- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiskene bare dør og dør! (side 2)
Fiskene bare dør og dør! (side 2)
Postet 17.07.08 kl 22:08
Inger Anne[QUOTE=La-sparky] Det er 2 ancistrus i akvariet som er et par cm store.
De sliter nok med store temperaturforskjeller. Hvilke andre fisker har du hatt tidligere?
Når du bytter vann, bruker du bøtter til å bære vannet i? I så fall, er dette bøtter som kun brukes til akvariet, eller er det bøtter som også brukes til vaskevann?
Bruker bøtter ja Bøttene brukes kun til akvariet mitt, de står på rommet så jeg passer på at de aldri blir brukt til annet formål
Tidligere fisker:
Akvariet startet høsten 2006 og da kjøpte jeg meg:
3 sverddragere, en uke etter
1 seilfinnemolly , 1 black molly
Så døde ene sverddrageren , og jeg kjøpte en ny. Så døde alle sverddragerene, etter en stund døde mollyene.
Så kjøpte jeg meg 2 dvergguramier, men de døde de og.
Så kjøpte jeg 1 kampfisk hann, han døde eter noen måneder. Så kjøpte jeg 1 kampfiskhunn, hun døde etter et par måneder.
Så kjøpte jeg en hann til, og han og døde etter et par måneder.
Så kjøpte jeg 1 Ancistrus hann, og et par uker 3 platy. Men de døde også.
Så kjøpte jeg 3 guppy, og etter litt døde 1 hunn.de som var igjen formerte seg og hadde det bra, så døde de voksne og mange halvvoksne levde der ca. en måned før de sakte men sikkert døde.
Så kjøpte jeg 2 ancistruser, og de døde etter 1-2 måneder. Og for 1 uke siden kjøpte jeg meg 2 nye ancistrus.
Så fiskelista har vært ganske lang over nesten to år, så det er vel litt forståelig at jeg er bra fortvila nå "/
Postet 17.07.08 kl 22:09
Kh/ph svingninger gir rask fiskedød
1) Vannverdier
Du har en kh verdi som er helt på viddene. Så på viddene at jeg tviler på at den er korrekt Jeg måler bare 0 i kh i det osmosevannet jeg bruker i saltvannskaret mitt. Bruk Kh/pH+ for å få opp Kh verdien til et nivå som hindrer store Ph svingninger.
Store svingnigner i Ph på kort tid kan forklare fiskedøden din. Fisk kan tilpasse seg en Ph verdi de naturlig ikke skal ha, over tid. Men problemet er når Ph varierer over kort tid.
Nitratverdiene er for høye - se pkt 3.
2) Vannbytter
Ville nok brukt lunkent (15-20 grade) ved vannbytte. En gang i måneden ville jeg tatt ut blåfilteret og skylt det i litt akvarievann. Når du bytte vann bør du slamsuge grusen. Det bruker du en slamsuger til. Det som ligger mellom grusen er ikke filtergugge - det er gassbomber som utløses når bunnlevende fisk roter i grusen (les: når ancistrus roter i grusen). Få bort all dritten i grusen. Ellers virker vannbytterutinene dine veldig bra.
3) Filter
Det du har i karet er i prinsippet en sirkulsjonspumpe med blåfiltersvamp. Denne svampen vil nok ikke kunne ta unna det du trenger av nedbryting av næringsstoffer. Jeg ville investert i et lite internfilter eller aller helst et lite eksternt filter. F.eks. et 2232 Ecco Filter som er veldig enkelt i bruk. Evt. et klassisk Eheim Classic 2213 filter som er litt mer gammeldags teknologi, men litt billigere. Et utvendig filter vil gi deg betydelige bedre kapasistet ift. nedbryting av næringsstoffer.
Ellers er det nok lettere å holde korrekte verdier i et større kar
Lykke til!
Du har en kh verdi som er helt på viddene. Så på viddene at jeg tviler på at den er korrekt Jeg måler bare 0 i kh i det osmosevannet jeg bruker i saltvannskaret mitt. Bruk Kh/pH+ for å få opp Kh verdien til et nivå som hindrer store Ph svingninger.
Store svingnigner i Ph på kort tid kan forklare fiskedøden din. Fisk kan tilpasse seg en Ph verdi de naturlig ikke skal ha, over tid. Men problemet er når Ph varierer over kort tid.
Nitratverdiene er for høye - se pkt 3.
2) Vannbytter
Ville nok brukt lunkent (15-20 grade) ved vannbytte. En gang i måneden ville jeg tatt ut blåfilteret og skylt det i litt akvarievann. Når du bytte vann bør du slamsuge grusen. Det bruker du en slamsuger til. Det som ligger mellom grusen er ikke filtergugge - det er gassbomber som utløses når bunnlevende fisk roter i grusen (les: når ancistrus roter i grusen). Få bort all dritten i grusen. Ellers virker vannbytterutinene dine veldig bra.
3) Filter
Det du har i karet er i prinsippet en sirkulsjonspumpe med blåfiltersvamp. Denne svampen vil nok ikke kunne ta unna det du trenger av nedbryting av næringsstoffer. Jeg ville investert i et lite internfilter eller aller helst et lite eksternt filter. F.eks. et 2232 Ecco Filter som er veldig enkelt i bruk. Evt. et klassisk Eheim Classic 2213 filter som er litt mer gammeldags teknologi, men litt billigere. Et utvendig filter vil gi deg betydelige bedre kapasistet ift. nedbryting av næringsstoffer.
Ellers er det nok lettere å holde korrekte verdier i et større kar
Lykke til!
Postet 17.07.08 kl 22:22
Endret: 17.07.08 kl 22:30
KH-verdien på 0 gikk meg hus forbi. Men dette er teststrips, så det er ikke til å stole på. Det er riktig at du vil få en PH som går som en jojo hvis KH ligger på 0. Men dette vet vi jo ikke ennå, før man har fått testet vannet med skikkelige tester. Men skulle dette stemme, vil også dette ha hatt innvirkning på fiskene, ja.
Når jeg ser igjennom lista di med fisk, ser jeg at flere av fiskene er ganske skjøre fisker. Selv har jeg ikke fått dverggurami til å leve særlig lenge. Ikke kampfisk heller, med unntak av sistemann, som har fått gå alene i et lite kar. Men akkurat nå sliter også han. Guppyer er fisker som er temmelig ihjelavlet, så det finnes stammer av disse som ikke lever særlig lenge (det gjelder forsåvidt også kampfisk).
Når det gjelder molly, sverddragere og platy, er jeg faktisk ikke sikker på hvor tøffe disse er, siden jeg ikke har hatt dem selv. Men jeg kan gjette på at første runde av fisker kanskje strøk med pga. at karet var for nytt og ikke innkjørt (bare gjetting fra min side - hvor lang tid tok det fra du satte opp karet til du puttet i fisk første gang?).
Og ancistruser er som sagt ganske skjøre mens de ennå er små. Hvis de to siste fortsatt er i live, foreslår jeg at du forandrer litt på rutinene, og ser hvordan det går med disse. Dagen før du skal bytte vann, tapper du iskaldt vann i bøtten(e) du bruker, og lar det stå til dagen over, slik at det får en litt mer fornuftig temperatur. Hvis du har en luftpumpe liggende, så bruk også denne i vannet du lagrer i bøttene, slik at du får luftet ut evt. klor i vannet. Hvis du ikke har nok bøtter til dette, kan du enten kjøpe flere, eller du kan ta to mindre vannbytter i uka, i stedet for ett stort. Det viktige er at vannet har en fornuftig temperatur. Grunnen til at jeg anbefaler å bruke kaldt vann som blir varmet til romtemperatur, er at det er muligheter for problemer hvis man bruker varmtvann fra springen. Det er muligheter for å få med ekle bakterier som lever i varmtvannstanken, samt at det er mulig å få med rusk og evt. metaller (som kobber) som løser seg opp i vannet. Det er fint mulig å bruke varmtvann mange steder (jeg gjør det selv), men siden du allerede sliter, er det en fordel å ikke legge til flere mulige problemkilder.
Jeg er også litt skeptisk til å fôre såpass sjelden mens fiskene er små. De bør ha mat hver dag (men bare litt - overfôring kan også ta livet av fisk). Du kan avveksle litt med å gi dem en skive agurk eller squash innimellom (stikk en skje eller gaffel eller noe lignende gjennom biten, slik at den synker). Ancistruser elsker grøntfôr. Fjern restene etter måltidet dagen etter.
Og sist, men ikke minst: skaff deg dråpetester. Hvis du handler dem i en nettbutikk, er det langt billigere enn i en vanlig dyrebutikk. For øyeblikket tror jeg at Webzoo er det billigste alternativet. Personlig foretrekker jeg JBL-testene. Jeg finner dem mest brukervennlig og til å stole på. Disse testene er et "must": NO2, NO3, PH, KH. I tillegg ville jeg ha hatt NH4 og GH.
Jeg ville forresten også ha sluttet med å tilsette GH+ når du bytter vann. Ancistrus liker gjerne vann med lav GH, og hvis du har testet GH-en med teststrips, vet du heller ikke sikkert hva resultatet der er.
Når jeg ser igjennom lista di med fisk, ser jeg at flere av fiskene er ganske skjøre fisker. Selv har jeg ikke fått dverggurami til å leve særlig lenge. Ikke kampfisk heller, med unntak av sistemann, som har fått gå alene i et lite kar. Men akkurat nå sliter også han. Guppyer er fisker som er temmelig ihjelavlet, så det finnes stammer av disse som ikke lever særlig lenge (det gjelder forsåvidt også kampfisk).
Når det gjelder molly, sverddragere og platy, er jeg faktisk ikke sikker på hvor tøffe disse er, siden jeg ikke har hatt dem selv. Men jeg kan gjette på at første runde av fisker kanskje strøk med pga. at karet var for nytt og ikke innkjørt (bare gjetting fra min side - hvor lang tid tok det fra du satte opp karet til du puttet i fisk første gang?).
Og ancistruser er som sagt ganske skjøre mens de ennå er små. Hvis de to siste fortsatt er i live, foreslår jeg at du forandrer litt på rutinene, og ser hvordan det går med disse. Dagen før du skal bytte vann, tapper du iskaldt vann i bøtten(e) du bruker, og lar det stå til dagen over, slik at det får en litt mer fornuftig temperatur. Hvis du har en luftpumpe liggende, så bruk også denne i vannet du lagrer i bøttene, slik at du får luftet ut evt. klor i vannet. Hvis du ikke har nok bøtter til dette, kan du enten kjøpe flere, eller du kan ta to mindre vannbytter i uka, i stedet for ett stort. Det viktige er at vannet har en fornuftig temperatur. Grunnen til at jeg anbefaler å bruke kaldt vann som blir varmet til romtemperatur, er at det er muligheter for problemer hvis man bruker varmtvann fra springen. Det er muligheter for å få med ekle bakterier som lever i varmtvannstanken, samt at det er mulig å få med rusk og evt. metaller (som kobber) som løser seg opp i vannet. Det er fint mulig å bruke varmtvann mange steder (jeg gjør det selv), men siden du allerede sliter, er det en fordel å ikke legge til flere mulige problemkilder.
Jeg er også litt skeptisk til å fôre såpass sjelden mens fiskene er små. De bør ha mat hver dag (men bare litt - overfôring kan også ta livet av fisk). Du kan avveksle litt med å gi dem en skive agurk eller squash innimellom (stikk en skje eller gaffel eller noe lignende gjennom biten, slik at den synker). Ancistruser elsker grøntfôr. Fjern restene etter måltidet dagen etter.
Og sist, men ikke minst: skaff deg dråpetester. Hvis du handler dem i en nettbutikk, er det langt billigere enn i en vanlig dyrebutikk. For øyeblikket tror jeg at Webzoo er det billigste alternativet. Personlig foretrekker jeg JBL-testene. Jeg finner dem mest brukervennlig og til å stole på. Disse testene er et "must": NO2, NO3, PH, KH. I tillegg ville jeg ha hatt NH4 og GH.
Jeg ville forresten også ha sluttet med å tilsette GH+ når du bytter vann. Ancistrus liker gjerne vann med lav GH, og hvis du har testet GH-en med teststrips, vet du heller ikke sikkert hva resultatet der er.
Postet 17.07.08 kl 22:52
Postet 17.07.08 kl 23:00
La-sparkyDet gikk 2 dager fra jeg satte opp karet til jeg kjøpte fisk.
Der er i hvert fall svaret på første runde med dødsfall. Det tar 35 dager å kjøre inn et filter, med mindre man "kickstarter" det med guffe fra et annet filter. Såkalte filterstartere, som dyrebutikkene selger, kan i beste fall korte ned perioden litt, men de virker ikke slik at man kan ha i fisk etter ett døgn, slik de påstår. Dermed har du hatt massevis av både ammoniakk og nitritt i vannet de første ukene (først ammoniakk, så nitritt), og begge deler er svært giftig for fiskene.
Jeg har en ekstra varmekolbe, så neste gang jeg skal skifte vann så varmer jeg bare opp vannet jeg
Det er en fin måte å gjøre det på.
Postet 17.07.08 kl 23:16
Da har jeg slengt oppi alle de testene i handlevogna på webzoo som du nevnte, Inger Anne Men siden jeg allerede må betale frakt så tenkte jeg å kjøpe et filter
Er dette noe tess?
Fluval 2 360 L/H
Er dette noe tess?
Fluval 2 360 L/H
Postet 17.07.08 kl 23:26
Jeg er Fluval-elsker, så jeg må si ja. Men, Fluval 2 er litt liten (det er lite filtermateriale i den, og produsenten overdriver hvor mange liter den passer for), så hvis du har råd, ta trinnet opp til Fluval 3. Evt. kan du modifisere Fluval 2-pumpa, men det krever at du har blåsvamp i huset. Her er en artikkel om hvordan man kan modifisere en Fluval.
Postet 17.07.08 kl 23:40
Postet 18.07.08 kl 01:51
Endret: 18.07.08 kl 01:52
Har Fluvalfiltre jeg og, og er veldig fornøyd med dem. Men angående Fluval 3+: Hvor høyt er akvariet ditt? Eller det vil si: hvor høyt er vannlaget i karet ditt? Målte Fluval 3+'en min fra utsiden av karet, og den er ca 26 cm høy. I min 54-L er vannet ca 24 cm dypt, så hvis karet ditt har ca samme mål er det mulig filteret må legges på skrå for å få plass.
Postet 18.07.08 kl 10:26
Postet 18.07.08 kl 11:25
Postet 18.07.08 kl 16:50
Postet 18.07.08 kl 18:12
Postet 18.07.08 kl 18:13
Postet 18.07.08 kl 18:55
Endret: 18.07.08 kl 18:56
Postet 18.07.08 kl 21:25
Tante AstridDet 2nelise hinter om her er at du ikke må fjerne det filteret du har stående i når du får det nye i hus. La begge gå samtidig i en 4-5 uker slik at det nye filteret får stor nok bakteriekoloni til å håndtere avfallet i karet. Da først kan du fjerne det gamle filteret :)
Ok det skal jeg gjøre =)
Og etter det nye har gått 5 uker, kan jeg kjøpe meg noen flere fisk da? eller må jeg vente enda lengre? =)
Postet 18.07.08 kl 21:28
jepp, det var det 2nelise hintet om
Du kan nok kjøpe nye fisk før det har gått 5 uker, men meget få. Og øk gradvis fiskemengden slik at belastningen på filtret ikke bli for stor.
Og, IKKE bruk iskaldt vann ved vannbytter
Lunket vann med litt akvasafe attåt er "the second best thing" til romtemperert vann.
Håper at det går bra videre og hold oss oppdatert!
Du kan nok kjøpe nye fisk før det har gått 5 uker, men meget få. Og øk gradvis fiskemengden slik at belastningen på filtret ikke bli for stor.
Og, IKKE bruk iskaldt vann ved vannbytter
Lunket vann med litt akvasafe attåt er "the second best thing" til romtemperert vann.
Håper at det går bra videre og hold oss oppdatert!
Postet 18.07.08 kl 21:40
Postet 18.07.08 kl 22:25
Postet 18.07.08 kl 22:29