Nytt akvarie... div spørsmål... (side 2)

Derfor trenger jeg ikke pumpe,siden det er en laberyntfisk og kan opp å puste.... jeg har varmekolbe da--- og kjøkkenlys/spotlampe til lys---- synes dette virker kjempe bra til meg. Beklager seint svar...

ps-den pumpa som er med bruker jeg til artemieklekking...funker bra d...

johnogaunt
Takk for gode råd og observasjoner :) Kommer garantert flere spørsmål etterhvert! Det dere sier stemmer ganske godt med det jeg har greid å plukke opp her og der, altså enten guppy, kampfisk eller killi (med snegle(r) på slep :P Mvjnz: Har fått med meg at vannet og filteret skal gå seg til en god stund, men 4 uker? De fleste steder (både bøker og nettsteder) angir 3-10 dager. Eller gjelder det kun vannet? Tanja: Du sier at du ikke bruker pumpe, betyr det at du har droppet å bruke den pumpa som følger med? (regner med at du har det ettersom du har det samme opplegget som jeg har?) Og hva gjør du med lys og varme? :)
dobbeltposting....
Takk for råd Tine Da er akvarie gruslagt (med litt sand også, godt mulig jeg kommer til å ha snegle(r) i tillegg

Sitat: "Disse hjelper til med alger,sov i karet." Det er fint å være dedikert til sitt akvarie, men et sted går vel grensa? :P :P
Tanja81
Derfor trenger jeg ikke pumpe,siden det er en laberyntfisk og kan opp å puste.... jeg har varmekolbe da--- og kjøkkenlys/spotlampe til lys---- synes dette virker kjempe bra til meg. Beklager seint svar.


Det er ikke for oksygenets skyld man har filter. Det er pga giftstoffene fisken skiller ut når den puster og bæsjer. Selv om kampfisken kan puste luft, betyr ikke det at den liker å svømme rundt i ammoniakk.
Da har det gått en stund igjen, og ting begynner å gå seg til Men, spørsmålene dukker jo opp igjen da, rart det der :P

1. Har enda ikke hatt oppi planter. Men, nå har jeg anskaffet meg planter. Så da er spørsmålet: Hvordan beplanter man et kar med vann på best mulig måte? En annen ting, har kjøpt flytende plantegjødning. Vil dette ha noe å si på lengre sikt, eller bør jeg vurdere andre varianter?

2. Dette er som sagt et lite kar. Og jeg har ikke lagt på "tak".. Så det er åpent. Har ikke det noe å si, eller bør jeg "bedekke" karet. Er det noen overhengende fare for at fiskene hopper ut av karet?

3. Bør det skiftes vann og renses filter før karet befolkes med fisk? Har ikke gjort det så langt....


Ellers så ser det bra ut så langt, det surrer og går, vannverdiene ser greie ut (dog så har jeg brukt strips, er disse egentlig bra nok til å stole på?)
1 ta ut litt vann slik at du kan jobbe nede i bunnen uten at det renner over.

2 siden det er så liten plass kan fiskene fint få det for seg at de vil vekk og hoppe, jeg ville aldri hatt fisk i 13 liter (med unntak av yngel og evnt medisinering) har du sett bilde av de blå tiger rekene til mona o?? Ta heller og sats på noe sånt, det ville jeg gjort.

3 du får jo skiftet litt vann når du tar ut litt for å plante planter, det fyller du bare opp og dermed har du utført et vannbytte Men ca 1/3 av vannet byttes en til to ganger i uka, filteret skal helst ikke røres med mindre det begynner å gå tett. Da tar man det ut og kryster svampen (klemmer gjentatte ganger til det ikke kommer så mye boss ut) i akvarievann. De fleste gjør det da sammen med et vannbytte, hvor de da har beholderen (bøtta) med vann de har fjernet fra akvariet, så putter de svampen som sitter i filteret oppi der og kryster, putter svampen tilbake i filteret og slår på.

Strips er absolutt ikke til å stole på, kjøp heller dråpetester, de er mye morsommere. (man føler seg nesten som en professor der man teller dråper og styrer)
Lykke til likevel da og husk, du ville vel ikke akkurat trives i kottet?
Takk for tips! Tror det gikk bra jeg

Har kjøpt strips i første omgang, men skal ta mer nøyaktige prøver før jeg har i fisk. Startet med strips bare for å sjekke at ting var i nærheten sånn i første omgang.

Skjønner hva du mener, men som nevnt tidligere i tråden så har jeg en plan. Hvis en skal bruke boligmetaforer, så kan en si at de bor på en knøttliten hybel til å begynne med, etterhvert så får de flytte inn i en koselig leilighet, og en vakker får de kanskje et stort hus å bo i
Hei. Var en gang i den situasjonen at jeg måtte skifte alle filterne på en gang, noe man IKKE, IKKE, IKKE skal gjøre. Dette gikk heldigvis bar i mitt kar (110 L) som allerede var godt innkjørt. Jeg kjøpte noe som heter filter starter på butikken...det hjalp visst; alle fiskene mine overlevde) Kan kanskje være en ide for deg og?

Så forslag fra andre om å skaffe guppy. Min enslige guppy allierte seg med diverse andre fisk i akvariet som den svømte med. Dette kan kanskje tyde på at de trenger selskap?

Forutsatt at du skal utvide akvariumet etterhvert, men at du bruker noe tid på det er kanskje kampfisk som er det beste valget. Disse synes å trives alene. Om du skulle velge kampfisk er det imidlertid et par ting du bør være obs på eksempelvis at de visstnok bør/må? ha lokk men med luftehuller i. Anbefaler derfor å kikke på siden til kampfisk.com, eventuellt lese mer om fisken her på forumet FØR du kjøper den.

Lykke til

Kampfisk
Et par ting om kampfisk, om det er den du går for. Kampfisk er en labyrintfisk. Det betyr ikke at den beveger seg i sikk-sakk mønster og stadig møter på vegger og hindringer, men derimot at den har et spesielt pusteorgan som andre fisker ikke har. Dette labyrintorganet gjør fisken i stand til å kunne puste inn luft fra over vannet. Det betyr igjen at den vil ofte søke til overflaten for å puste inn luft. Av den grunn bør man ha toppdeksel på akvarium man har kampfisk i, da den kan bli syk om temperaturforskjellen mellom vannet og lufta er for stor. Det må selvsagt være avstand mellom vannet og til dekselet, men med deksel blir lufta over vannet tilnærmet lik temperaturen i vannet.
Da begynner det å nærme seg fisk, har planer om å gå til anskaffelse av fisk i slutten av den kommende uken Har enda ikke bestemt meg for hva, svever litt mellom kampfisk og guppy, men i skrivende stund er det mulig det blir ca 3 guppy

Men, et par spørsmål: (igjen...)

No2/no3 har hele tiden ligget på rundt 0 (ingen målbare utslag). Er dette bra/normalt? Bør det eller bør det ikke være utslag på dette i oppstartsfasen? Har byttet vann en gang, og har foret karet innimellom.

Har også testet for ammoniakk. Mest for å prøve utstyret egentlig. Men, det ga et utslag på 0,8 (etter litt over 3 ukers innkjøring). Er det bra? Normalt? Bør det gjøres noe med?

Som du kunne lese i de linkene jeg la inn tidligere så dukker det først opp ammoniakk/ammonium, deretter nitritt og så nitrat etterhvert som filteret fylles opp av bakterier som tar seg av de forskjellige avfallstoffene. Så lenge du har målbare mengder med de to første, ganske så giftige stoffene, så er ikke filteret/akvariet ditt klart for å ta imot fisk, dessverre.
Ok! Takk Så det du sier er altså at så lenge det er litt ammoniakk der (dog i følge fargekartet (som jo er veil. men lell) en ufarlig mengde), så bør man styre klar inntil det er nede på 0?
Ja, jeg ville ihvertfall ikke puttet fisk i et kar hvor det var målbare verdier på ammoniakk/ammonium og/eller nitritt. Det tyder på at filteret ikke er kommet i gang. Hva har du forresten målt med, strips eller dråper? Lurer også på om du har rørt filteret under innkjøring.

En annen grunn kan rett og slett være at karet, og filteret, er så lite at det ikke har vært i stand til å håndtere mengden avfall som du har tilført karet, men i så tilfelle så burde du uansett hatt utslag på nitritt og nitrat i tillegg. Synes i grunnen det er litt mystisk at du fremdeles har utslag på ammoniakk/ammonium etter hele tre uker. Etter "fasiten" burde du nå fått utslag på nitritt istedenfor.
Tante Astrid
Ja, jeg ville ihvertfall ikke puttet fisk i et kar hvor det var målbare verdier på ammoniakk/ammonium og/eller nitritt. Det tyder på at filteret ikke er kommet i gang. Hva har du forresten målt med, strips eller dråper? Lurer også på om du har rørt filteret under innkjøring. En annen grunn kan rett og slett være at karet, og filteret, er så lite at det ikke har vært i stand til å håndtere mengden avfall som du har tilført karet, men i så tilfelle så burde du uansett hatt utslag på nitritt og nitrat i tillegg. Synes i grunnen det er litt mystisk at du fremdeles har utslag på ammoniakk/ammonium etter hele tre uker. Etter "fasiten" burde du nå fått utslag på nitritt istedenfor.


