Sommerfugelciklider og trivsel (side 2)
Postet 16.08.08 kl 11:19
Postet 16.08.08 kl 11:31
Slik du beskriver den døde fisken er "normal"dødsårsak til mange sommerfugler.
De får en slags"sopp" over/rundt øye/ene, så dør de iløpet av dager eller 1-2 uker.
Har selv mistet 4 sommerfugler på den måten i år.
Mange "exsperter"sier at det kommer av dårlige gener, dvs for mye innavl i stammen.
Dette medfører høy dødlighet på disse utrolig vakre fiskene.
kondolerer så mye med tapet av en utrolig vaker fisk.
Fikk selv et nytt parr for 2-3 dager siden, og det ser virkelig ut som de trives, og er i ferd med å bli "kjærster".
Disse lever iet 660 l diskuskarr, så plass har de nok av.
De får en slags"sopp" over/rundt øye/ene, så dør de iløpet av dager eller 1-2 uker.
Har selv mistet 4 sommerfugler på den måten i år.
Mange "exsperter"sier at det kommer av dårlige gener, dvs for mye innavl i stammen.
Dette medfører høy dødlighet på disse utrolig vakre fiskene.
kondolerer så mye med tapet av en utrolig vaker fisk.
Fikk selv et nytt parr for 2-3 dager siden, og det ser virkelig ut som de trives, og er i ferd med å bli "kjærster".
Disse lever iet 660 l diskuskarr, så plass har de nok av.
Postet 16.08.08 kl 11:39
Fikk lyst å legge inn bilde av sommerfuglciklidene mine for å vise hvor stor forskjell det kan/bør være på han og hun. Hannen er betydelig større og mer firkanta i formen, hunnen mindre og rundere. Hos voksne friske fisker vil du ofte oppleve at hunnene er røde i buken allerede i butikken. Disse la egg hos meg flere ganger.
Dessverre selges det mye dårlig oppdrett av disse fiskene, så personlig kommer jeg ikke til å kjøpe igjen med mindre jeg finner noen av samme kvalitet som disse. (Dessverre døde de i sommer etter smitte fra nyinnkjøpte fisker)
Dessverre selges det mye dårlig oppdrett av disse fiskene, så personlig kommer jeg ikke til å kjøpe igjen med mindre jeg finner noen av samme kvalitet som disse. (Dessverre døde de i sommer etter smitte fra nyinnkjøpte fisker)
Postet 17.08.08 kl 00:15
Postet 18.08.08 kl 15:51
Det er utrolig trist at denne fisken er så ødlagt av avl, ser at det er stor forskjell i farge. Kan det ha noe å si at desto sterkere farger desto bedre herkomst? Ser at den guttefisken jeg sitter igjen med er mye svakere i fargen en disse som er på bildet over her, for de var bare nydelige. Men det er utrolig leit å høre at de dør så fort og uten synbar/vannkvalitets grunn. Det er litt greit å høre at de dør, så slipper jeg å lure på om jeg har en usynlig fare i mitt akvarie. Jeg stikser vanne 3 ganger i uken og bytter ca 10% vann i uka, for sikkerhets skyld.
Postet 19.08.08 kl 22:39
[QUOTE=liv_65]Fikk lyst å legge inn bilde av sommerfuglciklidene mine for å vise hvor stor forskjell det kan/bør være på han og hun. Hannen er betydelig større og mer firkanta i formen, hunnen mindre og rundere. Hos voksne friske fisker vil du ofte oppleve at hunnene er røde i buken allerede i butikken. Disse la egg hos meg flere ganger.
Apropo; jeg ser at denne hunne er rød/lilla i buken, er det det som er et tein på at det er dame. Har sitti å sett på den jeg har igjen og den er lilla i buken. Kan det bety at det er en dame tro?? Dette var et kjempe nydelig par. Jeg kommer til å kjøpe en til igjen.
Apropo; jeg ser at denne hunne er rød/lilla i buken, er det det som er et tein på at det er dame. Har sitti å sett på den jeg har igjen og den er lilla i buken. Kan det bety at det er en dame tro?? Dette var et kjempe nydelig par. Jeg kommer til å kjøpe en til igjen.
Postet 19.08.08 kl 22:44
Endret: 19.08.08 kl 22:46
Postet 19.08.08 kl 22:53
Hei
Ja, det er kun hunnene som blir røde under buken - så da er det nok en hun du har. Let etter store fargesterke fisker i butikken. Tynne fisker og svake farger er ofte dårlige tegn.
Sommerfuglciklider er veldig vare for nitritt og også nitrat, så sørg for at akvariet er godt innkjørt og kjøp gjerne en nitrat test i tillegg til nitritt test. Forhøyet nitrat over tid er ikke bra for disse fiskene. Bytt gjerne mer enn 10 % vann i uka. Jeg bytter ca. 30 % i alle kar ukentlig. Og... dråpetester er langt mer pålitelige enn sticks.
Jeg hadde mine i ca. halvt år, men dessverre fikk jeg smitte i akvariet fra nye fisker (fra en akvariebutikk jeg ikke handler i lengre hvor det er mye sykdom på fiskene).
Ja, det er kun hunnene som blir røde under buken - så da er det nok en hun du har. Let etter store fargesterke fisker i butikken. Tynne fisker og svake farger er ofte dårlige tegn.
Sommerfuglciklider er veldig vare for nitritt og også nitrat, så sørg for at akvariet er godt innkjørt og kjøp gjerne en nitrat test i tillegg til nitritt test. Forhøyet nitrat over tid er ikke bra for disse fiskene. Bytt gjerne mer enn 10 % vann i uka. Jeg bytter ca. 30 % i alle kar ukentlig. Og... dråpetester er langt mer pålitelige enn sticks.
Jeg hadde mine i ca. halvt år, men dessverre fikk jeg smitte i akvariet fra nye fisker (fra en akvariebutikk jeg ikke handler i lengre hvor det er mye sykdom på fiskene).
Postet 19.08.08 kl 22:54
Postet 19.08.08 kl 23:12
Postet 19.08.08 kl 23:43
AlexusHvordan ligger det ann med boliviansk sommerfugl? Med tanke på avl og gener?
Jeg har 2 par av disse også, og de er uten tvil en fisk som ikke dør lett Disse er ikke avla ihjel slik vanlig sommerfugl er. Synes dette er en veldig flott ciklide også, selv om de ikke har like flott fargedrakt som sin fetter.
Har forresten 15 stk yngel på disse nå også på oppforing
Men om du er ute etter andre ciklider også ville jeg nesten kikka litt på rød kurv ciklide og vanlig kurvciklide. Dette er en utrolig flott dverg ciklide som tåler mye, har en flott leksdrakt og er lette å få egg på. Om du kikker på profilen min så kan du se disse fiskene, samt noen filmsnutter av denne arten.
Postet 20.08.08 kl 02:15