- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hvordan kan det stoppes? pelsdyr (side 2)
Hvordan kan det stoppes? pelsdyr (side 2)
Postet 27.11.08 kl 23:25
Loomis[QUOTE=Aggi]Matnyttig akvariefisk??? Nei, ikke akkurat det, nei...
Nettopp mitt poeng.
Hold av akvariefisk er ikke matnyttig i det hele tatt.
Nei, men hvem ønsker å holde akvariefisk på en måte som gjør at den viser stressadferd? Mange som faktisk har overstressa fisk, men kunnskap kan gjøre noe med det... Kan ikke stå for at alle akvariehold er etisk riktig, men jeg kan gjøre mitt for at mine fisker har det bra.
Skal man sammenligne akvariehold med revehold, så er det svært få revebønder som planter skog i burene sine, slik som vi beplanter våre kar... Et eksempel satt veldig på spissen...
Postet 27.11.08 kl 23:30
Loomis[QUOTE=Aggi]Hvilket dyr holder vi bare p.g.a. kjøttet?
Tja, kan jo nevne kyllinger som et eksempel. De rekker aldri å bli høner... Men man må ha en eggleggende høne for å få frem kyllinger...
Det groteske ved kyllingfarmer er at hanekyllingene blir gasset så snart de er kjønnssortert. Samt at det er fare for ihelklemming og mobbing dersom anntallet blir for stort i forhold til plassen.
Postet 27.11.08 kl 23:35
Inaktiv bruker
AggiSkal man sammenligne akvariehold med revehold, så er det svært få revebønder som planter skog i burene sine, slik som vi beplanter våre kar... Et eksempel satt veldig på spissen... :D
Nå er det ikke nødvendig med planter i alle akvarier heller Aggi.
De som ikke holder og skjøtter sine dyr uansett hva det er for en art bryter loven og skal stå til ansvar for det.
Men at en en bestemt gruppe individer skal fortelle at alle andre er sadister fordi de driver med pelsdyroppdrett blir støy og skrammel i mine ører.
Postet 27.11.08 kl 23:43
Postet 27.11.08 kl 23:49
Noen som vet hva som kan gjøres for å få lagt ned dette svineriet??
Det er ganske enkelt. Dersom ingen kjøper pels lenger (eller evt andre produkter som lages) vil det ikke være noe marked for dem og de vil legge ned.
Klart Mattilsynet ikke gjør noe, de tilhører staten, og staten liker pelsdyrindustrien, og gir den 50 millioner i året..
Postet 28.11.08 kl 01:50
Postet 28.11.08 kl 09:03
AggiMen man må ha en eggleggende høne for å få frem kyllinger...
Ja, men det er i forhold svært få som blir en eggleggende høne.
Den kyllingen som har levert brystene og lårene sine til Prior synes kanskje det er litt urettferdig... At den ikke fikk bidratt med noen egg i sin levetid også, men kun ble holdt i live en stund p.g.a. av kjøttet sitt.
Staten liker mye, og gir støtte til mange her i landet.
Selv de som liker opera og ballett kan glede seg over et årlig budsjett på 400 millioner, i tillegg til et flott bygg til noen milliarder NOK.
Landbruket får mye, ikke bare pelsdyrnæringen, men jeg vil ikke boikotte melkebøndene av den grunn selv om de får mye mere.
Personlig så vil jeg aldri gå med pels. Tror jeg kler det svært dårlig.
Noen passer best med pels, andre uten.
Eneste som opprinnelig har dekket kroppen til et dyr som jeg har i klesskapet er vel noen belter.
Men hvis andre føler for å gå med pels så synes jeg ikke disse er noen sadister eller dårlige mennesker av den grunn.
Tror heller ikke at jeg noen gang havner i operaen. Men man skal vel aldri si aldri.
Postet 28.11.08 kl 09:21
Endret: 28.11.08 kl 09:23
Inaktiv bruker
Mvjnz[quote]Noen som vet hva som kan gjøres for å få lagt ned dette svineriet??
Det er ganske enkelt. Dersom ingen kjøper pels lenger (eller evt andre produkter som lages) vil det ikke være noe marked for dem og de vil legge ned.
Klart Mattilsynet ikke gjør noe, de tilhører staten, og staten liker pelsdyrindustrien, og gir den 50 millioner i året..
Vi bør heller bruke mer pels og skinn isteden for alle syntetiske materialer.
Postet 28.11.08 kl 20:30
Synes det er feil å holde rev og mink i små bur, og gjerne med gitter som bunn.
Er ikke noe rart at de blir stresset og har et dårlig liv.
En mye bedre løsning ville være å bruke hunder/katter/kaniner.
De takler fint håndtering av mennesker mye bedre, er flokkdyr (utenom kattene) og det er mange varianter med flott pels.
Er ikke noe rart at de blir stresset og har et dårlig liv.
En mye bedre løsning ville være å bruke hunder/katter/kaniner.
De takler fint håndtering av mennesker mye bedre, er flokkdyr (utenom kattene) og det er mange varianter med flott pels.
Postet 28.11.08 kl 23:56
Trygve Lillefossekaniner. De takler fint håndtering av mennesker mye bedre,
Bingo! Dette er dyret man kan ha full nytte av, både som kjøttprodusent, skinn/ullprodusent, samt at de vil trives i bur.
Hund og katt vil nok ikke takle et liv i bur, og ville nok ha vakt sterke reaksjoner om noe slikt skulle startes her i Norge. I øst europa er hundepels ganske vanlig, forresten, men vet ikke om de produserer det, eller om de importerer fra kina.
Postet 29.11.08 kl 09:28
Postet 29.11.08 kl 13:33
Inaktiv bruker
LoomisKjøtt og pels fra dyr som vi nordmenn betrakter som kjæledyr kommer aldri til å bli noen suksess i Norge. Garantert ;) Da må nok finanskrisen ramme oss mye kraftigere før disse blir servert på middagsbordet.
Kanskje man kan prøve med en annonse der det står: vi syr om din katt eller hund til luer, hansker og annet du måtte ønske til dine kolleksjoner.
Hilsen
............. katte og hunde kolleksjon.
Postet 29.11.08 kl 13:53
kairo[QUOTE=Loomis]Kjøtt og pels fra dyr som vi nordmenn betrakter som kjæledyr kommer aldri til å bli noen suksess i Norge. Garantert ;) Da må nok finanskrisen ramme oss mye kraftigere før disse blir servert på middagsbordet.
Kanskje man kan prøve med en annonse der det står: vi syr om din katt eller hund til luer, hansker og annet du måtte ønske til dine kolleksjoner.
Hilsen
............. katte og hunde kolleksjon.
tviler på at det blir noe særlig til suksess. Selv om det stod i avisen for en stund siden om en dame som laget ett eller annet av katt :-s Tror de blir lite positiv reaksjon.
Postet 29.11.08 kl 13:55
Inaktiv bruker
Suksess hadde det sikkert ikke blitt fordi det hadde blitt fordømt og de som hadde gjort dette blitt trakasert av visse grupper...
Postet 29.11.08 kl 14:00
Men hva skulle jeg ha gjort da jeg arvet en pelskåpe av Ozelot? Nydelig skinn selvfølgelig, men jeg ble deprimert av å eie den. Brukte den aldri.
Etter noen år ga jeg den til Fretex, i håp om at noen kunne ha nytte av den, eller ihvertfall fra pengene for salget.
Men nå er det andre som antagelig går med den. Fordelen med det er at vedkommende ikke kjøper ny pels.
Burde jeg ha kastet den?
Ellers vil jeg understreke et problem med "ville" dyr i bur; De rømmer!
Enten det er laks, mink, mårhund eller hva; De er en naturkatastrofe i seg selv og er en trussel for dyreliv og miljø.
Det finnes mange eksempler på det.
Etter noen år ga jeg den til Fretex, i håp om at noen kunne ha nytte av den, eller ihvertfall fra pengene for salget.
Men nå er det andre som antagelig går med den. Fordelen med det er at vedkommende ikke kjøper ny pels.
Burde jeg ha kastet den?
Ellers vil jeg understreke et problem med "ville" dyr i bur; De rømmer!
Enten det er laks, mink, mårhund eller hva; De er en naturkatastrofe i seg selv og er en trussel for dyreliv og miljø.
Det finnes mange eksempler på det.
Postet 29.11.08 kl 14:21
Mvjnz[quote]Noen som vet hva som kan gjøres for å få lagt ned dette svineriet??
Kairo; har forstått det at du ikke er imot pels nå. Eller så skriver du det bare slik for å irritere! Jeg synes heller vi bør bruke vanlige klær, nå når vi har andre tilbud enn pels. Folk kjøper som oftest pels for å se pene ut. Men herre gud, feil at dyr må lide for at noen primadonnafolk skal ha det godt med seg selv, jeg syns det er helt kvalmt! Gi dyrene verdige liv, dyrene fortjener respekt... Det er trossalt liv vi snakker om her. Jeg hadde nok værdt mindre imot pelsidustrien hvis det hadde vært skikkelig store inngjerdinger som gjorde ting mer naturlig for dyrene, men folk vil ikke bruke penger på slikt.
Når vi tenker oss mer om så går folk rundt ikledd LIK! Høres kanskje følere ut, men det er nå sannheten. Folk går rundt med lik rundt halsen! Fysjameg**!
Hvis alle hadde boikottet pelsen slik som det er foreslått her så ville det ikke vært lønnsomt for de som driver dette. Det samme er hvis alle hadde samlet seg imot staten så hadde de kanskje stoppet dette for lenge siden...
Jeg skjønner ikke vitsen egentlig, det er da fuskepels som ser nesten ekte ut. Vi har andre klær som duger akkurat like mye. Vi vet at dette ikke er riktig måte for dyrene å leve. SÅ hvorfor ikke gjøre noe med det?
Jeg synes det er helt forferdelig og faktisk egoistisk tenking av de folkene som bruker pels og sier at de vil da se pene ut... Enormt egoistisk tenkning! Jeg synes dere som går med digre pelskåper og diverse ser idiotiske ute, og selv synes jeg dere burde skamme dere! Og vit det at det er nok mange som ser ned på dere når dere rusler i gaten med den digre pelsen...
Det er ikke nødvendig å ha planter i alle akvarium nei, men syns det blir helt feil å sammeligne pelsdyr meg akvariefisk. De som har info gjør alt for at fiskene skal ha det bra. Trenger fisken din mange planter så gir du den det, trenger den huler så får den det... Vil den ha høg PH, ja da øker vi ph'n. Alle som bryr seg om at fisken skal ha det bra (og det er en del ja) prøver å gi den optimale forhold slik at den skal trives.
Mens de som har info om pelsdyrenes naturlige forhold prøver ikke en gang å gjennomføre det, så er enig med aggi der. Når dyrene seg en skog så skal jeg være litt mer støttende!
Så det så
Postet 29.11.08 kl 14:26
Inaktiv bruker
ShiramorMen hva skulle jeg ha gjort da jeg arvet en pelskåpe av [URLBLOCK1]? Nydelig skinn selvfølgelig, men jeg ble deprimert av å eie den. Brukte den aldri. Etter noen år ga jeg den til Fretex, i håp om at noen kunne ha nytte av den, eller ihvertfall fra pengene for salget. Men nå er det andre som antagelig går med den. Fordelen med det er at vedkommende ikke kjøper ny pels. Burde jeg ha kastet den? Ellers vil jeg understreke et problem med "ville" dyr i bur; De rømmer! Enten det er laks, mink, mårhund eller hva; De er en naturkatastrofe i seg selv og er en trussel for dyreliv og miljø. Det finnes mange eksempler på det.
Skjønner godt at mange ikke går med pelskåper eller frakker. Treffer dem de rette aktivistene risikerer de å få dette ødelagt og selv bli skadet av slike terrorister som ikke skjønner hva dem holder på med.
Til det andre, så rømmer ikke pelsdyr såfremst de som driver med dette driver etter de rettningslinjene og lover som er gjeldene og unngår besøk av pøbler som slipper løs dyr og raserer utstyr og bur.
Postet 29.11.08 kl 14:27
ShiramorMen hva skulle jeg ha gjort da jeg arvet en pelskåpe av [URLBLOCK1]? Nydelig skinn selvfølgelig, men jeg ble deprimert av å eie den. Brukte den aldri. Etter noen år ga jeg den til Fretex, i håp om at noen kunne ha nytte av den, eller ihvertfall fra pengene for salget. Men nå er det andre som antagelig går med den. Fordelen med det er at vedkommende ikke kjøper ny pels. Burde jeg ha kastet den? Ellers vil jeg understreke et problem med "ville" dyr i bur; De rømmer! Enten det er laks, mink, mårhund eller hva; De er en naturkatastrofe i seg selv og er en trussel for dyreliv og miljø. Det finnes mange eksempler på det.
brenn den? eller bare lagre den... Hvis du hadde sendt den til afrika eller et fattigere land så hadde jeg forstått det litt bedre. Men alle som går med pels er støttere av pelsindustrien. Enten det er du eller noen andre...
Det der med at dyr rømmer og tar over eller formerer seg med de andre er jo et bevist problem. Ser jo bare hvordan norsk laks strever...
Og kan tenke seg hvis en pelsrev hadde klart å rømt og formert seg så har nok ikke den reven de genene som er mest brukbar i vill tilstand. Stor og fin praktpels er nok lite nytte hvis reven har andre negative egenskaper som gjør at den ikke lykkes i det fri... Dette bil jeg si er et problem siden reven da formerer seg med den ville, som jeg sa tidligere er utrydningstruet??
*jeg hadde nok ikke ødelagt kåpen til en person jeg hadde sett på gaten nei. Det er ikke rette måten å gå frem på. Men jeg ville nok ikke beundret personen heller...
Og nå har det seg sånn at de driver jo ikke etter regelverket. Du kan ikke garantere at ingen dyr rømmer!
Postet 29.11.08 kl 14:30
Endret: 29.11.08 kl 14:32
Forholdene tror jeg vil forbli slik de er i dag sålenge mennesker kun tenker profitt. Samfunnet er basert på alt skal stige, hva som skjer med natur, fisk, dyr (altså de viktige tingene) er desverre ikke så nøye med. Sålenge vi tjener penger.
Når det gjelder laks har vi mest sannsynelig ødelagt villbestanden, neste art som skal ødelegges er torsken.
Når det gjelder laks har vi mest sannsynelig ødelagt villbestanden, neste art som skal ødelegges er torsken.
Postet 29.11.08 kl 14:31
Endret: 29.11.08 kl 14:33