Endelig startet med saltvann igjen:). (side 2)

Har begge verdener i huset vi og
1 180 liters saltvann som har gått i nesten 1 år pluss et 343 liter som har gått med stein og sirkulasjon i 4 mnd. og som nå er klart for innføring av fisk og koraller .Tålmodighet er et must når det gjelder saltvann ser det ut til. Ellers så er det litt Corydoras det går i mht. ferskvann, sp.black,sp.red laser ,sp.green laser og Sterbai. Nå måtte riktignok de største karene vike plassen for saltvann da ,men har 6 små kar gående med ferskvann. Men å kutte ut ferskvann kommer ikke på tale,begge deler takk

Håper du legger ut noen bilder av karet dit etterhvert .
Nå har jeg nettopp fylt på med "sand".
Valget falt på caribsea arag-Alive + aragonite "død".
Så nå er vannet utrolig hvit, men det retter seg nok iløpet av en eller 2 dager.
Skummeren jobber som fy.
Fått endel belastning nå, først ca. 30 kg levende steiener og nå 10 kg levende sand + 10 kg aragonite.
Denne aragonite sanden skal avgi masse viktige elementer til vannet. Og den skal være med på å holde vannverdiene stabile, ihvertfall kalcium, kh, strontium, magnesium, molybdenum og potassium(hva nå de 2 siste er for noe da).
De skryter ihvertall at man skal slippe og drive med tilsettninger da, men om det stemmer ja det vil tiden vise.
Oppgraderte perculan litt til idag.
Synes gjennomstrømningen er litt dårlig på en orginal percula, så jeg satt inn en ekstra powerhead 802 i dag.
Den har en gjennomstrømning på 1500 L/T, så sammen de 3 orginale så er det nå passe bra gjennomstrømning.
Nå tror og føler jeg den oppgraderte perculaen begynner å bli bra.
Nå er lyset og sirkulasjonen oppgradert, så nå holder det for en stund(tror jeg).
Hørte i dag at det er samme skummer på percula 120 som det det er på mitt oppsett.
Noen som vet om det stemmer?

Nå venter jeg virkelig på at vannverdiene skal stabilisere seg slik at nyttedyrene kan flytte inn.

På 3 dager nå så har det kommet inn ca.30 kg levende stein + 10 kg levende sand, så nå jobber skummeren som fy.
Fra null belastning og opp til dette på 3 dager, ja glad jeg har tolmodighet og ikke har satt inn dyr, tror nok de hadde tatt kvelden rimelig fort.

Vannet er hvit som fy nå, men det blir vel knall klart på en eller 2 dager håper jeg.
Ja idag så har jeg ominnredet den levende steiene i karret litt.
Nå begynner jeg ihvertfall å blir fornøyd, mangler bare noen nytte dyr nå.
Og de kommer så fort rød/brunalge innvasjonen er over og de grønnealgene har kommet.
Da setter jeg inn mange sneiler og eremitter.

Spennende å se hvor lang tid det tar før grønnalgene kommer.
Karret har vært i drift i 8 dager idag, har målt endel vannverdier og de er fine.
Målte NH3/4 nå på morran og det er NULL.
Karret har nå vært i drift i hele 9 dager og det sliter på tolmodigheten av å vente, men slik er det bare.
Idag skal jeg på mitt første hjemmemøte i saltvannsklubben og gleder meg sikkelig til å møte andre som også driver med saltvann(for her inne så er det jo ikke mange).

Kommer garantert bilder av karret, så fort det er noe å vise fram.
Foreløpig så er det kun levende steiener og levende sand i karret.
+ at det seff har kommet noen levende dyr med steinene, ikke alle er like velkommene da, men slik er det å starte opp et nytt karr da.
Satt inn 3 mykiser/koraller på søndag, de ser ut til å trives bra.
Brunalgene har også gjordt sitt inntog i karret(som ventet), så nå venter jeg på at de skal bli røde også gå over til grønnalger, da setter jeg inn en masse sneiler og eremitter.
Alle vannverdier er fine.
I ettermiddag så henter jeg mine første nyttedyr.
20-30 stk sneiler og 15-20 stk eremitter, gleder meg som en unge.
Imorgen så henter jeg en gul kirurg + en annen fisk som jeg seff ikke husker navnet på, men det får jeg imorgen, og legger det ut da.
Får også 3 pussereker av den"vanlige"typen imorgen.
Karret har nå vært i drift i snart 3 uker, og vannverdiene er knall.
Ikke vært noe målbart no2 eller nh3/4 i vannet siden dag 8.
Vannverdiene er foreløpig stabile.
Korallene som jeg satt in n for snart 2 uker siden trives som bare det, er utrolig moro dette.
Brun/rød algene er på vei bort og det har kommet noe grønnalger, men ikke en slik eksplosjon som jeg hadde ventet.
Derfor setter jeg inn nyttedyr idag, for kanskje og slippe at karret gror igjen med grønnalger.
Kommer en bedre "rapport"etter dyrene er satt inn i karret, dvs imorgen ettermiddag.
Da er både nyttedyr og fisker/reker på plass, er nesten mjulekvelden for meg nå, utrolig lenge siden jeg hbar gledet meg slik til noe.