Jeg synes at det er litt merkelig sjøl... Filteret har blitt rørt en gang, (og ble da "rengjort" i akvarievannet), hele pumpe og filtersystemet oppførte seg litt merkelig, så tok en helsjekk (inkl. den nevnte rengjøringen). Så det kan kanskje ha tilbakesatt filtreringsfremdriften? No2/3, dh, kh og ph har blitt målt med strips (og har vært hvite hele veien, altså 0). Men, no4 har jeg målt med dråpetest..

Begynner å ane at jeg kanskje har gjort et par tabber som har kludret til prosessen her gitt....
Kampfisk og eplesnegle

Har et inntrykk av at eplesnegle er flinkere til å spise alger enn sandsnegler, sandsneglene mine renser bare bunnen vertfall... Men du kan ha et par sandsnegler også hvis du vil )
NH4-testen er altså målt med dråper så da burde den være riktig. Det spørs om du bør få testet no2 og no3 med dråper også, enten du får tak i selv eller får butikken til å teste for deg. Disse stripsene skal visst ikke være helt til å stole på.

Jeg vet det kan være problematisk å holde slike små kar i balanse, men du burde likevel greie å få kjørt det inn på skikkelig vis. Klør meg i hodet her jeg sitter.

Kanskje du bør ta hintet og kjøpe et større kar først som sist Neida, bare tuller
Shlush: Er allerede en snegle på plass ;P hehe. Neida, den fulgte med som "bonuspakke" med plantene, hehe.

Astrid: Tja, jeg vet ikke helt jeg heller... Skal ta en ny test om et par dager. Alt har stått i fred siden jeg testet for ammoniakk, så forhåpentligvis har det forbedret seg etter det...
Hmm... Tok en ny NO4-test i dag. Og utslaget er enda høyere enn ved forrige test (kanskje det er bra?) I tillegg så er de andre verdiene på det samme som det har vært. Ingenting på nitritt, og kanskje bittelitt nitrat. Må ta en ordentlig test snart, men utover det så skjønner jeg ingenting (strips-testen kan da vel ikke være såå på jordet?)... Har tenkt litt på plantegjødningen, men den skal i følge flasken ikke inneholde noe som er farlig hverken for fisk eller vann. Har i tillegg en "pyntedings", men den ble vasket godt før den ble satt inn, dessuten ble den kjøpt i dyrebutikk.

Men, jeg kommer på en ting... Jeg hadde i litt såkalt "deco-sand", altså slik man bruker til å dekorere. Og den har en grønnaktig farge. Dette er da i tillegg til "normal" grus og sand. Noen som vet om dette er ugunstig?

Ellers noen forslag til hva som kan gjøres? Vil det hjelpe med et vannskifte f.eks?

Så lenge det ikke er noe levende i vannet så er det likså greit å ikke skifte vann. Tror jeg velger å se bort fra strips-resultatene De er bare forvirrende.

Om det er deco-sanden som gir problemer kan du jo lett teste ved enten å fjerne den i dette karet, eller teste i en bøtte eller lignende om du har mer av den liggende. Du kan jo også eventuelt droppe gjødselen noen dager og se om det da endrer seg.

Det er jo meningen at det skal bli ammoniakk/ammonium i begynnelsen av innkjøringen. Det som er gåten her er hvorfor den først dukket opp etter 3 uker. Du får nesten bare vente å se om det etterhvert dukker opp nitritt istedenfor. Bakteriene som produserer nitrat av nitritten overlever ikke ammoniakk/ammonium, så at du har nitrat i tillegg i dette tilfellet henger egentlig ikke på greip
Ok, takk Lar det være i fred ei stund jeg, mens jeg tester jevnlig for ammonium/akk. Skal ikke si kategorisk at det er nitrat, men vises som sagt et lite snev av farge på det. Tror kanskje mer og mer på at jeg har forstyrret prosessen med å røre filteret...

På den positive sida er de andre verdiene helt greie da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap