Min akvarietråd, nedturer og oppturer! (side 2)

Må si at dette var litt artig lesing. Heldigvis er ikke min halvdel like opptatt av stil i stua, men størrelse og penger er en annen sak. Gleder meg til å se hvordan akvariet blir.
Hehe..

Kjekt og høre
Hu er ikke vanskelig, eller.. litt kanskje ;p Men, jeg forstår henne godt også fordi vi ble begge enige når vi flyttet inn at det ikke var plass til noe akvarie men klarte jo og få det til slutt og det er ganske fint her blitt om jeg får si det slik så forstår at et stoooort akvarie ut i fra veggen tar litt knekken på det så vi inngikk et godt kompromis syntes jeg

Noen meninger om prisen på akvariet?

mvh Kenneth
Svolp
Noen meninger om prisen på akvariet?

Jeg forsøkte å lese litt lenger opp i tråden for å se hvilken str det er på karet du skal få bygd etter mål, men alt jeg fant var at det skulle være 80 cm lengde?

Jeg har tidligere kjøpt akvarier bestilt etter mål flere ganger, og 6 stk hadde målene 80 x 35 x 35 cm. Disse ble bestilt hos Tropefisk, på den tiden de fremdeles tok i mot bestillinger på akvarier etter mål (de gjør ikke det lenger). Da ga jeg ca 1100 kr pr stk for dem, og det er vel mellom to og tre år siden, husker ikke nøyaktig. De ble bestilt i to omganger, mener jeg å huske (for jeg fikk flere reoler, hehe)

1500 kr for et kar av samme lengde, to-tre år senere, er vel ikke så aller verst pris egentlig. Det er dyrere med kar etter spesialmål, slik er det bare.
Nå har jeg bare sammenlignet med lengden på ditt, men dersom de andre målene du har er større enn de jeg bestilte, jevner jo ut pris-sammenligningen enda mer egentlig. Litt variasjoner vil det jo også alltids være mellom ulike butikker og firmaer, så alt i alt synes jeg ikke prisen på 1500 var så hoppende gal
Jeg kunne godt tenkes å betale den prisen for å få akkurat det jeg ville ha
mona o
[QUOTE=Svolp]Noen meninger om prisen på akvariet?

Jeg forsøkte å lese litt lenger opp i tråden for å se hvilken str det er på karet du skal få bygd etter mål, men alt jeg fant var at det skulle være 80 cm lengde?

Jeg har tidligere kjøpt akvarier bestilt etter mål flere ganger, og 6 stk hadde målene 80 x 35 x 35 cm. Disse ble bestilt hos Tropefisk, på den tiden de fremdeles tok i mot bestillinger på akvarier etter mål (de gjør ikke det lenger). Da ga jeg ca 1100 kr pr stk for dem, og det er vel mellom to og tre år siden, husker ikke nøyaktig. De ble bestilt i to omganger, mener jeg å huske (for jeg fikk flere reoler, hehe)

1500 kr for et kar av samme lengde, to-tre år senere, er vel ikke så aller verst pris egentlig. Det er dyrere med kar etter spesialmål, slik er det bare.
Nå har jeg bare sammenlignet med lengden på ditt, men dersom de andre målene du har er større enn de jeg bestilte, jevner jo ut pris-sammenligningen enda mer egentlig. Litt variasjoner vil det jo også alltids være mellom ulike butikker og firmaer, så alt i alt synes jeg ikke prisen på 1500 var så hoppende gal
Jeg kunne godt tenkes å betale den prisen for å få akkurat det jeg ville ha

Takk for svar mona!
Jeg la ved en tegning på første eller andre siden der målene er L 80, B 30, H 50 og det er ett glassfirma som ordner glasset og limer det på plass for meg slik at det blir komplett..
Jeg syntes også det ikke er så allerverst når du får det du vil ha og ja det er jo dyrere og få det på mål en og kjøpe et som blir produsert i det via og brede.

kom det på rundt en 700-800kr men det ligger helt i københavn og det går ikke noe båter dit verken fra stavanger eller kristiansand og hvis det så hade gjort det hadde det bare gått opp i spinninga med all kjøringen. Hadde jo fått kvota om ikke annet

men, bestilte akvariet i dag og dem hadde ca uker leveringstid så var ikke så steingalt det.. venter spent nå, gleder meg

kenneth
Morsom lesing!
Blir artig å høre når du har fått akvariet, og etterhvert når det blir innredet og sånt.
Skal stikke innom her i ny og ne.
Kjekt og høre

Kommer med mere info når karet er i hus!!
mvh Kenneth
HRMF! Dårlig service!
Vell..

Etter og ha retunert akvariet jeg hadde bestilt TO ganger fant jeg ut av at jeg ikke gidder og bestille igjen.
Har nå heller kjøpt et Juwel Lido 120 som passer godt der det skal stå. Forskjellen er at Lido akvariet er 10cm bredere.

Første gang jeg skulle hente akvariet så det ut som et skoleproskelt fra 2.klasse, sa det ikke så direkte men sa klart i fra at dette ville jeg ikke ha. Glassene var limt skeivt på og silikonen var klint utover hele glasset og skøytene så ikke ut. På toppen av det hele hadde dem ikke brukt akvariesilikon.
Måtte så kontakte dem selv 3 mnd etterpå for og så høre at det var ferdig. Var innom i går for og hente det på nytt og nå var i hvertfall glassert plassert skikkelig men skøytene var så stygge at jeg sa NEI TAKK.

Uansett..

Det jeg lurer litt på, tenkte og bestille inn litt utstyr og vurderte co2 og varmekabler for å få det litt fint. Er det noen meninger på om begge er nødvendig eller er ingenting nødvendig i det hele tatt i ett så "lite" kar?

takker for svar.
mvh Kenneth
Bump!
Hvis det er noen som har greie på varmekabler og co2 setter jeg pris på svar!
mvh Kenneth
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa! akvarie i hus!
ALRIGHT! Da var akvariet i hus.

Juwel Lido 120, var skikkelig pent akvarie.. dypt og passe stort for leiligheten(hadde jeg hatt plass hadde jeg nok fått meg 1000L) men slik er det ikke

Skal sette det opp i morgen med sand og stein så får vi se hvordan det blir. Det blir skikkelig gøy og ta opp hobbyn igjen.

skal få te noen bilder i morgen!

Heidå!
Vel, var dårlig med respons og hjelp akkurat her.. Skriver vel på feil tid av døgnet.

uansett, jeg venter på en kasse faxekalk før jeg kan sette opp akvariet. Kommer i løpe av neste uke så da får jeg det i gang

me snakkes da!
Hei og hopp.

Hva planlegger du å fylle opp nykaret med?
Da er det vann i karet :) wohooo!
Da er karet fylt opp med vann, sand og stein.

Skal la det bli varmt og godt i løpe av helgen nå og sette inn planter te mandagen, plantene blir av typen som jeg bare elsker, en vanvittig flott og fargesterk plante(lett og holde er den og) Vil også ha en Lotus for og se om den trives. Vil prøve og se om jeg får den til, er usikker på om den trives i sand men det vil tiden vise, skal ha denne fremme i karet.

Karet skal bli et rent Tanganyika og jeg vil ha sneglehus lekere av typen Neolamprologus brevis. Skal også ta sjansen på noen sitronciklider og se hvordan disse går i lag med sneglehuslekeren i ett såpass lite kar, det er 120L.

Ett par gjøkmaller vil også få plass hvis det ser ut til og gå greit med de eksisterende fiskene. Utover det blir det sandsnegler fra afrika, disse er like de vanlige men bare sorte i skallet og ikke brune.

Har sjangs til og planlegge litt fremover nå så vi får se hva det blir til.
Hvertfall artig og være i gang med hobbyn igjen

Bilder kommer når jeg har funnet laderen til kameraet.

mvh Kenneth
Da er det vann i karet :) wohooo!
Da er karet fylt opp med vann, sand og stein.

Skal la det bli varmt og godt i løpe av helgen nå og sette inn planter te mandagen, plantene blir av typen som jeg bare elsker, en vanvittig flott og fargesterk plante(lett og holde er den og) Vil også ha en Lotus for og se om den trives. Vil prøve og se om jeg får den til, er usikker på om den trives i sand men det vil tiden vise, skal ha denne fremme i karet.

Karet skal bli et rent Tanganyika og jeg vil ha sneglehus lekere av typen Neolamprologus brevis. Skal også ta sjansen på noen sitronciklider og se hvordan disse går i lag med sneglehuslekeren i ett såpass lite kar, det er 120L.

Ett par gjøkmaller vil også få plass hvis det ser ut til og gå greit med de eksisterende fiskene. Utover det blir det sandsnegler fra afrika, disse er like de vanlige men bare sorte i skallet og ikke brune.

Har sjangs til og planlegge litt fremover nå så vi får se hva det blir til.
Hvertfall artig og være i gang med hobbyn igjen

Bilder kommer når jeg har funnet laderen til kameraet.

mvh Kenneth
Da har jeg fått plantet det jeg skal av planter og alt er i gang. Karet skal bli ett rent afrikansk kar, vil jo like og kalle det ett Tanganyika kar, da det er nettopp fisk her i fra det skal holde. Forskjellen er at jeg går for den frodige varianten med anubias, Vanlig Skruvallisneria Vallisneria spiralis "Tiger" og jeg skal prøve og få en dekkende plen av typen Eleocharis parvula. Med alle disse plantene, selv om dem er fra afrika blir det kanskje litt feil og kalle det tanganyika da jeg ikke klarer og finne ut om noen av disse faktisk er og finne i denne insjøen.

Så, jeg velger og kalle det ett frodig beplantet Tanganyika kar
Alt levende er fra tanganyika, fisk og afrikansk sandsnegle i stede for den klassiske Malaysisk sandsnegle gjør det komplett. Av algespisere har jeg Sebrasneglen som også har tilhold i afrika. Utover det er det kanskje snakk om ei viftereke eller to men jeg får se når det viktigste er i karet og se om det er plass til noen reker.

Slenger ut litt bilder til dere nyskjerrige. Skikkelig gøy og være i gang igjen

Ris og ros tas i mot med glede!

mvh Kenneth
Ris og ros i massevis fra meg Det ble skikkelig flott! Blir sikkert enda flottere når fisken flytter in!

Mvh: PK
Satser på det ja!

Blir gule sitronciklider som jeg skal ha så det blir mange fargenyanser med hvit stein, mørke grønne planter pg knall gul fisk

3uker igjen så er det klart for fisk!!

Wohoo!!
Ok, kult!

Ang. innlegget mitt ovenfor; Da du skrev "Ris og ros tas imot med glede" kom det av en eller annen grunn inn i hodet mitt at "Ris og ros" var en possitiv "Combo" på lik linje med "Fryd og gammen". Det var ikke før etter jeg hadde postet at jeg innså at "ris" ikke var noe possitivt ;P Iallefall. Jeg trekker tilbake risen og bytter ut med dobbelros. Så ros og dobbelros fra meg! ;D

Mvh: PK
Jeg tog den..

Takk for kjekk tilbakemelding!
Slenger meg med for å gi deg litt ros jeg å!
Har ett 110 liters som venter i kjellern for å bli satt opp...likte måten du hadde satt opp ditt på, så mulig jeg hermer om noen mnd'er! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap