Kjøpte kardinaltetra men før tilvenning ser jeg at de er skikkelig dårlig! (side 2)

E.B.
Alle 22 stk kom i samme pose. Jeg kjørte rett hjem og det tok ca. 40 min. De var ikke pakket inn med avispapir rundt da men det har kanskje ikke så mye å si. Nei jeg tenker at hvitprikk kan jo utløses av stress så det kan jo ha kommet etter de ble fraktet til meg?

Det er noen butikker som ikke pakker inn fisken på sommeren. Det syns jeg bare er tull! Fisken skal ikke bare beskyttes mot varmetap, men også stress. Dessuten kan man lett få hull på posen uten noen beskyttelse rundt. Jeg går aldri fra en butikk uten at posen er pakket inn. Noen tillater seg til og med å bli småsure når jeg ber om å få pakka inn posen...
mona o
[QUOTE=E.B.] Hm, takk for tipset. Er man ikke trygg selv om man gjennomfører en temperaturkur?

Jo du er trygg. Det tar bare noen dager uten fisk i akvariet, så er parasitten utdødd. Og det er til og med under normal temperatur!
Parasitten overlever ikke uten fisk å fullføre livssyklusen sin på.

Fem dager og den er utdødd. Ingen grunn til å legge ned akvariet. Bare tøm det for fisk, la det være i drift, og etter noen dager er det fritt for hvitprikkparasitter.
Det skader ikke skifte vann og slamsuge litt samtidig, men som sagt;
hvitprikkparasitten dør fort ut.

Det var godt å vite!
Akkurat hva som utløser hvitprikk/sykdom er veldig vanskelig å si. Men at transport er stressende; det er sikkert - og stress kan utløse sykdom.

Når det er sagt, alle butikker jeg handler fisk i pleier å pakke inn posen i avispapir for å stenge ute lyset og roe fiskene - i tillegg syntes jeg kanskje at 22 fisk var litt mye å stappe oppi samme pose? Ikke din feil altså, men jeg syntes butikken kunne gjort reisen litt bedre for fiskene ved å dele de i to poser og tatt papir rundt... Men, men...

Lykke til videre da...

Lro
[QUOTE=E.B.]Alle 22 stk kom i samme pose. Jeg kjørte rett hjem og det tok ca. 40 min. De var ikke pakket inn med avispapir rundt da men det har kanskje ikke så mye å si. Nei jeg tenker at hvitprikk kan jo utløses av stress så det kan jo ha kommet etter de ble fraktet til meg?

Det er noen butikker som ikke pakker inn fisken på sommeren. Det syns jeg bare er tull! Fisken skal ikke bare beskyttes mot varmetap, men også stress. Dessuten kan man lett få hull på posen uten noen beskyttelse rundt. Jeg går aldri fra en butikk uten at posen er pakket inn. Noen tillater seg til og med å bli småsure når jeg ber om å få pakka inn posen...

Du har et godt poeng. Både med stress og skade på posen. Heretter skal jeg også insistere på å få de godt pakket inn. Men der jeg har bestemt meg for å handle heretter pakket de godt inn fiskene uten at jeg ba om det. Og fiskene der er fete og fine og trenger ikke karantene, damen bak disken er både interessert i og bryr seg om fiskene.
Nå har jeg snakket med sjefen på butikken. Han mener at det mest sannsynlig kommer av stresset. Fortalte at de hadde plukket opp kardinaltetra med håven og hatt de i et annet kar og da hadde de dødd av sjokket. Og en gang fisket han opp en stor stim med fete kardinaltetra som hadde gått i et stort kar i et år. Han pakket de inn og la de på kjøkkenbenken og gikk for å fiske opp noen discuser. Da han kom tilbake var de allerede død alle sammen. Fortalte at det var opptil 70 % dødelighet på viltfanget fisk fra Amazonas, og det tror jeg gjerne. Huff!! De får fisken fra en oppdretter i øst Europa, husker ikke hvilket.
Han gikk bort og sjekket om det var antydning til hvite prikker på de gjenværende, men kunne ikke se noe. Han sa det var rart om det brøt ut så fort, så nå er jeg litt usikker på om det virkelig ER hvitprikk siden jeg kun ser en prikk hver ca på to-tre fisker.

Holder på å justere temperaturen opp til 29* c nå. (Tar det rolig opp til 32')
mona o
[QUOTE=Aggi]Dersom du har filter i karantenekaret, så er det lurt å ikke bruke dette karet til noe, etter at det blir tomt igjen, de neste ukene. Uten fisk vil hvitprikk kunne klare seg ihvertfall i et par uker. Uten filter/innredning, er det lettere å reingjøre hele karet, og la det tørke ut slik at det dreper all smitte. :)

Dette stemmer jo ikke, Aggi.
Hvitprikkparasitten dør jo ut uten vertsfisk i løpet av få dager. Er vel bare noen få døgn det er snakk om. Legger man til et par ekstra dager og sier fem døgn uten fisk i karet, så er parasitten utdødd.
Javel? Jeg har lest et par uker her et annet sted på forumet. Jeg ville nå personlig ha satset på et par dager mer enn et par dager for lite dersom en er usikker... Skal se om jeg finner det igjen...
Mona hadde helt rett, som vanlig... Beklager at jeg tok litt for hardt i...
Jeg søkte på engelsk, og da fikk jeg opp at parasitten må finne seg en vert innen 48 timer ved en gitt temperatur, for å kunne overleve. Her er linken.

Kanskje litt på jordet her,
men kardinaler er vel en av de tetraartene som kan "spille død" i poser?
Aggi
Mona hadde helt rett, som vanlig... Beklager at jeg tok litt for hardt i... :) Jeg søkte på engelsk, og da fikk jeg opp at parasitten må finne seg en vert innen 48 timer ved en gitt temperatur, for å kunne overleve. [URLBLOCK1]

Ja, da har jeg lagt til 3 ekstra "sikkerhetsdøgn", når jeg har gått rundt og sagt at fem dager i fiskeløst kar holder for å utrydde den. Det burde altså holde når man har mer enn doblet antall døgn i fiskeløst kar. Da er nok alle spor av parasittene steindaue
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap