Hvordan bøyer man "akvarium"? (side 2)

Jeg har også lyst å nevne en feil som jeg ofte ser....

Det er merkelig hvor mange som tror de AVklimatiserer fisk, når de har kjøpt nye fisk og holder på å tilvenne dem vannet hjemme ?

Det heter AKklimatisere (sjekk ordboken hos Universitetet i Oslo)

Og man fanger fisk med en HÅV, ikke en hov. Det er hester som har hover på føttene!
Jeg har lagt merke til de feilene gjentatte ganger jeg også, men ville ikke virke pedantisk ved å påpeke dem i en tråd der andre ting er viktigere
Plussmedlem
Mvjnz
Jeg uttrykte meg nok litt teit. Forum bøyes litt annerledes, men de har til felles at -um forsvinner og erstattes med en annen ending, som du allerede påpekte i dine eksempler.

Ja, det har du rett i.
Ord som slutter på -ium og -eum mister -um i flertall.

Jeg synes ikke du uttrykte deg teit
Det jeg irriterer meg mest over er faktisk orddelingsfeil. Ser så utrolig dumt ut.
Det er lett å irritere seg over ting, men prøver å la være. Jeg legger også merke til orddelingsfeil, men tar meg selv i å slurve rett som det er. Ofte hjelper det å si høyt det du lurer på om skal deles. Feks "sugemalle" og "suge malle". Man hører lett at det ene blir feil.

La oss uansett glede oss over alt det fine folk har å fortelle. Det må ikke bli sånn at folk lar være å skrive innlegg for å unngå å bli rettet på.
Kan alltids leve med at folk sier karr. Men alle som sier "Hvem" når man burde si "Hvilket" burde vært skutt på plassen :P
Sier meg enig i den. Høres så utrolig teit ut når folk sier f eks 'hvem fisk er dette?'

dilla
akva'rium -iet, -ier, -ia el. -iene (av lat. aquarius 'som hører til vann') 1 tank, beholder til å ha fisk, sjødyr og vannplanter i 2 bygning med *akvarium (1) i Akvariet i Bergen i følge ordboka på nett :)

Stadig vekk dukker det opp misfostre som "akvariumet mitt", "akvariumene" og "et akvarie". Jeg synes at vi som har denne hobbyen må kunne bøye dette viktige ordet riktig.

Derfor trekker jeg fram denne gamle tråden, fordi AF har fått så mange nye medlemmer siden den var ny. Selv om det viktigste er at vi forstår hverandre, skader det jo ikke at vi prøver å skrive riktig.
Plussmedlem
Og så har vi den artige varianten karr.
Uansett skrivefeil overrasker det meg hvor mange som unnskylder seg med "du skjønner da hva jeg mener, hvis du anstrenger deg litt".

Hvorfor er det leseren som skal anstrenge seg for å forstå en som ikke gidder å lære seg å skrive?

Hvis folk lærer å skrive ordentlig slipper leserne å venne seg til nye versjoner av ord stadig vekk.

Det som latsabbene glemmer er at språket til slutt blir uforståelig hvis man nekter å bruke fellesreglene. Hvis alle insisterer på å lage sitt eget skriftlige språk mister vi muligheten til å kommunisere med hverandre.

LJ
Jeg bare gjentar meg selv, jeg.

TrudeHell
Jeg vet ikke hvorfor vi skal gjøre dette så komplisert. Språket er et verktøy. Noen behandler det som en kirurgisk kniv og skjærer gjennom. Noen tror språket er kun hammer og meisel og fatter seg [URLBLOCK2]. Noen bruker skrutrekker og vrir og vender på det. Noen er fornøyd med å sitte der og slå to gråstein mot hverandre. Noen har hele kjelleren full av ulike verktøy å variere mellom, andre har kun en sveitserkniv på baklomma, som de titt og ofte forlegger, for er det nå så nøye da, liksom. Så må de også ty til gråsteinene. Men er det nå så nøye da, liksom? Vi vet uansett stort sett ikke hva vi egentlig snakker om - noen av oss. -- [I]I siste instans er intoleranse en mangel på fantasi. Kun gjennom fantasien får medmennesket virkelighet - et menneske med fantasi er sjelden i stand til å fordømme.[/I] - [URLBLOCK3]

Slurv skal også tolereres til en viss grad. Hva er det som er viktig her inne, hva bør vi prioritere å ha fokus på - hobbyen eller måten vi formidler hobbyen på?

Tenker dere som skriver i denne tråden nå på hvilke signaler dere sender til de som strever med språket? Hvorfor ikke heller gå foran med et godt eksempel?

[External Image]
"Go ride a killer whale."
TrudeHell
Tenker dere som skriver i denne tråden nå på hvilke signaler dere sender til de som strever med språket? Hvorfor ikke heller gå foran med et godt eksempel?

Den er jeg helt enig i.
Jeg har dysleksi og sliter kraftig hver gang noen skriver på dialekt, eller skriver mye feil.
Dette er noe som er blitt et stort problem for meg og fører til at jeg skjeldent orker å lese tråder hvor det er mye skrivefeil eller dialekt skriving.
Så sender ut en bønn til folk her. Skriv bokmål og les gjennom det du har skrevet og rett feilene. Vær så snill.
Jeg er skyldig i skrivefeil.

Jeg har skrevet 'akvariumet' flere ganger, og en gang skrev jeg faktisk 'plante akvarium' (man kan jo ikke plante et akvarium... Hihi... Jeg mente selvsagt planteakvarium).

Jeg synes det er veldig viktig å skrive korrekt, derfor takker jeg herved for opplysningen om hvordan bøye 'akvarium'.

Og har jeg skrevet noe feil i dette innlegget vil jeg gjerne bli rettet på. :o)

Vanilla Ninja
Uansett skrivefeil overrasker det meg hvor mange som unnskylder seg med "du skjønner da hva jeg mener, hvis du anstrenger deg litt". Hvorfor er det leseren som skal anstrenge seg for å forstå en som ikke gidder å lære seg å skrive? Hvis folk lærer å skrive ordentlig slipper leserne å venne seg til nye versjoner av ord stadig vekk. Det som latsabbene glemmer er at språket til slutt blir uforståelig hvis man nekter å bruke fellesreglene. Hvis alle insisterer på å lage sitt eget skriftlige språk mister vi muligheten til å kommunisere med hverandre. LJ

Ikke alle som har evne til å lære seg å skrive korrekt...

Syns man bør passe seg for å skrive slike ting du gjør over her. Du har ingen forutsetninger for å vite hvorfor personen du leser innlegget til skriver som den gjør. Det blir for dumt om alle med dysleksi eller andre skrivevansker må opplyse om dette i hvert innlegg de poster.

Om det tar meg noen sekunder lengre å tolke et innlegg som inneholder noen rare skrivefeil, så ser jeg ærlig talt ikke problemet med det.

Dette er ikke et rettskrivingsforum, men et akvarieforum, så det bør være litt takhøyde for at ikke alle er racere på rettskriving
Det er typisk: hver gang noen påpeker at folk flest bør skjerpe seg, er det noen som skal ta til orde for "de svake".
Jeg er fullstendig klar over at det er folk som har lese- og skrivevansker, og det er da heller ikke dem jeg vil til livs her.

Jeg synes Mel har et veldig godt poeng lenger oppe: dyslektikere sliter allerede nok med å lese det som står skrevet korrekt, om de ikke skal slite med slurvefeil fra folk med tankegang som det du beskriver.

Min, og mange andre med meg sin drøm, er at folk skal gjøre sitt beste for å gjøre seg forstått, og ikke bare sleive seg fram og tenke at halvgjort er velgjort.

LJ
Dyslektikere er et unntak, og disse er det også enkelt å kjenne igjen. I mine øyne tar flertallet av medlemmene på AF hensyn til dette, og prøver så godt de kan. Å være en aktiv bruker på et forum med dysleksi er ikke dårlig

Folk som derimot slurver fordi de ikke gidder å skrive korrekt er bare irriterende. Man ser ofte at disse også får færre svar. SMS/MSN-slæng er også utrolig irriterende, jeg klikker meg fort vekk fra en tråd der trådstarter skriver "lizzm, elns, azz" o.l.

Jeg er en 17åring, og jeg kan gjerne skrive sånn på SMS, MSN og Facebook med jevnaldrende. Men når man er på et seriøst forum med medlemmer i alle aldre er det en selvfølge å ta seg sammen, og å skrive norsk.

De fleste burde klare å i det minste prøve å skrive god norsk. Det er ganske greit å bli forstått hvis man spør om noe og ønsker svar, eller hva?
Vannari.

Jeg klarer uansett ikke lese noe etter jeg tok de nye brillene mine i bruk.

[External Image]
TrudeHell
Last year I went fishing with Salvador Dali. He was using a dotted line. He caught every other fish. Steven Wright

LOL! Og slik så det ut:
[External Image]
Stine Sofie
Dyslektikere er et unntak, og disse er det også enkelt å kjenne igjen.

Viser hvor lite du antagelig kan om dyslektikere.. Mange er ikke lette å kjenne igjen i det hele tatt.

Og ja, det ER irriterende når folk skriver slang, msn språk, dialekt osv, det er vel ikke noe å diskutere en gang, det eneste jeg reagerer på er vanilla ninjas måte å skrive sitt innlegg på. Å dra alle som har en eller annen type feil under en kam har jeg lite til overs for, uansett hva det gjelder.
De fleste har uansett tilgang på en eller annen form for elektronisk stavekontroll hvis de føler at de trenger det. Stavekontroll plukker selvsagt ikke alle feil, men den kan ta de fleste og de verste.

Det er kanskje ikke like lett å kjenne igjen alle dyslektikere på måten de skriver på, men det er temmelig lett å kjenne igjen noen som burde ha brukt stavekontroll men som ikke gadd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap