Marlboro red yellow face discus (side 2)

Oh, oh Geir. Dette var stilige saker...
Men det er riktigt, at diskussionen kan foregå uendeligt. Jeg siger jo heller ikke att oppdretsvarianterne ikke er pene, der er mange nydelige, ja til og med flotte; men de har da ikke det liv og spel i fargerne som vf.
Roland Dreinø
Oh, oh Geir. Dette var stilige saker... Men det er riktigt, at diskussionen kan foregå uendeligt. Jeg siger jo heller ikke att oppdretsvarianterne ikke er pene, der er mange nydelige, ja til og med flotte; men de har da ikke det liv og spel i fargerne som vf.

Støtter de i dette Roland. Som jeg skrev i et annet forum og som Heiko Bleher støttet meg i.
"I den viltfanget discus ser jeg mønster, tegning og farger som viser meg naturen i et dyr. Dette ser ikke jeg i akvarievarianter, selv hvor pene de er"

Mye av de Malayiske oppdrettvarianter som selges på markede i dag er tuftet på kryssing av forskjellige varianter av S. haraldi og med de to andre discus arter. Er de heldig med kryssingen er faktisk avkommet F1 av VF foreldre selv om de er fra forskjellige stammer eller kryssninger mellom de 3 discus artene. Ved å se på et kull av slike foreldre er det mulig å få frem en vis andel unger med orginalfargene til de opprinnelige stamfiskene. Dette er noe som opptar meg mye for tiden så jeg har alt startet med å skaffe meg en stall av akvarievariante for å se på hvilken spredning ungene får i farger og tegninger.
Det er viktig å merke seg at heckel-cross som tilbyes har en kort reproduksjoin intervall. Alt fra F2 begynner tilvekst og fertilitets problemer. Og i følge Bleher gir slike kryssninger ikke avkom etter F4.

Den vanlige brune discus er slik jeg forstått bærer av gener som gir alt fra albino, lys, gul og mange fargevarianter. I kryssings produksjonen brukes den bevist sammen med annen fargesterk discus for å få fram nye fargevarianter.

Jeg skal gi et eksempel hvordan det er mulig å lese noe av opprinnelsen til denne pigeonblood.
Fra munnen og til ryggfinnen er den pepret med sorte små flekker. Den har også noe rødt og blått. Dette tyder på at dette er et dyr fra mulig ren pigeonblood og mest sansynlig rød-turkis.
De som jobber med oppdrett av pigeonblood bruker brun discus ofte VF. De gir forsterkning i rene farger til avkommet. Det er derfor mer skjelden å se ren pigeonblood i forretninger i dag. I tillegg har de malayiske discus oppdrettere siden tidlig på 90 tallet jobbet mye med kryssing av forskjellige stammer og arter av discus og fått frem mange forbløffende og forskjellige fargekombinasjoner.
Dette skylles veldig mye egenskapene som ligger naturlig i gene til brun/blå discus S. haraldi. Den finnes naturlig i opptil 16 stripet S. haraldi i naturen. Bleher har fortalt at han ved noen anledninger har sett helsvart S. haraldi i naturen.
Den opprinnelige pigeonblood hadde statisk gul grunnfarge noe også dette eksemplar har arvet. Dette er egenskaper som ikke er beskrevet noen sted er naturlig. Hvor kommer denne egenskap fra? Er det mulig at de første pigeonblood ble bestrålet. Dette er hevdet at det ble utført forsøk med røntgen stråler i kreftforskning og som ga svarte scalare den heldekkende sorte fargen? Dette er sprøsmål jeg stiller meg i forbindelse med akvarievarianter av discus, hva kan forklares naturlig og hva er unaturlig.
Jan Ove
Er det en hann eller hunn på bildet Geir?

Jeg kan nok ikke absolutt sikkerhet si hvilket kjønn det er, men av adferd og utseende så heller jeg mot han.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Jan Ove]Er det en hann eller hunn på bildet Geir?

Jeg kan nok ikke absolutt sikkerhet si hvilket kjønn det er, men av adferd og utseende så heller jeg mot han.

Det er en flott alfa hanne du har Geir, såkalt AAA klasse med 100-200 røde flekker av Tefe Discus. Nydelig fisk. Jeg har to hunner og en hann av Tefe discus, men din prakt hanne er mye bedre enn den jeg har. Likevel ligger det også gener i de fiskene jeg har for å få unger med slik kvalitet.
Jeg var i vår i kontakt med en akvarist i Slovenia som hadde VF oppdrett av Tefe discus. Fikk se bilder av foreldrene med unger. Utseende messig hadde hans Tefe discus mye til felles med mine. Din kvalitet har jeg sett prisert til 350 euro. Dette er meget kostbare dyr men også meget vanskelig å få fatt i. Det er denne kvalitet alle oppdretere ønsker. Håper du får til oppdrett med denne hannen.
Det blandt annet er det slike kvalitets discus de bruker i sin kryssing i Malayisa for å få frem disse akvarievaianter med røde flekker.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Jan Ove][QUOTE=Ken Myrseth]Men oppdrettsvarianten er penere en VF;).

Dette er nok helt feil Ken VF er penest.

VF kontra oppdrettdiskusjonen vil foregå tl det uendelige, men det med at oppdrett er mye penere havarerer når man legger frem bilder som Jan Ove eller kanskje denne

[External Image]

Problemet med VF er å få tak på de rette individene da det ikke er så mange som fører dem.
Utrolig flott fisk.
Uansett om det er VF eller oppdrettsvarianten, så er de som er perfekte diskuser vakre uansett.
Holdt på i vår og bytte ut mine oppdrettsvariant mot VF men gjorde det ikke pga fikk ikke tak i nok store og fine inndivider.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap