Karantenekar -ha i lusekur med en gang eller vente på eventuelle symtomer?? (side 2)
tenderMan kan egentlig ikke diskutere dette på generellt grunnlag, Til det er det for stor variasjon mellom artene innen akvaristikken. Hvis du ser på Botia er det stikk motsatt av hva du nevner Geir K. Fisken spiser som bare rakkern fra dag 1. Det er ikke noesomhelst behov for å vente på at den skal begynne å ta til seg mat. Men den blir allikevel bare tynnere. I motsetning til f.eks gjellemark hos Discus, er det komplett umulig å konstatere nøyaktig [I]hva[/I] som feiler en tynn Botia.
Da er du jo inne på det jeg sier.
Man klarer ikke å se om fisken blir tynnere fra den ene dagen til den andre. I løpet av fjorten dager til tre uker vil du helt klart se at oppforingen ikke fungerer.
Dermed har du jo konstatert at det er noe som ikke er helt som det skal være. I dette tilfellet medisinerer du på kjennetegn og benytter en medisin som du har erfart funger på denne arten. Dette er ikke preventiv medisinering.
Det jeg er i mot er at man slipper fisken i karret i lag med medisinen fordi man har erfart at denne arten kan ha innvollsorm.
Postet 27.11.08 kl 02:11
mona oDet var absolutt ikke det jeg mente. Beklager om det var inntrykket som ble gitt. Den har forøvrig ikke trigget lek hos meg, men hos andre. Jeg skrev det jeg skrev fordi Nils sa at medisineringen han brukte stresset og svekket fisken slik at de mistet matlysten. Det gjør ikke Flubenol, ikke i det hele tatt. Det er derfor ikke nødvendig å vente i uker på at fiskene skal begynne og spiser osv først.
Vi var begge uklar. Det jeg mente var at ferske akvarister kan få dette inntrykket og medisinere med Flubenol for å få økt aktivitet og trigge lek.
Nå er denne diskusjonen så bra at jeg skal legge den stcky slik at de som ikke sitter her og knotter om natten kan få noe godt stoff å lese gjennom i morgen.
Postet 27.11.08 kl 02:15
Selv om det kanskje i første hånd er resistente bakterier man snakker om, så har jeg lurt litt på om innvolls- og gjelleparasitter også kan bli resistente mot de mest brukte medisinene vi har mot dette.
Innvollsormer hos katter og hunder kan hvertfall bli immune dersom man bruker den samme medisinen hele hundens/kattens liv, og orm er derfor en ganske hyppig dødsårsak. Eieren behandler for orm og tror at alt er bra, men ormene er immune og fortsetter å gjøre skade på dyret.
Men i et lukket akvarium hvor ormen ikke kan spre seg fra et kar til et annet vil det være ganske begrenset for immune de kan bli.
Postet 27.11.08 kl 02:16
Geir KristiansenMan klarer ikke å se om fisken blir tynnere fra den ene dagen til den andre. I løpet av fjorten dager til tre uker vil du helt klart se at oppforingen ikke fungerer. Dermed har du jo konstatert at det er noe som ikke er helt som det skal være. I dette tilfellet medisinerer du på kjennetegn og benytter en medisin som du har erfart funger på denne arten. Dette er ikke preventiv medisinering.
Dette er artsavhengig Geir På Botia ser man det som regel fra dag 1. (så kan man si at man ikke burde kjøpt den fisken, men det blir en helt annen debatt). Hvorfor utsette fisker som er fanget,transportert, og stresset, for nok en påkjenning ved at man ikke behandler evnt sykdom umiddelbart? Medisinen tar ikke knekken på dem, men evnt sykdom gjør definitivt det. Vi er litt vel politisk korrekte her på berget, ved at vi skal være så motstandere av alt som ikke er naturlig. I utlandet er preventiv medisinering i karantene en selvfølge. Men jeg understreker igjen; det er artsavhengig
Postet 27.11.08 kl 02:19
Endret: 27.11.08 kl 02:24
Ojj, dette var intressang lesning, men guri malla jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå...
Men akkurat disse fiskene jeg har kjøpt har gått i butikken et par uker (kanskje lengre) og de er velfødde. Kan absolutt ikke se noe sykdom på dem heller.
Karantenekaret har jeg tilpasset spesielt for dem, både med hensyn til vannverdier og innredning. Et par timer etter at de ble satt ut var de allerede husvarm og begynte å leite mellom planter og eikeblader etter mat. Ga derfor litt røde mygg på kvelden og de spiste.
Det jeg tror jeg gjør nå er å se dem an kanskje. Men siden de faktisk er velfødde, friske og spiser kan jeg vel også kjøre en kur uten at det skal svekke dem.. Hmm vanskelig..
Jeg fikk ikke tak i noen av de medisinene jeg ble anbefalt i en tidligere tråd, men kjøpte altså [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=154&HKatID=]Gyrotox[/URL] som ble anbefalt av webzoo når jeg spurte om de hadde noe jeg kunne bruke som lusekur i karantenekar. Denne skal brukes kun en gang og det syns jeg hørtes bra ut.
Men akkurat disse fiskene jeg har kjøpt har gått i butikken et par uker (kanskje lengre) og de er velfødde. Kan absolutt ikke se noe sykdom på dem heller.
Karantenekaret har jeg tilpasset spesielt for dem, både med hensyn til vannverdier og innredning. Et par timer etter at de ble satt ut var de allerede husvarm og begynte å leite mellom planter og eikeblader etter mat. Ga derfor litt røde mygg på kvelden og de spiste.
Det jeg tror jeg gjør nå er å se dem an kanskje. Men siden de faktisk er velfødde, friske og spiser kan jeg vel også kjøre en kur uten at det skal svekke dem.. Hmm vanskelig..
Jeg fikk ikke tak i noen av de medisinene jeg ble anbefalt i en tidligere tråd, men kjøpte altså [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=154&HKatID=]Gyrotox[/URL] som ble anbefalt av webzoo når jeg spurte om de hadde noe jeg kunne bruke som lusekur i karantenekar. Denne skal brukes kun en gang og det syns jeg hørtes bra ut.
Postet 27.11.08 kl 09:20
Jeg avluser alle VF fisker jeg får.
Er jo stortsett diskuser og L maller jeg driver med.
Men alle fisker går igjennom en 15 dagers praziquantel/prazipro kur her før de får flytte inn sammen de andre fiskene.
Har ikke opplevd at mine diskusrer har mistet matlysten av praziquantel/prazipro, de har spist som bare det.
Egentlig så har jeg ikke merket noen negastiv innvirkning på fiskene/karrene mine som jeg har brukt prazi i.
Er jo stortsett diskuser og L maller jeg driver med.
Men alle fisker går igjennom en 15 dagers praziquantel/prazipro kur her før de får flytte inn sammen de andre fiskene.
Har ikke opplevd at mine diskusrer har mistet matlysten av praziquantel/prazipro, de har spist som bare det.
Egentlig så har jeg ikke merket noen negastiv innvirkning på fiskene/karrene mine som jeg har brukt prazi i.
Postet 27.11.08 kl 10:06
tenderbåde Gram Positive og Gram Negative bakterier. (Sorry, vet ikke den norske betegnelsen på disse bakteriene. Kanskje noen andre her vet?).
Den norske betegnelsen er Gram-positive og Gram-negative bakterier.
Postet 27.11.08 kl 11:44
Jeg ville aldri ha satt nyinnkjøpte VF discus i lag med hovedstammen i discuskaret mitt med mindre jeg var sikker på at de ikke hadde gjellemark. Med discus er det nesten garantert at de har gjellemark når man får dem så den saken er grei.
Vi blir litt for artsspesifikk når vi her snakker om preventiv medisinering. Spørsmålet er hvilken holdning man skal ha til å benytte medikamenter med jevne mellomrom for å forhindre eventuell sykdom. Herunder også det å starte med medisinering med det samme man får dem i karret. Dette gjør man fordi man har erfart at medisinene som benyttes ikke tar knekken på filteret samt at fiskene tåler kuren godt. Jeg tipper at villiheten ville falt betydelig hvis disse medisinene tok knekken på filterbakteriene slik at det ble et skikkelig pes med denne medisineringen(litt offensiv i den siste setningen, bær over med meg).
Det er her jeg sier at dette er noe man ikke bør gjøre. All medisinering skal foretas på sikker/rimelig sikker diagnose. Unntak finnes, men restriktiv holdning til medisinering bør benyttes.
Postet 27.11.08 kl 12:11
Geir KristiansenMed discus er det nesten garantert at de har gjellemark når man får dem så den saken er grei.
Og det samme gjelder endel annen fisk. De har nesten garantert en form for innvollsparasitt. Jeg sliter litt med å se hvorfor det er så annerledes med Discus enn annen fisk?
Geir KristiansenVi blir litt for artsspesifikk når vi her snakker om preventiv medisinering.
Det må nesten bli litt artsspesifikt, fordi det er ganske store variasjoner mellom artene, og hvor lett de pådrar seg/får problemer.
Geir KristiansenAll medisinering skal foretas på sikker/rimelig sikker diagnose. Unntak finnes, men restriktiv holdning til medisinering bør benyttes.
Sikker diagnose er bortimot håpløst, all den tid det finnes utallige varianter av parasitter. Jeg er enig i at man skal være så restriktiv som mulig, men i enkelte tilfeller gavner "føre var" prinsippet mer enn det skader. Og skal man være sikker på å ta knekken på disse jævlene, så er det noen ganger nødvendig å benytte forskjellige preparater, da det desverre ikke finnes noen vidunderkur som tar rotta på alle sammen
Postet 27.11.08 kl 13:57
Når det gjelder mennesker sitter vi ikke i ro og venter på at barn skal rammes av sykdom før vi velger å medisinere eller behandle. Tvert imot er det slik at vi har bestemt oss for å forsøke å utrydde enkelte vanlige sykdomer som er store plager i land som ikke kan gjennomføre storstilte vaksinasjonsprogram. I Norge blir barn før de er 12 år gamle vaksinert mot difteri, stivkrampe, kikhoste, polio, hjernehinnebetennelse, meslinger, kusma, røde hunder og tuberkulose.
Så kan man jo diskutere om det er relevant å sammenligne fisk og mennesker i dette spørsmålet. Men at det kan bli helt feil å medisnere akvariefisk profylaktisk så lenge man vet hva man driver med - det kan jeg ikke skjønne.
Så kan man jo diskutere om det er relevant å sammenligne fisk og mennesker i dette spørsmålet. Men at det kan bli helt feil å medisnere akvariefisk profylaktisk så lenge man vet hva man driver med - det kan jeg ikke skjønne.
Postet 27.11.08 kl 14:23
tenderOg det samme gjelder endel annen fisk. De har nesten garantert en form for innvollsparasitt. Jeg sliter litt med å se hvorfor det er så annerledes med Discus enn annen fisk?
Forskjellen er at selv om jeg vet at discusen mest sannsynlig har gjellemark starter jeg ikke medisinering før jeg har konstatert med rimelig sikkerhet at de har det.
Det er ingen forskjell på min holdning enten det er discus eller annen fisk. Jeg har noen VF L205 som går i eget artskar som jeg ikke har medisinert i det hele tatt. Siden dette er VF har de sikkert et eller annet, men jeg medisinerer de ikke så lenge matlyst og adferd ikke er normal.
tenderDet må nesten bli litt artsspesifikt, fordi det er ganske store variasjoner mellom artene, og hvor lett de pådrar seg/får problemer.
Det har du rett i og for meg er det derfor viktig at jeg sørger for skikkelig rent vann med stabile vannverdier den første perioden slik at man ikke påfører dem noe ytterlige.
tenderSikker diagnose er bortimot håpløst, all den tid det finnes utallige varianter av parasitter. Jeg er enig i at man skal være så restriktiv som mulig, men i enkelte tilfeller gavner "føre var" prinsippet mer enn det skader. Og skal man være sikker på å ta knekken på disse jævlene, så er det noen ganger nødvendig å benytte forskjellige preparater, da det desverre ikke finnes noen vidunderkur som tar rotta på alle sammen :)
Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal gagne en fisk å bli medisinert så lenge man ikke kan konstatere at de har innvollsorm. Avføringen til fisk som har dette vil avsløre om det er noe muffens. Da må man nesten ha dem i karret en stund slik at man får sett på den.
Vi er egentlig ikke uenige, det er bare meg som kjører en mere restriktiv linje med hensyn på når man skal sette inn medisinering.
I mange tilfeller settes det inn medisiner der man heller burde fokusere på vannkvalitet slik at fisken selv klarer å ordne opp i problemene. Det er alt for lite fokus på driftsrutiner i akvariehobbyen. Gode drifstrutiner er det jeg kaller forebyggende medisinering.
Postet 27.11.08 kl 14:35
Problemet igjen er at både god matlyst og tilsynelatende frisk fisk kan være smittet av både det ene og andre. Så det er ingen sikker indikator. I endel tilfeller kan det være forsent å redde fisken, når det har gått så langt at du oppdager det. Og avføring er heller ingen sikker kilde.
Det hjelper nok heller ikke med gode driftsrutiner, når fisken er proppfull av dritt ved ankomst fra naturen.
Men forøvrig er jeg helt enig med deg. Gode driftsrutiner er alfa og omega for et vellykket akvariehold. Bare så synd at vi noen ganger må bruke litt hardere ammunisjon
Det hjelper nok heller ikke med gode driftsrutiner, når fisken er proppfull av dritt ved ankomst fra naturen.
Men forøvrig er jeg helt enig med deg. Gode driftsrutiner er alfa og omega for et vellykket akvariehold. Bare så synd at vi noen ganger må bruke litt hardere ammunisjon
Postet 27.11.08 kl 14:45
Endret: 27.11.08 kl 14:47
Postet 27.11.08 kl 14:56
Kampfisk... og om ikke det er nok, så kan vi også diskutere om det er relevant å sammenligne medisinering og vaksinering. :)
Ja det kan vi diskutere. Særlig hvis man ikke ønsker å se essensen eller meningen i et innlegg og heller vil diskutere diskusjonen. Men om man derimot ønsker å unngå å komme på viddene så kan vi kanskje være enige om at vaksinering er en medisinsk behandling? Og at forebygging av sykdom blant mange andre tiltak både kan skje i form av vaksine og ved bruk av medisin? Tråden starter med et spørsmål om forebygging versus sykdomsbehandling. Derfor er det relevant å trekke inn sammenligningen med vaksinering. (Her kunne det ha stått et smilefjes, men siden jeg mener smilefjes er tekstspråklige parasitter er jeg vaksinert mot å bruke slike.)
Postet 27.11.08 kl 15:44
Postet 27.11.08 kl 15:53
Endret: 27.11.08 kl 15:54
Postet 27.11.08 kl 16:01
KampfiskForebygging av sykdom kan ikke skje ved bruk av medisin.
Her tar du feil. Medisin brukes for å forebygge sykdom. For å gi deg et eksempel så bruker vi kolesterolreduserende medisin forebyggende mot enkelte hjerte- og karsykdommer. (Karsykdom -sic) Og det kommer til å bli stadig mer utbredt etterhvert som screening blir mer akseptert innen helsevesenet.
Postet 27.11.08 kl 16:10
Ok, jeg uttalte meg kanskje litt vel bastant der. Behandling av en usunn, spesifikk tilstand (som for høyt kolesterolnivå) vil selvsagt kunne forebygge andre problemer i fremtiden, men dette er fremdeles noe helt annet enn å vaksinere, og for at behandlingen skal være vellykket er man fremdeles avhengig av å vite nøyaktig hvilket problem det er man behandler.
Når man medisinerer en fisk for å ta knekken på eventuelle parasitter, er det alltid en fare for å utvikle resistens mot medisinen hos parasittene. Når man vaksinerer en potensiell vert, er formålet å utvikle resistens mot parasittene hos verten.
Når man medisinerer en fisk for å ta knekken på eventuelle parasitter, er det alltid en fare for å utvikle resistens mot medisinen hos parasittene. Når man vaksinerer en potensiell vert, er formålet å utvikle resistens mot parasittene hos verten.
Postet 28.11.08 kl 09:38