Ang. akklimatisering i saltvann, hvor lang tid bruker dere "proffer"på det?
Bruker dere lengre tid på reker enn fisker og sneiler?
Bilder!
Spenende å følge med på dette. Hadde vært enda bedre med bilder. Du må jo ha med b ilder av alt i en slik tråd, ominreding. de færste skapningene . koralene måned for måned og anemonene

Ønsker meg saltvann selv, men blir tidligst neste vår, eller enda senere. Først må jeg flytte.
Skikkelig spennede og artig å følge med på prosjektet ditt ) Blir gøy med bilder, det tror jeg det er flere enn meg som gleder seg til :p Du kunne gjerne ha lagt ut bilder av hele prosessen også, skikkelig artig å se hele utviklingen også.

Får skikkelig lyst på saltvann selv når jeg leser prosjektet ditt her. Det blir nok hos meg også en gang i tiden, når jeg får tid og penger ) Er ikke bare bare å starte med saltvann for en student. Nå går alle mine penger på mitt 110 liter ferskvannskar. Men skal garantere deg at jeg skal prøve saltvann en gang )

Lykke til, og gleder meg til bilder
Joa bilder kommer, men jeg er kanskje litt "spesiell", synes ikke det er noe stas og legge ut bilder av halv ferdige proskjekt, men det kommer snart bilder.
På torsdag satt jeg inn 20 stk sneiler, 15 stk eremitter.
Og frdag kom mine første fisk.
En acanthurus olivaceous"gul" og en ctenochaetus tominiensis, begge fiskene tilhører kirurg familien, men går for å være av de "snille"kirurgene.
De begynte å spise med engang de kom i karret.
De har nesten rensket karret for alger, begge to er noen stor spisere.
Tominiensisen er kjent for å være en av de beste algespiserne, og det ser ut til at min lever opp til sitt rykte.
Men som sagt begge knasker alger hele tiden.
Må jo bare si at de er knall vakre.
Satt også inn 2 pussereker.
Nå skal karret gå i flere uker før det kommer mere dyr oppi-karret er jo helt nystartet.
Har vært i drift i 22 dager.
Alle vannverdier er seff bra og stabile.
Har også begynt med balling+ metoden.
Holder på med forberedelsene nå. Kan jeg spøre om hva koster det for snegler og eremitter der nede. 85 kroner skulle de ha for 1 stk turbo her oppe, synes det var litt drøyt.

Fortell mer om balling ,hvordan tilsetter du dette?
Ken Myrseth
Joa bilder kommer, men jeg er kanskje litt "spesiell", synes ikke det er noe stas og legge ut bilder av halv ferdige proskjekt, men det kommer snart bilder. På torsdag satt jeg inn 20 stk sneiler, 15 stk eremitter. Og frdag kom mine første fisk. En acanthurus olivaceous"gul" og en ctenochaetus tominiensis, begge fiskene tilhører kirurg familien, men går for å være av de "snille"kirurgene. De begynte å spise med engang de kom i karret. De har nesten rensket karret for alger, begge to er noen stor spisere. Tominiensisen er kjent for å være en av de beste algespiserne, og det ser ut til at min lever opp til sitt rykte. Men som sagt begge knasker alger hele tiden. Må jo bare si at de er knall vakre;). Satt også inn 2 pussereker. Nå skal karret gå i flere uker før det kommer mere dyr oppi-karret er jo helt nystartet. Har vært i drift i 22 dager. Alle vannverdier er seff bra og stabile. Har også begynt med balling+ metoden.

Gleder meg
Bengt Fossli
Holder på med forberedelsene nå. Kan jeg spøre om hva koster det for snegler og eremitter der nede. 85 kroner skulle de ha for 1 stk turbo her oppe, synes det var litt drøyt. Fortell mer om balling ,hvordan tilsetter du dette?

I dyrebutikkene her nede og så koster fort sneilene den prisen du snakker om.
Men kjøper man hos korallen.no ja da får du eremitter til 40 pr.stk og turbo sneiler til 20 pr.stk.

Balling+ er tilsettningsstoffer-jeg har begynt med 15 l balling+.
Man må ha 3 kanner på ihvertfall 5 liter hver.
I kanne nr 1 har jeg blandet ca + sporstoffer, kanne nr 2 KH og kanne nr 3 MG + salt.
Når man tilsetter disse stoffene, så er det veldig viktig at man kjør det i riktig rekkefølge og helt like mengder fra hver kanne.
Det skal også gå minimum 20 min fra du tilsetter fra kanne 1 til du tilsetter fra kanne 2 og så minimum 20 min til du tilsetter fra kanne 3.
Dette har noe med de kjemiske reaksjonene som skjer i vannet.
Målte vannverdiene igår, og de ligger der de skal ligge.
Så veldig spennende å se om balling+ metoden holder vannverdiene der de skal være hele tiden, da er det jo ganske lett å holde stabile vannverdier ihvertfall.
Jeg tilsetter balling+ metoden manuelt jeg, rett i sumpen.
Kommer til å oppgradere kmarret etterhvert med automatiske doserings pumper, men først vil jeg se at balling+ metoden fungerer.
Her kommer noen få bilder.
Og den knall flinkr fotografen er Jon Bruce.
Litt Ot, men skal du på auksjonen til OAK Ken?
Tom Kristiansen
Litt Ot, men skal du på auksjonen til OAK Ken?

Nopp, er dessverre opptatt med noe annet den dagen.
Det går fortsatt veldig bra med saltvanns oppstarten min.
Alle durene + fiskene har tømt karret totalt for alle uønskede algene, så nå er det kun de fine kalkalgene som virkelig har begynt å vokse.
De er super fine.
Korallene i karret ser også ut til å trives, noen av de har faktisk vokst rimelig heftig i karret så langt.
Igår begynte jeg også med kullfiltrering, satt kull på en av powerheadene.
Tenkte liksom bedre føre var enn etter snar, så derfor har jeg startet med det.

Har også forsvart hydrometeret i flere år nå og ment det er bra nok til å drifte et saltvannskarr, men må nok moderere meg med det utsagnet.
Hydrometeret mitt viste 1.025-26 på saliniteten.
Kjøpte refraktometer igår og det viste faktisk 1.030, rimelig stort avvik i forhold til hydrometeret.
Målte seff også springvannet og da viste refraktometeret 1.000.
Så nå er jeg enig i det mange har sagt før, hydrometer er ubrukelig, ihvertfall når man kommer så langt og skal ha litt mere "kjennslige"dyr.

Merker tolmodigheten virkelig får prøvd seg nå, har så lyst på noen nye dyr + fisker, men har bestemt at det ikke kommer noe nytt før tidligst neste uke.
Vil bruke noen uker mellom hvergang jeg setter inn noen nye fisker og/eller dyr.
Neste ivestering blir nok en liten "stim"med klovnfisker, håper jeg får tak i percula typen, det er min favoritt.
Er også på jakt etter en Torch korall"stein korall"som ligner litt på en anemone, ihvertfall for oss amatører.

Min oppgraderte percula ser ut til å fungere slik jeg drømte om.

Kommer flere bilder når karret har "grodd"litt og seff når nye dyr er innsatt.
Strøkene vannverdier;).
Dette er jo et karr som fortsatt ikke er innkjørt.
Det har vært i drift i 6 uker idag, og karret fungerer som bare det.

Målte vannverdier igår, og de var seff fine.
NO3 null
NO2 null
NH3/4 null
PO4 null
PH 8-8,5
KH 9
CA 420
MG1200
Temp 27

Helt utrolig fine vannverdier i et såpass nytt karr med endel levende dyr i.
Verdiene har vært helt like og knall stabile siden dag 8-9.
Finnes ikke alger i karret i det hele tatt.
Min nye steinkorall som flyttet inn for 8 dager siden, blir bare finere og finere.
Alle korallene vokser som bare det.
I natt har den ene pussereken byttet skall igjen, det er bare litt over en uke siden den gjorde det sist, så tyder på at dyrene trives ja.

Nøkelen til å lykkes med saltvann er å ha "nok"levendestein i karret.
Man bør ikke under noen omstendighet ha mindre enn 10% LS i karret sitt, 10% av vann mengden mener jeg seff.
LS sammen med skummeren er "filteret"/rensemetoden i saltvann.
Prøvde meg på saltvann for 4-5 år siden og brukte da veldig lite LS og det gikk som det måtte gå det, jeg "la"opp saltvannshobbyen på hylla etter knapt et halv år med masse jobb og ikke noe mindre alger.

Så annbefaler virkelig folk som virkelig vil ha et akvarium som garantert får oppmerksomhet om å starte med saltvann, garantert et blikk fang.

Kommer nye bilder av karret mitt iløpet av uken, må jo få vist fram den nye steinkorallen min, og kanskje slangestjernen, men den er liksom ikke så fotogen, ligger stortsett under en eller annen stein og rydder matrester.
Men en dag så får jeg nok knipset bilde av den.

Mine 2 kirurger fungerer utrolig bra sammen, og de lar også korallene være i fred.
Pyrofeusen nappet litt på de grønne stjernepolyppene den første uken etter at polyppene hadde kommet i karret.
Men har ikke sett den har gjordt det den siste uken.
Ikke noe krise om den napper litt på de da, de polyppene er kjent for å spre seg som "ugrass".

Slutten av neste uke så kommer det 3 nye fisker til, 2 klovner av ocellaris slekten.
Og det kommer en mandarin fisk(dette har bestandig vært en av mine favoritt fisker i saltvann, de er kuule).
Da er det 4 uker siden sist jeg satt inn fisker.
Utrolig viktig å tenke balanse i økosystemet, spesielt i så nystartete systemer som midt.
Skal utrolig lite til for åfå det ut av balanse, spesielt de første 6 mnd.

Men foreløpig så har det godt over alle forventninger, håper det fortsetter slik.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap