Sessas akvarietråd (side 2)

Hei man må bare tenke litt større og ha noen enkle løsninger. 100 + liter er som regel enkler ved at det skal større feil til for å påvirke vannkvalitet. Gjør man kansjke den samme feil i et mindre kar kan man vippe hele balansen av pinne.
Jeg hoppet fra 60 til 240 liter og da kan man ikke benytte 10 liters bøtter for å bytte vann. Noen tar vann rett fra kran og oppi akvariet når det er større størlelse på karene mens andre mellomlagrer slik at man kan gjøre vannet klart med riktige verdier. Jeg er den type som mellomlagrer.
En veldig hyggelig forum bruker her hadde bestilt opp et parti med store plastdunker (100 liter) og jeg hang meg på. Bruker slange fra badet til å fylle opp plastdunken som jeg setter ved siden av 240 literen. Gjør vannet klart og lar det stå med en luftestein 1-2 dager. Slamsuger med en hevert som jeg har koblet en lang slange på.
Kjøpte en vannpumpe 1200 liter i timen som jeg har en 1 toms slange på. Tok en slik bue som følger med vaskemaskiner og monterte på slangen , da kan jeg henge den over glasset mens jeg setter på strøm på pumpen.

P.S. Det fulgte med lokk på plastdunken som jeg nå bruker siden katten våres plutselig badet i dunken
Hehe ja badende katt det går ikke.

Jeg løper jo frem og tilbake med bøtter her, tvers gjennom leiligheten. Og det blir en del bøtter, siden jeg ikke kan fylle helt opp, da blir de så tunge å bære.

Kunne tenkt meg slange å ha på kjøkkenspringen, og så tappe rett oppi, men jeg tviler på om det er så lurt å strekke den 10-15 meter .... kan bli ganske vått om noe går galt .

Gjør man det så kan man skrive om det i denne tråden. Egentlig så lærer man mange ting av denne tråden hvordan man ikke skal gjøre det.
Sånn, halvparten av vannet er byttet, og jeg håper de nå klarer seg mens jeg er bortreist.
Skal si det er tungt å bære på alle disse bøttene med vann !
Slenger meg på her jeg,skal bli gøy og lese hvilkne fisker du ender opp med til slutt.
ja jeg er kjempespent selv hehe. har heldigvis god tid å tenke på, og det er kanskje lurt, så fristes jeg ikke til impulskjøp.

Må være fisk som liker bløtt vann ... og så vurderer jeg å senke ph litt, for den er ganske høy. over 7 mener jeg.
sessan
ja jeg er kjempespent selv hehe. har heldigvis god tid å tenke på, og det er kanskje lurt, så fristes jeg ikke til impulskjøp.

*Ler!* Det e no bare til du ramler innom en dyrebutikk ;0) Så har du det du skulle ha + et par impulskjøp med deg hjem :0) Sånn er nemlig jeg og maaange med meg...

God tur og kos deg!!
Har vært borte nesten 3 uker, og hatt andre til å mate fiskene. Og den tiden har det virkelig grodd til!!
Ser liksom lite fra dag til dag, men på den tiden har mye hendt !

Plantene som var så nøye plassert etter høyde og fassong , her vokset seg buskete og uryddige. bacopaen, den der loddne stengelplanten, tror den heter bacopa (eller er det cabomba?), virker som om den har fått alger på seg, og er ikke lenger frisk og lysgrønn. Noen av sverdplantene har visnet ...

Og det har kommet alger i sanden.

Ser også at den ene saksehalerasboraen har fått en skade eller noe på det ene øyet, det er liksom blitt helt hvitt, og hovnet opp. Så der er det vel ikke så gode prognoser ...

Må ha en skikkelig opprydding i de plantene. og bytte mesteparten av sanden med biltemasand, er planen.
128 literen din ser virkelig frodig og flott ut :o) Ser du også har dolkestikktetra, de er bare nydelige. Lurer litt på om de napper finner på de andre fiskene i karet? Kan ikke disse være litt fristet til det?
Jeg driver selv å skal innrede en 128 liter, skal si jeg ble inspirert av karet ditt )) Tommel opp!!
Takk Bettina

Ja dolkestikkene er virkelig vakre fisker. De er fredelige når jeg ser dem, men om natten vet jeg ikke. jeg har hatt en del dødsfall i akvariet, og la skylden på bla dolkestikkene. Men så viser det seg at vannverdiene ikke var som de skulle, så det kan like gjerne være årsak til dødsfallene.

Men dolkestikkene vil ha et større akvarie enn det jeg har, så de kommer antagelig til å bli omplassert
Prøvde å få fatt i den syke saksehalen, men den gjennomskuet meg, og satte inn hurtig giret, og vips var den uten for rekkevidde for hoven ...

Her er bilde av akvariet som det ser ut i dag. Må si det var penere før jeg reiste bort, hehe. Klør i fingrene etter å flytte på ting, men det får vente en uke til. Da blir det storopprydding igjen.

Og bilde av slik det var før jeg reiste bort

[External Image]

[External Image]

synes det er penest på "før" bildet nederst jeg .......
Gjett hvem som har fått litersyken ! Jeg har lyst på større akvarium ! Sukk, det er ikke klokt. Er liksom ikke SÅ stor den stuen min. Og ikke er økonomien sånn kjempe heller, etter å ha byttet ut bilen ... Men større akvarium har jeg like vel lyst på ... akk ja.

Bare litt større liksom, enn de 128 literne jeg har nå .

Må jo sette opp 128 literen nesten fra begynnelsen av like vel. Bytte sand osv ..

Jaja, I mellomtiden så får jeg lese masse om biltemasand, og tenke på plassering av planter og slikt.

men søren også, det hadde vært gøy med noen fler liter altså hehe. 200 liter, lurer på hvor stor plass det tar jeg . :-P
Kjenner meg igjen her ja. Trodde en 240 liter skulle slukke litt av tørsten for litersyken men nå har det gått over til flere akvarium istedenfor. Diagnose er vel fortsatt litersyken.
Gleder meg til å komme hjem, og få satt i gang med akvariet mitt. Regner med at det er enda mer overvokst nå¨.

Skifte sand, og plante på ny er en god plan tror jeg.

Når det gjelder hvilke fisker jeg vil ha. så har jeg grublet, og landet foreløpig på disse.

En stim Kardinal tetra
En stim Rødmunn tetra
Noen fler Rød fantom tetra
En stim corydoras av en eller annen sort.
Og så ansistrus(er?) , vet ikke helt om de trives best fler eller alene. kanskje Ottoer er et bedre alternativ.

Tror dette blir fisker som viser igjen og gjør litt av seg.

Evt, så kutter jeg også ut de røde fantomtetraene - for evt å gjøre plass til noe litt større (hovedfisker?).

Kommer til å kjøpe dem inn litt etter litt, så det ikke skjer for mye nytt på en gang.

Og så får jeg gruble videre hva angår hovedfisk.

Har også lyst på en ny rot. Får se om jeg finner en jeg liker.

Det finnes jo utrolig mange fine stimfisker, men har falt litt for rødnese tetraen, de er har pen farge og er litt søte. kardinalene er jo også nydelige med sin klare blå og røde farge. Fantomtetra har jeg jo fra før. Men får se om jeg beholder dem.

Planlegging er _nesten_ like gøy som å få det gjort hehe.
Klarte å gjøre den store tabben i dag. Flyttet, og renset akvariet - og glemte pumpen i bøtten - uten at den stod på med strøm :-/ Nå håper jeg ikke det blir forurensing i vannet.

Har byttet ut den skitne rådasanden med en sekk biltema sand. Har en sekk til, men det holdt med en.

Nå er alt plantet på ny, og det ser ganske bra ut. Fiskene er foreløpig i en bøtte. Håper at akvariet kjører seg fint inn igjen, tok vare på 6 bøtter vann, og har bare tappet oppi rent kaldt vann, ikke fra varmtvannstanken - kokte opp noe varmt og tilsatte.

Akvariet kommer mye mer til sin rett der hvor det står nå, og jeg gleder meg til vannet blir klart så jeg kan ta noen bilder.

Lurer på å la fiskene bo i bøtten til i morgen, men er litt redd for at de skal fryse.
Foreløpig går det fint med fiskene mine. Så jeg håper at vannet ikke har tatt skade av at pumpen stod uten strøm.

Fikk tatt noen bilder i dag. Synes det er pent nå, men skulle gjerne hatt en bakgrunn som satt litt bedre og var svartere. Det er noen år siden jeg festet på pappen på baksiden. Så jeg tror jeg skal kjøpe meg to slike svarte papp ark, og bytte ut de gamle.

Lurer på hvordan det vil bli med coryer i sanden. De er så søte der de leter rundt omkring. Så jeg skal ha en liten stim med slike

men her er altså bildene. Fiskene har gjemt seg litt
[External Image][External Image][External Image]
Akvariehobbyen er slett ikke alltid en enkel hobby. Det er mye teknisk, vannverdier, ubalanser, osv. Og når ting kommer i ubalanse, så går det utover fiskene og plantene. Så kommer algene, fiskene dør, plantene vissner, og man sitter og ser på elendigheten, og klør seg i hodet og lurer på hva i alle dager som er galt denne gangen.

Sånn er det her nå.

Jeg tømte akvariet for en mnd siden, og byttet sand. Satte ned planter på nytt, og brukte en god del av det gamle vannet. Satte også inn noen nye planter. Og kjøpte nye fisker. Og alt så bra ut.

Så fikk jeg utslag på ammonium, og byttet noen bøtter vann.

Deretter så begynte morroa. Det begynte å vokse noe slags algeskjegg på plantene, og det ble mye grums, som la seg på plantene. Kjøpte noen fler planter for å konkurere med algene , men nå ligger grums på dem også etter bare en dag. Slamsugde og byttet 40 liter vann i går.

men nå¨er det like grumset.
Kjøpte tre store bacopa i dag, som er hurtigvoksende og jeg håper vil konkurere med algene.

Ser at jeg også har for dårlig pumpe, og trenger ny .... pengene flyr. Planter er heller ikke billig.

og Ser at jeg bør bytte lysrørene, for de er et par år gamle. Det kan jo hende at de lager problemer med alger og dårlig plantevekst.

Noen av plantene har råttnet - særlig javabregnene.

har kjøpt noen Ottoer- som jeg håper vil spise rusk av plantene, og en stor gul eplesnegle. Men vil ha flere snegler. Denne fine gule er veldig aktiv og er høyt og lavt. Ottoene er ikke så lette å få øyepå, og jeg har bare sett igjen 3 av 5.

Akk ja ..

Så her er jeg litt sånn opprådd og fortvilet for tiden. Får liksom ikke akvariet til, og føler at jeg gjør ting feil.

Planene må bli - nye lysrør, mer vannbytte og slamsuging
forstår frustrasjonen din meget godt!
Her sliter jeg for tiden med sykdom og blir helt motløs i flekkene når man ikke får bukt på problemet... Men det pleier og ordne seg til slutt!
Er jo tross alt en egen liten miniverden vi prøver og lage i disse akvariene, og naturen er jo ikke altid forutsigbar...
Masse lykke til med algene!
Uff,det er ikke lett og holde alt i balanse nei og det dukker liksom alltid opp noe nytt man trenger til Akvariet for og få det til og gå rundt.
Trodde slev jeg hadde alt jeg trengte for og starte opp,men finner meg denne måneden i og legge inn nye bestillinger på ting jeg trenger...Trøster meg med at dette er ting som er ment til og vare en stund og at jeg vil få belønning i form av ett velfungerende og flott akvarium med fisk og andre innbyggere!
Ikke gi opp. Det kan ta litt tid å få ting i orden og på plass. Når du har vært over den værste kneika så kan man som regel sitte å nyte akvariet og kose seg med hobbyen. Min samboer trodde jeg var smårar der jeg satt i mørket å tittet på akvariet. Måtte jo finne ut hva fiskene gjør når lyset er slukket på kvelden/natta.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap