Tror du fisk lager lyder vi ikke kan høre? (side 2)

Sterud
[QUOTE=tender][QUOTE=Sterud] Det er feil :) Vi har avdekket mang en lyd under vann som vi ikke selv kan høre. Delfiner og Hai er et eksempel på det :)

De lager jo sånne "super soniske" lyder som vi må ta opp og forsterke for å kunne høre de, så da hører vi jo de alikevel.. på en måte:P

Vell... teknikken har gitt oss mulighet til å høre lydene. Men du har et poeng; det finnes selvsagt lyder vi mennesker ikke kan høre. Men jeg sliter med å se for meg at hørsel er fiskenes forvarsvåpen. I så tilfelle hadde vel de fleste fisk hatt langt mer utviklede ører? Eller?...
Aggi
[QUOTE=tender] innlærte innstinkter :)

Good morning!
Er det bare jeg som synes at innlært og instinkt er av vidt forskjellig betydning? ;D

Godt poeng, Aggi. Jeg formulerte meg klønete
Mente å si: nedarvede instinkter... Bedre nå?
Sidelinjeorganet er jo et ganske heftig "øre"
Gjør ikke noe! Jeg reagerte bare med mitt innlærte instinkt... ;D
tender
[QUOTE=Sterud][QUOTE=tender][QUOTE=Sterud] Det er feil :) Vi har avdekket mang en lyd under vann som vi ikke selv kan høre. Delfiner og Hai er et eksempel på det :)

De lager jo sånne "super soniske" lyder som vi må ta opp og forsterke for å kunne høre de, så da hører vi jo de alikevel.. på en måte:P

Vell... teknikken har gitt oss mulighet til å høre lydene. Men du har et poeng; det finnes selvsagt lyder vi mennesker ikke kan høre. Men jeg sliter med å se for meg at hørsel er fiskenes forvarsvåpen. I så tilfelle hadde vel de fleste fisk hatt langt mer utviklede ører? Eller?...

og ikke minst vært relativt utrydnings truet^^,
Jeg er mer for teorien med oppfattelse av trykkforskjeller og syn.. og lukt, ikke minst..
tror for det meste at fiske sender ut enorme mengder trykk som de andre fiskene føler og derfor flytter seg med enorm hastighet.

foresten lyd beveger 5 ganger så fort under vann som over vann.
Sterud
og ikke minst vært relativt utrydnings truet^^, Jeg er mer for teorien med oppfattelse av trykkforskjeller og syn.. og lukt, ikke minst..

Ja, her inkluderer du alle teorier.... Så det er jo umulig å være uenig med deg
tender
[QUOTE=Sterud]og ikke minst vært relativt utrydnings truet^^, Jeg er mer for teorien med oppfattelse av trykkforskjeller og syn.. og lukt, ikke minst..

Ja, her inkluderer du alle teorier.... Så det er jo umulig å være uenig med deg
ikke alle, har ikke med hørsel:P
Nei men haien, den finner maten sin ved hjelp av å lukte + at den er var for bevegelse (altså trykk endringer).
Øretten finner matensin ved å se, og igjen føle trykk endringer.
også begynner jeg å bli trøtt så jeg orker ikke føre opp flere ting, men jeg tror fisken opplever trykk endringer som en mer logisk måte å komunisere på enn lyd. Du kan jo stå å klappe i hendene forran akvariet uten at de gidder se på deg en gang, men tramp i gulvet eller dytt borti glasset så stikker de av..
Anitarus
Her var det et par intressante artikler.. http://www.bio.uio.no/Drobak/groups/hansek/db08-oppgaver/internet/html/sone011.html

la inn ei lenke i stede jeg.
her
Trykk er jo lavfrekvent lyd.. lyd i luft er bølger i luft og oppfattes som trykkforskjeller i luft av ørene våre. Trykkforskjeller i vann er bølger av partikler i vann og oppfattes som trykkforskjeler av sidelinjeorganet til fisken. Trykk er ikke lyd i den forstand vi tenker på det, men det er de samme type reseptorene som oppfatter det. Bare serdeles stor forskjell i frekvens.
Sterud
[QUOTE=tender][QUOTE=Sterud]ikke alle, har ikke med hørsel:P

Trykkforksjeller er en form for lyd Jeg jobbet med UIO i sommer, hvor vi laget et fysikkshow til Kongeparken. Og da lærte jeg endel om dette. Om vi mennesker hører det eller ikke, blir jo irrelevant i denne sammenhengen? Men jeg står på min første teori... hørsel er ikke fisk sin naturlige forsvars eller kommunikasjonsmekanisme.

Og nok engang; dette er bare synsing fra min side
Har ikke lest hele tråden. Men har hørt/lest at settefisk har blitt lært opp til å kjenne igjen farer ved at man har hatt dem i et kar som har vært delt opp med skillevegg.

Deretter har man plassert en rovfisk i den andre delen og "ofret" en settefisk. Resten av stimen har deretter blitt redd rovfisken.
tender
[QUOTE=Sterud][QUOTE=tender] Om vi mennesker [I]hører[/I] det eller ikke, blir jo irrelevant i denne sammenhengen?

Spørsmålet til mona er jo "Tror du fisk lager lyder vi ikke kan høre?", da blir det jo relevant om vi hører det eller ei..
Men jeg tror vi fikk svaret, for vi vet at fisken lager trykk forskjeller på forskjellige måter, og som du sier, det er en form for lyd. Men vi hører den ikke. Konklusjon, ja, fisker lager lyder vi ikke kan høre.

..følte at det ble for enkelt egentlig
Det er nok definitivt lyder vi ikke hører ja, synes også jeg spesielt merka det med coryene, de ser jo ikke så godt, så det er godt mulig de kommuniserer mer med lyder, lukt osv.

Men akkurat det med yngelen skulle jeg tro er litt flokk instinktet, når den første ser at moren signaliserer fare, så ser nummer to det på den første og nummer tre det på den andre osv. Og det der skjer jo dritfort. Dvergciklider har jo også litt flokkinnstinkter ved farer når de er eldre, de verste uvenner grupper seg sammen hos meg, helt til faren er over så hakker de de andre av gårde.

Ang. det flokkinnstinktet så var jeg på et seminar i fjor, der var det en programmerer som var fascinert av dyreverden og flokkoppførsel. Han lagde noe grafikk som var avlangt og ligna på en fisk og lagde flere hundre eksemplarer av den samme, så lagde han bare en eller to regler for disse. Husker ikke helt hva det var, ett eller annet sånn følg etter likesinna om det er en foran deg, hvis ikke svøm vilkårlig med en viss fart og vilkårlig vinkel eller noe sånt. Veldig enkel regel, og det så AKKURAT ut som en stim fisker. Meget rart hvor lite som skulle til for å gjenskape dem
Sterud
[QUOTE=tender][QUOTE=Sterud][QUOTE=tender] Om vi mennesker [I]hører[/I] det eller ikke, blir jo irrelevant i denne sammenhengen?

Spørsmålet til mona er jo "Tror du fisk lager lyder vi ikke kan høre?", da blir det jo relevant om vi hører det eller ei..
Men jeg tror vi fikk svaret, for vi vet at fisken lager trykk forskjeller på forskjellige måter, og som du sier, det er en form for lyd. Men vi hører den ikke. Konklusjon, ja, fisker lager lyder vi ikke kan høre.

..følte at det ble for enkelt egentlig

Synes du førte tråden tilbake på rett spor med det innlegget
JA Mona... Noen av oss antar at fisk lager lyder vi ikke kan høre....

(men ikke nødvendigvis at de bruker lyd i den settingen du nevnte...he-he)
det med trykkbølger å lyd er jo en av grunnene for at det ble ulovlig å fiske med dynamitt.
litt offtopic
guttn
det med trykkbølger å lyd er jo en av grunnene for at det ble ulovlig å fiske med dynamitt. litt offtopic

Jeg og bestefar var på Gjedde jakt med hagle for mange år siden. Gikk utover isen på vinteren og kikket ned der det sansynligvis sto gjedde, fyrte av en salve i isen hugget oss igjennom isen og plukket opp gjedda.. Kunne aldri falle meg inn å fly rundt på isen å plaffe løs med hagle den dag i dag:P
høye smell gir store lydbølger som lammer fisken
Fant denne på youtube.com om [URLBLOCK1
, men det er vel lyder den lager under matsøk.

Stilig! (har alltid hatt sansen for elefantfisk)

Elefantfisken er jo blind, så den gjør vel det samme som flaggermusa når den skal finne mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap