Vanlig hamster eller dverg-hamster ? (side 2)

Hvorfor ikke kjøpe rotte istedet?! Jeg kan love deg at da får hun et kjæledyr som virkelig kan kalles kjæledyr! De er smarte og veldig sosiale, ikke sånn som hamsteren som egentlig er usosiale dyr. Hamsteren godtar å bli håndtert mens rotta elsker å bli kost med Dessuten blir ikke rotta noe eldre enn hamsteren, perfekt når en 9 åring skal ha kjæledyr. Det er som oftest ikke lengre enn 2-3 år interessen varer. Mange triste kaniner og marsvin som sitter glemt rundt om kring fordi de lever for lenge..

Du kan bruke utstyret du har kjøpt til hamster til rotta, men ikke hjulet, de ødelegger halen sin ved å løpe i det.

Det beste buret til rotte er egentlig ilderbur med flere etasjer og gjerne hengekøye, men en hamster trenger også plass, så håper uansett du har kjøpt stort nok bur

Rotta kan hun også ha med seg nesten overalt. Den sitter mer enn gjerne på skulderen og følger med på ting som skjer. Eller så ligger de inni jakka eller genseren din og koser seg. Jeg hadde flere rotter når jeg var yngre, hadde med meg spesielt hann-rotta overalt (de er mye roligere enn hunn-rotta). Kunne slippe den midt i skogen og den tok opp sporet av meg med en gang. Hadde den til og med på skolen og der gikk den løs (det er lenge siden, før det ble så mange allergiske). Var bare og rasle litt med godteposen så kom den løpende og klatra opp buksebenet mitt

Nok reklame, men kan virkelig anbefales!
Hehe.

eg kunne tenkt meg å kjøpe rotte men lillesøstera på på 9 år er livredd for rotter og mus, så det blir nåkk ikkje rotte på ho tenker eg.
Ein rotte for eg heller kjøpe (hvis eg får lov av mor), det høres veldig stilig ut å ha den på skulderen og sleppe den ut i skoge så finner den deg igjen, men det er mor som er problemet

Det er jo ikkje så mye me kan gjøre med eit hamster så eg fårstår ikkje kvifor ho heller ikkje vill ha rotte. Me får se etter at ho er lei av Hasteren om kanskje overtar buret og kjøper meg ein rotte til det
Plussmedlem
Kjøpe rotte? Det finnes ca. 500.000 rotter i Oslo. Riktignok brune.., men dere kan sikkert få noen gratis
Loomis
[I]Kjøpe [/I]rotte? Det finnes ca. 500.000 rotter i Oslo. Riktignok brune.., men dere kan sikkert få noen gratis ;)

Som lever fritt eller som noen eiger ?
Nå har me kjøpt Hamsteret.
det blei en liten Dvarghamster gut.
Eg skal ta noen bilder av han å legge ut slik at derer får de den.
Eg eg kjøpte meg ein liten gjeng med Corydoras
Plussmedlem
Fisken Magnus
Som lever fritt eller som noen eiger ?

Oslo Kommune?
Spørs om noen vil vedkjenne seg eierskapet på disse.
Men ei rotte er vel ei rotte? Enten det er en Rattus norvegicus eller en hetterotte
Nå er som sakt hamsteret i hus, men det løper rundt hele tiden. Det var så vidt at eg klarte ta det i bra boksen over til buret.

Kor lang tid tar det før det roer seg ner. ?

Og eit sørsål til:

vi har kjøpt eit toalett til han og lurer på om den kommer til å gå inn der av seg selv eller om me må gjer noe for at den skal gå på toalettet og ikkje rundt alle andre plasser slik som den gjer nå ?
Loomis
[QUOTE=Fisken Magnus]Som lever fritt eller som noen eiger ?

Oslo Kommune?
Spørs om noen vil vedkjenne seg eierskapet på disse.
Men ei rotte er vel ei rotte? Enten det er en Rattus norvegicus eller en hetterotte

Nei eg tenkte her i Rogaland.

Ja ei rotte er vell ei rotte som du sier, men kva type rotte er det som folk pleier ha som kjæledyr ?
Plussmedlem
Ble en skikkelig gnagertråd dette

Tamrotta blir ofte kalt "hetterotte", men det er mange varianter.
Men det er egentlig en Rattus norvegicus som nevnt tidligere.

Mattilsynet har brosjyrer på mye. Også om rotter
ja dette ble eig gnagertråd.

I dag ble det Dverghaster på oss og om noen år har vi kanskje rotte ! Ein veit aldig.

Så får vi se om vi klarer passe på den. Vill tru me klarer det men nå er sen spinnvill.
Er det noen som har gode tips om å få dei tamme på ?
Fisken Magnus
I dag ble det Dverghaster på oss og om noen år har vi kanskje rotte ! Ein veit aldig. Er det noen som har gode tips om å få dei tamme på ?

Fra jeg var ca.9 år og til jeg ble sikkert 20 hadde jeg både hamster og rotte. Må si meg enig med flere her at rotte er mye mer personlig og kontaktsøkende en en hamster, men det går sikkert bra.

Da jeg var lita hadde jeg nok ikke lest mye om hvordan man skulle håndtere en hamster, men alle ble veldig tamme og likte og løpe rundt og få kos. Så mitt råd er å først la den roe seg ned i sitt nye hjem, for så å begynne å kose med den, løfte den...ta det easy først så blir den vant til dere.

Lykke til!
La den være en stund til den er trygg i buret sitt, men det jeg vil si er det viktigste er å ikke være redd hvis den biter. Skjønner den at når den biter eller truer, forsvinner du (faren/ubehaget), vil den aldri bli tam.
Det man kan gjøre hvis man er redd for å bli bitt er å bruke hansker til hamsteret er vant med behandlingen og føler seg trygg, så den ikke lenger biter. Ellers er dverghamsterer kjent for å være "nappete", de napper gjerne i fingeren som kommer, eller i klærne osv.
Man må oxo være påpasselig og ikke miste hamsteret, da den kan lett brekke nakken eller få hjernerystelse.

En fin måte å få løftet hamsteret på er å få hånden under den, enten ved å skyve den forsiktig på eller at den kommer selv. Hvis man griper tak i den ovenifra og den ikke er vant med det eller man klemmer for hardt, vil hamsteret mest sannsynlig bite.

Mitt hamster har et altfor lite bur i mine øyne, (L 55, B 30, og H 25) men den har løpehjul og jeg har utnyttet plassen for at flaten hamsteret kan være på er større. Den har et rør som går opp gjennom "taket" på buret og ned igjen, to etasjer og ting å klatre på. Jeg gir den heller ikke mat i skål, men gjemmer det under ting eller henger det opp osv, slik at hamsteret må bruke seg for å få tak i maten. Har gjerne en slik "stick" eller gnagepinne, der mat er festet på en pinne man kan feste på veggene eller taket i buret.
Det er da hovedtilgangen på for, gjerne festet på en måte som gjør at hamsteret strever litt for å få tak i, i tilegg får den skikkelig hamsterfor en gang i blant, da gjerne gjemt rundt omkring så den må lete etter godbitene.
Ellers gir jeg salat, agurk, eple, banan etc.
Men de skal aldri ha kål, kålen er for mektig og ødelegger magen deres, dette gjelder oxo kaniner.

Jeg renser buret med jevne mellomrom, som oftest når det ser skikkelig ille ut, siden min bruker et fast sted til toalett er det lett og holde rent. (toalettet renses ofte)
Ellers får man kjøpt vitaminer til å ha i vannet, men en balansert diett burde klare brasene. Vannet må oxo være rent til enhver tid, derfor er det best å ha drikkeflaske og ikke skål. Tenk om du feks skulle drukket vann som er fullt av flis eller avføring osv.

Babbos som min dverghamster heter, er av typen sibirsk dverghamster (tror jeg) og er vel den roligste av dverghamstrene. (grå og hvit, blir lysere om vinteren)
Historien om hvordan Babbos kom til meg er litt trist, vel min venninne gikk i dyrebutikken og så på fiskene, da kommer en mann inn med Babbos og buret hennes, datteren har vist seg og være allergisk og skal derfor ikke ha dyret lenger, de gir det gjerne tilbake til butikken. Min snarrådige venninne får derfor med seg hamsteret med bur og alt utstyr gratis, men noen mnd senere flyttet hun til england og Babbos flyttet hit, (noe min kjære ikke er særlig fornøyd med). Resten vet dere jo, det er forresten Babbos på bildet i avataren min
Du skriver at det er lurt å henge maten i taket slik at hamsteret må klatre får å få tak i den, men du skriver også at du ikkje må miste hasteren får da han deb brekke nakken eller få hjærnerustelse. Då er det vell ikkje så veldig lurt å lære hasteren til å gå i taket for å spise ? da eg der vell stor sjangs får at den detter ned ?

QUOTE]

Fra jeg var ca.9 år og til jeg ble sikkert 20 hadde jeg både hamster og rotte.

Lykke til!

Takk,

Men en ting eg lyrer på, hadde du hamsteret i 11 år ? Har lest her i tråden at dei lever i ca 2-4 år.
Eller hadde du mer ein 1 på 11 år ?
Plussmedlem
Fisken Magnus
Du skriver at det er lurt å henge maten i taket slik at hamsteret må klatre får å få tak i den, men du skriver også at du ikkje må miste hasteren får da han deb brekke nakken eller få hjærnerustelse. Då er det vell ikkje så veldig lurt å lære hasteren til å gå i taket for å spise ? da eg der vell stor sjangs får at den detter ned ?

Taket i buret, Fisken Magnus.
Da er det ikke så høyt + at buret er fullt av spon/strø. Det tåler den skulle den falle ned.
Men et fall fra en drøy meter ned i parkettgulvet er noe helt annet.
Spørsmål til det Galemor skrev

La den være en stund til den er trygg i buret sitt, men det jeg vil si er det viktigste er å ikke være redd hvis den biter. Skjønner den at når den biter eller truer, forsvinner du (faren/ubehaget), vil den aldri bli tam.

men kor lang tid vill det ta får den blir tam ?
eg har hørt at det er noen som har klart å få hamsteret til å spise av handen og at det kommer når den hører eigerens stemme.
Kos skal me fa det til ?

Kor lang tid tar det får den slutter å bite ? er det nåe den blir tamm ?

Har gjerne en slik "stick" eller gnagepinne, der mat er festet på en pinne man kan feste på veggene eller taket i buret.

Det har me kjøpt men den ligger bare på golvet.
Eg får henge den i taket i morgon

Jeg renser buret med jevne mellomrom, som oftest når det ser skikkelig ille ut, siden min bruker et fast sted til toalett er det lett og holde rent. (toalettet renses ofte)

Kor ofte er det ?
Korleis skal eg lære den å gå på do bare ein plass ?

Vannet må oxo være rent til enhver tid.
Bør me bytte vann en gang til dagen da eller ?

Eg har også hørt at det skal luftes en gang til dagen... Er det ute eller inne ?

Dette ble magen spørsmål, men for ein nybegynner som min famile så blir det mangen spårsmål, men eg håper det går greit og at noen kan svar på dei.
Tusen takk til alle som har svart til nå
Plussmedlem
Flere av de siste spørsmålene dine kan du finne svar på i brosjyren om hamster som det er linket til ganske tidlig i tråden.
Foreslår at du skriver den ut på en printer så har dere noe å lese før dere kjøper dyret
Det er mye livsviktig informasjon der (for hamsteren).
Lykke til med hamsteren
Ja eg satt nettopp å leste i brosjyen og fant ut noen av spørsmåla men ikkje alle.
Me har kjøpt hamsteren.
Den heter Håvard
Men en ting eg lyrer på, hadde du hamsteret i 11 år ? Har lest her i tråden at dei lever i ca 2-4 år.
Eller hadde du mer ein 1 på 11 år ?

Det er nok sant som du sier, de lever ikke så mye lengre en 2-4 år, så det ble nok mange i den tiden. Hadde som regel to og to sammen og det gikk kjempefint. De lekte sammen, delte mat og lagde bol sammen.

En av hamsterne mine var så uheldig at den brakk benet. Fra det skjedde og vi kom oss til dyrlegen vartet den andre opp med mat og la masse bomull rundt den..vet at disse dyrene ikke er verdens smarteste, men jeg tror den andre skjønte at det var noe galt.
Du merker nok når Håvard har blitt tam, den vil som oftest reagere på stemmen din og da gjerne oxo komme til åpningen i buret for å komme ut. Eller den gjemmer seg ikke når du tar inn hånda eller løper sin vei når man skal løfte.

Måten å få dette til er at hamsteret vender seg til at det er behagelig å være med dere, kanskje du har litt godt på hånda, slik at den forbinder lukta di med mat. Den koser seg når den er løs, ikke bare i hånda, men kanskje dere kan ha den en liten tur i sofaen osv.

Nå pleier dverghamster gjerne å nappe en del, men biting er en annen sak. De vil gjerne slutte å bite når det ikke er grunn til det. Tar du vekk hånda/fingeren første gang hamsteret biter, da lærer den at det går ann. Altså må man bare holde ut, noe som kan være utrolig vanskelig, derav hansker.
Jeg pleier å smeike babbos når hun spiser salat jeg har gitt ho, det synes hun nå er greit, i begynnelsen prøvde hun jage meg vekk når jeg kom ned på sidene hennes.

Doen bestemmer de gjerne selv, et sted de liker begynner de tisse på. Det som går ann da er å putte flisen de har tisset på, der du vil den skal tisse. Du lærer fort hvor ofte den må renses.
Har du vann i flaske vil jo vannet holde seg rent og burde byttes ca hver uke, er det i skål, må man kanskje til og med bytte flere ganger om dagen.

Luftes betyr på utsiden av buret, enten man har den løs i sofaen eller lager en egen innhegning den kan boltre seg i. Det er bare stimuli som gjør hamsteret friskere og gladere. (tenk om du bare skulle vært på rommet og ikke fikk komme ut i stua osv)

Babbos har bestemt seg for å bruke huset sitt som toalett, fylte derfor biltema sand i doen i håp om at hun skulle bruke den som do. Resultatet ble noe helt anna, de som har chincilla vet at de skal ha spesiell sand for å "bade" i for å holde pelsen fin. Samme skjedde her, Babbos gravde en haug, før hun rullet seg godt i det, slik man ville sett en chincilla gjøre. Så det er en ide og ha en skål med biltema sand Håvard kan kose seg i. Bruker han den ikke er det jo bare å ta ut

Håper dette hjalp deg litt
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap