkene jeg trengte med akvariesand.
Enkelt og greit. Da slipper man å lure på om det KAN være noe muffens i sanden.
Rådasand får du kjøpt i nær sagt alle zoobutikker.
Postet 04.07.08 kl 13:50
Endret: 04.07.08 kl 13:51
Postet 04.07.08 kl 17:04
Er enig med Mona i at det beste ville være å gå for noe helt safe når det gjelder bunnlaget. Sand til støping er neppe tilsatt noe, men det er vel heller ikke de store kravene til renheter/mangel på urenheter, som preger slik sand
Vi har selv ett støperi rett nedenfor, og når jeg ser hva som lekker av maskinene ellers på plassen, ville jeg ikke hatt sanda om det var den siste i verden
At sanden til sandkasse er barnevennlig, trenger ikke nødvendigvis å bety at den er vennlig mot våre svømmende venner.
Jeg aner ikke hva som evt kan være tilsatt, og da velger i alle fall jeg å anse produktet som "ikke egnet".
Holdbarhet på Aquasafe... Tja, har aldri vært borti datostempling av slike flasker, så jeg antar den holder så lenge den er flytende
Kullfilteret til eheimen kan selvsagt også benyttes.
Siden nå fiskene viser tegn til bedring, ville jeg rett å slett latt de få "hvile" ett par dager før andre eventuelle tiltak settes i sving. Om det er forurensing i form av nitritt-forgiftning de har lidd av, er de garantert happy over litt fred og ro over litt tid
Vi har selv ett støperi rett nedenfor, og når jeg ser hva som lekker av maskinene ellers på plassen, ville jeg ikke hatt sanda om det var den siste i verden
At sanden til sandkasse er barnevennlig, trenger ikke nødvendigvis å bety at den er vennlig mot våre svømmende venner.
Jeg aner ikke hva som evt kan være tilsatt, og da velger i alle fall jeg å anse produktet som "ikke egnet".
Holdbarhet på Aquasafe... Tja, har aldri vært borti datostempling av slike flasker, så jeg antar den holder så lenge den er flytende
Kullfilteret til eheimen kan selvsagt også benyttes.
Siden nå fiskene viser tegn til bedring, ville jeg rett å slett latt de få "hvile" ett par dager før andre eventuelle tiltak settes i sving. Om det er forurensing i form av nitritt-forgiftning de har lidd av, er de garantert happy over litt fred og ro over litt tid
Postet 04.07.08 kl 19:59
Postet 04.07.08 kl 20:15