Kjemisk kastrering av kampfisk hanner. (side 2)
mona oEn uhyggelig tanke... kjemisk eller fysisk kastrering av fisk.
Ja, og så kan man ta patent på fisk. Og da må man betale lisens til produsenten hver gang man kjøper eller selger en fisk. (Ikke si det høyt: Noen kan få en idè her !)
Slik har det blitt med planter; Div sommerblomster f.eks.
Helt dagligdags Og de som kjøper surfina o.l. vet ikke om det.
Postet 05.10.08 kl 21:56
Endret: 05.10.08 kl 21:57
helt ærlig, så syns jeg så lenge vi mennesker gjør det selv så kan det ikke være så himla farlig og uetisk.
Hva som er uetisk er relativt i forhold til hvem sitt syn det er snakk om.
Jeg vil si så fremt det er hormoner som blir brukt som ikke sløver ned fisken, men som evt hindre testeron produksjon e.l. Så ser jeg ikke på det som noe umoralsk. I alle fall ikke mtp hva vi egentlig gjør med fiskene i grunn.
Ser du på akvarium fra en utenfra perspektiv så holder vi forskjellige fisker fanget i x antall liter. Hvor de fleste fisker bruker et mye større volum og de i naturen gjør sine egne valg.
Man kan prøve å rettferdiggjøre slikt for å sove bedre om natten, som, fiskene lever lengre i akvarium, de har det enklere mtp mat, osv osv. Men uansett så er det fanget inne i glass-bur.
Umoralsk å dempe produktivitets mulighetene til en fisk? Nja, skeptisk, kastrering fysisk eller kjemisk eller vel heller hipp som happ så lenge den kjemiske kun påvirker produktivitets mulighetene. Personlig så vil jeg helle minke aktivitetene til mine svømmere, enn å ikke ha utsyret til stedet. Og regner med at de fleste menn føler det samme. Og evt fisk.
Men som sagt hvem tjener på dette? Blir jo bare oss i grunn, vi og vårt egoistiske behov. Kampfisken blir kanskje roligere og andre fisk blir mindre jaget/plaget så kanskje det er en tanke også.
Men personlig så stiller jeg meg nøytral til dette, siden det har mest sannsynlig ikke kommet et kjemisk middel som kun nedsetter formerings mulighetene i form av nedsatte hormoner, som da påvirker også selvsagt aggresjonen.
Hva som er uetisk er relativt i forhold til hvem sitt syn det er snakk om.
Jeg vil si så fremt det er hormoner som blir brukt som ikke sløver ned fisken, men som evt hindre testeron produksjon e.l. Så ser jeg ikke på det som noe umoralsk. I alle fall ikke mtp hva vi egentlig gjør med fiskene i grunn.
Ser du på akvarium fra en utenfra perspektiv så holder vi forskjellige fisker fanget i x antall liter. Hvor de fleste fisker bruker et mye større volum og de i naturen gjør sine egne valg.
Man kan prøve å rettferdiggjøre slikt for å sove bedre om natten, som, fiskene lever lengre i akvarium, de har det enklere mtp mat, osv osv. Men uansett så er det fanget inne i glass-bur.
Umoralsk å dempe produktivitets mulighetene til en fisk? Nja, skeptisk, kastrering fysisk eller kjemisk eller vel heller hipp som happ så lenge den kjemiske kun påvirker produktivitets mulighetene. Personlig så vil jeg helle minke aktivitetene til mine svømmere, enn å ikke ha utsyret til stedet. Og regner med at de fleste menn føler det samme. Og evt fisk.
Men som sagt hvem tjener på dette? Blir jo bare oss i grunn, vi og vårt egoistiske behov. Kampfisken blir kanskje roligere og andre fisk blir mindre jaget/plaget så kanskje det er en tanke også.
Men personlig så stiller jeg meg nøytral til dette, siden det har mest sannsynlig ikke kommet et kjemisk middel som kun nedsetter formerings mulighetene i form av nedsatte hormoner, som da påvirker også selvsagt aggresjonen.
Postet 06.10.08 kl 03:45
Endret: 06.10.08 kl 03:46
Jeg ser ikke noe galt i å kastrere fisk, så lenge stoffene som blir brukt ikke gjør noe skade på fisken.
Som nevnt over blir det gjort mot mennesker, og hunder, katter og hester. Med hester blir det gjort for at de skal bli lettere å ha med å gjøre, så det er akkurat det samme. Hos hunder med adferdsproblemer eller som er vanskelige å trene blir det gjort for at de skal være lettere å trene og/eller ha med å gjøre (kanskje ikke i Norge, men i mange andre land). Altså gjøres det nesten utelukkende for eierens skyld.
Tror eneste grunnen til at folk ikke liker kastrering av kampfisker er fordi det er nytt og skummelt, gi det et par år så blir folk vant til tanken og da skal man ikke se bort i fra at det blir vanlig i Europa også.
Jeg ville ikke brydd meg med kastrering at kampfisker, men enkelte ciklider kunne det vært greit å kastrere, siden noen av dem formerer seg i en utrolig fart og det er ikke alle som gidder å måtte selge hundrevis av yngel med et par måneders mellomrom. Det er hvertfall det eneste som hindrer meg i å kjøpe noen av de vanlige ciklidene.
Som nevnt over blir det gjort mot mennesker, og hunder, katter og hester. Med hester blir det gjort for at de skal bli lettere å ha med å gjøre, så det er akkurat det samme. Hos hunder med adferdsproblemer eller som er vanskelige å trene blir det gjort for at de skal være lettere å trene og/eller ha med å gjøre (kanskje ikke i Norge, men i mange andre land). Altså gjøres det nesten utelukkende for eierens skyld.
Tror eneste grunnen til at folk ikke liker kastrering av kampfisker er fordi det er nytt og skummelt, gi det et par år så blir folk vant til tanken og da skal man ikke se bort i fra at det blir vanlig i Europa også.
Jeg ville ikke brydd meg med kastrering at kampfisker, men enkelte ciklider kunne det vært greit å kastrere, siden noen av dem formerer seg i en utrolig fart og det er ikke alle som gidder å måtte selge hundrevis av yngel med et par måneders mellomrom. Det er hvertfall det eneste som hindrer meg i å kjøpe noen av de vanlige ciklidene.
Postet 06.10.08 kl 04:27
Postet 06.10.08 kl 09:01
KampfiskKampfiskene lider sikkert ikke forferdelig under hormonbehandling, men en kampfisk uten kamp blir litt det samme som ferskvann uten vann... ;)
eller ferskvann med salt :p
skal vi se
kampfisk uten kamp------fallskjermhopper uten fallskjerm :-O Ikke bra med andre ord :P
er litt dryg nå, på høgskolen å driver dank gitt
Postet 06.10.08 kl 13:58
Postet 06.10.08 kl 14:46
personligheten til kampfisken er jo at den er for oftest hissig. Det er slik den er... Det er ikke de at folk syns de er gøy at fisken dreper annen fisk. Dette kommer jo også an på forholdene fisken er i. Hvis kampfisken er i kar med nok plass så kan den jo være med annen fisk, bare ikke annen kampfisk )
Postet 06.10.08 kl 17:02
Shlushkampfisk uten kamp------fallskjermhopper uten fallskjerm :-O Ikke bra med andre ord :P
Det der er ikke bare litt drøy sammenligning, men helt på jordet...
En kampfisk dør ikke akkurat ved å ikke være aggressiv, men en kampfisk uten kamp i seg blir vel som en nerd uten pc. Den skal jeg være enig i.
Postet 06.10.08 kl 23:26
MvjnzJeg trodde folk kjøpte kampfisker pga utseendet og personligheten, ikke fordi de liker at fisken har lyst til å drepe andre fisker. Så feil kan man ta.
For en kampfisk som oppfører seg som en guppy, har jo virkelig masse personlighet, ikke sant?
Nei, det skal ikke være enkelt. Jeg kan bare snakke for meg selv, men når jeg skal ha guppy så kjøper jeg guppy.
Jeg ser ingen poeng i å pervertere kampfisk bare fordi jeg vil ha flere varianter av "falsk guppy". Men smaken er vel forskjellig...
Kunne forresten tenkt meg en arowana som oppførte seg som en gibbiceps. Da kunne jeg sikkert fått plass til den i 375-literen sammen med de andre fiskene. (Har fortsatt litt plass igjen på bunnen...)
Postet 07.10.08 kl 08:59
Endret: 07.10.08 kl 09:00
Dammed[QUOTE=Shlush]kampfisk uten kamp------fallskjermhopper uten fallskjerm :-O Ikke bra med andre ord :P
Det der er ikke bare litt drøy sammenligning, men helt på jordet...
En kampfisk dør ikke akkurat ved å ikke være aggressiv, men en kampfisk uten kamp i seg blir vel som en nerd uten pc. Den skal jeg være enig i.
ha ha :p tror du er flinkere til å komme på sammenligninger enn meg. Hva med denne?
fotballspiller uten ball?
eller fotballspiller uten fot?
nja, er ikke helt sikker på om dette er min greie jeg altså :p )
Postet 07.10.08 kl 12:49
Postet 07.10.08 kl 15:05
MvjnzDa ser dere vel på de mer bedagelig anlagte kampfiskene som uønskede og mindreverdige da? For det er jo mange av dem som ikke er særlig hissige i det hele tatt, og kan holdes både med kampfiskhunner og guppyer uten problemer.
Ne-ei... Men de er av naturlig grunn. Kampfisker er naturlig forskjellige slik er det jo med alle skapninger. INGEN er prikk like...
Postet 07.10.08 kl 15:07
Postet 07.10.08 kl 15:13
Shlush[QUOTE=Mvjnz]Da ser dere vel på de mer bedagelig anlagte kampfiskene som uønskede og mindreverdige da? For det er jo mange av dem som ikke er særlig hissige i det hele tatt, og kan holdes både med kampfiskhunner og guppyer uten problemer.
Ne-ei... Men de er av naturlig grunn. Kampfisker er naturlig forskjellige slik er det jo med alle skapninger. INGEN er prikk like...
så hvilken forskjell er det om det er menneskeskapt rolig fisk eller ikke?
Hadde man kun drettet på rolige kampfisker så hadde man kanskje fått frem kun rolige kampfisker, dette kalles selektiv avl og har foregått i mange år.
Går sikkert an å dempe aggresjon uten å fjerne luktesansen, men å fjerne/senke hormonet/hormon nivået som gjør dem aggressive.
Klarer man å avle frem aggressive hunder (pitbull) så kalrer man sikkert å avle frem rolige fisker.
Postet 07.10.08 kl 23:53
Dammedså hvilken forskjell er det om det er menneskeskapt rolig fisk eller ikke?
Enig med den, jeg ser heller ikke hvorfor det utgjør en forskjell. Kampfisken i seg selv er en høyst menneskeskapt fisk, og det sies faktisk at fisken den stammer fra ikke er like aggressiv som den fremavlede varianten.
Grunnen til at mange kampfisker holdes i små kar er fordi mange ikke har lyst til å kjøpe en 60 liter til *en* fisk og deretter risikere at den ikke tåler andre fisker i karet, derfor putter de den i et lite, billig kar på 15-20 liter.
Slik det er nå kan man bare håpe at kampfisken skal gå bra med andre fisker, mens med kastrering kan man vite det sikkert, og derfor kan man putte kampfisker i større selskapskar. Kampfisken får det bedre og blir kanskje enda mer populær, flere vil avle på den og vi vil få flere varianter av den.
Kun positivt med andre ord.
Postet 08.10.08 kl 02:11
Postet 08.10.08 kl 08:57
Hehe godt poeng Men hvis den blir mer populær og mer utbredt er det ganske sannsynlig at flere vil avle på den også, med de som ikke er kastrert seff. Nå tenker jeg på folk som ikke vanligvis ville kjøpt kampfisk for de vil ikke ha eget kar til den el.l., som kanskje kjøper en likevel fordi de kan putte den i selskapskaret sitt, og så får de øynene opp for at dette er jo en veldig kul fisk
Postet 08.10.08 kl 09:13
Forslaget til ny dyrevelferdslov, som fortsatt er under behandling i LMD, legger opp til at kastrering av dyr skal kunne tillates "når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av særlige bruksgrunner".
Jeg stiller meg tvilende til om akvariefiskhold vil bli vurdert som en særlig bruksgrunn som skulle gjøre kastrering tillatt. På den annen side, vil norske lover ikke nødvendigvis automatisk ha effekt for inngrep/kjemisk behandling som er foretatt i utlandet.
Personlig er jeg svært betenkt overfor en praksis med rutinemessig å frarøve dyr deres seksualdrift, og finner det helt på linje med - eller snarere mer alvorlig enn - inngrep som kunstig farging og klipping av finner. Jeg finner dyrevelferdsorganisasjoners oppfordring til obligatorisk kastrering av hunder og katter avskyelig, og mener at det må finnes bedre metoder for å sikre at man ikke får uønsket avkom på dyrene.
På den annen side må vi være forberedt på at rutinemessig kastrering/sterilisering av akvariefisk (og andre selskaps-/kjæledyr) kan bli et virkemiddel som i fremtiden kan komme til å bli krevet av nasjonale og internasjonale myndigheter. Det er allerede foreslått i flere sammenhenger i flere land, både for å redusere faren for forvilling av invaderende arter og for å beskytte opphavsretten til genressurser.
Dersom en slik utvikling kommer vil det endre akvaristikken betydelig, og jeg stiller meg tvilende til om det er en utvikling som "seriøse" akvarister bør kjempe for.
Og en ting til:
Mennesker har utviklet flere linjer/stammer av kampfisk gjennom tidene, siden arten først ble holdt i fangenskap i Thailand for 200 år eller mer siden. Mens det tidligste avlsarbeidet fokuserte på å produsere mest mulig aggressive fisker (dvs. mer aggressive enn de ville) for bruk i fiskekamper, begynte man allerede på midten av 1800-tallet å lage slørfinnede varianter som ble holdt for sitt vakre utseendes skyld. På disse var høy aggressivitet ikke et mål for oppdretteren.
mvh
Svein A. Fosså
Jeg stiller meg tvilende til om akvariefiskhold vil bli vurdert som en særlig bruksgrunn som skulle gjøre kastrering tillatt. På den annen side, vil norske lover ikke nødvendigvis automatisk ha effekt for inngrep/kjemisk behandling som er foretatt i utlandet.
Personlig er jeg svært betenkt overfor en praksis med rutinemessig å frarøve dyr deres seksualdrift, og finner det helt på linje med - eller snarere mer alvorlig enn - inngrep som kunstig farging og klipping av finner. Jeg finner dyrevelferdsorganisasjoners oppfordring til obligatorisk kastrering av hunder og katter avskyelig, og mener at det må finnes bedre metoder for å sikre at man ikke får uønsket avkom på dyrene.
På den annen side må vi være forberedt på at rutinemessig kastrering/sterilisering av akvariefisk (og andre selskaps-/kjæledyr) kan bli et virkemiddel som i fremtiden kan komme til å bli krevet av nasjonale og internasjonale myndigheter. Det er allerede foreslått i flere sammenhenger i flere land, både for å redusere faren for forvilling av invaderende arter og for å beskytte opphavsretten til genressurser.
Dersom en slik utvikling kommer vil det endre akvaristikken betydelig, og jeg stiller meg tvilende til om det er en utvikling som "seriøse" akvarister bør kjempe for.
Og en ting til:
MvjnzKampfisken i seg selv er en høyst menneskeskapt fisk, og det sies faktisk at fisken den stammer fra ikke er like aggressiv som den fremavlede varianten.
Mennesker har utviklet flere linjer/stammer av kampfisk gjennom tidene, siden arten først ble holdt i fangenskap i Thailand for 200 år eller mer siden. Mens det tidligste avlsarbeidet fokuserte på å produsere mest mulig aggressive fisker (dvs. mer aggressive enn de ville) for bruk i fiskekamper, begynte man allerede på midten av 1800-tallet å lage slørfinnede varianter som ble holdt for sitt vakre utseendes skyld. På disse var høy aggressivitet ikke et mål for oppdretteren.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 08.10.08 kl 09:29
Siden du er imot kastrering av katter, slår det meg at du ikke har noen særlig erfaring med dem. Det finnes nemlig ingen *bedre* måte å sikre at katter ikke får unger. Det finnes andre metoder, men de er enten kreftfremkallende (p-piller) eller påfører katten stress og/eller gjør den ulykkelig (stenge den inne under løpetiden. Dersom en katt ikke parrer seg under løpetiden har den også mye høyere risiko for livmorbetennelse, som kan være dødelig med mindre man øyeblikkelig fjerne livmoren = kastrering). Som eier av 5 kastrerte katter kan jeg forsikre deg om at de ikke blir noe mindre lykkelig eller har mindre fullverdige liv enn ukastrerte katter.
Det slår meg også at du sannsynligvis er en av dem som menneskeliggjør dyr i så måte, og tror at det er så fælt for mennesker som ikke kan ha sex, og da må det være fælt for dyr også. Du overser dermed glatt at dyr ikke har sex for nytelsens skyld, og at mange av dem fortsetter å ha sex etter kastrering.
Å være imot kastrering av dyr er en steinaldersk holdning som ikke hører noen steder hjemme i dette århundret. Faktisk synes jeg man skal innføre kastrering av mennesker, som straff for incest og voldtekt.
Det slår meg også at du sannsynligvis er en av dem som menneskeliggjør dyr i så måte, og tror at det er så fælt for mennesker som ikke kan ha sex, og da må det være fælt for dyr også. Du overser dermed glatt at dyr ikke har sex for nytelsens skyld, og at mange av dem fortsetter å ha sex etter kastrering.
Å være imot kastrering av dyr er en steinaldersk holdning som ikke hører noen steder hjemme i dette århundret. Faktisk synes jeg man skal innføre kastrering av mennesker, som straff for incest og voldtekt.
Postet 08.10.08 kl 10:02
Endret: 08.10.08 kl 10:03
jeg er for kastrering så lenge det er en grunn til det.
Hunden skal gå i bånd og skal derfor ikke ha behov forkastrering
(med mindre alternativet er avliving pga at hunden er aggressiv)
Katter går som regel ute og bør kastreres for å slippe flere kattunger som ingen vil ha. Mindre katter fører til bedre vilkår for de levende (for folk tenker seg om to ganger før de tar livet av en katt for de skal på ferie)
Kampfisk ser jeg ingen grunn til bør kastreres.
dersom grunnen er "jeg vil ha mange kampfisker for de er så pene" så er dette en egoistisk grunn og ikke til det beste for fisken.
De færreste kampfisker er aggressive mot andre fisk enn sine egne.
Dermed er det på lik linje som med hund sjelden behov for kastrering
(med mindre alternativet er avliving)
(forøvrig vil jeg si a det finnes allerede kjemisk kastrering av kriminelle som har begått en seksuell voldshandling, bare ikke i Norge)
Hunden skal gå i bånd og skal derfor ikke ha behov forkastrering
(med mindre alternativet er avliving pga at hunden er aggressiv)
Katter går som regel ute og bør kastreres for å slippe flere kattunger som ingen vil ha. Mindre katter fører til bedre vilkår for de levende (for folk tenker seg om to ganger før de tar livet av en katt for de skal på ferie)
Kampfisk ser jeg ingen grunn til bør kastreres.
dersom grunnen er "jeg vil ha mange kampfisker for de er så pene" så er dette en egoistisk grunn og ikke til det beste for fisken.
De færreste kampfisker er aggressive mot andre fisk enn sine egne.
Dermed er det på lik linje som med hund sjelden behov for kastrering
(med mindre alternativet er avliving)
(forøvrig vil jeg si a det finnes allerede kjemisk kastrering av kriminelle som har begått en seksuell voldshandling, bare ikke i Norge)
Postet 08.10.08 kl 10:11