Mobbeoffer! (side 2)

Det er jo det samme som at i noen dyrebutikker sier de at platy og guppy kan leve supert i 10 liter. Jeg hvertfall stoler ikke blindt på dyrebutikker. Jeg har fått feil info og råd så mange ganger at jeg skjekker dobbeltskjekker alltid her på akvaforum...

Men en ting til, jeg kan ikke se noe tegn til total slakt og KJEFTING på innleggene her. Folk på forumet prøver å gi råd for å hjelpe de som spør det er derfor forumet er her. Hvis en ikke vil ha hjelp så kan man jo egentlig bare la være å spørre. Som jeg sa i sted, ingen vits i å gi råd når de blir ignorert.

På akvaforum står det at ancistrus vil ha 20-28 grader, men det ligger alltid en viss risiko i å la tempen ligge akkurat på grensen...

Du bør egentlig bestemme deg om du vil ha vartvann eller kaltvanns -kar.

Har du varmekolbe?? (dette er noe du trenger for å holde stabil temperatur, hvis du skal a varmtvannskar).

De blir som oftest kaldere om natten og da kan det nok bli værre for mallen din.

Hvis en vil og går inn for det, så er det ikke akkurat vanskelig å følge rådene en får. Men ved en halvhjertet innsats der en egentlig ikke vil/gidder så blir de vanskeligere ja.. de sier seg selv
Inaktiv bruker
Gullfisk og temperatur
Temperatur som gullfisk trives i kan diskuteres og mange nettsider hevder noe annet enn det som ofte kommer frem her på Akvaforum, og det er ikke sånn at alt det som skrives her er den eneste og absolutte sannhet. F.eks på Wikipedia finnes en fin artikkel om gullfisk.

Derfra har jeg sakset følgende: "While it is true that goldfish can survive in a fairly wide temperature range, the optimal range for indoor fish is 68 to 75 °F (20 to 23 °C)."
Teia
Dama bak disken hadde akvarier selv opp til 520 liter og sa hun visste hva hun pratet om...

Jeg vet om ganske mange som har hatt TV i mange år og knapt vet hvordan man slår det av og på, så det er vel ikke særlig til argument at man har hatt noe lenge.

Du skal ikke stole blindt på noen, ikke her, og ikke i butikken. Men når 10 personer gir deg råd her i forhold til en i en butikk som tross alt lever av å selge deg ting (og attpåtil får solgt mer om det går dårlig), så bør du kanskje revurdere hvem du skal høre på.

Du må alltid gjøre opp din egen mening, og det er nok av plasser og lese seg opp selv. Men folk var ikke frekke, de bare påpekte noe du avfeide som ubetydelig
Hei Teia.

At du føler deg forvirret på grunn av ulike råd, som foreksempel at dyrebutikken sier en ting, og medlemmer her på forumet noe annet, er forståelig.
Dessverre er det et kjent problem at noen dyrebutikker ikke har bare ansatte som gir gode og riktige råd til sine kunder, det har mange her på forumet opplevd.
Da jeg var helt fersking for drøye tre år siden var min oppstart basert kun på at mine øyne syntes at akvarier var fine, det ville jeg ha. Jeg hadde absolutt ingen kunnskaper. Heller ikke så uvanlig dessverre har jeg forstått etterhvert.
Men jeg er glad i dyr. Og jeg ønsker jo deres beste. Og dyr som jeg har skaffet meg er det mitt ansvar å ta vare på. Derfor satte jeg igang da, med å lete etter fakta om akvariehold. Jeg leste bøker, jeg spurte bekjente, jeg søkte på nettet. Og det var forvirrende, for jeg fikk ulike fakta om de samme tingene. Men jo mer jeg undersøkte jo mer lærte jeg likevel. Jeg kan love deg Teia, her på akvaforum er det mange medlemmer med meget gode kunnskaper. Selvølgelig er også her delte meninger om ting - vi er jo mange her. Men søker du i trådene, leser i kunnskapsbasen og legger ut dine spørsmål er jeg sikker på at du vil føle at de fleste rådene du får er bra. Etterhvert blir du tryggere på deg selv som akvarist også.
Jeg er nok kanskje ikke alltid enig i alt som skrives og menes her inne. Men jeg forsøker alltid vise repskt for at andre har andre meninger enn meg selv. (Og det opplever jeg at de aller aller fleste her inne gjør også.) Egentig er det jo bare positivt. En sakelig diskusjon er en bra ting. Det får nemlig meg til å tenke ekstra igjennom og lete ekstra etter fakta om ting jeg lurer på - noe som til slutt som regel ender opp til mine fiskers beste.

Jeg ønsker deg lykke til videre. Jeg er sikker på at du vil finne ut av ting om du bare fortsetter søker etter kunnskap og fakta.

mvh
Jeg sitter ikke og tar imot dritt fra andre:P

Jeg prøver å gjøre det beste for fiskene mine. Men det virker jo som at det ikke er godt nok. Å selge en fisk i Bodø? hm, ja ønsk meg lykke til:P

Kan heller bare la vær å være en aktiv bruker her, men heller bare dukke opp en gang i blant når jeg trenger råd (og håpe på at jeg får et annet svar enn bare negative kommentarer)...
Det må da være mulig å snakke til deg uten at du skal beskylde alle for å slenge "dritt" til deg??? Såvidt jeg kan se er det ingen som har forsøkt å ta rotta på deg, men du ser ut til å tolke alt i samme negative mening uansett.
Når du sier at du ikke tar i mot dritt fra andre, så må du kanskje tenke deg om et par ganger før du beskylder andre for å snakke "dritt" til deg også....? Det kan være lurt.

La oss gå tilbake til trådens tema; fiskene du holder temperaturen de foretrekker. Hvis du lurte på noe mere, er det bare å spørre. La oss holde tonen litt hyggelig
blixhavn
Temperatur som gullfisk trives i kan diskuteres og mange nettsider hevder noe annet enn det som ofte kommer frem her på Akvaforum, og det er ikke sånn at alt det som skrives her er den eneste og absolutte sannhet. F.eks på Wikipedia finnes en fin [URLBLOCK1] om gullfisk. Derfra har jeg sakset følgende: "While it is true that goldfish can survive in a fairly wide temperature range, [B]the optimal range for indoor fish is 68 to 75 °F (20 to 23 °C)[/B]."

Nemlig.. på den plakaten på dyrebutikken stod det 20-25 grader for slørhaler.

Shlush: Det er ikke snakk om akkurat på denne tråden, men på tråder generelt at jeg ser folk bli hengt ut av div. årsaker. Og nei, jeg har ikke varmekolbe.
mona o
La oss gå tilbake til trådens tema; fiskene du holder temperaturen de foretrekker

hæ? :P
[QUOTE=mona o]Det må da være mulig å snakke til deg uten at du skal beskylde alle for å slenge "dritt" til deg??? Såvidt jeg kan se er det ingen som har forsøkt å ta rotta på deg, men du ser ut til å tolke alt i samme negative mening uansett.
Når du sier at du ikke tar i mot dritt fra andre, så må du kanskje tenke deg om et par ganger før du beskylder andre for å snakke "dritt" til deg også....? Det kan være lurt.
QUOTE]

Akkurat det der var jo ikke akkurat i noen særlig hyggeli tone, synes du vel? :P
Men som nevnt, er ikke akkurat til meg jeg mener det er krasse kommentarer, men som jeg ser de aller fleste andre her og er, så er jeg rask med å forsvare meg. Jeg tar ikke alt i negative meninger nei, men den som leser, kan oppfatte helt annerledes enn den som skrev det...
mona o
La oss gå tilbake til trådens tema; fiskene du holder temperaturen de foretrekker

Teia

Rettelse; det som var temaet sist
Det begynte med et annet, utviklet seg til temperatur og endte nesten i grinebiting
mona o
[QUOTE=mona o]La oss gå tilbake til trådens tema; fiskene du holder temperaturen de foretrekker

Teia

Rettelse; det som var temaet sist
Det begynte med et annet, utviklet seg til temperatur og endte nesten i grinebiting

Sammendrag:

*Jeg hadde en gullfiskbolle på 30 liter. (ikke bra i følge enkelte personer)

*Så kjøpte jeg en ancitrus på dyrebutikken til bollen(noe som de påstod var helt i orden) Jeg kjøpte den pga det var mange alger i bollen.

*Da bollen enda var i drift, ble det foretatt 8liters vannbytter hver dag med en hevert.

*Så var 63 literen ferdig innkjørt, og fiskene flyttet over dit. Den holder en stabil temp på 21 grader, har filter/pumpe og bedre lys. Ancitrusen har fått seg hule og andre gjemmesteder og plages ikke av de andre fiskene.

*Slørhalene har det helt ypperlig og svømmer rundt i beste velvære...

*Skal skaffe meg flere planter fordi det ser ganske så stusselig ut

Plager gullfiskene ancistrusen din enda?
Teia
*Så kjøpte jeg en ancitrus på dyrebutikken til bollen(noe som de påstod var helt i orden) Jeg kjøpte den pga det var mange alger i bollen.

Da var poenget til folk her at du bør tenke deg om hvem som har best grunn til å ha rett på om en ancistrus trives i en bolle med kaldt vann, butikken eller folk her. De i butikken er interessert i å selge deg ting. Om en fisk trives driter mange av de i og/eller har ikke satt seg inn i. At noe lever betyr ikke at det trives.

Man lærer ikke så mye om man går i defensiven hver gang noen kritiserer noe.
Sterud
Plager gullfiskene ancistrusen din enda?

Nei? Har jo skrevet det... :P
biXen
[QUOTE=Teia] *Så kjøpte jeg en ancitrus på dyrebutikken til bollen(noe som de påstod var helt i orden) Jeg kjøpte den pga det var mange alger i bollen.

Da var poenget til folk her at du bør tenke deg om hvem som har best grunn til å ha rett på om en ancistrus trives i en bolle med kaldt vann, butikken eller folk her. De i butikken er interessert i å selge deg ting. Om en fisk trives driter mange av de i og/eller har ikke satt seg inn i. At noe lever betyr ikke at det trives.

Man lærer ikke så mye om man går i defensiven hver gang noen kritiserer noe.

Den bor ikke i noe bolle med kaldt vann..
Teia
[QUOTE=Sterud]Plager gullfiskene ancistrusen din enda?

Nei? Har jo skrevet det... :P

okay, antar jeg ble optatt av å lete etter dritten og alle som kjeftet her at jeg misset det innlegget.

Men da er jo problemet løst, så da stemme jeg for at denne tråden ender opp laaaangt bak i glemmeboka
Teia
Den bor ikke i noe bolle med kaldt vann..

Foreslår at du nå senker skuldrene og leser det som blir sagt. Det var ikke det Bixen sa. Han skrev at butikken fint kan finne på å påstå at en Ancistrus KAN bo i en bolle kaldt vann, for de vil selge deg fisk og tjene penger på deg. Om den dauer, kommer du tilbake for å kjøpe ny. Enda mere penger tjent på butikken....
Tilfeldig bekjentskap
© Hege Ingjer
Reklame for plussmedlemskap