- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hei igjen!!! (side 2)
Hei igjen!!! (side 2)
Postet 15.10.08 kl 11:55
Postet 15.10.08 kl 14:13
hadde du tenkt til å ha fisk i fontenen? nei, de kan i så fall bare være ute om sommeren, ellers enn det så er jeg ikke sikker på hvilket utstyr man må ha for å ha fisk ute.
det kan hende gullfisken din skifter farger kanskje, har en som før hadde sort hale og hode, nå er den ensfarget gull..
du kan flytte gullfiskene dine midlertidig i en annen bolle uten filter, bare de har luft, og bytte 50 % vann hver dag mens de er der.
det kan hende gullfisken din skifter farger kanskje, har en som før hadde sort hale og hode, nå er den ensfarget gull..
du kan flytte gullfiskene dine midlertidig i en annen bolle uten filter, bare de har luft, og bytte 50 % vann hver dag mens de er der.
Postet 15.10.08 kl 14:27
Hvil gjerne ha noen andres mening!!!
Jeg stule på senikol,men hvil gjerne høre hva dere andre trur om gulle fiske mitt
Postet 15.10.08 kl 20:29
Postet 15.10.08 kl 23:39
(Se denne tråden evoT.)
Kan ikke svare på spørsmålet, men jeg kan jo "oversette" slik at flere kan svare deg:
"Vil gjerne ha noen andres mening!!! Jeg stoler på sunikol, men vil gjerne høre hva dere andre tror om gullfisken min".
Kan ikke svare på spørsmålet, men jeg kan jo "oversette" slik at flere kan svare deg:
"Vil gjerne ha noen andres mening!!! Jeg stoler på sunikol, men vil gjerne høre hva dere andre tror om gullfisken min".
Postet 15.10.08 kl 23:49
Endret: 15.10.08 kl 23:50
Postet 15.10.08 kl 23:58
Vet heller ikke mye om gullfisk og sykdommer. Klarer ikke å se så godt på bilde hvordan flekken er. Kan det rett og slett være at gullfisken har skrapet seg opp på siden slik at det øverste laget av skjell er borte, der hvor flekken er?
Pen fontene, forresten Men IKKE putt fisk oppi uten at du har fått svar fra noen som vet om det er mulig. Tenker at det må installeres både en form for filter, samt en eller annen form for varme; ikke bare slik at vannet ikke fryser til: Det må holde en jevn temperatur på 18-19 grader (ca ? vill tipping her). Bør heller ikke bli særlig mye varmere om sommeren heller. Så anbefaler på det sterkeste at du konsentrere deg om å ha gullfiskene i akvariet ditt. Det er jo flott akvarie du har...
Ellers mener jeg at det som skrives av sunicol om å flytte fiskene er riktig; går greit å flytte dem forutsatt at de får daglig delvannsbytte.
Ps: Angående alger så tror jeg det er artikler om dette her på forum om du ikke har lest dem alt.
Lykke til))
Pen fontene, forresten Men IKKE putt fisk oppi uten at du har fått svar fra noen som vet om det er mulig. Tenker at det må installeres både en form for filter, samt en eller annen form for varme; ikke bare slik at vannet ikke fryser til: Det må holde en jevn temperatur på 18-19 grader (ca ? vill tipping her). Bør heller ikke bli særlig mye varmere om sommeren heller. Så anbefaler på det sterkeste at du konsentrere deg om å ha gullfiskene i akvariet ditt. Det er jo flott akvarie du har...
Ellers mener jeg at det som skrives av sunicol om å flytte fiskene er riktig; går greit å flytte dem forutsatt at de får daglig delvannsbytte.
Ps: Angående alger så tror jeg det er artikler om dette her på forum om du ikke har lest dem alt.
Lykke til))
Postet 16.10.08 kl 00:03
Endret: 16.10.08 kl 00:20
Postet 16.10.08 kl 00:35
neida, gullfisk kan overvintre i dam de. den såkalte naturlige gullfisken hvertfall, aner ikke om de fremavla variantene greier seg. men da må vannstanden være mins 1.5 meter, og dammen må selvfølgelig ikke bli gjennomfrossen :p
en kollega av meg har gullfisk og koi ute hele året, hun har varmekabler som sørger for at tempen ikke går under 5 grader og en pumpe som holder en råk åpen i isen. fisken trives som bare det men om en fontene er egnet, det vet jeg ikke.
en kollega av meg har gullfisk og koi ute hele året, hun har varmekabler som sørger for at tempen ikke går under 5 grader og en pumpe som holder en råk åpen i isen. fisken trives som bare det men om en fontene er egnet, det vet jeg ikke.
Postet 16.10.08 kl 07:25
Vil tro at en fontene er for grunn og står i fare for å bunnfryse, med mindre man varmer den opp på en eller annen måte, bare nok til at den ikke fryser (5-10 grader). Den ser ikke så veldig stor ut så å varme den opp burde være overkommelig. Men den trenger filter og fiskene bil trives bedre dersom de har litt planter rundt seg.
Så joda, det kan nok gå, men enten vil det ikke bli noe fint (pga planter ikke hører hjemme i fontener) eller så vil ikke fisken trives noe særlig (av mangel på planter)
Foreslår at du heller bygger den en skikkelig dam dersom du vil ha gullfiskene ute. Den trenger ikke å være så veldig stor, har selv en på 300 liter med 2 gullfisker og den kostet ikke mer enn 150 kr å lage + 150 kr for filter . Jo større jo bedre, men det er ikke alle som kan gjøre om hagen til en innsjø
Så joda, det kan nok gå, men enten vil det ikke bli noe fint (pga planter ikke hører hjemme i fontener) eller så vil ikke fisken trives noe særlig (av mangel på planter)
Foreslår at du heller bygger den en skikkelig dam dersom du vil ha gullfiskene ute. Den trenger ikke å være så veldig stor, har selv en på 300 liter med 2 gullfisker og den kostet ikke mer enn 150 kr å lage + 150 kr for filter . Jo større jo bedre, men det er ikke alle som kan gjøre om hagen til en innsjø
Postet 16.10.08 kl 08:05
Lurte på....
Takk for hjelp fra tante Astrid,var så snille og prøve å fårstod meg.Jeg lurte på,når guramier lager den bøble seng og legger egg,er det snakk om at det gjør det på tåppen av akvarie,eller kan det gjøres i for eksempel grubber?Er litt i tvil så dere må si i fra,jeg trur det har lagd egg i alt,han er litt agresiv med henne.å ligger nesten altid på sammen sted.
Postet 17.10.08 kl 15:04
De fleste guramier lager boblereir til eggene i vannflaten, men det er ikke sikkert de legger egg selv om hannen lager reir. De er også avhengig av at strømmen ikke fører reiret med seg så det lønner seg å ha mye flyteplanter. Nå er det vanligvis ikke mulig å få frem yngel på disse i et akvarium med mye annen fisk i siden yngelen er så liten og lett blir spist. Dessuten så krever de så veldig smått fôr.
Det er forresten ikke uvanlig at guramier jager hverandre heller. Det lønner seg derfor å ha masse planter og gjemmesteder slik at de kan gjemme seg når de har behov for å komme seg unna.
Det er forresten ikke uvanlig at guramier jager hverandre heller. Det lønner seg derfor å ha masse planter og gjemmesteder slik at de kan gjemme seg når de har behov for å komme seg unna.
Postet 17.10.08 kl 15:25
Takk
Tusen takk for dine svare,kjampe snil av deg!!!
Postet 17.10.08 kl 15:31
Postet 17.10.08 kl 15:34
Endret: 17.10.08 kl 15:34
Hvorfor????
Hei,alle sammes,Nå har jeg fåt masse flytteplante,men det visser seg at fisker hvil bare rett under det.Etter det komma inn i akvarie,så ble det nesten slutt på det fine bebegelser som jeg hadde i akvarie,nå henger alle fisk upp ned på flytte planter.Andre tin er at jeg hadde 13,14 ingler av guppier og 4 av platy og som aller sier at det klarte av seg selv med mye hjemme steder og flytter planter i akvarie så jeg bestemte å la det går fri i akvarie å nå har jeg ikke en ene en igjen.Nå skal jeg senner noen nye bilder av akvarie son det ser utt nå.
Postet 03.11.08 kl 09:20
Enda en annet spørsmol
Jeg har tre glass maler,har sett det i leker,nå ser det utt at to av det sermye mer fyldige i magen en den andre.Har prøv å fine noe informasjon har i forum om der men det finnes ikke noe.I butikken sa at de kunne ikke få smøe i akvarien,men jeg her sett selv at det har vart i leken.Senner ett bilde som dere kan se to av det og kan sammen ligner å se va dere ser.
Postet 03.11.08 kl 09:28
Postet 03.11.08 kl 11:11